Skip to main content

Goedemorgen,

ik maak binnenkort een internationale treinreis met de IC Berlijn naar… Berlijn. Nu kreeg ik zeer onlangs de melding “door werkzaamheden omleiding, bel voor alternatief”. NS Internationaal wil me echter om duistere redenen niet omboeken naar de kortste alternatieve route (intercity → ICE → ICE) dus moet ik (vanuit R'dam) eerst naar A'dam om alsnog op de IC Berlijn te stappen en dan in Duitsland via Hamm omreizen. Ik vertrek uiteindelijk 45 minuten eerder dan de oorspronkelijke planning en kom zo'n anderhalf uur later aan. Betekent dat voor de regeling “geld terug bij vertraging” (en uitgaande van niet nóg meer vertraging onderweg) 120+ minuten vertraging, of 60+? Het antwoord op deze vraag kon ik niet op dit forum vinden, vandaar dit nieuwe topic.

Als ik wel zou worden omgeboekt op de kortste route zou de alternatieve reis trouwens liefst 1 uur en drie kwartier korter duren; ondanks dat er voldoende zitplaatsen beschikbaar zijn in beide ICE's wil men dat toch niet doen.

Bij een ticket van DB krijg je bij uitval blijkbaar bericht over opgeheven treinbinding (en route)…

Wenn Ihre Zugbindung aufgehoben wird, können Sie Ihr Ziel mit einer anderen Verbindung erreichen. Das gilt allerdings nur für Züge der Deutschen Bahn.

Dus kies maar een andere (binnen 48 uur) verbinding zonder verplichte reservering… en als dat toevallig een ICE oplevert ook prima. Scheelt misschien weer GTbV claims ook.


Bij een ticket van DB krijg je bij uitval blijkbaar bericht over opgeheven treinbinding (en route)…

Wenn Ihre Zugbindung aufgehoben wird, können Sie Ihr Ziel mit einer anderen Verbindung erreichen. Das gilt allerdings nur für Züge der Deutschen Bahn.

Dus kies maar een andere (binnen 48 uur) verbinding zonder verplichte reservering… en als dat toevallig een ICE oplevert ook prima. Scheelt misschien weer GTbV claims ook.

Dat hoeft overigens niet binnen 48 uur. Je mag met andere treinen op dezelfde dag reizen, ofwel op een latere datum naar keuze van de reiziger. Dat hoeft niet binnen 48 uur te zijn, ook niet bij NS, aangezien dat niet uit de EU-verordening volgt. Maar dat is hier niet aan de orde aangezien de reis gewoon op de geplande datum plaatsvindt.


Bij een ticket van DB krijg je bij uitval blijkbaar bericht over opgeheven treinbinding (en route)…

Wenn Ihre Zugbindung aufgehoben wird, können Sie Ihr Ziel mit einer anderen Verbindung erreichen. Das gilt allerdings nur für Züge der Deutschen Bahn.

Dus kies maar een andere (binnen 48 uur) verbinding zonder verplichte reservering… en als dat toevallig een ICE oplevert ook prima. Scheelt misschien weer GTbV claims ook.

Dat hoeft overigens niet binnen 48 uur. Je mag met andere treinen op dezelfde dag reizen, ofwel op een latere datum naar keuze van de reiziger. Dat hoeft niet binnen 48 uur te zijn, ook niet bij NS, aangezien dat niet uit de EU-verordening volgt. Maar dat is hier niet aan de orde aangezien de reis gewoon op de geplande datum plaatsvindt.

Ondertussen doet NS er na 2 mijns inziens incorrecte reacties weer het zwijgen toe. Graag zou ik toch een bevestiging willen zien van of

 

  1. Dat rvdborgt gewoon gelijk heeft danwel
  2. Dat rvdborgt geen gelijk heeft, maar dan wel duidelijk aangeven met verwijzing naar de voorwaarden waarom rvdborgt geen gelijk heeft.

Ondertussen doet NS er na 2 mijns inziens incorrecte reacties weer het zwijgen toe. Graag zou ik toch een bevestiging willen zien van of

 

  1. Dat rvdborgt gewoon gelijk heeft danwel
  2. Dat rvdborgt geen gelijk heeft, maar dan wel duidelijk aangeven met verwijzing naar de voorwaarden waarom rvdborgt geen gelijk heeft.

Daar ga je zeker goed op, NS die fouten bekent.

News Flash: de moderators zijn ook maar mensen en kunnen ook fouten maken, misschien moet je proberen ze met een iets minder vervelende toon aan te spreken.

Zij doen ook hun best en verwachten dat het antwoord dat ze krijgen van een afdeling juist is.

Prima dat je een correctie verwacht, maar dit is niet de manier om dat duidelijk te maken.

Ik zou er in iedergeval niet meer haast achter zetten als iemand op deze manier iets van mij eist.


Waarom reageer je zo. TS heeft gewoon een vraag gesteld die mijns inziens en ook duidelijk aangetoond door rvdborgt incorrect is beantwoord vanuit NS. (de moderators zijn in deze ook meer een doorgeefluik en ik heb daar ook geen kritiek op).

 

Ik wil tbv TS gewoon duidelijk hebben dat de mogelijkheden zoals aangegeven door rvdborgt gewoon legaal zijn. Nu blijft de waarheid toch in het midden hangen wat niet de bedoeling kan zijn. Voorts zijn dit soort zaken dan ook bij de moderators voor eens en altijd (tot de EU-wetgeving eventueel wijzigt) duidelijk.


Waarom reageer je zo. TS heeft gewoon een vraag gesteld die mijns inziens en ook duidelijk aangetoond door rvdborgt incorrect is beantwoord vanuit NS. (de moderators zijn in deze ook meer een doorgeefluik en ik heb daar ook geen kritiek op).

 

Ik wil tbv TS gewoon duidelijk hebben dat de mogelijkheden zoals aangegeven door rvdborgt gewoon legaal zijn. Nu blijft de waarheid toch in het midden hangen wat niet de bedoeling kan zijn. Voorts zijn dit soort zaken dan ook bij de moderators voor eens en altijd (tot de EU-wetgeving eventueel wijzigt) duidelijk.

Omdat je het op een enorm nare toon schrijft, dat kan echt anders. Je hebt duidelijk wel kritiek op ze want de moderators zijn wel een deel van NS.

Ik lees het als een aanval, en het is ook een aanval op NS en dus ook (wellicht indirect) de moderators.

 

"Hallo lieve moderators, kunnen jullie een concreet antwoord geven zodat er niemand in de war kan raken.", is al een veel betere toon ipv de gemiddelde NS preek op de forum. (Al klinkt het nu enorm sarcastisch door 'lieve' voor moderators te zetten 🙃)

Maar goed in deze zal ik het wel weer gek zien 😅.


Bij deze:

@Erryt NS @Melissa NS kunnen jullie toch nog een keertje kijken en met een concreet antwoord komen? (Daarbij ook waar de voorwaarden te vinden zijn waar jullie het over hebben)

Zo is er geen verwarring meer 😄.

 

Maar goed als beide moderators 3x hetzelfde zeggen dan gaat er sowieso iets mis bij NS en heeft rvdboogt het wellicht in dit geval toch fout en mag NS de voorwaarden aanpassen zodat ze wel bij de voorwaarden van de EU passen 😄.

Er zit dus sowieso iets fout bij NS 😂.


Ben toch benieuwd of 

Bij een ticket van DB krijg je bij uitval blijkbaar bericht over opgeheven treinbinding (en route)…

Wenn Ihre Zugbindung aufgehoben wird, können Sie Ihr Ziel mit einer anderen Verbindung erreichen. Das gilt allerdings nur für Züge der Deutschen Bahn.

Dus kies maar een andere (binnen 48 uur) verbinding zonder verplichte reservering… en als dat toevallig een ICE oplevert ook prima. Scheelt misschien weer GTbV claims ook.

Dat hoeft overigens niet binnen 48 uur. Je mag met andere treinen op dezelfde dag reizen, ofwel op een latere datum naar keuze van de reiziger. Dat hoeft niet binnen 48 uur te zijn, ook niet bij NS, aangezien dat niet uit de EU-verordening volgt. Maar dat is hier niet aan de orde aangezien de reis gewoon op de geplande datum plaatsvindt.

Ondertussen doet NS er na 2 mijns inziens incorrecte reacties weer het zwijgen toe. Graag zou ik toch een bevestiging willen zien van of

 

  1. Dat rvdborgt gewoon gelijk heeft danwel
  2. Dat rvdborgt geen gelijk heeft, maar dan wel duidelijk aangeven met verwijzing naar de voorwaarden waarom rvdborgt geen gelijk heeft.

Zou hier toch welk graag een reactie op willen ontvangen. Mede in het belang van TS en ook omdat dit gewoon vaker voorkomt.


Dat hoeft overigens niet binnen 48 uur. Je mag met andere treinen op dezelfde dag reizen, ofwel op een latere datum naar keuze van de reiziger. Dat hoeft niet binnen 48 uur te zijn, ook niet bij NS, aangezien dat niet uit de EU-verordening volgt. Maar dat is hier niet aan de orde aangezien de reis gewoon op de geplande datum plaatsvindt.

Die 48 uur maakte ik op uit het (door jouzelf) genoemde artikel 10.1.1

b) de reis, zo nodig langs een andere route, voortzetten bij de vroegste gelegenheid en ten laatste binnen 48 uur.

Maar als die vroegste gelegenheid een eis is zal dat wel lukken binnen 48 uur 😅


Ik ben nog bezig en hoop snel een antwoord te kunnen geven.


Inmiddels is er "iets" aan de hand in Duitsland en valt IC Berlijn helemaal uit tot waarschijnlijk het eind van de maand:

https://www.nsinternational.com/nl/actuele-reisinformatie/1kABkFVfV66RGqrG1ierQ7

en:

https://www.nsinternational.com/nl/actuele-reisinformatie/5Mmj6s84tt2JdnhURwOaPp

NSI schrijft nu plotseling expliciet dat je wel via Arnhem kunt reizen en je reserveringen gratis kunt laten omboeken.


Inmiddels is er "iets" aan de hand in Duitsland en valt IC Berlijn helemaal uit tot waarschijnlijk het eind van de maand:

https://www.nsinternational.com/nl/actuele-reisinformatie/1kABkFVfV66RGqrG1ierQ7

en:

https://www.nsinternational.com/nl/actuele-reisinformatie/5Mmj6s84tt2JdnhURwOaPp

NSI schrijft nu plotseling expliciet dat je wel via Arnhem kunt reizen en je reserveringen gratis kunt laten omboeken.

Dit is natuurlijk wel een behoorlijke calamiteit (10 dagen geen IC Berlijn), maar inderdaad het staat er nu wel netjes tussen. Iets in de trend van: Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald?


Helaas staat dit inderdaad wel op de site, maar bij het call center persisteert men erbij dat de trein komende week wel degelijk tot Osnabrück rijdt. De mogelijkheid "via Arnhem” staat alleen bij vandaag, dus helaas pindakaas.

Ik ben nu dus weliswaar alwéér omgeboekt, maar nu R'dam-A'dam-Osnabrück. Vervolgens anderhalf uur een boemeltje, en dan de ICE. Wordt een lange dag zo...


Helaas staat dit inderdaad wel op de site, maar bij het call center persisteert men erbij dat de trein komende week wel degelijk tot Osnabrück rijdt. De mogelijkheid "via Arnhem” staat alleen bij vandaag, dus helaas pindakaas.

Ik ben nu dus weliswaar alwéér omgeboekt, maar nu R'dam-A'dam-Osnabrück. Vervolgens anderhalf uur een boemeltje, en dan de ICE. Wordt een lange dag zo...

Ik zou dit niet accepteren. Kans is heel groot dat het ergens in die keten fout gaat. ICE naar Duisburg en dan van Duisburg naar Berlijn lijkt mij de enige juiste oplossing.


Helaas staat dit inderdaad wel op de site, maar bij het call center persisteert men erbij dat de trein komende week wel degelijk tot Osnabrück rijdt. De mogelijkheid "via Arnhem” staat alleen bij vandaag, dus helaas pindakaas.

Ik ben nu dus weliswaar alwéér omgeboekt, maar nu R'dam-A'dam-Osnabrück. Vervolgens anderhalf uur een boemeltje, en dan de ICE. Wordt een lange dag zo...

Ik zou dit niet accepteren. Kans is heel groot dat het ergens in die keten fout gaat. ICE naar Duisburg en dan van Duisburg naar Berlijn lijkt mij de enige juiste oplossing.

Maar hoe zie jij “niet accepteren” voor je? Als ik het telefonisch niet geregeld krijg, krijg ik het niet geregeld. En inderdaad, als je kijkt bij de Duitse spoorwegen geeft ‘ie als enige optie R'dam-Utrecht-Duisburg-Berlijn met 2x de ICE, maar de NS-reisplanner blijft stug volhouden dat de IC Berlijn gewoon rijdt (tot aan Osnabrück).


Helaas staat dit inderdaad wel op de site, maar bij het call center persisteert men erbij dat de trein komende week wel degelijk tot Osnabrück rijdt. De mogelijkheid "via Arnhem” staat alleen bij vandaag, dus helaas pindakaas.

Ik ben nu dus weliswaar alwéér omgeboekt, maar nu R'dam-A'dam-Osnabrück. Vervolgens anderhalf uur een boemeltje, en dan de ICE. Wordt een lange dag zo...

Ik zou dit niet accepteren. Kans is heel groot dat het ergens in die keten fout gaat. ICE naar Duisburg en dan van Duisburg naar Berlijn lijkt mij de enige juiste oplossing.

Maar hoe zie jij “niet accepteren” voor je? Als ik het telefonisch niet geregeld krijg, krijg ik het niet geregeld. En inderdaad, als je kijkt bij de Duitse spoorwegen geeft ‘ie als enige optie R'dam-Utrecht-Duisburg-Berlijn met 2x de ICE, maar de NS-reisplanner blijft stug volhouden dat de IC Berlijn gewoon rijdt (tot aan Osnabrück).

In de ICE zijn zeker rond deze tijd van het jaar normaliter wel voldoende plekken beschikbaar en ik had bij jouw verhaal gewoon ingestapt en dan eens kijken wat de controleur zegt. Probleem is echter nu natuurlijk dat de IC Berlijn niet rijdt en dat er heel veel mensen dit willen gaan doen en ook natuurlijk gewoon gaan doen. NS is helaas weer niet erg behulpzaam. Ik zie daar ook op X wel een trend in.


In de ICE zijn zeker rond deze tijd van het jaar normaliter wel voldoende plekken beschikbaar en ik had bij jouw verhaal gewoon ingestapt en dan eens kijken wat de controleur zegt. Probleem is echter nu natuurlijk dat de IC Berlijn niet rijdt en dat er heel veel mensen dit willen gaan doen en ook natuurlijk gewoon gaan doen. NS is helaas weer niet erg behulpzaam. Ik zie daar ook op X wel een trend in.

 

Voor de zielenrust heb ik inmiddels wel vast losse zitplaatsreserveringen gemaakt in de ICE's (met dank aan rvdborgt voor de tip!). Als ik in mijn uppie zou reizen, zou ik het wel zonder reservering aandurven, maar in dit geval reist o.a. ook zoonlief van 10 mee, en niet alleen gun ik hem een zitplaats, maar ik gun hem bovendien ook nog eens een zitplaats in mijn eigen buurt in plaats van drie rijtuigen verderop. Beide treinen zitten trouwens (volgens de plattegronden die je bij Deutsche Bahn kan zien) al behoorlijk vol, en DB meldt bovendien“ Außergewöhnlich hohe Auslastung erwartet". Dit geeft dus wel een fijn gevoel (en hooguit heb ik dan een paar euro voor niets uitgegeven als alles komende zondag toch gewoon volgens plan zou rijden (hoewel DB nog steeds aangeeft dat de IC Berlijn dan niet rijdt)).


Ik ben nog bezig met de case. Ik heb helaas nog niet een duidelijk antwoord.


Wederom heb ik nog geen antwoord.


Ik heb het voor jullie uitgezocht en wat Melissa NS zegt klopt wel volgens onze voorwaarden. De reis kan niet via een ander grensovergang omgeboekt worden. Ook als dit vooraf is gecommuniceerd aan TS dan heeft hij/zij geen recht op een compensatie. Uiteraard mag TS wel zijn ticket gratis annuleren, maar de kosten voor een nieuw ticket zijn dan ook voor hem/haar zelf.

Ik verbaas mij helaas hier telkens met wat voor gemakzucht hier serieuze vragen worden afgehandeld. Dit alleen maar bevestigende antwoord is echt niet voldoende. Wanneer gaat  NS de reiziger een serieus nemen.

 

Ik verwacht bij een antwoord dat NS haarfijn uitlegt met Algemene Voorwaarden waar dat staat. De hierboven gegeven reactie van @rvdborgt voldoet daar wel aan. Waarom kan NS dat niet.

Ik heb dit 5 weken geleden geplaatst. Mij dunkt is er echt wel iemand binnen NS die hier aan kan geven waar dit dan wel staat. Dus graag nu met spoed de update. En geef anders gewoon ruiterlijk toe dat jullie het mis hebben.


Het duurt helaas wat langer dan ik had gehoopt. Ik ben nog aan het uitzoeken of je recht hebt op een restitutie bij de situatie waarbij je voor het boeken of voor de reis op de hoogte was gesteld van de vertraging. Ik heb in het begin bij de verkeerde mensen/afdelingen aangeklopt die niet meer bestaan of mij niet van een antwoord konden voorzien.


Ik had van de zomer zelf 120+ minuten vertraging vond ikzelf. Ik was een uur eerder weggegaan en een uur later aangekomen. DB heeft binnen twee weken de vergoeding voor 120+ minuten op mijn bankrekening overgemaakt. 

 

@Jan Haverkamp Was in dit geval de dienstregeling aangepast nadat u het ticket had gekocht?

Een uur later aangekomen op basis van het nieuwe reisadvies? Of een uur later op basis van de aankomsttijd bij aankoop ticket?


Ik had van de zomer zelf 120+ minuten vertraging vond ikzelf. Ik was een uur eerder weggegaan en een uur later aangekomen. DB heeft binnen twee weken de vergoeding voor 120+ minuten op mijn bankrekening overgemaakt. 

 

@Jan Haverkamp Was in dit geval de dienstregeling aangepast nadat u het ticket had gekocht?

Een uur later aangekomen op basis van het nieuwe reisadvies? Of een uur later op basis van de aankomsttijd bij aankoop ticket?

Dat laatste. De dienstregeling was aangepast nadat het ticket was gekocht. Ten opzichte van het reisadvies dat ik voor vertrek opvroeg, heb ik geen vertraging gehad. 


Volgens mij heeft Jan geluk gehad. 

https://www.drboese.de/wp-content/uploads/2023/07/AGFrankfurtFahrgastrechteErsatzverbindung.pdf

In deze Duitse uitspraak was iets vergelijkbaars aan de hand. Na aankoop ticket was de verbinding niet meer mogelijk. Volgens het ticket was de aankomst om 00.44 uur. Men gaat vroeger op pad en zou met het nieuwe reisadvies om 23.56 uur aankomen. In werkelijkheid komt men om 00.58 uur aan.

DB ging uit van 14 minuten vertraging. De rechter ging in dit geval uit van 62 minuten vertraging. Dit is de vertraging op basis van het nieuwe reisadvies. Minuten wegens eerder vertrekken werden in deze uitspraak niet erbij geteld.

Als je een verbinding zou kiezen die later is dan oorspronkelijk gekocht zijn de extra minuten wel vertraging.


Ik heb een antwoord. Indien je voor het moment van boeken op de hoogte had kunnen zijn van de vertraging die veroorzaakt werd door aangekondigde werkzaamheden kom je niet in aanmerking voor geld terug bij vertraging. 


Reageer