Als u geen geldig kaartje voor de ICE heeft, mag u die niet nemen. Het zijn twee verschillende systemen. Er rijdt ook geen ICE van Hengelo naar Osnabruck, wel de ICBerlijn. Zugbindung vervalt wel in Dld als de vorige ICE te laat aankomt om de verbinding nog te kunnen halen. Als u met de RE trein reist vervalt de Zugbindung in de vervolgtrein niet.
De Sparpreis geldt echt alleen in de op de kaart aangegeven trein, daarom is die juist zo goedkoop.
Bedankt voor het gegeven antwoord, Thom!
Het bovenstaande antwoord is niet helemaal juist en volledig.
Je mag met een Sparpreisticket bij vertraging van de geboekte RE gewoon de IC of ICE nemen als dit sneller gaat.
Zie hier “Weiterfahrt mit einem anderen Zug”
https://www.bahn.de/service/informationen-buchung/fahrgastrechte/rechtliche-regelungen
Een Sparpreisticket Hengelo- Hamburg is al een volwaardig Fernverkehrsticket (ook bij gedeelte RE en gedeelte IC) dus je hoeft geen nieuw ticket te kopen de te declareren. Als je met een Regionaal Ticket (zoals enkele reis Niedersachsentarif) onderweg bent moet je wel een nieuw ticket kopen en dit achteraf declareren.
Zie hier “Weiterfahrt mit einem anderen Zug”
https://www.bahn.de/service/informationen-buchung/fahrgastrechte/rechtliche-regelungen
Een Sparpreisticket Hengelo- Hamburg is al een volwaardig Fernverkehrsticket (ook bij gedeelte RE en gedeelte IC) dus je hoeft geen nieuw ticket te kopen de te declareren. Als je met een Regionaal Ticket (zoals enkele reis Niedersachsentarif) onderweg bent moet je wel een nieuw ticket kopen en dit achteraf declareren.
Er staat letterlijk “Wenn Sie eine Fahrkarte des Nahverkehrs (RE, RB, IRE und S-Bahn) besitzen, aber einen höherwertigen Zug (z.B. Züge des Fernverkehrs, also IC/EC, ICE) nutzen möchten, dann müssen Sie zunächst die zusätzlich erforderliche Fahrkarte bezahlen. Anschließend können Sie sich die Kosten über das Servicecenter Fahrgastrechte erstatten lassen.”
Dus moet je in de IC(E) wel degelijk een IC(E)-kaartje hebben. Bij meer dan 20 minuten verwachte vertraging op het aankomststation kan dit dan teruggevraagd worden.
Ja, maar een Sparpreis Hengelo - Hamburg is geen nahverkehrsticket maar een Fernverkehrsticket wat toevallig een stukje nahverkehr gebruikt.
Treinbinding vervalt toch als door vertraging of uitval de originele verbinding niet meer mogelijk is?
Ja, maar die had je sowieso al niet op het deel per regionalverkehr.
Ja, maar een Sparpreis Hengelo - Hamburg is geen nahverkehrsticket maar een Fernverkehrsticket wat toevallig een stukje nahverkehr gebruikt.
Waar komt die definitie vandaan? Vanaf hoeveel kilometer is het dan een Fernverkehrsticket? Met RE kun je het hele land doorrijden en nog verder, maar als het kaartje zegt dat het voor RE is, dan is het een “Fahrkarte des Nahverkehrs (RE, RB, IRE und S-Bahn)”.
Ja, maar een Sparpreis Hengelo - Hamburg is geen nahverkehrsticket maar een Fernverkehrsticket wat toevallig een stukje nahverkehr gebruikt.
Waar komt die definitie vandaan? Vanaf hoeveel kilometer is het dan een Fernverkehrsticket?
Heeft niks met kilometers te maken. Het is een Fernverkehrsticket als er fernverkehr in de route voorkomt. In het voorbeeld van TS dus de ICE naar Hamburg.
Ja, maar een Sparpreis Hengelo - Hamburg is geen nahverkehrsticket maar een Fernverkehrsticket wat toevallig een stukje nahverkehr gebruikt.
Dat geldt alleen voor een Flexpreis-ticket. Bij een (Super) Sparpreis-ticket geldt dat op het gedeelte van de reis waar NV (Nahverkeht) bij staat er geen gebruik gemaakt mag worden van IC/EC en ICE-treinen maar er daadwerkelijk gebruik gemaakt moet worden van het Nahverkehr (S-bahn, RB, RE, etc.).
Ja, maar een Sparpreis Hengelo - Hamburg is geen nahverkehrsticket maar een Fernverkehrsticket wat toevallig een stukje nahverkehr gebruikt.
Dat geldt alleen voor een Flexpreis-ticket. Bij een (Super) Sparpreis-ticket geldt dat op het gedeelte van de reis waar NV (Nahverkeht) bij staat er geen gebruik gemaakt mag worden van IC/EC en ICE-treinen maar er daadwerkelijk gebruik gemaakt moet worden van het Nahverkehr (S-bahn, RB, RE, etc.).
Normaal gesproken klopt dat ja, maar het gaat er hier om het geval dat die RE/RB uitvalt of heel veel vertraging heeft en je door gebruik te maken van een IC of ICE op dit deel van het traject de vertraging op het totale geboekte traject kunt beperken. Het lijkt me dat je in dat geval wel van het beschikbare Fernverkehr gebruik mag maken.
In de praktijk zal het deze zomer lastig (tot onmogelijk) zijn om in geval van uitval van de RB61 (Hengelo - Rheine - Osnabrück) de IC Berlijn te nemen. Dit vanwege de verplichte zitplaatsreservering.
Hetzelfde geldt wanneer de RE19 (Arnhem - Düsseldorf) uitvalt en je met de ICE zou willen reizen.
Dit nog afgezien van het feit dat tickets met de aanduiding ‘Regional Train’ voor het grensoverschrijdende traject niet gebruikt mogen worden in de IC/ICE.
In de praktijk zal het deze zomer lastig (tot onmogelijk) zijn om in geval van uitval van de RB61 (Hengelo - Rheine - Osnabrück) de IC Berlijn te nemen. Dit vanwege de verplichte zitplaatsreservering.
Nee hoor… afgelopen vrijdag nog vond de conducteur het niet de moeite om voor controle langs te komen tussen Hannover en Deventer. Dan is die reserveringsplicht ook een wassen neus dus.
Overigens diezelfde vrijdag tussen Wenen en Würzburg kwam de conducteur wel langs, maar die controleerde alleen vervoerbewijzen en geen reserveringen (zijn daar ook verplicht voor grensoverschrijdende reizen).
Dat er niet gecontroleerd wordt betekent niet dat je erop kunt rekenen dat je mee mag zonder reservering.
In de praktijk zal het deze zomer lastig (tot onmogelijk) zijn om in geval van uitval van de RB61 (Hengelo - Rheine - Osnabrück) de IC Berlijn te nemen. Dit vanwege de verplichte zitplaatsreservering.
Nee hoor… afgelopen vrijdag nog vond de conducteur het niet de moeite om voor controle langs te komen tussen Hannover en Deventer. Dan is die reserveringsplicht ook een wassen neus dus.
Overigens diezelfde vrijdag tussen Wenen en Würzburg kwam de conducteur wel langs, maar die controleerde alleen vervoerbewijzen en geen reserveringen (zijn daar ook verplicht voor grensoverschrijdende reizen).
Zelf ook veel in het buitenland met de trein gereisd en mijn reservering werd bijna nooit gecontroleerd. Paar keer wel mee gemaakt en dan was de trein overvol en moesten er veel mensen staan. Dan vind ik het ook eigenlijk volkomen logisch dat zitplaatsreserveringen dan wel gecontroleerd worden.
Het is mijn ervaring ook in de drukke ICE’s, met name vanuit Nederland.
De laatste tijd zijn er nogal wat problemen met zowel de RB61 (van/naar Hengelo), de RE19 (van/naar Arnhem) als de RE13 (van/naar Venlo). Het is een combinatie van defecte treinen en personeelsgebrek. Voor de informatievoorziening is dit heel vervelend omdat er vaak geen meldingen komen in de app van NS International. Met daarbij ook nog het probleem dat het uitvallen van een trein (of treinen) vaak pas op de dag zelf bekendgemaakt wordt.
In de praktijk zal het deze zomer lastig (tot onmogelijk) zijn om in geval van uitval van de RB61 (Hengelo - Rheine - Osnabrück) de IC Berlijn te nemen. Dit vanwege de verplichte zitplaatsreservering.
Nee hoor… afgelopen vrijdag nog vond de conducteur het niet de moeite om voor controle langs te komen tussen Hannover en Deventer. Dan is die reserveringsplicht ook een wassen neus dus.
Overigens diezelfde vrijdag tussen Wenen en Würzburg kwam de conducteur wel langs, maar die controleerde alleen vervoerbewijzen en geen reserveringen (zijn daar ook verplicht voor grensoverschrijdende reizen).
Zelf ook veel in het buitenland met de trein gereisd en mijn reservering werd bijna nooit gecontroleerd. Paar keer wel mee gemaakt en dan was de trein overvol en moesten er veel mensen staan. Dan vind ik het ook eigenlijk volkomen logisch dat zitplaatsreserveringen dan wel gecontroleerd worden.
Mja, en de IC Berlijn die ik had zat dus goed vol (ook door een afgesloten 1e klas rijtuig ivm defecte airco).
Idem met de volledig vol gereserveerde trein uit Wenen trouwens. En vorig jaar van Düsseldorf naar Utrecht ook niemand die ook maar de moeite nam te controleren.