Hoe omreizen? | NS Community
beantwoord

Hoe omreizen?

  • 12 July 2022
  • 7 reacties
  • 447 Bekeken

Beste mensen van dit forum,

in de eerste week van augustus reis ik doordeweeks naar Zwitserland. Heb Super Spar Preis ticket Den Helder Zuid naar Aigle, vertrektijd 09:08. Reis gaat richting Venlo, daar met EuroBahn naar Düsseldorf alwaar de vertrektijd 14:18 is met ICE richting Frankfurt en zo verder richting Zwitserland. Ticket overigens gekocht bij Deutsche Bahn (NS Int stuurt je bijna altijd via Parijs, maar dat is een tikkie duurder...)

Nu zag ik van de week dat het traject Utrecht - Den Bosch in de eerste week van augustus er uit ligt en de DB app (alsmede NS app) geen melding maakt van deze uitval. Bij Deutsche Bahn begrijpen ze niet dat het traject er uit ligt (wacht maar af tot de melding zichtbaar wordt).

Lang verhaal kort, hoe kom ik straks op tijd in Düsseldorf? Mag ik dan omreizen via Nijmegen - Venlo? Via Arnhem? Moet dat via Rotterdam? Moet ik een bus nemen die niet aangeraden wordt door NS? Ik ben een beetje nerveus hiervoor, terwijl ik al vaker dit traject heb afgelegd (maar dan zonder werkzaamheden).

Wie o wie weet het antwoord? Alvast dank voor het meedenken.

Grt. Fabian

icon

Beste antwoord door rvdborgt 12 July 2022, 21:32

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U mag via Rotterdam reizen in deze omstandigheden. De bus nemen is niet verstandig, er zijn te weinig bussen beschikbaar. Ga wel op tijd weg en reis via Rotterdam. De conducteurs weten ervan en het mag echt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou het ook de komende weken even aankijken hoe het busververvoer verloopt. De werkzaamheden beginnen 14 juli, dus tegen de tijd dat u gaat reizen is wel bekend of er inderdaad grote problemen zijn met het busverkeer of dat het (mogelijk omdat veel mensen omreizen) wel meevalt. 

Reputatie 7
Badge +1

Je mag omreizen via de route die voor jou het beste uitkomt. In Nederland is er sowieso geen treinbinding en als die er al was, dan was die nu opgeheven.

Alternatief is op de geplande vertrektijd vertrekken, je trein met treinbinding missen en dan verder reizen zonder treinbinding. Immers, als de dienstregeling wijzigt na het boeken, dan is dit voor jou een ongeplande verstoring.

Van DB ga je waarschijnlijk nog een mail krijgen dat je reis zoals geboekt niet meer mogelijk is, dat de treinbinding is vervallen en dat je in de planner een andere verbinding mag zoeken. Maar dat natuurlijk pas nadat NS zijn wijzigingen heeft opgestuurd en DB die in zijn planner heeft geladen.

Ik zou het ook de komende weken even aankijken hoe het busververvoer verloopt. De werkzaamheden beginnen 14 juli, dus tegen de tijd dat u gaat reizen is wel bekend of er inderdaad grote problemen zijn met het busverkeer of dat het (mogelijk omdat veel mensen omreizen) wel meevalt. 

Je reist 's morgens richting Den Bosch tegen de spitsdrukte in dus ik verwacht niet dat de drukte bij de bus het probleem is. 

Achilleshiel is dat de trein van Venlo naar Düsseldorf maar om het uur rijdt dus dat kan eventueel heel ongelukkig uitpakken (één of twee uur vertraging) maar dat geldt ook als je via Rotterdam gaat vanwege de vele overstappen.

In de planner van DB zie ik overigens voor de rest van juli tussen Utrecht en Geldermalsen wel busvervoer staan. Wellicht handig om de zaak eens te plannen, dan zie je dat het allemaal wel heel erg krap wordt als je pas om 9.08 uur vertrekt.

Reputatie 7
Badge +1

Let op-juist bij die RE13=eurobahn wil er zeer vaak wel een 2-uurdienst zijn-met dus enorm overvolle treinen (9€)-kijk op zuginfo.nrw hoe het er morgen uitziet-langer vooruit valt daar niet te plannen.

Overigens een wat vreemde route-lijkt mij toch, zeker met deze stremming, heel wat vlotter via Arnhem-RE19 tot DUS-wel een wat lange zit, maar de keren dat ik daar mee ging altijd heel veel lange-afstand reizigers. Vertr 11.45 af Arnh om die ICE te halen.

Reputatie 7
Badge

Ook de RE19 van/naar Arnhem heeft wel eens uitval. Ik weet dat zaterdag 9 juli de trein van 8.45 niet verder ging dan Wesel waarna de reizigers in de behoorlijk volle trein moesten overstappen op een ook al volle treinstel uit Bocholt. Ik vraag me af of iedereen er wel in kon! Diezelfde zaterdag 9 juli vielen vanuit Wesel de treinen van 14.16, 17.16 en 20.16 naar Arnhem helemaal uit. 

Dank voor jullie antwoorden. Genoeg opties en ik wacht de mail van DB af,

 

Grt. F

Reageer