Er is een vergelijkend onderzoek gedaan naar 27 spoorwegmaatschappijen in de EU. Helaas scoort NS niet zo goed, van de "staatsmaatschappijen" scoren alleen de Griekse spoorwegen nog slechter. Het grote problem bij NS zijn vooral de torenhoge tarieven, op de meeste andere punten scoort NS matig to gemiddeld.
De NS scoort op betrouwbaarheid juist als een van de betere, met de Deutsche Bahn niet geheel verrassend met een van de slechtste scores. Voor een klein land als Nederland is dat een veel belangrijkere score dan de ervaring bij het boeken van tickets (er is geen reserveringsplicht), het comfort op langeafstandetreinen (die we amper hebben) of het hebben van nachttreinen (niet nodig voor zo'n klein land).
Interessant. Dat SBB weer wint is niet verrassend. Dat Trenitalia hoog scoort wel. Dat is erg positief. En de naar verhouding zeer betaalbare Regiojet in Tsjechië ken ik niet, maar klinkt goed. In het algemeen zegt prijs dus zeker niet alles over kwaliteit. Hoe verschillend het kan zijn in dit ene Europa....
De NS scoort op betrouwbaarheid juist als een van de betere, met de Deutsche Bahn niet geheel verrassend met een van de slechtste scores. Voor een klein land als Nederland is dat een veel belangrijkere score dan de ervaring bij het boeken van tickets (er is geen reserveringsplicht), het comfort op langeafstandetreinen (die we amper hebben) of het hebben van nachttreinen (niet nodig voor zo'n klein land).
Inderdaad, nu lijkt het dat NS voornamelijk slecht scoort omdat ze geen nachttreinen hebben cq. niet willen ontwikkelen (nul punten)? Dat is dan een beetje appels en peren vergelijken .
Persoonlijk ben ik ook niet onder de indruk van Trenitalia - ik wacht al sinds juli op restitutie voor een reis die door een staking niet doorging.
Er zitten overigens wel wegingsfactoren achter, maar aangezien prijs en kortingen de hoogste factor heeft helpt dat niet voor de NS. Frequentie, iets waar Nederland waarschijnlijk juist goed op zou scoren, telt dan weer amper mee.
Er zitten overigens wel wegingsfactoren achter, maar aangezien prijs en kortingen de hoogste factor heeft helpt dat niet voor de NS. Frequentie, iets waar Nederland waarschijnlijk juist goed op zou scoren, telt dan weer amper mee.
OK, maar ik vind dan ook het kolommetje Travel Experience oftewel reizigerservaringen interessant. NS scoort daar belabberd op met een 4,1. Kijk naar de 5 besten en die zitten allemaal boven de 8. Een 4,1 is echt bedroevend en zou toch echt wel een bel moeten doen gaan rinkelen bij het MT van NS. Inmiddels is er op BNN/VARA ook een artikel geplaatst.
Die reiservaring is gebaseerd op basis van beschikbaarheid Wifi, catering, stopcontacten en gemiddelde snelheid van treinen. Iets wat ook weer vooral van belang is voor langeafstandstreinen en niet voor korte ritjes in de Randstad.
Het hele rapport is hier te lezen.
https://www.transportenvironment.org/articles/rail-ranking
NS scoort alleen een goed op de GTBV regeling bij vertraging van de trein. Punctualiteit is ook nog voldoende maar die neemt eerder af op het moment dan dat het beter gaat.
NS scoort alleen een goed op de GTBV regeling bij vertraging van de trein.
Dat is niet zo vreemd. Vrijwel alle maatschappijen houden de EU-regeling aan, NS heeft een veel luxere regeling.
Het grote probleem zijn toch de zeer lage scores voor tarieven en reductie tarieven. Dat laatste ligt vrees ik aan het tariefsysteem waarbij goedkopere tarieven alleen beschikbaar zijn voor een relatief kleine, besloten groep abonnementhouders. Er is bijv. niets voor toeristen.
NS scoort alleen een goed op de GTBV regeling bij vertraging van de trein. Punctualiteit is ook nog voldoende maar die neemt eerder af op het moment dan dat het beter gaat.
Dat valt best mee, in de winter neemt de punctualiteit altijd af.
Gladde sporen en rijp aan de bovenleiding zijn al 2 redenen waarom de punctualiteit daalt.
NS scoort alleen een goed op de GTBV regeling bij vertraging van de trein.
Weet iemand trouwens waar de EU-regeling te vinden is?
Frequentie, iets waar Nederland waarschijnlijk juist goed op zou scoren, telt dan weer amper mee.
Dat is deels terecht. Als hoge frequenties waar in feite onvoldoende reizigers voor zijn ten koste gaan van de betaalbaarheid maak je verkeerde keuzes. Concreet: welke reiziger zit er te wachten op iedere 10 min een halflege intercitytrein (PHS)?
In ieder geval rekent dit rapport wel af met de mythe dat NS tot de absolute wereldtop zou behoren.
Prijs zegt weinig over hoe de NS het doet, als spoorbedrijven op dat vlak wilt vergelijken moet je de prijzen eerst corrigeren met subsidies (ook die richting infrabeheerder want dat beïnvloed weer de gebruikersvergoeding) en belastingen. En frequentie gaat hier alleen over tienminutentreinen, maar ook halfuurdiensten zijn op veel plekken in Europa nog niet standaard.
Dit is weer zo'n idioot iets.
Het heeft geen zin om spoorbedrijven uit verschillende landen te vergelijken, omdat de omstandigheden totaal anders zijn. Elk land heeft eigen regels, subsidies, sporen en aantallen reizigers. Zo’n vergelijking slaat nergens op, omdat je de verschillen volledig negeert.
Je moet kijken naar hoe goed een spoorbedrijf werkt in zijn eigen land. Hoe gaan ze om met hun eigen uitdagingen en middelen? Daar leer je van. Maar nu wordt er gewoon een gemiddelde gepakt van wat er "goed" uitziet, en op basis daarvan wordt een ranking gemaakt.
Wat hier gebeurt, is appels met peren vergelijken. :)
NS scoort alleen een goed op de GTBV regeling bij vertraging van de trein.
Weet iemand trouwens waar de EU-regeling te vinden is?
Je bedoelt de minimumeisen. Die staan uiteraard in de hier al vaker geciteerde EU-Verordening 2021/782, in artikel 19.
Hier een commentaar over dit rapport:
Het grote probleem zijn toch de zeer lage scores voor tarieven en reductie tarieven. Dat laatste ligt vrees ik aan het tariefsysteem waarbij goedkopere tarieven alleen beschikbaar zijn voor een relatief kleine, besloten groep abonnementhouders. Er is bijv. niets voor toeristen.
Desondanks wel opvallend dat NS nog slechter op tarieven scoort dan de SBB.
Daar zit wel wat raars in: als ik kijk voor Zürich - Basel via Olten dan kost een flexibel ticket 2e klas met vertrek over een kwartier CHF 36 voor 110 km. Bij NS kost een ticket voor 110 TE €21,70 zonder korting. Er wordt dus kennelijk ergens breder vergeleken.
NS scoort alleen een goed op de GTBV regeling bij vertraging van de trein.
Weet iemand trouwens waar de EU-regeling te vinden is?
Je bedoelt de minimumeisen. Die staan uiteraard in de hier al vaker geciteerde EU-Verordening 2021/782, in artikel 19.
Dat is dan ook de reden waarom ik die tabel heb geplaatst. Eurostar doet het behalve qua prijs natuurlijk gewoon prima. Ja ze hebben geen nachttreinen en de fiets kan niet mee, maar dat is voor dit soort spoormaatschappijen niet van belang. Ik vind dat je ook in deze veel meer moet kijken naar de grote maatschappijen die een forse dienstregeling hebben. Bijzonder is voor mij dat NS dus zelfs lager wordt ingeschaald dan Deutsche Bahn.
Prijs zegt weinig over hoe de NS het doet, als spoorbedrijven op dat vlak wilt vergelijken moet je de prijzen eerst corrigeren met subsidies (ook die richting infrabeheerder want dat beïnvloed weer de gebruikersvergoeding) en belastingen.
Dat is voor de reiziger irrelevant. Die kijkt gewoon naar wat hij betalen moet.
In Nederland krijgt NS weinig directe subsidie (wel indirect door het monopolie en OV-studentenkaart) maar betaalt de overheid het leeuwendeel van det budget van ProRail. In Duitsland worden tickets gesubsidieerd maar moeten vervoerders wel zelf de volledige infrakosten betalen.
En frequentie gaat hier alleen over tienminutentreinen, maar ook halfuurdiensten zijn op veel plekken in Europa nog niet standaard.
Klopt, maar anderzijds zijn bijv. de frequenties bij de sprinters rond de grote agglomeraties in Nederland juist weer lager omdat wij geen S-Bahn-achtige systemen hebben. Zie bijv. de belabberd.slechte sprinterdiensten in de regio Eindhoven.
Bijzonder is voor mij dat NS dus zelfs lager wordt ingeschaald dan Deutsche Bahn.
Voor mij niet. In Nederland wordt als het om DB gaat altijd alleen maar geklaagd over de ICE/IC. Het gros van de treinen zijn echter RE/RB/S en daar is de kwaliteit van het geleverde meestal beter dan in Nederland. Vertraagde S-Bahnen zijn in Duitsland best een zeldzaamheid. Daarnaast is het regionale vervoer in Duitsland veel betaalbaarder dan hier mede door de tariefintegratie met metro/tram/bus.
Wat een zwakzinnig onderzoek. Nachttreinen scoren nul? Terwijl er in de gehele Randstad gewoon dagelijks (nachtelijks) een nachtnet te vinden is. Hoge prijzen, mwah, misschien als je een losse ticket koopt maar de prijzen voor abonnementen zijn gewoon meer dan redelijk. De frequentie hier is hoog, heel hoog, maar daar staat uberhaupt niks over in het onderzoek.
Wat een zwakzinnig onderzoek. Nachttreinen scoren nul? Terwijl er in de gehele Randstad gewoon dagelijks (nachtelijks) een nachtnet te vinden is. Hoge prijzen, mwah, misschien als je een losse ticket koopt maar de prijzen voor abonnementen zijn gewoon meer dan redelijk. De frequentie hier is hoog, heel hoog, maar daar staat uberhaupt niks over in het onderzoek.
Waarschijnlijk wordt er gekeken naar nachtnet treinen over het gehele concessiegebied, die zijn er dan inderdaad (bijna) niet. Maar in de Randstad zeker wel, een 0 is dan wat overdreven.
Maar een nachtnet door heel Nederland is absurd en onnodig, een voldoende zou ik het dus zeker wel geven.
Daarom vind ik het onderzoek dus ook idioot, want er wordt niet gekeken naar de omstandigheden en situatie waardoor dit onderzoek dus eigenlijk grootendeels nietszeggend is.
Zie ook dit artikel op treinreiziger.nl https://www.treinreiziger.nl/onderzoek-zet-ns-bij-5-slechtste-europese-vervoerders/
Uit de comments aldaar maak ik op dat het niet zo zeer om een nachtnet gaat , maar meer om nachttreinen met slaapcabines en couchettes, die heb je in Nederland inderdaad niet. Dus vandaar de nul score.
Ik citeer:
Die reiservaring is gebaseerd op basis van beschikbaarheid Wifi, catering, stopcontacten en gemiddelde snelheid van treinen. Iets wat ook weer vooral van belang is voor langeafstandstreinen en niet voor korte ritjes in de Randstad.
Ja, vreemd, want (zit)comfort en netheid van de treinen hebben ze weer niet meegenomen. Dat lijken me toch ook belangrijke variabelen voor de kwaliteit van de reiservaring. Ik denk dat NS anders nog slechter zou scoren.
Bijzonder is voor mij dat NS dus zelfs lager wordt ingeschaald dan Deutsche Bahn.
VVertraagde S-Bahnen zijn in Duitsland best een zeldzaamheid.
Maar ze vallen wel om de haverklap zonder vooraankondiging uit.
Bijzonder is voor mij dat NS dus zelfs lager wordt ingeschaald dan Deutsche Bahn.
VVertraagde S-Bahnen zijn in Duitsland best een zeldzaamheid.
Maar ze vallen wel om de haverklap zonder vooraankondiging uit.
In bv. München en Stuttgart zijn vertragingen bij de S-Bahn ook helemaal niet zeldzaam (meer).
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.