beantwoord

Jongeren dagkaart

  • 26 January 2024
  • 7 reacties
  • 234 Bekeken

Hallo,

ik ga met een aantal vrienden Europa door met de trein, maar hier heb ik twee vragen over met betrekking tot de jongeren dagkaart.

  1. Wij hebben een trein van Breda naar Deventer die om 8:50 vertrekt en de daluren beginnen om 9:00. Moeten wij dan voor de hele reis van Breda naar Deventer betalen of alleen voor Breda- Tilburg (trein is om 9:01 in Tilburg), en hoe moet dit dan geregeld worden. Ik zat te denken aan de mogelijkheid Breda-Tilburg met ov-chipkaart te doen, dan uit te checken bij Tilburg en weer in te checken met de jongeren dagkaart, maar ik weet niet of de trein daar lang genoeg stil voor staat.
  2. Ik snap dat de trein niet internationaal kan, maar hierbij heb ik eigenlijk dezelfde vraag, kan ik de ov-jongerenkaart tot de grens gebruiken en vanaf daar met een kaartje doen of niet? En hoe zou ik dit dan moeten regelen?

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Robert B 26 January 2024, 21:16

Bekijk origineel

7 reacties

 

  1. Wij hebben een trein van Breda naar Deventer die om 8:50 vertrekt en de daluren beginnen om 9:00. Moeten wij dan voor de hele reis van Breda naar Deventer betalen of alleen voor Breda- Tilburg (trein is om 9:01 in Tilburg), en hoe moet dit dan geregeld worden. Ik zat te denken aan de mogelijkheid Breda-Tilburg met ov-chipkaart te doen, dan uit te checken bij Tilburg en weer in te checken met de jongeren dagkaart, maar ik weet niet of de trein daar lang genoeg stil voor staat.

Een jongerendagkaart is een eticket en daarmee kun je helemaal niet in/uitchecken. Je kunt er alleen poortjes mee openen met de QR-code. 

Je moet voor het gedeelte van Breda naar Tilburg op je OV-chipkaart of je bankpasje reizen en in Tilburg bij de poortjes uitchecken. Ga dan niet door de poortjes naar buiten maar terug naar het perron en reis verder op je jongerendagkaart. 

Omdat de poortjes helemaal beneden zijn denk ik dat je dit niet gaat halen. Je kunt beter een trein eerder van Breda naar Tilburg nemen, dan heb je iets meer tijd.

 

  1. Ik snap dat de trein niet internationaal kan, maar hierbij heb ik eigenlijk dezelfde vraag, kan ik de ov-jongerenkaart tot de grens gebruiken en vanaf daar met een kaartje doen of niet? En hoe zou ik dit dan moeten regelen

Je moet in dat geval een internationaal ticket voor je hele reis kopen met 100% korting in Nederland. Dan wordt het binnenlandse traject niet in rekening gebracht.

Reputatie 7
Badge +1

Hallo,

ik ga met een aantal vrienden Europa door met de trein, maar hier heb ik twee vragen over met betrekking tot de jongeren dagkaart.

  1. Wij hebben een trein van Breda naar Deventer die om 8:50 vertrekt en de daluren beginnen om 9:00. Moeten wij dan voor de hele reis van Breda naar Deventer betalen of alleen voor Breda- Tilburg (trein is om 9:01 in Tilburg), en hoe moet dit dan geregeld worden. Ik zat te denken aan de mogelijkheid Breda-Tilburg met ov-chipkaart te doen, dan uit te checken bij Tilburg en weer in te checken met de jongeren dagkaart, maar ik weet niet of de trein daar lang genoeg stil voor staat.
  2. Ik snap dat de trein niet internationaal kan, maar hierbij heb ik eigenlijk dezelfde vraag, kan ik de ov-jongerenkaart tot de grens gebruiken en vanaf daar met een kaartje doen of niet? En hoe zou ik dit dan moeten regelen?

Alvast bedankt!

Ik lees dat je met een aantal vrienden in Europa gaat reizen. Doe je dat dan via Interrail??? 

Bij interrail zit sowieso één uit- en inreis inbegrepen. Dus dan is zo'n dagkaart niet nodig.

Je kan dan ook hier verder zoeken op interrail. Dit is bijvoorbeeld zo;n topic.

 

Badge +3

Koop voor Breda - Tilburg een e-ticket voltarief erbij en je hoeft de trein helemaal niet uit.

https://www.ns.nl/kaartje-kopen/bd/tb (wel voor de juiste datum natuurlijk).

Badge +3

Je moet in dat geval een internationaal ticket voor je hele reis kopen met 100% korting in Nederland. Dan wordt het binnenlandse traject niet in rekening gebracht.

Als het geen Interrail is dan heb je inderdaad 100% korting tot de grens wegens de Jongeren Dagkaart, maar pas vanaf Tilburg als je om 8:50 uit Breda vertrekt.

Reputatie 7
Badge +1

Een jongerendagkaart is een eticket en daarmee kun je helemaal niet in/uitchecken. Je kunt er alleen poortjes mee openen met de QR-code. 

Je moet voor het gedeelte van Breda naar Tilburg op je OV-chipkaart of je bankpasje reizen en in Tilburg bij de poortjes uitchecken. Ga dan niet door de poortjes naar buiten maar terug naar het perron en reis verder op je jongerendagkaart. 

Omdat de poortjes helemaal beneden zijn denk ik dat je dit niet gaat halen. Je kunt beter een trein eerder van Breda naar Tilburg nemen, dan heb je iets meer tijd.

Je kunt ook in de NS-app of online een e-ticket Breda-Tilburg kopen. Dan kun je gewoon in de trein blijven zitten, aangezien je dan niet hoeft in en uit te checken.

Maar ik vraag me ook serieus af of er Interrail wordt gebruikt, dus waarom er dan een extra ticket nodig zou zijn. Dat wordt alleen relevant op het moment dat je de 2 in/uit-dagen al hebt gebruikt.

Je moet in dat geval een internationaal ticket voor je hele reis kopen met 100% korting in Nederland. Dan wordt het binnenlandse traject niet in rekening gebracht.

Als het geen Interrail is dan heb je inderdaad 100% korting tot de grens wegens de Jongeren Dagkaart, maar pas vanaf Tilburg als je om 8:50 uit Breda vertrekt.

Ik nam aan dat beide vragen los van elkaar stonden.

Badge +3

Ik nam aan dat beide vragen los van elkaar stonden.

Met een Jongeren Dagkaart mag je 100% korting invullen op een internationaal ticket vanaf Tilburg.

Als je een internationaal ticket koopt vanaf Deventer kost dat hetzelfde, dus ook prima.

Hoe je van Breda naar Tilburg komt in de ochtendspits, zelf weten… Ik zou dan gaan voor een e-ticket want daarmee hoef je niet in/uit te checken.

Reageer