Ik reis van Eindhoven naar Bad Langensalza in Duitsland en heb van Deutsche Bahn een ticket en een fietsticket. Nu lees ik dat ik op Koningsdag en in de spits mijn fiets niet mee mag nemen in Nederland. Dat betekent meer dan 24 uur! Hoe los ik dat op. Mijn voorkeur is om de eerste trein op 28 april te nemen van Eindhoven richting Venlo.
En moet ik ook nog voor het stukje in Nederland een extra fietsticket kopen of volstaat die van DB?
Beste antwoord door Thom
U mag de fiets wel in de spits meenemen als u een geldig internationaal fietskaartje plus internationaal vervoersbewijs heeft. Alleen voor DB-gebied een fietskaart telt niet, een internationaal kaartje is voor beide landen. Bedenk wel dat een conducteur het kan weigeren als hij vindt dat de veiligheid in gevaar komt. Dit is naar zijn oordeel. De eerste trein zal doorgaans geen probleem opleveren, maar helemaal zeker is dat niet. Geef direct aan dat u een internationaal kaartje heeft. 28 april is geen Koningsdag.
U mag de fiets wel in de spits meenemen als u een geldig internationaal fietskaartje plus internationaal vervoersbewijs heeft. Alleen voor DB-gebied een fietskaart telt niet, een internationaal kaartje is voor beide landen. Bedenk wel dat een conducteur het kan weigeren als hij vindt dat de veiligheid in gevaar komt. Dit is naar zijn oordeel. De eerste trein zal doorgaans geen probleem opleveren, maar helemaal zeker is dat niet. Geef direct aan dat u een internationaal kaartje heeft. 28 april is geen Koningsdag.
Verkocht is verkocht - je hebt een geldig vervoerbewijs. Ook voor je fiets. De binnenlandse voorwaarden van NS zijn verder niet van belang. Wel die van DB (die DB met NS overeengekomen is) en die heeft geen uitsluitingen.
Verkocht is verkocht - je hebt een geldig vervoerbewijs. Ook voor je fiets. De binnenlandse voorwaarden van NS zijn verder niet van belang. Wel die van DB (die DB met NS overeengekomen is) en die heeft geen uitsluitingen.
Over de reisvoorwaarden in het buitenland heeft DB niets te vertellen. Hooguit kun je je in zo'n geval bij DB beklagen dat ze je foutief iets verkocht hebben wat niet geldig is en dat je daarom je geld terug wil hebben.
Reizen met een internationaal fietsticket is in de spits toegestaan dus dat is niet in strijd met de Nederlandse voorwaarden.
Verkocht is verkocht - je hebt een geldig vervoerbewijs. Ook voor je fiets. De binnenlandse voorwaarden van NS zijn verder niet van belang. Wel die van DB (die DB met NS overeengekomen is) en die heeft geen uitsluitingen.
Over de reisvoorwaarden in het buitenland heeft DB niets te vertellen. Hooguit kun je je in zo'n geval bij DB beklagen dat ze je foutief iets verkocht hebben wat niet geldig is en dat je daarom je geld terug wil hebben.
Dat werkt anders. Er kunnen namelijk alleen maar de voorwaarden van toepassing zijn die bij de verkoop door de verkopende partij ter beschikking worden gesteld. Als je bij DB koopt, moet DB je dus kunnen vertellen wat de voorwaarden zijn. Vandaar dat DB voor treinkaartjes van en naar Nederland met NS overeenkomt wat de voorwaarden zijn voor internationale tickets naar Nederland, om dat dan aan zijn klanten te kunnen vertellen. Als NS daarna voor binnenlandse treinen iets aanpast, dan heeft dat geen invloed op tickets die DB verkoopt, tenzij NS dat ook aan DB doorgeeft, en dan geldt dat vanaf een door NS en DB overeengekomen datum. Voor al verkochte tickets kunnen bij mijn weten de voorwaarden niet zomaar gewijzigd worden.
Verkocht is verkocht - je hebt een geldig vervoerbewijs. Ook voor je fiets. De binnenlandse voorwaarden van NS zijn verder niet van belang. Wel die van DB (die DB met NS overeengekomen is) en die heeft geen uitsluitingen.
Over de reisvoorwaarden in het buitenland heeft DB niets te vertellen. Hooguit kun je je in zo'n geval bij DB beklagen dat ze je foutief iets verkocht hebben wat niet geldig is en dat je daarom je geld terug wil hebben.
Dat werkt anders. Er kunnen namelijk alleen maar de voorwaarden van toepassing zijn die bij de verkoop door de verkopende partij ter beschikking worden gesteld. Als je bij DB koopt, moet DB je dus kunnen vertellen wat de voorwaarden zijn. Vandaar dat DB voor treinkaartjes van en naar Nederland met NS overeenkomt wat de voorwaarden zijn voor internationale tickets naar Nederland, om dat dan aan zijn klanten te kunnen vertellen. Als NS daarna voor binnenlandse treinen iets aanpast, dan heeft dat geen invloed op tickets die DB verkoopt, tenzij NS dat ook aan DB doorgeeft, en dan geldt dat vanaf een door NS en DB overeengekomen datum. Voor al verkochte tickets kunnen bij mijn weten de voorwaarden niet zomaar gewijzigd worden.
Dan zit er niks anders op dan de eerste trein te pakken net na 24.00 uur. Want de eerste in de vroege ochtend valt al in de spitsregeling en dan is een fiets niet toegestaan. Na de spits gaat mij niet lukken omdat ik dan te laat arriveer in Duitsland. Dankje voor de zeer uitgebreide toelichting!
Dan zit er niks anders op dan de eerste trein te pakken net na 24.00 uur. Want de eerste in de vroege ochtend valt al in de spitsregeling en dan is een fiets niet toegestaan. Na de spits gaat mij niet lukken omdat ik dan te laat arriveer in Duitsland. Dankje voor de zeer uitgebreide toelichting!
Maar je hebt het niet begrepen: met een internationaal fietskaartje mag je in Nederland in de spits reizen. Er zijn dan geen uitsluitingstijden.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.