ICNG België rijdt straks als serie 9500 tussen Brussel Zuid - Amsterdam Zuid/Lelystad. Dat staat wel vast.
Maar heb nog wel een aantal vragen
- zal voor de binnenlandse treinreizigers toeslag nodig zijn op HSL Schiphol - Rotterdam? Net als nu. Of moet er gereserveerd worden voor deze snelle Intercity die qua rijpatroon grotendeels vergelijkbaar is met Eurostar Parijs? Als 1 achtdelige ICNG (410 zitplaatsen) rijdt kan sommige (inter) nationale treinreizigers soms geen zitplaats hebben.
- zal de ICNG België definitief vanaf december 2024 (dienstregeling 2025) rijden? Nog geen definitieve bevestiging ervan. Hopelijk in dit najaar.
- wat zijn de verschillen tussen ICNG België en ICNG (Nederland)? Afgezien van extra beveiligingssysteem, rijden onder 3000 volt en iets minder zitplaatsen. Meer bagageruimte schijnt er te zijn. Ontbreekt in de gewone ICNG bepaald niet aan.
- Zijn de stoelen in ICNG België hetzelfde zijn als ICNG?
- Zal de ICNG België in vergelijking met Eurostar een budgettrein zijn? Hebben de treinreizigers geen Ouigo nodig. En als niet gereserveerd hoeft te worden zal het ook flexibel gebruikt kunnen worden.
Van de NMBS geen nieuwe update gelezen over de nieuwe IC Brussel - Breda/Rotterdam (serie 9200). Zelfs niet op Groot Belgisch Treinen Forum (GBTF).
Zie af en toe berichten over inzet van I - 11 rijtuigen in via speciale (test)ritten in Nederland. Maar geen andere details zoals
- hoe de samenstelling zal zijn. NMBS reeks 28 met (7) rijtuigen in sandwichformatie? Later reeks 17 met I - 11 rijtuigen en stuurstandrijtuig?
- of de inzet van de NMBS Intercity Brussel - Breda/Rotterdam definitief is vanaf december 2024 (dienstregeling 2025) is?
- de tarieven van deze IC? Zal de NMBS Intercity goedkoper zijn dan ICNG België? Zal reserveren niet nodig zijn?