beantwoord

ICE alleen met reservering?

  • 1 August 2022
  • 59 reacties
  • 4753 Bekeken


Toon eerste bericht

59 reacties

Reputatie 7

 

In dat opzicht is dat vanuit Nederlands standpunt bekeken wel apart dat de ICE net over de Zwitserse grens eindigt, terwijl dit hier niet het geval is door starten/eindigen net over de Nederlandse grens (Arnhem). 

Basel is een ander formaat stad dan Arnhem.

Qua inwonertal is Basel wat groter, maar ook weer niet zo enorm veel groter (ca 200.000 totaal). Basel is wel toeristischer en de ligging is "internationaler" natuurlijk met zowel Duitsland als Frankrijk op een steenworp.

Reputatie 7
Badge +3

Er is o.a wel een rechtstreekse ICE van Hamburg naar Bern en Interlaken ( via Basel). Dat zal dan wel een ander type zijn.

Dat klopt. Op dit moment zijn ICE 1 en ICE 4 toegelaten in Zwitserland. Op de Duitse Wikipedia staat een overzicht van alle ICE-verbindingen, inclusief matereelinzet.
https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Intercity-Express-Linien
De toelating voor Zwitserland is alleen mogelijk wanneer de trein geschikt is voor het Zwitserse beveiligingssysteem. Verder moeten er gereden worden met aangepaste stroomafnemers. 

De laatste reacties nog eens lezende, is de beste oplossing mogelijk, starten in Arnhem. Daarbij voorkomende, dat mensen de trein gebruiken voor binnenlandse reizen. En natuurlijk altijd een reservering eisen!!!

Je kunt niet altijd reserveren.

  • Wanneer een vorige trein vertraging heeft, dan kom je in een andere ICE terecht dan waarvoor je hebt gereserveerd. Gezien de punctualiteit van de Duitse spoorwegen komt dat veel vaker voor dan je denkt.
  • Als de ICE niet rijdt vanwege een staking of andere redenen, dan krijg je toestemming om een willekeurige andere ICE te pakken op een later moment. Die termijnen zijn erg ruim.
  • In Duitsland werkt het systeem prima. Die zullen niet bereid zijn het systeem aan te passen voor ons Nederlanders. 
  • Het probleem is niet het gebrek aan reserveringen of het gebruik voor binnenlandse reizen, maar een gebrek aan internationale treinen en aan handhaving. Wanneer iemand niet wil opstaan, dan roep je de conducteur. Als degene nog steeds weigert, dan kan de politie opdraven.
Reputatie 3

Ik zit nu op Amsterdam CS even wat tijd te overbruggen. Ze roepen in meerdere talen om dat de ICE van 12.08 naar Frankfurt "overcrowded" is en daarom mensen met binnenlandse bestemmingen, andere treinen moeten nemen. 

 

Die gaat dus als mensen niet willen uitstappen niet meer stoppen op binnenlandse stations.

Zolang NS International (om financiële redenen) blijft vertikken deze treinen uit te sluiten voor binnenlands vervoer zal dit probleem blijven.


Op dit moment voert NS International reeds een ontmoedigingsbeleid voor binnenlandse reizen met de ICE. In de richting Amsterdam staat de ICE als op de foto aangekondigd en in de richting Duitsland worden geen stations in Nederland meer getoond. Ook in de reisplanner zal de ICE niet meer naar voren komen indien een binnenlandse reis wordt gepland. Welke financiële consequenties deze maatregelen zullen hebben (hoe lang wil NS Reizigers betalen voor reizigers die niet worden vervoerd) en wat de impact daarvan is op de dienstregeling is nog niet (publiekelijk) bekend.

 

iMark schreef:

Rene74 schreef:

Er is o.a wel een rechtstreekse ICE van Hamburg naar Bern en Interlaken ( via Basel). Dat zal dan wel een ander type zijn.


Dat klopt. Op dit moment zijn ICE 1 en ICE 4 toegelaten in Zwitserland. Op de Duitse Wikipedia staat een overzicht van alle ICE-verbindingen, inclusief matereelinzet.
https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Intercity-Express-Linien
De toelating voor Zwitserland is alleen mogelijk wanneer de trein geschikt is voor het Zwitserse beveiligingssysteem. Verder moeten er gereden worden met aangepaste stroomafnemers. 

 

Alle ICE 1 motorrijtuigen hebben inmiddels de (smalle) stroomafnemer voor Zwitserland en het Zwitserse beveiligheidssysteem verloren en kunnen derhalve alleen tot Basel SBB worden ingezet. Daarmee kan van de ICE treinen alleen de ICE 4 nog maar naar bestemmingen verder dan Basel SBB (o.a. van Hamburg naar Chur via Zürich en van Berlijn naar Interlaken via Bern) worden ingezet.

 

Reputatie 7

Alle ICE 1 motorrijtuigen hebben inmiddels de (smalle) stroomafnemer voor Zwitserland en het Zwitserse beveiligheidssysteem verloren en kunnen derhalve alleen tot Basel SBB worden ingezet. 

Waarom hebben die de smalle stroomafnemer dan verloren? Dat is toch de verkeerde ontwikkeling. Je zou toch juist zoveel mogelijk treinen moeten hebben die internationaal verder door kunnen rijden dan de eerste halte na de grens. Waarom obstakels opwerpen (lees: extra overstappen).

 

 

Waarom hebben die de smalle stroomafnemer dan verloren? Dat is toch de verkeerde ontwikkeling. Je zou toch juist zoveel mogelijk treinen moeten hebben die internationaal verder door kunnen rijden dan de eerste halte na de grens. Waarom obstakels opwerpen (lees: extra overstappen).

Los van de technische aspecten is het zo dat de reizigers die via Basel naar Zwitserland reizen daar uitwaaieren in allerlei richtingen: Genève, Lausanne, Bern, Zürich, Italië. Ook als je verder doorrijdt dan Basel zal nog steeds een groot deel van de reizigers in Basel of anders verderop moeten overstappen. Er is dus ook wel iets te zeggen voor de huidige situatie.

Reputatie 3

Alle ICE 1 motorrijtuigen hebben inmiddels de (smalle) stroomafnemer voor Zwitserland en het Zwitserse beveiligheidssysteem verloren en kunnen derhalve alleen tot Basel SBB worden ingezet. 

Waarom hebben die de smalle stroomafnemer dan verloren? Dat is toch de verkeerde ontwikkeling. Je zou toch juist zoveel mogelijk treinen moeten hebben die internationaal verder door kunnen rijden dan de eerste halte na de grens. Waarom obstakels opwerpen (lees: extra overstappen).

 

De reden dat de ICE 1 motorrijtuigen de smalle stroomafnemer verloren hebben is dat deze door aanpassing van het ETCS systeem niet meer in Zwitserland kunnen worden ingezet en daarmee er geen functie meer is voor de smalle stroomafnemer. Voor de inzet naar Zwitserland was slechts een deel, 19 van de oorspronkelijke 60 ICE 1 treinen aangepast. Deze 19 stellen zijn nu gelijk gemaakt aan de overige treinstellen. Voor de inzet op HSL lijnen in Duitsland die na 2015 in dienst zijn gegaan was een aanpassing nodig van het ETCS systeem; nu  zijn alle ICE 1 treinen uniform wat betreft de inzet mogelijkheden. In plaats van 19 ICE 1 treinen zijn er nu ter vervanging 100 ICE 4 treinstellen die geschikt zijn voor de inzet in Zwitserland, wat meer dan voldoende is. 

Reputatie 7
Badge +3

@Thtc 
Misschien kun je de Duitse Wikipedia even actualiseren. Daar staan nog steeds dat ICE 1 naar Zwitserland rijdt. 😀

@Thtc 
Daar staan nog steeds dat ICE 1 naar Zwitserland rijdt. 😀

Dat is op zich correct aangezien Basel in Zwitserland ligt.😁

Reageer