Hoi Dyonne en welkom bij onze Community.
Wat jammer om te lezen dat je je bestemming uiteindelijk met zo'n forse vertraging hebt bereikt! Het klopt inderdaad dat het gisteren niet helemaal lekker ging op het traject naar Berlijn, en dan druk ik mij erg zacht uit. Je wens om compensatie is natuurlijk volledig logisch.
Je kunt de compensatie aanvragen bij de organisatie waar je de tickets hebt geboekt. Mocht dat gaan om NS International, dan is de de pagina om een compensatie aan te vragen hier te vinden. Daar kun je inderdaad geen documenten bijvoegen, maar voor de afhandeling van je compensatieverzoek is dat op zich ook niet nodig. Alle belangrijke zaken zijn namelijk verzameld in je boeking en zijn voor mijn collega's inzichtelijk op basis van je boekingscode (DNR). Mocht je toch graag willen mailen met de mogelijkheid documenten bij te voegen, dan kan dat via dit formulier, maar ik benadruk nogmaals dat dat voor het grootste deel van de gevallen niet noodzakelijk is.
U moet de vergoeding aanvragen waar u het kaartje heeft gekocht, en dat is niet automatisch de maatschappij waar u mee reist. Als u het kaartje bij DB heeft gekocht, zit u vast aan hun procedure.
Als je via DB hebt geboekt, dan kun je compensatie ook online aanvragen:
https://www.bahn.de/service/ueber-uns/inside-bahn/tipps-tricks/fahrgastrechte-online
Gewoon formulier invullen; je hoeft verder niks mee te sturen.
Overigens is het deelstuk H-B voorlopig flink gestoord-zelfs in die mate dat DB zelf ruim de helft van de normaal rijdende treinen heeft moeten cancellen en vele andere omleiden via langer durende routes.
Dat is een van de grote bezwaren aan treintje rijden: als er ergens iets echt goed mis gaat (het betreft hier niet zo maar een aanrijding, maar ook weer niet die storing bij Dronten van de e-kabels) dan zijn de alternatieven zo enorm beperkt (zeker vergeleken met de lucht en over de weg), dat vele reisplannen in duigen vallen.
Ik heb ook eens flinke vertraging gehad bij DB en omdat tickets daar gekocht waren, van hun regeling gebruik gemaakt. Ik ben toen nog naar loket geweest omdat ik "zugbindung" had en dat moest worden "opgeheven". Ben erg goed geholpen.
Ik heb ook eens flinke vertraging gehad bij DB en omdat tickets daar gekocht waren, van hun regeling gebruik gemaakt. Ik ben toen nog naar loket geweest omdat ik "zugbindung" had en dat moest worden "opgeheven".
Treinbinding is in Duitsland automatisch opgeheven bij vertraging van meer dan 1 uur. Alhoewel een stempel wel handig kan zijn en iedere discussie vermijdt. Maar ik zou alleen een stempel gaan halen als ik er mijn volgende trein niet door mis.
Ik heb ook eens flinke vertraging gehad bij DB en omdat tickets daar gekocht waren, van hun regeling gebruik gemaakt. Ik ben toen nog naar loket geweest omdat ik "zugbindung" had en dat moest worden "opgeheven".
Treinbinding is in Duitsland automatisch opgeheven bij vertraging van meer dan 1 uur. Alhoewel een stempel wel handig kan zijn en iedere discussie vermijdt. Maar ik zou alleen een stempel gaan halen als ik er mijn volgende trein niet door mis.
Het werd me toen geadviseerd want had nog 2 overstappen. En had gelukkig 2 uur de tijd anders zou ik het ook niet doen. Voordeel was dat meteen alle formulieren enz werden gedeeld.