Skip to main content

Maandag 18 juli zaten wij, mijn man en ik, in de ICE naar Dusseldorf(eerste klas met reservering). Tijdens de rit van Amsterdam naar Utrecht werd er een paar maal omgeroepen of passagiers zonder reservering in Utrecht over wilden stappen op regulier vervoer naar Duitsland. Er kwam weinig respons. In Utrecht is er driemaal omgeroepen of passagiers zonder reservering de trein wilden verlaten, omdat de trein gewoon te vol was. Enfin na ruim een uur, werd iedereen verzocht de trein te verlaten ook diegene met reservering w.o mijn man en ik. Wel werd er gezegd dat we gebruik konden maken van de t.o staande trein, die naar Arnhem ging en daar moesten we maar uitzoeken hoe we verder konden reizen. Want deze ICE trein reed niet verder. Later zag ik op station Arnhem dezelfde ICE wel langs rijden, maar niet stoppen. Wat wel was aangekondigd. Volgens mij kan iedereen met een geldig vervoersbewijs met of zonder reservering mee met de ICE.

Mijn vraag;

waarom is er dan niet van te voren melding gemaakt dat op deze rit alleen reservering geldt of waarom is er niet gecontroleerd vooraf aan het instappen van de reizigers. Het voelde alsof enkele kindertjes iets stouts hadden uitgespookt en de hele klas dan maar moet nablijven zolang niemand zegt wie het is en uiteindelijk de meester besluit iedereen te straffen. 
terwijl, nogmaals, volgens mij niemand strafbare feiten heeft gepleegd. 
 

overigens zijn we in Duitsland aangekomen met busvervoer vanuit Arnhem naar Duisburg; met dank aan mevrouw van de logistiek in Arnhem en dank aan de buschauffeur.  En konden we onze reservering omzetten op station Duisburg en rechtstreeks naar München reizen; onze eindbestemming van die dag.

 

In dat opzicht is dat vanuit Nederlands standpunt bekeken wel apart dat de ICE net over de Zwitserse grens eindigt, terwijl dit hier niet het geval is door starten/eindigen net over de Nederlandse grens (Arnhem). 

Basel is een ander formaat stad dan Arnhem.

Qua inwonertal is Basel wat groter, maar ook weer niet zo enorm veel groter (ca 200.000 totaal). Basel is wel toeristischer en de ligging is "internationaler" natuurlijk met zowel Duitsland als Frankrijk op een steenworp.


Er is o.a wel een rechtstreekse ICE van Hamburg naar Bern en Interlaken ( via Basel). Dat zal dan wel een ander type zijn.

Dat klopt. Op dit moment zijn ICE 1 en ICE 4 toegelaten in Zwitserland. Op de Duitse Wikipedia staat een overzicht van alle ICE-verbindingen, inclusief matereelinzet.
https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Intercity-Express-Linien
De toelating voor Zwitserland is alleen mogelijk wanneer de trein geschikt is voor het Zwitserse beveiligingssysteem. Verder moeten er gereden worden met aangepaste stroomafnemers. 


De laatste reacties nog eens lezende, is de beste oplossing mogelijk, starten in Arnhem. Daarbij voorkomende, dat mensen de trein gebruiken voor binnenlandse reizen. En natuurlijk altijd een reservering eisen!!!

Je kunt niet altijd reserveren.

  • Wanneer een vorige trein vertraging heeft, dan kom je in een andere ICE terecht dan waarvoor je hebt gereserveerd. Gezien de punctualiteit van de Duitse spoorwegen komt dat veel vaker voor dan je denkt.
  • Als de ICE niet rijdt vanwege een staking of andere redenen, dan krijg je toestemming om een willekeurige andere ICE te pakken op een later moment. Die termijnen zijn erg ruim.
  • In Duitsland werkt het systeem prima. Die zullen niet bereid zijn het systeem aan te passen voor ons Nederlanders. 
  • Het probleem is niet het gebrek aan reserveringen of het gebruik voor binnenlandse reizen, maar een gebrek aan internationale treinen en aan handhaving. Wanneer iemand niet wil opstaan, dan roep je de conducteur. Als degene nog steeds weigert, dan kan de politie opdraven.

Ik zit nu op Amsterdam CS even wat tijd te overbruggen. Ze roepen in meerdere talen om dat de ICE van 12.08 naar Frankfurt "overcrowded" is en daarom mensen met binnenlandse bestemmingen, andere treinen moeten nemen. 

 

Die gaat dus als mensen niet willen uitstappen niet meer stoppen op binnenlandse stations.

Zolang NS International (om financiële redenen) blijft vertikken deze treinen uit te sluiten voor binnenlands vervoer zal dit probleem blijven.


Op dit moment voert NS International reeds een ontmoedigingsbeleid voor binnenlandse reizen met de ICE. In de richting Amsterdam staat de ICE als op de foto aangekondigd en in de richting Duitsland worden geen stations in Nederland meer getoond. Ook in de reisplanner zal de ICE niet meer naar voren komen indien een binnenlandse reis wordt gepland. Welke financiële consequenties deze maatregelen zullen hebben (hoe lang wil NS Reizigers betalen voor reizigers die niet worden vervoerd) en wat de impact daarvan is op de dienstregeling is nog niet (publiekelijk) bekend.

 

iMark schreef:

Rene74 schreef:

Er is o.a wel een rechtstreekse ICE van Hamburg naar Bern en Interlaken ( via Basel). Dat zal dan wel een ander type zijn.


Dat klopt. Op dit moment zijn ICE 1 en ICE 4 toegelaten in Zwitserland. Op de Duitse Wikipedia staat een overzicht van alle ICE-verbindingen, inclusief matereelinzet.
https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Intercity-Express-Linien
De toelating voor Zwitserland is alleen mogelijk wanneer de trein geschikt is voor het Zwitserse beveiligingssysteem. Verder moeten er gereden worden met aangepaste stroomafnemers. 

 

Alle ICE 1 motorrijtuigen hebben inmiddels de (smalle) stroomafnemer voor Zwitserland en het Zwitserse beveiligheidssysteem verloren en kunnen derhalve alleen tot Basel SBB worden ingezet. Daarmee kan van de ICE treinen alleen de ICE 4 nog maar naar bestemmingen verder dan Basel SBB (o.a. van Hamburg naar Chur via Zürich en van Berlijn naar Interlaken via Bern) worden ingezet.

 


Alle ICE 1 motorrijtuigen hebben inmiddels de (smalle) stroomafnemer voor Zwitserland en het Zwitserse beveiligheidssysteem verloren en kunnen derhalve alleen tot Basel SBB worden ingezet. 

Waarom hebben die de smalle stroomafnemer dan verloren? Dat is toch de verkeerde ontwikkeling. Je zou toch juist zoveel mogelijk treinen moeten hebben die internationaal verder door kunnen rijden dan de eerste halte na de grens. Waarom obstakels opwerpen (lees: extra overstappen).

 


 

Waarom hebben die de smalle stroomafnemer dan verloren? Dat is toch de verkeerde ontwikkeling. Je zou toch juist zoveel mogelijk treinen moeten hebben die internationaal verder door kunnen rijden dan de eerste halte na de grens. Waarom obstakels opwerpen (lees: extra overstappen).

Los van de technische aspecten is het zo dat de reizigers die via Basel naar Zwitserland reizen daar uitwaaieren in allerlei richtingen: Genève, Lausanne, Bern, Zürich, Italië. Ook als je verder doorrijdt dan Basel zal nog steeds een groot deel van de reizigers in Basel of anders verderop moeten overstappen. Er is dus ook wel iets te zeggen voor de huidige situatie.


Alle ICE 1 motorrijtuigen hebben inmiddels de (smalle) stroomafnemer voor Zwitserland en het Zwitserse beveiligheidssysteem verloren en kunnen derhalve alleen tot Basel SBB worden ingezet. 

Waarom hebben die de smalle stroomafnemer dan verloren? Dat is toch de verkeerde ontwikkeling. Je zou toch juist zoveel mogelijk treinen moeten hebben die internationaal verder door kunnen rijden dan de eerste halte na de grens. Waarom obstakels opwerpen (lees: extra overstappen).

 

De reden dat de ICE 1 motorrijtuigen de smalle stroomafnemer verloren hebben is dat deze door aanpassing van het ETCS systeem niet meer in Zwitserland kunnen worden ingezet en daarmee er geen functie meer is voor de smalle stroomafnemer. Voor de inzet naar Zwitserland was slechts een deel, 19 van de oorspronkelijke 60 ICE 1 treinen aangepast. Deze 19 stellen zijn nu gelijk gemaakt aan de overige treinstellen. Voor de inzet op HSL lijnen in Duitsland die na 2015 in dienst zijn gegaan was een aanpassing nodig van het ETCS systeem; nu  zijn alle ICE 1 treinen uniform wat betreft de inzet mogelijkheden. In plaats van 19 ICE 1 treinen zijn er nu ter vervanging 100 ICE 4 treinstellen die geschikt zijn voor de inzet in Zwitserland, wat meer dan voldoende is. 


@Thtc 
Misschien kun je de Duitse Wikipedia even actualiseren. Daar staan nog steeds dat ICE 1 naar Zwitserland rijdt. 😀


@Thtc 
Daar staan nog steeds dat ICE 1 naar Zwitserland rijdt. 😀

Dat is op zich correct aangezien Basel in Zwitserland ligt.😁


Inmiddels heeft de NS een oplossing gevonden. De de halteplaats Arnhem schrappen. Mogelijk zorgt het ervoor dat minder mensen in Amsterdam instappen voor een comfortabele reis naar een bestemming in Nederland.

Maar eerlijk, het toont vooral aan hoe weinig achting de NS voor haar reizigers heeft. Zelfs een minachting voor de reizigers buiten de Randstad. Vroeger was er een uiting op de radio. “Vuilnisman kan deze nog mee?”


Inmiddels heeft de NS een oplossing gevonden. De de halteplaats Arnhem schrappen. Mogelijk zorgt het ervoor dat minder mensen in Amsterdam instappen voor een comfortabele reis naar een bestemming in Nederland.

Afgelopen zomer heeft NS de ICE verborgen voor binnenlandse reizen maar dat is weer voorbij, voor zover ik kan zien. Als je toch nog voorbeelden vindt, om welke datum en vertrektijd gaat het dan?

 


Over de smalle stroomafnemer. Zal best een deel van de oorzaak zijn. Maar de SBBheeft al enige tijd geleden aangegeven dat ze er mee klaar is altijd weer ruimte op het spoornet te maken voor zeer sterk vertraagde treinen. 
Een goede beslissing. In Basel overstappen op de Zwitserse trein naar Zürich. Overigens mijn ervaring, regelmatig haalt de trein naar Bazel station Bazel SBB niet. Komt niet verder dan het Duitse station Bazel Bad.

 


Inmiddels heeft de NS een oplossing gevonden. De de halteplaats Arnhem schrappen. Mogelijk zorgt het ervoor dat minder mensen in Amsterdam instappen voor een comfortabele reis naar een bestemming in Nederland.

Als alleen Arnhem geschrapt is lijkt dat meer op een omgeleide trein via Venlo omdat ze in Duitsland nog tot in Sint Juttemis bezig zijn met het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen.


Als alleen Arnhem geschrapt is lijkt dat meer op een omgeleide trein via Venlo omdat ze in Duitsland nog tot in Sint Juttemis bezig zijn met het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen.

Dan zal die waarschijnlijk ook in Den Bosch stoppen voor reizigers uit Arnhem. In Venlo wordt volgens mij niet gestopt, al zou dat logisch(er) zijn voor reizigers uit Arnhem, die kunnen dan vanaf Nijmegen met Arriva.


Dan zal die waarschijnlijk ook in Den Bosch stoppen voor reizigers uit Arnhem. 

De laatste tijd niet meer volgens mij? Ik heb wel eens een ICE met stop in Den Bosch gehad, maar die stopte toen ook nog in Venlo. Eindhoven werd buiten de perronkap langs voorbij gereden.


Meen dat via de Betuweroute ook nog een optie is, of lukt dat niet met een ICE (25 kV AC)?

Zie trouwens dat de Berlijner omgeleid is via Flevoland (Hallo Dronten?) 🤣

Maar Dronten heeft natuurlijk geen stop https://treinposities.nl/ritinfo/20240915/241


De Betuweroute wordt gebruikt als Utrecht-Arnhem gestremd is. Als het probleem over de grens zit, tussen Emmerich en Oberhausen, heeft dat geen nut; dan wordt omgeleid via Venlo.


Als daadwerkelijk Arnhem zou zijn overgeslagen, dan ben ik zeer benieuwd naar datum en de precieze trein. Ik heb dat voor afgelopen zomer op treinposities.nl nog niet gezien.


of lukt dat niet met een ICE (25 kV AC)?

Zou lastig worden als ‘ie daar niet mee overweg kon, Zevenaar Oost - Emmerich is immers ook 25 kV AC. De verklaring gaf @Tochjo al.

Zie trouwens dat de Berlijner omgeleid is via Flevoland (Hallo Dronten?) 🤣

Maar Dronten heeft natuurlijk geen stop https://treinposities.nl/ritinfo/20240915/241

Zijn werkzaamheden rond Baarn. Die stop in Dronten is om wat treinen voorbij te laten meen ik, zodat hij achter de knoop Zwolle langs door Zwolle heen kan rijden.


Reageer