beantwoord

ICE binnenland

  • 20 June 2023
  • 24 reacties
  • 653 Bekeken

Gisteren met dalurenvrij abo in Utrecht in de ICE naar Amsterdam gestapt na aanvankelijke weigering door cdt. Pas nadat ik de mail van 14 juni j.l. van NSI heb laten zien dat binnenlandse reizen ook in de zomer mogelijk zijn met de ICE toegelaten. Vele andere geweigerd. Zijn de treinbegeleiders goed geïnstrueerd?

icon

Beste antwoord door Melissa NS 20 June 2023, 11:18

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Hier zijn al meerdere topics over o.a. deze. NS en NS International hebben andere opvattingen wat wel is niet toegestaan. Tot op heden wordt door NS niet gereageerd in deze topics.

 

Blijf het dwaas vinden dat dit nog steeds is toegestaan.

Reputatie 7
Badge +1

Blijf het dwaas vinden dat dit nog steeds is toegestaan.

Blijf het dwaas vinden dat één bedrijf 2 verschillende maatstaven heeft en dat het bedrijf dit hier weigert toe te lichten. Het lijkt erop dat hier een ruzie tussen NS International en NS wordt uitgevochten over de hoofden van de reizigers. Slechte zaak.

Reputatie 7

Tja, hebben lijnen wel of geen functie in het binnenlands verkeer en horen deze ten gevolge hiervan al dan niet thuis in de beoogde concessie. Potje touwtrekken.

Het is toegestaan om met de ICE mee te reizen voor een binnenlands traject. Echter dien je wel in het bezit te zijn van een ICE toeslag ticket. Toeslag ICE | Losse kaartjes (ns.nl)

Het kan wel voorkomen dat alle zitplaatsen al gereserveerd zijn en dat daardoor de toegang geweigerd wordt of er wordt gezegd dat je dient te staan.

Tja, hebben lijnen wel of geen functie in het binnenlands verkeer en horen deze ten gevolge hiervan al dan niet thuis in de beoogde concessie. Potje touwtrekken.

Ik vrees dat het inderdaad allemaal alleen maar draait om die "binnenlandse concessie" naar Duitsland.

Natuurlijk heeft de ICE geen functie in het binnenlandse verkeer als er ook vier intercity's per uur naar Arnhem rijden. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is toegestaan om met de ICE mee te reizen voor een binnenlands traject. Echter dien je wel in het bezit te zijn van een ICE toeslag ticket. Toeslag ICE | Losse kaartjes (ns.nl)

Het kan wel voorkomen dat alle zitplaatsen al gereserveerd zijn en dat daardoor de toegang geweigerd wordt of er wordt gezegd dat je dient te staan.

Dat is maar een deel van het verhaal. Abonnementhouders hoeven de toeslag niet te betalen.
 

Hoog tijd dat NS binnenland en International dit afstemmen. 

Het lijkt me evident dat je in de zomerperiode geen losse toeslagen verkoopt voor de ICE. Verder een mailing naar houders van welke kaart dan ook die recht geeft op zonder toeslag reizen met de ICE: je bent in de zomerperiode niet welkom in de ICE. Het zonder toeslag reizen is opgeschort.

Reputatie 3

Blijf het dwaas vinden dat dit nog steeds is toegestaan.

Niet als NS International voor de exploitatie van de ICE afhankelijk is, van de inkomsten, van binnenlandse reizigers. Dat zal met name buiten de vakantieperiodes zijn. In de vakantieperiodes en met name in de zomer trekt de ICE voldoende internationale reizigers en zijn de binnenlandse reizigers niet nodig (en ook niet gewenst) voor de exploitatie. Alleen is het volkomen onbegrijpelijk, dwaas, dat NS International geen contact lijkt te hebben met NS Reizigers om het beleid op elkaar af te stemmen. Zodat er geen tegenstrijdige mededelingen worden gedaan. NS International die binnenlandse reizigers weert en NS Reizigers die nog steeds ICE toeslagen verkoopt en ook communiceert dat binnenlandse reizen nog gewoon mogelijk zijn zonder aanvullende voorwaarden.

Het is toegestaan om met de ICE mee te reizen voor een binnenlands traject. Echter dien je wel in het bezit te zijn van een ICE toeslag ticket. Toeslag ICE | Losse kaartjes (ns.nl)

Het kan wel voorkomen dat alle zitplaatsen al gereserveerd zijn en dat daardoor de toegang geweigerd wordt of er wordt gezegd dat je dient te staan.

Dat is maar een deel van het verhaal. Abonnementhouders hoeven de toeslag niet te betalen.
 

Hoog tijd dat NS binnenland en International dit afstemmen. 

Het lijkt me evident dat je in de zomerperiode geen losse toeslagen verkoopt voor de ICE. Verder een mailing naar houders van welke kaart dan ook die recht geeft op zonder toeslag reizen met de ICE: je bent in de zomerperiode niet welkom in de ICE. Het zonder toeslag reizen is opgeschort.

Een mailing naar abonnementhouders lijkt mij wat overdreven, werkzaamheden waarbij ook geen gebruik kan worden gemaakt van de ICE (op een deel van het traject) worden ook niet op die wijze gecommuniceerd. Een vermelding op bijvoorbeeld de storingen- en werkzaamhedenpagina in de NS-app, op de website van NS en op de borden op het station zou voldoende moeten zijn. Daarnaast zou de ICE toeslag uit het assortiment gehaald dienen te worden voor de betreffende periode.De CTA op het station en de reisplanner tonen reeds het beleid van NS International, reserveren verplicht en geen binnenlandse reizigers (Niet instappen respectievelijk geen vermelding van stations in Nederland).

Reputatie 7
Badge +1

Ik geloof niet zo in de hier gestelde tegenstelling NS binnenland en NSI. Het is immers ook de NSI-website waar glashelder op staat dat het binnenlands gebruik gewoon mogelijk blijft:

https://www.nsinternational.com/nl/vragen-en-antwoorden/maatregelen-ice-zomer-2023

Het lijkt me "gewoon” chaotisch geregeld binnen NS.

Reputatie 7
Badge +1

Het is toegestaan om met de ICE mee te reizen voor een binnenlands traject. Echter dien je wel in het bezit te zijn van een ICE toeslag ticket. Toeslag ICE | Losse kaartjes (ns.nl)

Het kan wel voorkomen dat alle zitplaatsen al gereserveerd zijn en dat daardoor de toegang geweigerd wordt of er wordt gezegd dat je dient te staan.

Hoog tijd dat NS binnenland en International dit afstemmen. 

Dat zou je wel zeggen. En het is niet gezegd dat het een tegenstelling binnenland/internationaal is.

Een NS’er stelde tegenover een binnenlandse ICE-reiziger dat ze bekend waren met het feit dat op de website staat dat binnenlandse reizigers gewoon mee mogen, maar dat ze daar andere info over hadden gekregen. En dat ze dat bij het management hadden gemeld. Een DB’er was het er echter mee eens dat je niet A tegen de reizigers kunt zeggen en B tegen het personeel.

Kortom: chaos

Reputatie 7
Badge +3

De chaos is al begonnen met de eerste “gelekte” berichten over de reserveringsplicht en het uitsluiten van Interrailers. 

Reputatie 7
Badge +1

De chaos is al begonnen met de eerste gelekte berichten over de reserveringsplicht en het uitsluiten van Interrailers. 

Dat klopt. Al was dat geen lek. Het was een beslissing van NS die ze daarna introkken. Dat schreven ze niet, maar dat was wel zo.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb er aanhalingstekens bij gezet.

 

Reputatie 3

Ik geloof niet zo in de hier gestelde tegenstelling NS binnenland en NSI. Het is immers ook de NSI-website waar glashelder op staat dat het binnenlands gebruik gewoon mogelijk blijft:

https://www.nsinternational.com/nl/vragen-en-antwoorden/maatregelen-ice-zomer-2023

Het lijkt me "gewoon” chaotisch geregeld binnen NS.

Er staat daar echter niet bij onder welke voorwaarden dit mogelijk is en of dit ook geldt in de periode dat reserveren verplicht is. De maatregel dat de  ICE uit de binnenlandse planner is gehaald is al reeds op 27 april 2023 ingegaan en geldt vooralsnog tot ten minste 9 december 2023. De afspraken van NS International (de uitvoerende vervoerder) met NS Reizigers (de formele vervoerder voor reizen binnen Nederland) over het vervoer van binnenlandse reizigers zijn ook (nog) niet komen te vervallen en derhalve zijn binnenlandse reizen nog steeds mogelijk.

Reputatie 3

Het wordt tijd de NS een keuze gaat maken over het te voeren beleid betreffende het binnenlandse gebruik van de ICE. Dit omgekeerde gedoogbeleid (bij normaal gedoogbeleid is iets formeel verboden, maar wordt dit in praktijk oogluikend toegestaan en hier is het formeel toegestaan, maar in praktijk verboden) is niet houdbaar. Het is of toegestaan en dan dient dit ook normaal gefaciliteerd te worden, de reis opnemen in de planner, op de borden op het station de treinen als zodanig aankondigen of het is niet meer toegestaan om de ICE voor binnenlandse reizen te gebruiken en dient dit ook als zodanig gecommuniceerd te worden (via alle kanalen). Als het wel is toegestaan, kun je nog discussiëren over de voorwaarden. Het is toch vreemd dat de toeslag voor de IC Direct voor alle reizigers geldt (tenzij men dit heeft afgekocht met een toeslag-vrij abonnement) en de toeslag voor de ICE alleen voor reizigers zonder abonnement geldt. Indien je minder binnenlandse reizigers wilt en dit toch niet wilt verbieden kun je dit ook met de hoogte van de toeslag regelen.

Reputatie 5

Ik snap niet waarom je überhaupt op het Nederlandse traject met de ICE zou willen reizen. Er rijden op dat traject (meer dan) genoeg binnenlandse IC's.

Badge +3

In mijn geval: betere aansluitingen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik snap niet waarom je überhaupt op het Nederlandse traject met de ICE zou willen reizen. Er rijden op dat traject (meer dan) genoeg binnenlandse IC's.

Betere aansluitingen, sneller, mooie trein, goede stoelen, schoon dit itt NS-treinen. 

Reputatie 7
Badge +4
Arnhem, vanmorgen, trein naar Amsterdam.

 

Reputatie 3

Ik snap niet waarom je überhaupt op het Nederlandse traject met de ICE zou willen reizen. Er rijden op dat traject (meer dan) genoeg binnenlandse IC's.

Betere aansluitingen, sneller, mooie trein, goede stoelen, schoon dit itt NS-treinen. 

Allerlei zaken die NS zelf nalaat. vooral de ruhe-coupés en de tafelservice van het restaurant zijn kwalitatief ver voorbij een reguliere intercity. 

Reputatie 5

Ik snap niet waarom je überhaupt op het Nederlandse traject met de ICE zou willen reizen. Er rijden op dat traject (meer dan) genoeg binnenlandse IC's.

Betere aansluitingen, sneller, mooie trein, goede stoelen, schoon dit itt NS-treinen. 

Ja, dat snap ik als je bv naar München ofzo moet, maar voor dat stukje tussen Utrecht en Arnhem is dat toch niet de moeite. Bovendien zit hij zo gepropt tussen de reguliere tienminutentreinen op die lijn dat je wel een hele strakke tijdsplanning moet hanteren om een ‘betere aansluiting’ te krijgen met de ICE. Maar ik geef toe dat hij comfortabeler zit dan een reguliere NS trein.

Badge +3

Bovendien zit hij zo gepropt tussen de reguliere tienminutentreinen op die lijn dat je wel een hele strakke tijdsplanning moet hanteren om een ‘betere aansluiting’ te krijgen met de ICE.

Scheelt een half uur 's avonds van de stoptrein uit Doetinchem via Arnhem en Utrecht naar de sprinter richting Woerden/Den Haag.

Reputatie 7
Badge +2

Bovendien zit hij zo gepropt tussen de reguliere tienminutentreinen op die lijn dat je wel een hele strakke tijdsplanning moet hanteren om een ‘betere aansluiting’ te krijgen met de ICE. 

De tienminutentreinen op die lijn rijden momenteel maar om het kwartier😉

En je hebt al gauw betere aansluitingen hoor: vanuit Amersfoort zijn in Utrecht alle aansluitingen naar Arnhem bv. een kwartier tussen twee kwartiersdiensten. Dan is zo'n ICE die er tussendoor zit ideaal voor een snellere overstap.

Reputatie 5

Ik snap niet waarom je überhaupt op het Nederlandse traject met de ICE zou willen reizen. Er rijden op dat traject (meer dan) genoeg binnenlandse IC's.

Betere aansluitingen, sneller, mooie trein, goede stoelen, schoon dit itt NS-treinen. 

Allerlei zaken die NS zelf nalaat. vooral de ruhe-coupés en de tafelservice van het restaurant zijn kwalitatief ver voorbij een reguliere intercity. 

 

Helemaal mee eens, maar wel met een nuance: het naleven van de stiltecoupé ligt vooral aan de reizigers zelf. Mijn ervaring is over het algemeen dat Duitse reizigers het een stuk nauwer nemen met regels en sociale normen dan Nederlandse reizigers, waardoor die Duitse Ruhezones ook vaker stil zijn.

Ook is het in het kleine Nederland helaas onrendabel om een Bordrestaurant/bistro op Intercity treinen te hebben. Die zie je ook niet op Duitse binnenlandse RegionalExpress treinen. Maar het restaurant is inderdaad geweldig, vooral in de 1e klas waar je zelfs bij je stoel bediend wordt.

Waar NS wel significant onderdoet is in de netheid van de treinen. In een Nederlandse intercity is het toilet net Russisch Roulette. Het is altijd maar de vraag of er toiletpapier is, stromend water, een schone vloer, de muren voor de verandering geen beklad tekenbord zijn en of de stank uit te houden is. In een ICE is een schoon toilet bijna vanzelfsprekend. Bovendien kun je in DB-treinen meestal wel uit het raam kijken, iets wat in een Nederlandse trein (vooral de laatste tijd) steeds zeldzamer wordt door vuil/beschadigingen.

Reageer