beantwoord

Geannuleerd treinreis, alternatieve trajecten via andere grens


Hallo,

ik had een ticket Amsterdam - Frankfurt (ICE), maar deze reis geannuleerd worden. Ik heb een kortere route via Venlo en Aachen gevonden (origineel reis was via Arnhem - Emmerich) in NS-app, maar NS-medewerker zegt dat mijn ticket is alleen geldig voor originele traject omdat ik im dezelfde plek grens moet oversteken.

Is dat echt zo?
Op DeutscheBahn is geen regel om alternatieve trajecten te gekozen (https://www.bahn.com/en/booking-information/passenger-rights/passenger-rights-in-rail-transport) , maar voor NS heb ik niets gevonden :(

icon

Beste antwoord door rvdborgt 10 July 2022, 23:59

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge

Om welke trein gaat dat precies? Is het hele traject geannuleerd of gedeeltelijk? 

Reputatie 7
Badge +2

Wanneer je een ticket met treinbinding hebt, maar deze trein valt uit, dan vervalt ook je treinbinding. Je mag dan elke andere DB-trein nemen om op je bestemming te komen.

Zoals vermeld in de “passenger rights” waarnaar je linkt mag je bij een vertraging van > 20 minuten ook andere treinen nemen, maar dan moet je wel eventuele aanvullende kaartjes kopen. Die kan je dan achteraf weer bij DB declareren.

Relevant voor dit alles bij internationale kaartjes is wel waar je het kaartje gekocht hebt. Het bovenstaande gaat sowieso op als je dat bij DB gedaan hebt. Maar kocht je het kaartje bij NS International dan moet je ook bij hen zijn voor eventuele compensaties.

Om welke trein gaat dat precies? Is het hele traject geannuleerd of gedeeltelijk? 

Dat gebeurt op Ams Centraal - Frankfurt Hbf ICE 157, dus hele traject was geannuleerd 

Wanneer je een ticket met treinbinding hebt, maar deze trein valt uit, dan vervalt ook je treinbinding. Je mag dan elke andere DB-trein nemen om op je bestemming te komen.

Zoals vermeld in de “passenger rights” waarnaar je linkt mag je bij een vertraging van > 20 minuten ook andere treinen nemen, maar dan moet je wel eventuele aanvullende kaartjes kopen. Die kan je dan achteraf weer bij DB declareren.

Relevant voor dit alles bij internationale kaartjes is wel waar je het kaartje gekocht hebt. Het bovenstaande gaat sowieso op als je dat bij DB gedaan hebt. Maar kocht je het kaartje bij NS International dan moet je ook bij hen zijn voor eventuele compensaties.

Ik heb mijn kaartje door NS international gekocht.

Ik begrijp dat in deze situatie voor andere traject moest ik een kaartje gekocht (of mijn OV-chipkaart gebruiken), en later een compensatie aanvragen bij NSI (of DB?)

Wanneer je een ticket met treinbinding hebt, maar deze trein valt uit, dan vervalt ook je treinbinding. Je mag dan elke andere DB-trein nemen om op je bestemming te komen.

Als je via Venlo en Aachen reist is dat echter deels met niet DB-treinen. Dus dat zal dan alleen via claimen achteraf kunnen.

Badge +3

Je mag inderdaad niet zomaar omreizen via Venlo, tenzij de ICE omgeleid is natuurlijk.

Maar dat is meestal via Arnhem (Betuweroute).

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me dat een NS-medewerker weer eens onzin heeft verkondigd. 

Wanneer je ticket hebt en de trein wordt geannuleerd of omgeleid dan heeft de vervoerder te zorgen voor een alternatief en eventueel een vergoeding van extra gemaakte kosten en een compensatie voor een eventuele vertraging.

Reputatie 7
Badge

Voor wanneer is die reis? Ik weet wel dat er de komende tijd veel werkzaamheden zijn die invloed hebben op de dienstregeling van de ICE's tussen Amsterdam en Frankfurt.

Reputatie 7
Badge +4

Je mag inderdaad niet zomaar omreizen via Venlo, tenzij de ICE omgeleid is natuurlijk.

Maar dat is meestal via Arnhem (Betuweroute).

De omleidingsroute is doorgaans Den Bosch - Venlo - Monchengladbach. Al is de Betuweroute nu ivm Ede e.o. wel een mooie belevenis, één keer meegemaakt.

Het gedoe is vaak tussen Arnhem en Oberhausen. Op dit moment is de omgeving van Frankfurt lastig, Flughafen vervalt ook vaak, dit even voor de mensen die Schiphol mijden.

 

In Duitsland kun je op het station ook aan een stempel komen dat de Zugbindung vervalt.

Reputatie 7
Badge +1

Wat ik vandaag weer zag-en een week of wat geleden zelf ook heb meegemaakt: er is flinke nood aan die stellen die in zowel NL als DE rijden kunnen-defecten, etc.

Wat nu vrij vaak gebeurt is dat het stel dat dat kan niet tot FRA doorrijdt maar eerder al keert-als het meezit heeft DB dan een andere vervolg trein klaarstaan-maar ook zij hebben Personalmangel. Vandaag was dat DUS-een tijdje terug ikzelf in Emmerich-beide kanten perron-met langere reistijd wegens omleiden Betuwelijn. En veel verdwaasde mensen die niks snapten-ondanks honderdvoudige uitleg.

Voor beantwoorden van de vraag is meer info nodig: bij wie ticket gekocht, wat voor soort. En voor later: wees wijzer, mijdt dat NDS-INT zoveel mogelijk en boek direct bij bahn.de

Overigens lijkt mij een omweg via zowel Venlo als Aken nogal raar.

Reputatie 7
Badge +2

Je mag inderdaad niet zomaar omreizen via Venlo, tenzij de ICE omgeleid is natuurlijk.

Maar dat is meestal via Arnhem (Betuweroute).

TS geeft aan dat het om ICE 157 ging, daar zegt het treinnummer al dat ‘ie via Venlo omgeleid was. 

Om welke trein gaat dat precies? Is het hele traject geannuleerd of gedeeltelijk? 

Dat gebeurt op Ams Centraal - Frankfurt Hbf ICE 157, dus hele traject was geannuleerd 

Op 22 juni toevallig? Toen was ‘ie inderdaad op het Nederlandse deel volledig uitgevallen.

Maar als het dus ICE 157 was dan is een kaartje via Emmerich wat raar, want dat is een lang vooraf geplande omleiding. Dan zou je verwachten dat het een kaartje via Venlo (Gr) was, en dan is je alternatieve route opeens via de geboekte grensovergang en zou een alternatieve verbinding wel gebruikt kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +3

Juist voor dit soort situaties bestond er het facultatieve grenspunt Emmerich O (oder/of/ou/or) Venlo voor tickets vanuit Nederland naar Keulen en verder. Bij een onaangekondigde stremming kon een reiziger zonder verdere plichtplegingen via een alternatieve route reizen.

Je mag inderdaad niet zomaar omreizen via Venlo, tenzij de ICE omgeleid is natuurlijk.

Maar dat is meestal via Arnhem (Betuweroute).

TS geeft aan dat het om ICE 157 ging, daar zegt het treinnummer al dat ‘ie via Venlo omgeleid was. 

Om welke trein gaat dat precies? Is het hele traject geannuleerd of gedeeltelijk? 

Dat gebeurt op Ams Centraal - Frankfurt Hbf ICE 157, dus hele traject was geannuleerd 

Op 22 juni toevallig? Toen was ‘ie inderdaad op het Nederlandse deel volledig uitgevallen.

Maar als het dus ICE 157 was dan is een kaartje via Emmerich wat raar, want dat is een lang vooraf geplande omleiding. Dan zou je verwachten dat het een kaartje via Venlo (Gr) was, en dan is je alternatieve route opeens via de geboekte grensovergang en zou een alternatieve verbinding wel gebruikt kunnen worden.

Ja, precies, op 22 Juni en origineel via Venlo (terug reis was via Emmerich, excuses)

Dank jullie wel voor alle hulp en info!

Tegenwoording wacht ik nog steeds voor een compensatie voor terugreis (deze was ook vertraagd en deels geannualeerd worden). 

Maar ik snap nog steeds niet precies: als ik een kaartje heb voor geannuleerde reis NL-DE, en ik reis via andere traject (niet gelijk dat in kaartje staat) in NS-trein door Nederland en als NS-conducteur vraagt mij voor vervoerbewijs - is dat kaartje geldig, wel of niet?

 

Reputatie 7
Badge +1

Maar ik snap nog steeds niet precies: als ik een kaartje heb voor geannuleerde reis NL-DE, en ik reis via andere traject (niet gelijk dat in kaartje staat) in NS-trein door Nederland en als NS-conducteur vraagt mij voor vervoerbewijs - is dat kaartje geldig, wel of niet?

In principe mag je ook via een andere grensovergang reizen, als de volgende verbinding voor jouw reis daarlangs gaat. Sommige spoorwegmedewerkers vinden dat dat met dezelfde vervoerders moet zijn, maar dat is niet in de EU-verordening te vinden. Wel zijn ze verplicht je een alternatieve verbinding te geven.

Oke, dank jullie wel, conclusie is dat altijd het beste een geldig kaartje voor alternatieve traject hebben en achteraf een compensatie aanvragen. Helaas, nog steeds heel onzeker met NS

Maar ik snap nog steeds niet precies: als ik een kaartje heb voor geannuleerde reis NL-DE, en ik reis via andere traject (niet gelijk dat in kaartje staat) in NS-trein door Nederland en als NS-conducteur vraagt mij voor vervoerbewijs - is dat kaartje geldig, wel of niet?

In principe mag je ook via een andere grensovergang reizen, als de volgende verbinding voor jouw reis daarlangs gaat. Sommige spoorwegmedewerkers vinden dat dat met dezelfde vervoerders moet zijn, maar dat is niet in de EU-verordening te vinden. Wel zijn ze verplicht je een alternatieve verbinding te geven.

Alleen mag die andere vervoerder dan wel eisen dat hij voor zijn diensten betaald wordt. Eurobahn hoeft TS natuurlijk niet gratis te vervoeren omdat de treinen van DB problemen met de airco hebben bij de Nederlandse spanning. Vandaar de regeling dat je moet betalen en dan de kosten bij DB kunt claimen.

Reputatie 7
Badge +1

In principe mag je ook via een andere grensovergang reizen, als de volgende verbinding voor jouw reis daarlangs gaat. Sommige spoorwegmedewerkers vinden dat dat met dezelfde vervoerders moet zijn, maar dat is niet in de EU-verordening te vinden. Wel zijn ze verplicht je een alternatieve verbinding te geven.

Alleen mag die andere vervoerder dan wel eisen dat hij voor zijn diensten betaald wordt. Eurobahn hoeft TS natuurlijk niet gratis te vervoeren omdat de treinen van DB problemen met de airco hebben bij de Nederlandse spanning. Vandaar de regeling dat je moet betalen en dan de kosten bij DB kunt claimen.

Dat is alleen nodig als DB weigert je een vervangende verbinding te geven.

Reageer