gratis ov luxemburg | NS Community
beantwoord

gratis ov luxemburg

  • 4 July 2021
  • 9 reacties
  • 542 Bekeken

Hallo, ik had een vraag aangezien het ov in Luxemburg gratis is, Kun je vanaf 1 station in België (gouvy) Al gratis reizen naar Luxemburg?

icon

Beste antwoord door Robert B 4 July 2021, 17:25

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Grenstrajecten vallen er in principe buiten. In Gouvy is het kaartje wel verkrijgbaar, maar de trein stopt er maar kort en rijdt om de twee uur.. U kunt ook een internationaal kaartje kopen naar Troisvierges. Edit: @Robert B  geeft het hieronder uitgebreider aan.Als Arlon een optie is: daar stopt de trein lang genoeg om een kaartje te halen. Deze kaartjes zijn alleen in de buurt van de grens te koop. De omgeving van Vielsalm is leuker om twee uur door te brengen, 😉 Binnen Luxemburg kunt u overal gewoon instappen. Controle is natuurlijk ook niet nodig.

Ik vraag me even af of er het laatste jaar nog wijzigingen zijn geweest.

Badge +3

Als ik op b-europe.com een reisadvies van Gouvy naar Luxemburg opvraag dan is dat gratis.

Vanaf Arlon ook (5x per uur rechtstreeks en in het weekend uurdienst plus elk uur nog een Regionalbahn boemeltje met overstap in Athus).

 

Badge +3

Wel grappig, een rechtstreekse IC waar je 1:22 lang gratis mee mag reizen.

Dat zou in Nederland betekenen dat je Amsterdam - Eindhoven mag doen zonder kosten (duurt ook ca. 1:20)

En vandaag zou je dan zelfs met een ICE kunnen? Het zal wel, maar heb nog nooit een (omgeleide) ICE in Eindhoven zien stoppen voor reizigers… :thinking:

 

Als ik op b-europe.com een reisadvies van Gouvy naar Luxemburg opvraag dan is dat gratis.

Vanaf Arlon ook (5x per uur rechtstreeks en in het weekend uurdienst plus elk uur nog een Regionalbahn boemeltje met overstap in Athus).

 

Bedankt 

Reputatie 7
Badge +4

Nou @Robert B het heet wel IC, maar is feitelijk een opgevoerde boemel en ik vrees dat de vergelijking met de ICE al helemaal mank gaat:grinning: . Het is wel een van de mooiste spoorwegtrajecten in België/Luxemburg, naast Marloie-Luik, en dat is in de praktijk langs de Ourthe.

Reputatie 7
Badge +1

het is, gesteld dat je zo'n onbeperkt reistiketje voor NMBS hebt; ENKEL gratis als je via Athus reist=flinke omweg en enkel ma-vr mogelijk.

De doorgaande NMBS IC die vanaf BRU komen, en meestal al Blankenberge zijn NIET gratis in LUX, omdat ze er niet stoppen en dus geen loklaal vervoer bieden! Als je de veel minder vaak rijdende CFL stoppertjes neemt moet je het tiketje Arlon-grens (of Autelbas? maakt niet uit, is toch MIN tarief=2,50)-grens bijkopen. Dito vanaf Gouvy, hoewel dat in de praktijk vrijwel nooit wordt gecheckt, want de CFL stapt meestal op in GOuvy-let op, dit is geen toezegging dat het wel kan.

de NMBS meldt simpelweg tarief 0 als ze de juiste berekening niet in het systeem hebben ingevoerd.

Voor de voorheen op binnenlands tarief rijdende bussen LUX-BE, moet je nu wel opeens 3 eur betalen voor het belse deel dus dat is dus opgeslagen met 1 eur. bvb de uurdienst Bastenaken/Bastogne-Wiltz-Ettelbruck

Overigens zou de Luik-LUX dienst elk uur gaan rijden vanaf dec. '20-mogelijk uitgesteld vanwege covid?

Badge +3

Als je de veel minder vaak rijdende CFL stoppertjes neemt moet je het tiketje Arlon-grens (of Autelbas? maakt niet uit, is toch MIN tarief=2,50)-grens bijkopen. Dito vanaf Gouvy, hoewel dat in de praktijk vrijwel nooit wordt gecheckt, want de CFL stapt meestal op in GOuvy-let op, dit is geen toezegging dat het wel kan.

de NMBS meldt simpelweg tarief 0 als ze de juiste berekening niet in het systeem hebben ingevoerd.

Dus als iemand online een ticket van Arlon of Gouvy naar Luxemburg koopt voor €0 dan heeft diegene een ongeldig vervoerbewijs?

Reputatie 3

@Robert B

Ik heb geen idee hoe je 0 euro als prijs hebt gekregen, want ik krijg inderdaad 2,50 als prijs te zien. ‍🤷‍♂️

 

Badge +3

Grr… ik zie het al!

Ik had n.a.v. een ander topic een tijdje terug bij b-europe een reisadvies opgevraagd met 100% korting Nederland (NS) en 100% korting België (NMBS). Dat levert je dan een ticket van €1 op.

Maar die website onthoudt dat dus gewoon voor een volgend bezoek (cookies). Excuses voor de verwarring :zipper_mouth:

Reageer