Ik heb een treinkaart naar een stad in Duitsland geboekt bij de Deutsche Bahn. Een kaart met Zugbindung. Een deel van de reis gaat met de NS. Om niet te laat te komen voor de ICE in Arnhem en eventuele vertragingen voor te zijn wil ik graag een trein eerder in Nederland nemen, een trein eerder dan op het ticket staat. Is dat toegestaan? Ik dacht dat Zugbindung alleen voor het Duitse deel geldt.
Treinbinding gold vroeger alleen in Duitsland, tegenwoordig in Nederland ook voor de ICE (of IC Berlijn). Er is geen treinbinding voor andere treinen in Nederland. Je kunt dus wel een eerdere trein naar Arnhem nemen.
En check nog eens heel grondig de avond te voren-het wemelt momenteel van uitgevallen ICE-op het laatste ogenblik. Hou ook rekening met dat mensen zonder reservering niet kunnen worden toegelaten en dat er heel vaak pendelverkeer is tot DUS of in die buurt-wegens groot gebrek aan deze speciale treinen die ook in NL kunnen. Als je geluk hebt kan je dan daar direkt overstappen in inner-DE vervangtrein, maar je kan ook pech hebben.
En vandaag deden ze aan een grootscheepse stroomstoring rond Mannheim-waarlangs vrijwel elke ICE ri. SÜden langsheen moet. Misschien zit het mee, maar……...
Er is geen treinbinding voor andere treinen in Nederland.
Er is ook geen treinbinding voor andere treinen in Duitsland. Zelfde situatie als hier
Er is geen treinbinding voor andere treinen in Nederland.
Er is ook geen treinbinding voor andere treinen in Duitsland. Zelfde situatie als hier
Dat hangt er maar net van af wat voor andere treinen er geboekt zijn. In Duitsland is er immers ook treinbinding in de binnenlandse IC's.
Er is geen treinbinding voor andere treinen in Nederland.
Er is ook geen treinbinding voor andere treinen in Duitsland. Zelfde situatie als hier
Dat hangt er maar net van af wat voor andere treinen er geboekt zijn. In Duitsland is er immers ook treinbinding in de binnenlandse IC's
Nederlandse IC's zijn vergelijkbaar met Duitse RE-treinen. IC/ICE in Duitsland is buitencategorie. Maar formeel heb je gelijk.
Dat hangt er maar net van af wat voor andere treinen er geboekt zijn. In Duitsland is er immers ook treinbinding in de binnenlandse IC's.
Waarom is dat dan, wegens wisselende tarieven? Alleen maar bij zitplaatsreservering, toch?
Dat hangt er maar net van af wat voor andere treinen er geboekt zijn. In Duitsland is er immers ook treinbinding in de binnenlandse IC's.
Waarom is dat dan, wegens wisselende tarieven? Alleen maar bij zitplaatsreservering, toch?
Door een reservering krijg je geen treinbinding. Treinbinding is bij Sparpreis en Supersparpreis, in principe in alle langeafstandstreinen in Duitsland en soms ook daarbuiten. DB heeft ook gewone flexibele treinkaartjes.
Als het goed is staat op het ticket achter "via” behalve de route ook het treinnummer of treinnummers van de treinen die je verplicht moet nemen.
Dat hangt er maar net van af wat voor andere treinen er geboekt zijn. In Duitsland is er immers ook treinbinding in de binnenlandse IC's.
Waarom is dat dan, wegens wisselende tarieven? Alleen maar bij zitplaatsreservering, toch?
De tarieven voor IC/ICE zijn in Duitsland net als bij het vliegtuig afhankelijk van hoe druk een trein is. Een drukke trein kan voor de zelfde reis drie keer zo duur zijn als een stille trein een uurtje later. Dit systeem wordt gebruikt om de reizigers zo veel mogelijk te spreiden. Alleen de allerduurste kaartjes geven een vrije keuze tussen alle treinen.
Dat staat dus helemaal los van eventuele reserveringen die niet verplicht zijn.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.