beantwoord

IC pakken met Deutschlandticket bij uitval RE?

  • 6 November 2023
  • 10 reacties
  • 312 Bekeken

Reputatie 5

Mag je met een Deutschlandticket een IC/ICE pakken als de RE op dat traject (langdurig) uitvalt? Dat gebeurt namelijk nogal eens bij de verbindingen richting Nederland. Officieel is het DT alleen ‘im Regionalverkehr’ geldig, maar ik weet dat je bij een ‘normaal’ kaartje met Zugbindung ook een andere trein mag pakken wanneer de oorspronkelijke verbinding meer dan 20 (of 30?) minuten vertraging heeft. Is dat met het DT ook het geval?

icon

Beste antwoord door john852 6 November 2023, 20:23

Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3

Nee.

Nee, ik hoop dat je Duits goed genoeg:

https://www.bahn.de/faq/deutschlandticket-verspaetung-ice-nutzung

 

Reputatie 5

@Tamzin dorae_mon hoeft Duits niet goed genoeg te kunnen begrijpen, want vertalers, Google en ook behulpzame mensen zoals ik kunnen het probleemloos vertalen. Ook DB kan en wil het ook in vreemde talen zoals Engels uitleggen. Bij bijvoorbeeld AVV en DB in de grensregio's zijn ook genoeg medewerkers te vinden die bereid zijn dit in het Nederlands uit te leggen.

Nee, dat kan helaas niet. 

https://www.verbraucherzentrale.de/wissen/reise-mobilitaet/unterwegs-sein/erstattung-bei-zugverspaetung-so-gibts-geld-zurueck-12080

Reizigers met een Deutschlandticket kunnen bij vertraging niet overstappen op een langeafstandstrein en de kosten van het IC- of ICE-ticket terugbetaald kunnen krijgen.
Als u toch met een langeafstandstrein op tijd op uw bestemming wilt komen, moet u dat op eigen kosten doen.

Nog een tip, doe wat beter je best met je "Nederlandse" (voor zover het op Nederlands lijkt) berichten. Ik geef in de buurt van Schiphol 1x per week Nederlandse les aan buitenlandse arbeiders, iedereen is altijd welkom. In de helft van je laatste berichten vind ik een of meerdere fouten. Dat geeft niet en een goede beheersing van Nederlands is ook geen vereiste voor deelname hier, maar het zou je verder kunnen helpen afhankelijk van je persoonlijke situatie.

 

Reputatie 2

De antwoorden hierboven zijn niet volledig.

De hoofdregel is inderdaad dat het niet mag. Maar er zijn uitzonderingen.

Binnen het hele geldigheidsgebied van het Deutschlandticket (dus ook tot Hengelo, Arnhem of Venlo): als het de laatste verbinding van de dag is en je kunt de bestemming niet meer voor middernacht bereiken mag je een ICE/IC kopen tot maximaal 120 euro en de kosten achteraf declareren bij de spoorwegen.

Ik heb dit onlangs nog gedaan voor de verbinding Aachen West naar Mannheim. Volgens de dienstregeling (met Nahverkehr) vertrek 17.08 uur en aankomst 23.14 uur. De stoptrein van Aachen West naar Aachen Hbf viel uit. Hierdoor zou ik de volgende verbinding 17.29 uur en aankomst 00.14 uur moeten nemen. Aangezien ik met deze volgende trein niet meer voor middernacht kan aankomen in Mannheim mocht ik een ICE-ticket kopen en kwam ik om 21.36 uur aan :)

 

Voor reizen binnen NRW (dus niet daarbuiten) is er de Mobilitätsgarantie. Bij een vertrekvertraging van 20 minuten mag je een ICE nemen. Dus stel de dat stoptrein van Düsseldorf Hbf naar Arnhem zou uitvallen mag je een ICE-ticket kopen en dit indienen. Bij deze regeling is er geen maximumbedrag voor Fernverkehr.

 

In alle gevallen moet je eerst een nieuw ticket kopen en achteraf declareren. Wel met risico en veel formulieren per post. Verdiep je dus eerst in de details. De oude regeling van 20 Minuten in heel Duitsland is helaas komen te vervallen voor het Deutschlandticket.

Reputatie 7

Waarom vallen de internationale stoptreinverbindingen eigenlijk zo vaak uit? De trein Hengelo - Bielefeld is berucht (ook vandaag weer een flink deel van de dag businzet), maar ook Heerlen - Aken is erg onbetrouwbaar. Venlo - Düsseldorf: vanochtend geen treinen door "spoorproblemen in het buitenland". En vandaag opeens ook de hele dag geen stoptreinen Arnhem -Düsseldorf. Dat kan toch niet alleen maar personeelstekort of een defecte trein zijn? Daarentegen is Enschede - Münster/Dortmund juist wel betrouwbaar.

Reputatie 2

Volgens de app is de reden meestal een tekort aan personeel :(

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 Ik vermoed dat de ene vervoerder zaken beter op orde heeft dan de andere. Over personeelstekorten bij de Euregiobahn wordt al jaren in de Duitse pers geschreven.

Reputatie 5

Waarom vallen de internationale stoptreinverbindingen eigenlijk zo vaak uit? De trein Hengelo - Bielefeld is berucht (ook vandaag weer een flink deel van de dag businzet), maar ook Heerlen - Aken is erg onbetrouwbaar. Venlo - Düsseldorf: vanochtend geen treinen door "spoorproblemen in het buitenland". En vandaag opeens ook de hele dag geen stoptreinen Arnhem -Düsseldorf. Dat kan toch niet alleen maar personeelstekort of een defecte trein zijn? Daarentegen is Enschede - Münster/Dortmund juist wel betrouwbaar.

 

Ik denk dat de spoorwegbedrijven nog steeds vooral ‘nationaal’ gericht zijn, waardoor bij de minste tegenslag het internationale traject al komt te vervallen. Vaak rijden die uitgevallen treinen op het Duitse deel van het traject wel, maar dan keren ze bv al in Bad Bentheim of Kaldenkirchen en valt alleen het Nederlandse deel uit. Het valt me ook op dat deze 2 lijnen ook nogal korte keertijden hebben in Hengelo/Venlo, waardoor eventuele vertraging nauwelijks kan worden ingehaald. Dan wordt al gauw de beslissing genomen om de trein het laatste stukje maar uit te laten vallen helaas.

De onbetrouwbaarheid van het spoor door dit soort dingen maakt wel dat de trein niet snel populair zal worden als alternatief voor de auto voor buitenlandse reizen. 

Reputatie 7

Ook vandaag weer de hele dag geen stoptreinen Arnhem - Düsseldorf 🤔

Ook vandaag weer de hele dag geen stoptreinen Arnhem - Düsseldorf 🤔

Deze problemen hebben met materieel te maken, er zijn een groot aantal treinstellen defect aldus een bericht op de VIAS site afgelopen week.

Daarnaast moeten de treinstellen op last van het VRR nu eindelijk op korte termijn worden overgeschilderd in de NRW huisstijl waardoor er ook minder treinstellen beschikbaar zijn voor de dienst.

https://www.treinenweb.nl/nieuws/10280/duitse-vias-treinen-krijgen-nieuwe-huisstijl.html

De problemen naar Aachen hadden te maken met personeelstekort maar ook met maandenlange technische problemen met ERTMS op Aachen Hbf, met de grootschalige renovatie van het baanvak Aachen-Herzogenrath en met de verbouwing van het emplacement in Landgraaf.

Reageer