Skip to main content
beantwoord

ICE binnenland in de zomer

• May 7, 2025
  • 17 reacties
  • 469 Bekeken

Hoi,

Op zondag 15 juni moet ik met de ICE mee van Utrecht naar Venlo. Er staat reservering verplicht, is dat ook zo met een weekend vrij abonnement als ik alleen tot Venlo ga? Lijkt mij sowieso een bijzondere stop voor een ICE, maar dat is gelukkig niet mijn vraag.

Beste antwoord door Erryt NS

Ik moet mijzelf corrigeren. Het is niet mogelijk om een zitplaats of rolstoelplaats te reserveren op het traject binnen Nederland.

17 reacties

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • May 7, 2025

Er staat. niet vermeld dat deze verplichting vervalt als er een andere route genomen wordt. Op dit moment kan het nog wel, zonder, maar in de zomer in de praktijk niet en dat is ook veel prettiger voor de internationale reizigers. Als u er een ritje mee wilt maken, zou ik het nu doen. Het is een beetje een ratjetoe. Vanaf Frankfurt is reserveren in de zomer verplicht, maar daarbuiten niet en soms weer wel, met name in de weekenden. In zijn algemeenheid echter is de verplichting er niet. In de zomermaanden wordt u tegengehouden in Arnhem maar in deze tijd kunt u met Weekendvrij  rustig een ritje maken zonder reservering.

Vraag een reservering aan bij DB, kijk hoe druk het is en welke stoelen nog vrij zijn, reserveer niet,  en ga daar zitten, ;-)

Let wel, er staat ‘Toeslag verplicht ‘, maar omdat u een NS-abonnement heeft, hoeft u die niet te kopen. Reservering en toeslag worden ook nog wel eens doorelkaar gehaald.

Zelf reserveer ik overigens altijd, maar ik ga verder Duitsland in.

Edit: Zie ook de bijdrage van ​@Thtc hieronder.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • May 7, 2025

Hallo PepSchut en welkom bij de NS Community,

Het is inderdaad wel verplicht een reservering te plaatsen voor deze reis. Ik wens je een fijne reis toe.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • May 7, 2025

In de binnenlandse voorwaarden staat niets over reserveringen, dus dit lijkt toch weer sterk op een ontmoedigingsbeleid van NS.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • May 7, 2025

Ik moet mijzelf corrigeren. Het is niet mogelijk om een zitplaats of rolstoelplaats te reserveren op het traject binnen Nederland.

• Reisadviseur**
  • May 7, 2025

Vanaf de huidige dienstregeling valt de ICE en de IC Berlijn niet meer onder de HRN concessie; de binnenlandse voorwaarden zijn derhalve anders als vorig jaar niet meer van toepassing.

Reserveren is in de periode van 28 mei tot en met 30 augustus 2025 verplicht. Voor binnenlandse reizen is het in de betreffende periode in principe niet mogelijk om een reservering te maken.

Bij inkorting tot Utrecht Centraal of omleiding via Hilversum wil het soms wel eens lukken. Bij omleiding via Venlo geldt dit over het algemeen niet omdat de trein officieel niet omgeleid wordt maar onder een ander treinnummer rijdt met “toevallig” een andere route.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • May 7, 2025

Vanaf de huidige dienstregeling valt de ICE en de IC Berlijn niet meer onder de HRN concessie; de binnenlandse voorwaarden zijn derhalve anders als vorig jaar niet meer van toepassing.

Binnenlandse tickets zijn geldig in de ICE op binnenlandse trajecten, soms met een toeslag. De bijbehorende voorwaarden zijn dan wel degelijk van toepassing.

• Koploper****
  • May 7, 2025

Binnenlandse tickets zijn geldig in de ICE op binnenlandse trajecten, soms met een toeslag. De bijbehorende voorwaarden zijn dan wel degelijk van toepassing.

Ik vrees dat die voorwaarden verouderd zijn nu de ICE niet meer onder de binnenlandse concessie valt en dat NS daarmee dus iets toezegt waar de exploitant van de ICE niets meer mee te schaften heeft.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • May 7, 2025

Als het verplicht is om een zitplaats te reserveren is de trein in de zomerperiode niet toegankelijk voor binnenlandse reizigers zonder zitplaatsreservering. Dat is inderdaad ontmoedigingsbeleid. 

Het zou veel duidelijker zijn wanneer de ICE en de IC Berlijn in deze periode uit de binnenlandse reisplanner worden gehaald. Dit om misverstanden te voorkomen. Dat kan heel eenvoudig door de stations in NL als alleen voor instappen in de dienstregelingen op te nemen. Dat voedt meteen de reisplanners zodat de aankomsttijden in NL niet getoond worden.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • May 7, 2025

Ik vrees dat die voorwaarden verouderd zijn nu de ICE niet meer onder de binnenlandse concessie valt en dat NS daarmee dus iets toezegt waar de exploitant van de ICE niets meer mee te schaften heeft.

Daar heb ik als klant van NS dan echter weer niks mee te maken.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • May 7, 2025

Als het verplicht is om een zitplaats te reserveren is de trein in de zomerperiode niet toegankelijk voor binnenlandse reizigers zonder zitplaatsreservering. Dat is inderdaad ontmoedigingsbeleid. 

Het zou veel duidelijker zijn wanneer de ICE en de IC Berlijn in deze periode uit de binnenlandse reisplanner worden gehaald.

Dat lijkt voor de ICE inmiddels gebeurd te zijn. Voor IC Berlijn niet. Aangezien die laatste in het patroon van de binnenlandse IC's zit, heb je daarvoor eerst een vervangende trein nodig.

De exploitant van de ICE is in Nederland NS. Als reiziger kan ik niet anders dan me op de huidige voorwaarden baseren.

• Reisleider*
  • May 7, 2025

De vervoerder van de ICE binnen Nederland is NS International, niet NS. De voorwaarden van NS International gelden (en golden al eerder). Dat heeft niets te maken met de HRN-concessie. De voorwaarden geven NS International het recht om een reservering te eisen voor het grensoverschrijdende vervoer in de maanden juni, juli en augustus (par. 2, art.10). Voor binnenlands vervoer staat in de voorwaarden geen beperking en zou dus zonder meer - en zonder reservering - mogelijk moeten zijn.

Maar: door het uitstaptijdstip (in uitgaande richting) uit de dienstregeling te halen bestaat de verbinding als het ware niet. Daarover zeggen de voorwaarden niets. 

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • May 7, 2025

De vervoerder van de ICE binnen Nederland is NS International, niet NS.

Voor de reiziger is er maar 1 vervoerder NS, namelijk de NS die op de tickets staat (code 1184). Maar dat is voor deze discussie niet zo van belang.

De voorwaarden geven NS International het recht om een reservering te eisen voor het grensoverschrijdende vervoer in de maanden juni, juli en augustus (par. 2, art.10).

Interessant, dus de verplichting eind mei is niet door de voorwaarden gedekt.

Voor binnenlands vervoer staat in de voorwaarden geen beperking en zou dus zonder meer - en zonder reservering - mogelijk moeten zijn.

Precies.

Maar: door het uitstaptijdstip (in uitgaande richting) uit de dienstregeling te halen bestaat de verbinding als het ware niet. Daarover zeggen de voorwaarden niets. 

Precies, en daarmee laat NS weer een grijze zone bestaan.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 7, 2025

Elk jaar weer anders (en ingewikkelder).

Helaas rijdt de ICE niet in het pad van een een binnenlandse IC (Berlijn), want dan moeten ze je wel toelaten (tenzij er een extra binnenlandse IC achteraan komt).

Maar de stops in Den Bosch en Venlo (Eindhoven slaan we over) zijn dus bedoeld voor internationale reizigers die vanuit Arnhem willen instappen en niet eerst naar Utrecht willen?

Dan lijkt Utrecht - Venlo op een niet gereserveerde plaats me geen enkel probleem 🙄

https://www.ns.nl/kaartjes/toeslag-ice

Kids Vrij telt natuurlijk ook, en Flex Basis telt niet als NS abonnement.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • May 7, 2025

Precies. En die vertrektijden worden dan ook gepubliceerd voor die internationale reizigers.

Ik heb overigens begrepen dat ook NS-ers die met een Business Card met alle binnenlandse treinen mogen reizen in de zomerperiode niet geacht worden met de IC Berlijn en de ICE International te reizen. Of de soep in de praktijk net zo heet wordt gegeten als die wordt opgediend valt natuurlijk te betwijfelen. Zeker in de treinen richting Amsterdam die steeds rustiger worden naarmate de eindbestemming in zicht komt.

• Reisadviseur**
  • May 7, 2025

De concessievoorwaarden zijn niet meer van toepassing, de reizigers voorwaarden gelden daar in tegen wel nog steeds omdat NS /(International) verzuimd heeft de voorwaarden daarvoor aan te passen. Overigens staat het NS (International) vrij om dit alsnog tussentijds te doen.

Robert B schreef:

Elk jaar weer anders (en ingewikkelder).

Helaas rijdt de ICE niet in het pad van een een binnenlandse IC (Berlijn), want dan moeten ze je wel toelaten (tenzij er een extra binnenlandse IC achteraan komt)

Omdat de ICE en de IC Berlijn niet meer onder de HRN concessie vallen maakt het niet uit of de trein in een pad van een binnenlandse Intercity rijdt of niet wat betreft de toelating van binnenlandse reizigers. De NS is ook niet verplicht om een extra binnenlandse IC in te leggen ter compensatie van het wegvallen van de IC Berlijn, volgens de concessievoorwaarden volstaat in het uur de de IC Berlijn rijdt om 1 Intercity per uur in te leggen tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort Centraal. Sterker nog de NS mag ook geen extra treinen inzetten, op twee treinen in de middagspits na, tenzij het de spuigaten uitloopt en de NS en de andere stakeholders daar andere afspraken over maken.

• Reisadviseur**
  • May 8, 2025

Voor 1 juni 2025 is er bijvoorbeeld voor de IC Berlijn van  van 21:26 van Amersfoort Centraal naar Amsterdam Centraal nog een PrijsTijd deal te koop; hoewel er ook een verplichting is om te reserveren (wat voor een binnenlandse reis niet mogelijk is in deze trein). Hoe valt dit te rijmen?

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • May 8, 2025

Voor 1 juni 2025 is er bijvoorbeeld voor de IC Berlijn van  van 21:26 van Amersfoort Centraal naar Amsterdam Centraal nog een PrijsTijd deal te koop; hoewel er ook een verplichting is om te reserveren (wat voor een binnenlandse reis niet mogelijk is in deze trein). Hoe valt dit te rijmen?

Als gewone reiziger mag je ervan uitgaan dat het treinkaartje dat je koopt voor deze verbinding geldig is en zonder meer te gebruiken is.

Ik vermoed dat de melding "Reserveren verplicht” ofwel onder het ontmoedigingsbeleid valt, ofwel automatisch uit de dienstregelingsgegevens wordt overgenomen.