Skip to main content
beantwoord

IC Berlijn - catering

  • December 14, 2024
  • 25 reacties
  • 1579 Bekeken

Goedemorgen allen, 

Komende week reizen we met IC 145 naar Berlijn. We hebben inmiddels bericht ontvangen dat deze niet naar Hbf gaat maar dat is geen groot probleem; als we uitstappen op Gesundbrunnen is dat voor ons ook prima. 

In verband met gewijzigd materieel lees ik dat er geen cateringrijtuig meer aan boord is. Er zou railcatering zijn. Iemand die uit recente ervaring weet wat dit is? Moet ik denken aan alleen koffie / thee / snoep / koek of is er een ruimer aanbod? Dan weet ik wat we wel of niet mee moeten nemen. 

Bij voorbaat dank :)

Beste antwoord door Tamzin

In verband met gewijzigd materieel lees ik dat er geen cateringrijtuig meer aan boord is. Er zou railcatering zijn. Iemand die uit recente ervaring weet wat dit is? Moet ik denken aan alleen koffie / thee / snoep / koek of is er een ruimer aanbod? Dan weet ik wat we wel of niet mee moeten nemen. 

In het verleden was er altijd een bar-bistrowagon waar je kon zitten, koffie kon drinken en simpele gerechten kon eten. Vanwege de slechte technische staat zijn deze wagons eind vorig jaar buiten dienst gesteld om gesloopt te worden 

Er is sindsdien een beperkte "catering" die er op neer komt dat er iemand vanuit een afsluitbare coupe verpakte etenswaren en drank verkoopt, een soort mini-winkeltje. Of er naast blikjes en flesjes ook koffie te krijgen is weet ook ik niet. Stel je er in ieder geval niet te veel van voor 

Het is beste is om zelf eten en drinken mee te nemen of bijv. koffie voor vertrek op het station te kopen.

25 reacties

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • December 14, 2024

Ik zou zelf proviand meenemen. Misschien is er een kop koffie te krijgen maar zeker weten doe ik het niet.


  • Koploper****
  • Antwoord
  • December 14, 2024

In verband met gewijzigd materieel lees ik dat er geen cateringrijtuig meer aan boord is. Er zou railcatering zijn. Iemand die uit recente ervaring weet wat dit is? Moet ik denken aan alleen koffie / thee / snoep / koek of is er een ruimer aanbod? Dan weet ik wat we wel of niet mee moeten nemen. 

In het verleden was er altijd een bar-bistrowagon waar je kon zitten, koffie kon drinken en simpele gerechten kon eten. Vanwege de slechte technische staat zijn deze wagons eind vorig jaar buiten dienst gesteld om gesloopt te worden 

Er is sindsdien een beperkte "catering" die er op neer komt dat er iemand vanuit een afsluitbare coupe verpakte etenswaren en drank verkoopt, een soort mini-winkeltje. Of er naast blikjes en flesjes ook koffie te krijgen is weet ook ik niet. Stel je er in ieder geval niet te veel van voor 

Het is beste is om zelf eten en drinken mee te nemen of bijv. koffie voor vertrek op het station te kopen.


Tomas
  • Machinist NS
  • December 14, 2024

Ik heb hier en daar vernomen dat er vanaf morgen helemaal geen catering meer is in IC Berlijn. Tot en met vandaag zit er een ‘snackpoint’, ofwel een medewerker met een karretje met drinken en snacks. De treininformatie op de website van DB lijkt dat te bevestigen. 
 

Ik zou zelf dus op safe spelen en zelf dingen meenemen. 


EUreiziger24
  • Reisleider*
  • December 14, 2024

Beschamend slecht. Vroeger had NS hier moeiteloos bij kunnen springen door een eigen restauratiewagen toe te voegen. Sinds een jaar of 15-20 zijn zulk soort faciliteiten volledig wegbezuinigd. De service wordt ieder jaar slechter en slechter.


  • Koploper****
  • December 14, 2024

Beschamend slecht. Vroeger had NS hier moeiteloos bij kunnen springen door een eigen restauratiewagen toe te voegen. Sinds een jaar of 15-20 zijn zulk soort faciliteiten volledig wegbezuinigd. De service wordt ieder jaar slechter en slechter.

NS gaat sowieso niet over de operationele zaken van deze DB-trein.


EUreiziger24
  • Reisleider*
  • December 14, 2024

Het is echter een NS-trein met NS-personeel die alleen rijdt met de Duitse rijtuigen. Zonder NS rijdt deze trein niet.


  • Koploper****
  • December 14, 2024

Het is echter een NS-trein met NS-personeel die alleen rijdt met de Duitse rijtuigen. Zonder NS rijdt deze trein niet.

Niet levert alleen het personeel voor het Nederlandse stuk op bestelling door DB. En verder verkoopt NS in Nederland tickets voor deze trein. Maar verder dan dat gaat de betrokkenheid van NS niet 


Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • December 14, 2024

Ik vraag me af in hoeverre NS medezeggenschap heeft over de samenstelling van deze trein. Ze hebben zelf geen restauratierijtuigen. En dergelijke catering hebben ze tientallen jaren geleden al afgeschaft.


  • Reisadviseur**
  • December 14, 2024

Het is echter een NS-trein met NS-personeel die alleen rijdt met de Duitse rijtuigen. Zonder NS rijdt deze trein niet.

Niet levert alleen het personeel voor het Nederlandse stuk op bestelling door DB. En verder verkoopt NS in Nederland tickets voor deze trein. Maar verder dan dat gaat de betrokkenheid van NS niet 

De NS levert naast het personeel tussen Amsterdam en Rheine ook een ander essentieel onderdeel voor het gehele traject, namelijk de locomotief. De cateringmedewerker wordt door de DB geregeld voor het gehele traject tussen Berlijn en Amsterdam. Blijkbaar genereert het “Snackpoint” te weinig omzet om deze medewerkers (en de andere kosten om deze service in stand te houden) te kunnen betalen. Wat betreft de catering heeft NS waarschijnlijk niets in te brengen. Pas wanneer de ICE L ingezet gaat worden als vervanging van de huidige rijtuigen-stam zal er weer catering (in de vorm van een volwaardig restaurant) worden aangeboden. Of en wanneer dit het geval zal zijn is nog niet (publiekelijk) bekend, maar dit zal op zijn vroegst in (dienstregeling) 2026 zijn en waarschijnlijk later.


  • Koploper****
  • December 14, 2024

 

 

Of en wanneer dit het geval zal zijn is nog niet (publiekelijk) bekend, maar dit zal op zijn vroegst in (dienstregeling) 2026 zijn en waarschijnlijk later.

De ICE-L begint ook steeds meer een gebed zonder end te worden. Maar dat schijnt tegenwoordig normaal te zijn voor nieuwe treinen.


EUreiziger24
  • Reisleider*
  • December 14, 2024

Onnodig complexe techniek, onnodig complexe juridische processen en aanbestedingen, onnodig complexe eisen. Inderdaad, tegenwoordig de norm. De spoorwegen lijden er flink onder. De huidige rijtuigen zijn tussen 1975-1990 gebouwd en hebben waarschijnlijk niet meer dan een week nodig gehad om na het verlaten van de fabriek in dienst genomen te worden.


iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • December 14, 2024

Er is weinig informatie te vinden over de Snackpoints in de IC Berlijn. Volgens Datenbanksuche — Datenbank Fernverkehr zit er ook in de nieuwe dienstregeling nog een Snackpoint in de IC 145.


rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • December 14, 2024

In het verleden was er altijd een bar-bistrowagon waar je kon zitten, koffie kon drinken en simpele gerechten kon eten. Vanwege de slechte technische staat zijn deze wagons eind vorig jaar buiten dienst gesteld [...]

Dat was omdat DB niet meer met rijtuigen met draaivouwdeuren wilde rijden. Sommige andere vervoerders doen dat overigens nog wel. Het zou me niet verbazen als de bistrorijtuigen verkocht worden. Waar heb je gelezen dat ze gesloopt zouden worden?

Niet levert alleen het personeel voor het Nederlandse stuk op bestelling door DB. En verder verkoopt NS in Nederland tickets voor deze trein. Maar verder dan dat gaat de betrokkenheid van NS niet 

Ook dat heb je mis. IC Berlijn is een klassieke coöperatietrein waarbij beide spoorwegen materieel en personeel leveren en op "hun” gebied de vervoerder zijn en de tarieven vaststellen.


iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • December 14, 2024

Dat laatste is aan ​@Tamzin al vele malen uitgelegd maar de informatie blijft niet hangen.


  • Koploper****
  • December 14, 2024

 

Waar heb je gelezen dat ze gesloopt zouden worden?

https://www.mopo.de/news/panorama/bahn-schafft-bord-bistros-ab-mit-einer-ausnahme/

 

 

Ook dat heb je mis. IC Berlijn is een klassieke coöperatietrein waarbij beide spoorwegen materieel en personeel leveren en op "hun” gebied de vervoerder zijn en de tarieven vaststellen.

Aldus de theorie. Vergelijk het met Nederland dat in de NAVO "samenwerkt" met de VS, alleen hebben we niets te vertellen en slechts te gehoorzamen.


rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • December 14, 2024

Voorwaar een kwaliteitsblad. We zullen zien wat er in werkelijkheid gaat gebeuren.

Ook dat heb je mis. IC Berlijn is een klassieke coöperatietrein waarbij beide spoorwegen materieel en personeel leveren en op "hun” gebied de vervoerder zijn en de tarieven vaststellen.

Aldus de theorie. Vergelijk het met Nederland dat in de NAVO "samenwerkt" met de VS, alleen hebben we niets te vertellen en slechts te gehoorzamen.

Dat mag je wat betreft DB en NS best geloven, maar het ligt toch iets subtieler.


  • Auteur
  • Op het juiste spoor
  • December 17, 2024

Bedankt allen voor de reacties! 

Wij gaan op safe spelen en nemen eten, drinken en knabbels mee zodat we i.i.g. niet afhankelijk zijn van de railcatering - voor zover die er is. Koeltas staat inmiddels gereed dus we zijn er klaar voor.

In het verleden hebben we vaker door Europa getreind en ik (spoordochter en ex-machinist)  voel ik me immer zeer op mijn gemak in de trein. Maar zo'n reis doen we het best met een natje en een droogje 🙂


iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • January 21, 2025

Nog even een update over de catering in de IC Berlijn. Vanaf 3 februari is er geen catering meer aan boord.

Het wachten is op de instroom van de nieuwe treinen, de ICE-L. Dan zal er weer catering zijn.


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • January 21, 2025

Nog even een update over de catering in de IC Berlijn. Vanaf 3 februari is er geen catering meer aan boord.

Het wachten is op de instroom van de nieuwe treinen, de ICE-L. Dan zal er weer catering zijn.

Dat gaat zo te zien nog wel een poosje duren. De trein blijft op deze manier de beste reclame voor het vliegtuig.


  • Koploper****
  • January 21, 2025

Het wachten is op de instroom van de nieuwe treinen, de ICE-L. Dan zal er weer catering zijn.

En dat wachten kan nog wel even duren. Het is een gebed zonder end.


  • Reisadviseur**
  • April 27, 2025

Vanaf half december is er weer catering beschikbaar in de dan allen tot ICE op gewaardeerde IC Berlijn. IC 143/142 zal reeds vanaf half september met een ICE 3Neo treinstel gereden worden; of er dan reeds catering aangeboden wordt kan ik niet uit het nieuwsbericht halen [bron: NS International].

 


iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • April 27, 2025

“De ICE heeft ook een bar en catering aan boord. Gelukkig kun je vanaf half december op alle treinen naar Berlijn onderweg weer iets te eten en drinken kopen!'” Ik maak daaruit op dat de 143/142 die met een ICE 3neo worden gereden gaan worden al catering aan boord hebben.

Aan de ene kant is het positief dat er veel betrouwbaardere nieuwe treinen gaan rijden. Aan de andere kant neemt het aantal plaatsen met een kwart af ten opzichte van de huidige treinen. Het aantal fietsplaatsen is zelfs de helft minder.

Verder blijft het natuurlijk een enorme kapitaalvernietiging om treinstellen die 300 km/u kunnen rijden in te zetten op de verbinding Amsterdam - Berlijn. Blijkbaar zijn de problemen met de getrokken treinen zo groot dat niet meer op de instroom van de ICE-L gewacht kan worden.


  • Intercity
  • April 28, 2025

Anderzijds kan er voor een ICE, zeker in combinatie met de beperkte capaciteit een hoger tarief gehanteerd worden. Doordat de ICE 3Neo ook tussen Amsterdam en Frankfurt en tussen Berlijn en München worden ingezet kun je met minder reserve materieel af, omdat je deze dan kunt delen tussen de verschillende lijnen. Het onderhoud zal naast in Frankfurt (en klein onderhoud in Amsterdam) ook in Berlijn plaats gaan vinden voor de ICE 3Neo.


iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • April 29, 2025

In de praktijk zal het nauwelijks iets uitmaken omdat ieder treinstel een zogenaamd ‘Heimatbahnhof’ heeft voor het onderhoud. Een treinstel uit bijvoorbeeld Frankfurt Griesheim zal geen onderhoud in Berlin Rummelsburg krijgen. En omgekeerd. Hooguit zullen er servicewerkzaamheden worden uitgevoerd als het reinigen van de trein en het legen van de toiletreservoirs.


  • Reisadviseur**
  • April 29, 2025

Welke indeling is er gemaakt voor de verdeling van de treinstellen over de verschillende werkplaatsen? De treinen uit de eerste batch (treinstel 8001 - 8030) in Frankfurt en de treinstellen uit de tweede batch (treinstel 8031 - 8073) in Berlijn of is er een andere verdeling gemaakt? De treinen lopen namelijk wel in een omloop mee.