Iets over de grens

  • 25 December 2022
  • 5 reacties
  • 334 Bekeken

Reputatie 3

Ik wilde naar Gronau, dat ligt bij Twente net over de grens. Ik heb een abonnement, dus ik mag tot de grens vrij reizen. Daarna wordt het lastig, ingewikkeld geklooi met buitenlandse kaartjes. Ik besloot de trein te nemen tot Glanerbrug, het laatste station voor de grens, en verder te fietsen.

Toen hoorde ik dat er in het station van Gronau een Nederlandse chippaal staat. En inderdaad hij staat er, op het perron, niet erg duidelijk zichtbaar. Om precies te zijn, een paal van Blauwnet. Dus ik had met de chipkaart naar Gronau kunnen reizen.

Wat kost zo’n reis? Met abonnement is het natuurlijk gratis tot de grens. Wat het tussen de grens en Gronau kost, kun je maar op een manier te weten komen: door het te proberen. Vroeger zag je dan meteen de ritprijs op de chippaal, tegenwoordig doen de spoorwegen geheimzinnig: op de paal staat alleen maar “Reizen op rekening trein”. Je krijgt pas veel later te horen wat de reis gekost heeft.

Kan ik ook met de chipkaart verder reizen, naar Dortmund of Münster? Dat kan natuurlijk als er in die steden ook een chippaal staat. Er is maar een manier om dat te weten te komen: naar Dortmund of Münster reizen en op het station kijken. Doe je dat met de trein en staat er daar geen chippaal, dan ben je in overtreding, want je mocht niet met de Nederlandse chipkaart daarheen reizen, maar dat kon je toen niet weten.

Wil je op zeker spelen, dan kun je wellicht een los kaartje kopen van Glanerbrug naar Gronau. Volgens de website kost dat 1,78. Aangezien je abonnement geldig is tot de grens, betaal je die ene kilometer zonder noodzaak. Heb je een kind bij je? Een Railrunner kost 2,50 - meer dan de volwassene betaalt.

 


5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Uw abonnement is helemaal niet geldig tot de grens, maar tot de plaats met de laatste chippaal over de grens, in dit geval gewoon Gronau. Als u bijvoorbeeld Weekendvrij zou hebben dan reist  u zonder verdere kosten naar Gronau. Verder dan Gronau geldt het Duitse tarief. Als u uitprobeert of er een paaltje in Münster staat, dan reist u gewoon zwart. Niet zo handig om dat uit te proberen. De enige manier is het kopen van een geldig kaartje.

Er staan nog chippalen tot Leer, Emmerich Praest en Aken in Duitsland. Ook daar mag u gratis naar toe en u kunt daar dan ook uitchecken. Terug weer inchecken, in Gronau in dit geval.

De paaltjes in Duitsland werken precies hetzelfde als de paaltjes op Nederlands gebied. Beschouw ze maar als Nederlandse paaltjes. Of u nou in Aken incheckt of in Veendam, het maakt helemaal niets uit.

U speelt op zeker door gewoon te doen wat ik hier aangeef. Een kind met Railrunner mag gewoon mee naar Gronau.

Badge +3

Wat het tussen de grens en Gronau kost, kun je maar op een manier te weten komen: door het te proberen.

Dat klopt niet; de reisplanner geeft gewoon een ritprijs voor een reis naar Gronau.
 

Kan ik ook met de chipkaart verder reizen, naar Dortmund of Münster? Dat kan natuurlijk als er in die steden ook een chippaal staat. Er is maar een manier om dat te weten te komen: naar Dortmund of Münster reizen en op het station kijken.

U kunt het ook gewoon even hier vragen.

Reputatie 7
Badge +1

Uw abonnement is helemaal niet geldig tot de grens, maar tot de plaats met de laatste chippaal over de grens, in dit geval gewoon Gronau.

Netabonnementen gelden natuurlijk wel tot de grens, maar in sommige gevallen (waar chippaaltjes staan) tegenwoordig ook een beetje verder.

Wat kost zo’n reis? Met abonnement is het natuurlijk gratis tot de grens. Wat het tussen de grens en Gronau kost, kun je maar op een manier te weten komen: door het te proberen.

Op de website van NSI kun je aangeven dat je 100% korting in Nederland hebt. Dan wordt de prijs alleen voor het traject vanaf het grenstariefpunt berekend.

Edit: de prijs naar Gronau wordt tegenwoordig onderdrukt, ook als je als beginstation iets neemt wat verder weg ligt dan Enschede.

Reputatie 7

Hoe is dat eigenlijk tussen NS en DB geregeld ? Krijgt DB een percentje van wat er bij Gronau wordt gecheckt ?

De exploitatie va

Hoe is dat eigenlijk tussen NS en DB geregeld ? Krijgt DB een percentje van wat er bij Gronau wordt gecheckt ?

NS heeft hier sowieso niets mee te maken.

Deze lijn is gezamelijk aanbesteed door de deelstaat NRW en de Provincie Overijssel. Daarbij is bepaald dat het Duitse tarief van toepassing is vanaf Enschede. Daarnaast dat voor reizen alleen binnen Nederland (tot Glanerbrug) het Nederlandse tarief geldt. DB heeft de aanbesteding gewonnen en exploiteert de lijn nu. 

Voor de reizigers die reizen op de OV-chipkaart betaalt de Provincie Overijssel jaarlijks een afgesproken bedrag aan DB. Toen de geldigheid van de OV-chipkaart werd uitgebreid tot Gronau is dat bedrag navenant omhoog gegaan.

Reageer