Skip to main content

Beste forumleden, heeft een van jullie dit wel eens meegemaakt? Vandaag wilde ik naar Bad Bentheim vanaf Kampen. Voor het NL deel wilde ik reizen op een dalvoordeelactie kaartje (17,50 retour). Voor het int deel Hengelo-Bad Bentheim (eigenlijk maar 1 station maar oké) een kaartje gekocht op de site van NS int met 100% korting in NL. Als begin station Kampen ingevuld. So far so good. Ik had effectief maar krap 3 uur in Bad Bentheim ivm de daluren-beperkingmaar dat vond ik geen probleem. Gisteravond eea gecheckt op werkzaamheden, geboekt en geprint. Echter vanmorgen bleek dat er maar zeer beperkt treinen reden tussen Hengelo en BB wegens te weinig materieel (dus geen ongeluk of versperring). Mijn eerste trein zou sowieso niet rijden. Er werd gesproken over businzet met 60 minuten extra reistijd. De Ic naar Berlijn doet BB ook aan, Ik heb meteen via de chat contact gezocht met NS int maar zij gaven aan dat ik dan een ander extra kaartje moest kopen. Ik had op dit forum al gevonden al je bij een vertraging wel buiten de spits mag reizen maar alleen als die vertraging op het NL deel is. Ik zat dus nu met een kaartje waar ik eigenlijk niks meer mee kon. NS klantenservice gaf aan dat ik bij NS int een GTBV in kan dienen. Alleen…op dat formulier kun je allen bij reizen in NL je Ov chipkaartinvullen voor je NL deel en ik heb met een E ticket gereisd. Ik heb het nu maar bij opmerkingen ingevuld en opgestuurd maar ik las ook al dat treinreizen pas bij met dan 2 uur compensatie krijgen. Ik neem mn verlies wel maar vind het wel jammer. Iemand nog tips? dan hoor ik het graag!

U kunt per email reageren op de afwijzing en de zaak uitleggen. Dat is een meer voorkomende werkwijze. Succes is echter niet gegarandeerd, het is hooguit een mogelijkheid. Een kaartje voor de boemel naar Bentheim is niet geldig in de ICBerlijn. Kampen-Bentheim is wel een internationaal kaartje. De afgiftetijd is er natuurlijk wel.  Ook zonder chipkaart voor het binnenlands traject is GTBV wel mogelijk. De vergoeding is echter niet zo riant en zelfs als het al lukt eigenlijk niet de moeite. 


Ik wacht ook even de reactie en ik begrijp dat de Ic Berlijn een andere trein is. Alleen jammer dat er bij dit soort overmacht geen gebruik van mag worden gemaakt.


Even een update: het kostte wat heen en weer mailen en chatten maar ik heb de toezegging dat mijn kaartje vergoed wordt. Erg netjes van zowel NS internationaal als NS. Dat mag ook gezegd worden toch!


Even een update: het kostte wat heen en weer mailen en chatten maar ik heb de toezegging dat mijn kaartje vergoed wordt. Erg netjes van zowel NS internationaal als NS. Dat mag ook gezegd worden toch!


Fijn dat het toch nog goed komt.

Even nog een opmerking over reizen in de spits met een dal-uren eticket na vertraging: officieel is dat niet toegestaan. Soms kan een conducteur coulant zijn als je in een trein zit en de geplande aankomsttijd in de daluren was en je door vertraging in de spits terecht komt. Je hoeft dan niet voor de spits uitstappen. Minder treinen op traject valt niet onder vertraging. Je kunt dus niet stellen dat omdat je een trein later moest nemen je op de terugweg ook een trein later mag nemen en in de spits mag reizen. 


Het scheelt wel of er minder treinen zijn bij een half uur dienst of zoals in dit geval een keer per twee uur….ik begrijp heel goed dat aan actiekaartjes voorwaarden zijn verbonden. Maar als je pas na 900 mag reizen en de eerste verbinding valt uit waardoor het pas na 1100 wordt…. En een ongeluk/aanrijding vind ik als klant ook nog iets anders als gebrek aan materiaal. Dat eerste overkomt een bedrijf van buitenaf, het tweede heeft toch echt met je eigen bedrijfsvoering te maken. 


Even nog een opmerking over reizen in de spits met een dal-uren eticket na vertraging: officieel is dat niet toegestaan. Soms kan een conducteur coulant zijn als je in een trein zit en de geplande aankomsttijd in de daluren was en je door vertraging in de spits terecht komt. Je hoeft dan niet voor de spits uitstappen.

Vorige week iemand die met +20 aankwam op Zwolle en de overstap naar Hoogeveen van 15:24 (geplande aankomst Hoogeveen om 15:51) onmogelijk kon halen. Voor die overstap heb je normaal 15 minuten.

Dat werd dus aansluitend de (niet vertraagde) volgende trein van 15:54 nemen (met aankomst om 16:21).

Moet diegene dan echt de volle 3 uur wachten? Ik denk van niet… zeg gewoon “ik kom uit de vertraagde 649” en dan is het ook goed, toch?

Nou ja, die persoon had ook nog een ov-chipkaart en zou de kosten nog bij NS kunnen verhalen maar dan geen GTbV natuurlijk (want maar 20 minuten vertraging tot Zwolle).


Het scheelt wel of er minder treinen zijn bij een half uur dienst of zoals in dit geval een keer per twee uur….ik begrijp heel goed dat aan actiekaartjes voorwaarden zijn verbonden. Maar als je pas na 900 mag reizen en de eerste verbinding valt uit waardoor het pas na 1100 wordt…. En een ongeluk/aanrijding vind ik als klant ook nog iets anders als gebrek aan materiaal. Dat eerste overkomt een bedrijf van buitenaf, het tweede heeft toch echt met je eigen bedrijfsvoering te maken. 


Als je kiest voor het reizen met een actiekaartje dan is het jouw probleem als treinen niet rijden volgens de planning die jij in jouw hoofd had. Door het kopen van dat kaartje aanvaard je de voorwaarden en (on)mogelijkheden.


Even nog een opmerking over reizen in de spits met een dal-uren eticket na vertraging: officieel is dat niet toegestaan. Soms kan een conducteur coulant zijn als je in een trein zit en de geplande aankomsttijd in de daluren was en je door vertraging in de spits terecht komt. Je hoeft dan niet voor de spits uitstappen.

Vorige week iemand die met +20 aankwam op Zwolle en de overstap naar Hoogeveen van 15:24 (aankomst Hoogeveen om 15:51) onmogelijk kon halen. Daar heb je normaal 15 minuten voor.

Dat werd dus aansluitend de (niet vertraagde) volgende trein nemen (van 15:54 met aankomst om 16:21).

Moet diegene dan echt een volle 3 uur wachten? Ik denk van niet… zeg gewoon “ik kom uit de vertraagde 649” en dan is het ook goed, toch?

Nou ja, die persoon had ook nog een ov-chipkaart en zou de kosten nog bij NS kunnen verhalen maar dan geen GTbV natuurlijk (want maar 20 minuten vertraging tot Zwolle).


In principe moet je dus wachten of een nieuw kaartje kopen. Daar is een paar jaar geleden een hele discussie over geweest met voor zover mij kan herinneren de volgende conclusie: zit in een trein met vertraging waardoor je in de spits aankomt ipv voor de spits, dan mag je blijven. Overstappen tijdens de spits was niet de bedoeling. Net als in een vertraagde trein stappen die in de spits vertrekt (maar waarmee je als die niet vertraagd was voor de spits aangekomen was op eindstation). Er wordt min of meer verwacht dat je jouw reis zo plant dat je bij vertraging niet hoeft over te stappen of in de spits moet instappen. 

Maar misschien kan een moderator aangeven wat nu wel en niet mag met dal-urenkaartjes in geval van vertraging en of als er minder treinen dan normaal.


Dat is de theorie, en met een geplande overstap van 15 minuten wat vertraging oplopen is ook niet zo’n probleem meestal.

Maar nu was dat dus 20 minuten en gemiste overstap, dus dan komt coulance toch echt wel in beeld natuurlijk.

Dus oftewel mee mogen met de trein van 15:54-16:21 (en ¼ GTbV à € 4,38 voor je Dagretour), óf geld terug (maar géén GTbV) voor een los kaartje van in dit geval (reizen op ov-chipkaart met 40%) à € 5,94.

NS gaf dat laatste op Twitter ook al aan, zet in je GTbV claim gerust eventuele extra kosten erbij die je gemaakt hebt (géén taxi of stads/streekvervoer natuurlijk).


Het scheelt wel of er minder treinen zijn bij een half uur dienst of zoals in dit geval een keer per twee uur….ik begrijp heel goed dat aan actiekaartjes voorwaarden zijn verbonden. Maar als je pas na 900 mag reizen en de eerste verbinding valt uit waardoor het pas na 1100 wordt…. En een ongeluk/aanrijding vind ik als klant ook nog iets anders als gebrek aan materiaal. Dat eerste overkomt een bedrijf van buitenaf, het tweede heeft toch echt met je eigen bedrijfsvoering te maken. 


Als je kiest voor het reizen met een actiekaartje dan is het jouw probleem als treinen niet rijden volgens de planning die jij in jouw hoofd had. Door het kopen van dat kaartje aanvaard je de voorwaarden en (on)mogelijkheden.

Beetje eenzijdig wel...ik maak idd een planning maar die is gebaseerd op de reguliere dienstregeling. Als deze niet uitgevoerd wordt, begint het probleem daar en niet bij de welwillende reiziger. En zeker bij het geval van 1 trein in de 2 uur. Maar ik ben ook benieuwd wat de regels nu precies zijn, zeker ook met het voorbeeld van Robert B. 


Als je kiest voor het reizen met een actiekaartje dan is het jouw probleem als treinen niet rijden volgens de planning die jij in jouw hoofd had.

Lees dat nog eens een paar keer, met in gedachten dat het jou zou overkomen?

De planning in jouw hoofd is daarbij uiteraard die van een reisplanner kort van tevoren, zoals de vorige avond checken en dan onder je kussen leggen of zo.


Ja, die eurobahn-ook al van Keolis, net als de kamper treintjes nu, is beroemd/rucht in kringen vanwege de vele opheffingen, vooral zomers. Reden is het schrijpend gebrek aan machinisten die ook bevoegdheid hebben voor NL. Idem dito voor het andere euro lijntje naar venlo.

DE hanteert gewoon de normale EUR regels voor geld terug na vertraging-net als NS-INT.

TIP: sinds 1/8 is reizen op de chip nu ook naar gronau mogelijk, dus als je voordelig wilt shoppen of kaffee+kuchen einnehmen is dat een beter alternatief. Vallen maar heel zelden uit en elke 30 min vnaf Enschede.


Als je kiest voor het reizen met een actiekaartje dan is het jouw probleem als treinen niet rijden volgens de planning die jij in jouw hoofd had.

Lees dat nog eens een paar keer, met in gedachten dat het jou zou overkomen?

De planning in jouw hoofd is daarbij uiteraard die van een reisplanner kort van tevoren, de vorige avond checken en dan onder je kussen leggen of zo.

Ik plan geen reisjes op grond van actiekaartjes, waarbij ik krap 3 uur ergens kan zijn.


Ik plan geen reisjes op grond van actiekaartjes, waarbij ik krap 3 uur ergens kan zijn.

Nee logisch, want jij hebt een ov-chipkaart (al dan niet met Keuzedagen) en zorgt dat je voor de terugreis vóór 16:00 in de trein zit, om ergens in/na de spits aan te komen.

Deze persoon had dat niet, en had keurig gepland naar Hoogeveen met aankomst 15:51

Dus die zou volgens jou op Zwolle -wegens gemiste overstap van 15 minuten!- van 15:29 tot 18:54 (eerste reismogelijkheid na 18:30) moeten wachten? Dat zijn 205 minuten…

De aansluitende trein van 15:54 vertrok trouwens niet in de spits! Dus nou vooruit je mag mee… 

Maar iemand anders in de vertraagde trein zelf zou dus volgens jouw redenering (geen overstap) wél mogen blijven zitten tot zelfs Heerenveen (geplande aankomst 15:56)?

Hoe ga je dat verdedigen? Of leg maar uit… De ene persoon moet 205 minuten bivakkeren op Zwolle omdat die toevallig (vóór de spits) moest overstappen, en niet door mag wegens 20 minuten vertraging, terwijl een ander gewoon in de spits mag doorreizen wegens diezelfde vertraging?


Ik plan geen reisjes op grond van actiekaartjes, waarbij ik krap 3 uur ergens kan zijn.

Nee logisch, want jij hebt een ov-chipkaart (al dan niet met Keuzedagen) en zorgt dat je voor de terugreis vóór 16:00 in de trein zit, om ergens in/na de spits aan te komen.

Deze persoon had dat niet, en had keurig gepland naar Hoogeveen met aankomst 15:51

Dus die zou volgens jou op Zwolle -wegens gemiste overstap van 15 minuten!- van 15:29 tot 18:54 (eerste reismogelijkheid na 18:30) moeten wachten? Dat zijn 205 minuten…

De aansluitende trein van 15:54 vertrok trouwens niet in de spits! Dus nou vooruit je mag mee… 

Maar iemand anders in de vertraagde trein zelf zou dus volgens jouw redenering (geen overstap) wél mogen blijven zitten tot zelfs Heerenveen (geplande aankomst 15:56)?

Hoe ga je dat verdedigen? Of leg maar uit… De ene persoon moet 205 minuten bivakkeren op Zwolle omdat die toevallig (vóór de spits) moest overstappen, en niet door mag wegens 20 minuten vertraging, terwijl een ander gewoon in de spits mag doorreizen wegens diezelfde vertraging?

Ik reageerde op TS die een planning van krap 3 uur had om in Bad Bentheim te verblijven.

Voor wat de regels zijn mbt vertraging en doorreizen in de spits na vertraging hoop ik dat een moderator uitsluitsel kan geven.

Eerder werd gesteld in een ander topic dat blijven zitten in vertraagde trein wel mocht maar een trein nemen die door vertraging later vertrekt, waardoor in de spits gereisd wordt niet mocht met dalurenkaartje. Zo ook met overstap na vertraging, waardoor in spits gereisd wordt. Maar het is aan de dienstdoende conducteur hoe hij/zij daarmee omgaat.


De vraag is of je mag doorreizen met een dalkaartje tijdens de spits als dat door een vertraging vanaf onze kant komt?


Eerder werd gesteld in een ander topic dat blijven zitten in vertraagde trein wel mocht maar een trein nemen die door vertraging later vertrekt, waardoor in de spits gereisd wordt niet mocht met dalurenkaartje. Zo ook met overstap na vertraging, waardoor in spits gereisd wordt. Maar het is aan de dienstdoende conducteur hoe hij/zij daarmee omgaat.

Ik weet niet over welke vraag dat gaat, ik kan dat zo snel niet terug vinden. Wat ik wel kan vinden is een antwoord van Loes wat aangeeft dat men bij vertraging de reis mag afmaken met daarna nog wat verdere uitleg.

Een uitgevallen trein, waarmee de reiziger zijn reis in de daluren had kunnen afleggen is voor mij een geldige reden om door te reizen in de spits. Het zal in de praktijk gok ik nooit langer zijn dan een half uur. Je gaat mij niet wijsmaken dat je door een vertraagde of uitgevallen trein ik je nog tegen kan komen om 17.30 uur. Alles kan, maar zeer onwaarschijnlijk zal ik het maar zeggen.

Maar daar wordt niet gesproken over nog wel of niet mogen overstappen. 


Als je kiest voor het reizen met een actiekaartje dan is het jouw probleem als treinen niet rijden volgens de planning die jij in jouw hoofd had.

Lees dat nog eens een paar keer, met in gedachten dat het jou zou overkomen?

De planning in jouw hoofd is daarbij uiteraard die van een reisplanner kort van tevoren, de vorige avond checken en dan onder je kussen leggen of zo.

Ik plan geen reisjes op grond van actiekaartjes, waarbij ik krap 3 uur ergens kan zijn.

 

Drie uur is inderdaad niet veel maar genoeg voor een aantal gerichte boodschapjes en een kopje koffie. Dat jij een andere afweging maakt/ het niet de moeite vindt staat je uiteraard vrij. Toen ik de NS planner bekeek ( gewoon de nationale) waren er veel reismogelijkheden, echter voor het Duitse deel blijk je niet alle tijden te mogen met je kaartje. Bovendien werd aangegeven dat er materieeltekort was ( dus geen machinistentekort) en dat dat de hele dag zou duren. Maar goed, zoals eerder gezegd netjes opgelost door NS en de vraag van velen hier is: wat zijn nu precies de regels over doorreizen in de spits na vertraging/ uitval door NS. Kom er maar in Erryt 😀


Ik zal deze week dit voor jullie uit gaan zoeken. Ik heb pas volgende week weer dienst dus het antwoord zal even op zich laten wachten.


Ik vind dat het antwoord van Loes helder is, er zal altijd rekening gehouden worden met omstandigheden, ook al zeggen de regeltjes strikt genomen iets anders.

In het door mij aangehaalde geval lijkt het me voldoende als een reiziger zegt/toont “ik kom uit deze trein, +20 dus overstap gemist”, voor zover de conducteur al niet wist dat er vanuit Rotterdam aanzienlijke vertraging was.


Dit topic heeft zijdelings raakvlakken met een topic van een paar jaar geleden: https://community.ns.nl/acties-en-uitjes-10/ah-dagkaart-daluren-48359

Ik heb toen de vraag gesteld wat er gebeurt wanneer je door een vertraging niet meer in de daluren overstapt op een andere vervoerder en daardoor je dalurenkorting verliest. Daar is nog steeds niets voor geregeld.

Met een e-ticket dat niet in de spitsuren geldig is heb je in ieder geval nog kans op coulance bij een vertraging.


Ik heb toen de vraag gesteld wat er gebeurt wanneer je door een vertraging niet meer in de daluren overstapt op een andere vervoerder en daardoor je dalurenkorting verliest. Daar is nog steeds niets voor geregeld.

Met een e-ticket dat niet in de spitsuren geldig is heb je in ieder geval nog kans op coulance bij een vertraging.

En niet onbelangrijk: bij doorreizen op een e-ticket heb je recht op GTbV voor het (gehele) NS traject.

Koop je om in de spits te kunnen reizen een los kaartje dan wordt dat een stuk lastiger.


Ik ben hier nog mee bezig en verwacht volgende week een antwoord te geven.


Ik heb een collega aangeschoten die erg veel van geld terug bij vertraging weet en ook nog van NS International. Zij kwam met het volgende antwoord:

Als je een los kaartje hebt gekocht om je reis af te maken tijdens de spits, kan je gewoon op de bevestiging reageren met het ticketnummer om ook dat kaartje te laten vergoeden. De afdeling Geld terug bij vertraging neemt je claim dan opnieuw onder de lopen en neemt het extra ticket mee in de vergoeding middels een bijbetaling. 

Wat betreft internationale reizen, ook als de vertraging zich in Nederland voordoet, wordt dit afgehandeld via de internationale Geld terug bij vertraging afdeling. Bij het internationale traject geldt inderdaad dat er sprake moet zijn van een vertraging van minimaal 2 uur, maar op het binnenlandse traject gelden de binnenlandse regels. Dus minimaal 30 minuten vertraging voor 50% vergoeding van het Nederlandse deel van de reis.


 


Hallo Erryt, 

zoals ik het lees wordt er dus vergoed vanuit NS internationaal. Zoals je al kon lezen in mijn verhaal is dat niet zo, NS en NS internationaal wijzen naar elkaar. Ik denk dat het bij NS int. Zou moeten liggen omdat je een kaartje koopt (of abonnement hebt) met 100% vrij reizen in NL. En nogmaals in mijn voorbeeld was er geen vertraging op het NL deel maar juist op het int. Deel. Zoveel, dat het NL kaartje (in dit geval een actie kaartje nl dal voordeel) niks meer waard was. Maw het had geen zin met het Nl stuk te gaan reizen omdat reizen na de overstap in Almelo simpelweg niet mogelijk was. De vraag die nog steeds onbeantwoord is…mag je in de spits verder reizen als je op voorhand een kaartje heb gekocht maar er zo n vertraging ontstaan is dat reizen simpelweg niet meer mogelijk is buiten de spits.


Reageer