beantwoord

Jongerendagkaart in de Nightjet?

  • 12 November 2023
  • 19 reacties
  • 364 Bekeken

Goeiedag!

 

Ik wil graag een weekendje weg naar Basel. Normaal schaf ik bij buitenlandse reisjes een Jongerendagkaart aan, en vink ik dan de 100% korting in Nederland optie aan. Ik vroeg mij af of ik de jongerendagkaart ook mag gebruiken in het IC60403 (Zitgedeelte) gedeelte van de Nightjet. Om zo vanaf Emmerich een Duits vervoersbewijs icm met een Bahncard te kopen. En zou dit vanaf prijsperspectief überhaupt uitmaken?

icon

Beste antwoord door Thom 12 November 2023, 19:51

Bekijk origineel

19 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Een Jongeren Dagkaart is alleen geldig bij NS, dus daarmee mag je niet naar Emmerich.

De geldigheid daarvan houdt dus in Arnhem op, maar volgens mij kan je vanuit Arnhem al wel een Duits ticket kopen.

Hou me daar niet aan, kan me vergissen met Hengelo/Enschede waar een Deutschland ticket geldig is.

De geldigheid daarvan houdt dus in Arnhem op, maar volgens mij kan je vanuit Arnhem al wel een Duits ticket kopen.

Hou me daar niet aan, kan me vergissen met Hengelo/Enschede waar een Deutschland ticket geldig is.

Een Deutschland ticket is niet geldig in IC/ICE-treinen.

Reputatie 7
Badge

Ik betwijfel of een jongerendagkaart geldig is in de Nightjet. Je kan beter een sparpreis aanschaffen.

Reputatie 7
Badge +4

Je moet voor de slaaptrein apart boeken en dan geldt een wisselende prijs zonder de optie van kortingen. Je hebt dan niks aan je jongerenkaart, maar je kunt er wel mee naar het opstapstation reizen. Ik zou een ligplaats wel aanbevelen, het is echt een hele lange zit in de nacht als je met het zitgedeelte reist. In de zomer functioneert het ook als nachttrein met zitplaatsen door met name Duitsland. Bommel dommelde liever in een slaapcoupé, ;-)

Reputatie 7
Badge +1

Ïn de Nightjet geldt de Jongerendagkaart niet.

De nachttrein naar Basel/Zürich bestaat wel uit 2 delen:

  • Het deel met de lig- en slaaprijtuigen, dat als Nightjet rijdt en waarin de jongerendagkaart niet geldt.
  • Het deel met zitrijtuigen, dat als gewone IC rijdt, inderdaad IC60403, en waarin de jongerendagkaart wel geldt. De NSI-website geeft bij de "100% korting in Nederland” ook gewoon de verwachte korting op de Flexpreis. Dat is echter vaak niet goedkoper dan een (Super)sparpreis als het om een wat langer traject naar Duitsland of Zwitserland gaat.

De op dit moment als "beste antwoord” gemarkeerde post is dus onvolledig.

Eigenlijk bestaat er voor dit soort vragen de lijst Geldigheid vervoerbewijzen van NS bij andere vervoerders, te vinden vanaf de pagina Reizen met een internationale trein. Die lijst is echter hopeloos verouderd. Er staan allerlei vervoerders op die niet meer in Nederland rijden (Syntus, Veolia, CNL, ...).

@Moderators: kan iemand die lijst eens bijwerken?

Reputatie 7
Badge +1

Aanvullend: als je zitten echt voldoende vindt, dan kun je een de prijs van een Supersparpreis vanaf je vertrekstation (met BahnCard) vergelijken met de prijs van een jongerendagkaart plus een Supersparpreis vanaf Arnhem.

Reputatie 7
Badge +4

Ik geloof dat de vraag wat editen heeft gekend, maar goed. Met de Supersparpreis, waarvoor op dit moment een prachtige actie is, kan wel iets maar let wel op het begin- en eindpunt. Voor een goedkoop kaartje ben je ook gebonden aan treinen. De Nightjet stopt daarnaast niet overal.

Probeer een kaartje vanaf Arnhem. Hengelo en Arnhem worden gezien als Duits tariefpunt, ondanks dat ze in Nederland liggen.

Let wel: met de de (super) Sparpreis heb je absoluut geen lig- of slaapplaats. Na een nacht uitgerust wakker worden vlak voor Basel is ook wat waard. Als je een geldig kaartje hebt voor het traject tot Basel, kun je ook los een couchette boeken. Reken daarvoor op ongeveer 35 euro, 6 persoonsafdelingen zijn niet comfortabel, maar wel goedkoop. Je hebt je ogen toch dicht, een glas rode wijn doet wonderen en is nog lekker ook.  De prijzen variëren overigens wat.

Kijk op de onvolprezen Duitse site:

 

https://www.bahn.de 

Reputatie 7
Badge

Hou er wel rekening dat er vaak problemen zijn met deze verbinding. Rijtuigen willen wel eens ontbreken en een complete uitval gebeurt ook wel eens.

De nachttrein naar Basel/Zürich bestaat wel uit 2 delen:.

  • Het deel met zitrijtuigen, dat als gewone IC rijdt, inderdaad IC60403, en waarin de jongerendagkaart wel geldt. De NSI-website geeft bij de "100% korting in Nederland” ook gewoon de verwachte korting op de Flexpreis. 

TS wil het Jongerenticket echter niet gebruiken tot de grens maar tot Emmerich en pas vanaf Emmerich een ander (binnenlands) Duits ticket kopen.

Reputatie 7
Badge +1

TS wil het Jongerenticket echter niet gebruiken tot de grens maar tot Emmerich en pas vanaf Emmerich een ander (binnenlands) Duits ticket kopen.

Dat gaat bij mijn weten niet, aangezien alleen binnenlandse vervoerbewijzen op OV-chipkaart tot Emmerich gelden. De rest is hoogstens tot de grens geldig.

Badge +3

Een Deutschland ticket is niet geldig in IC/ICE-treinen.

Maar die rijden ook niet tussen Arnhem en Emmerich (of tussen Enschede en Gronau en zo).

Bedoelde dat je met een Jongeren Dagkaart niet de grens over kan (want is alleen geldig bij NS).

Een Deutschland ticket is niet geldig in IC/ICE-treinen.

Maar die rijden ook niet tussen Arnhem en Emmerich (of tussen Enschede en Gronau en zo).

Die Nightjet-trein naar Zwitserland is tevens een Duitse IC voor niet-slaapreizigers. En er rijden natuurlijk ook ICE's.

Reputatie 7
Badge +4

De combinatie Jongerendagkaart - Deutschlandticket werkt alleen naar Basel als je dat doet met stoptreinen en/of regionale treinen. Het vereist wel veel geduld, al is een RE-trein nog wel redelijk vlot. Het is zeer goedkoop, want met het Deutschland ticket kun je ook nog terug als het binnen een maand is. Je kunt er zelfs een maand onbeperkt in Duitsland mee reizen, maar de beperking zit hem dan wel dat het niet met IC, EC ofICE mag. 

Voor jongeren is dat niet zo gek als je op de prijs moet letten. Het Deutschland ticket is al geldig vanaf de Nederlandse grensplaatsen Hengelo, Arnhem, Venlo en Heerlen, en daar kun je met je jongerenticket naar toe. Maar ja, 49 euro voor een maand onbeperkt reizen….Met wat geduld en een iPad of goed boek kom je een heel eind. Vanaf Venlo is vaak gunstiger, je hebt dan sneltrein tot deze stad en je zit al wat zuidelijker. 

Je kunt op de eerder genoemde Duitse site zien hoe de reis dan gaat verlopen, deze link aanklikken voor een voorbeeld werkt ook. Selecteer dan onder ‘Verkehrsmittel’ Nur Nahverkehr , want je mag niet met de snelle treinen. Het Deutschlandticket geeft ook nog eens vrij reizen in bussen en aanverwant vervoer, met maar een paar uitzonderingen.

Ik ben zelf een ICE-reiziger maar dat is echt veel duurder.

https://www.bahn.de/buchung/fahrplan/suche#sts=true&so=Venlo&zo=Basel%20Bad%20Bf&kl=2&r=13:16:KLASSENLOS:1&soid=A%3D1%40O%3DVenlo%40X%3D6171841%40Y%3D51364408%40U%3D81%40L%3D8400644%40B%3D1%40p%3D1699466899%40&zoid=A%3D1%40O%3DBasel%20Bad%20Bf%40X%3D7607805%40Y%3D47567292%40U%3D80%40L%3D8000026%40B%3D1%40p%3D1699474705%40&sot=ST&zot=ST&soei=8400644&zoei=8000026&hd=2023-11-14T09:00:38&hza=D&ar=false&s=true&d=false&vm=03,04,05,06,07,08,09&hz=%5B%5D&fm=false&bp=false

 
 

De combinatie Jongerendagkaart - Deutschlandticket werkt alleen naar Basel als je dat doet met stoptreinen en/of regionale treinen. 

Er staat niet dat TS vanaf Emmerich wil reizen met een Deutschlandticket maar met een Duits ticket.

Reputatie 7
Badge +3

Het Deutschlandticket is een Duits ticket maar niet ieder Duits ticket is een Deutschlandticket. 😀

Reputatie 7
Badge +4

Het is een advies, dan wel ik wijs hem hier op. Meelezers kunnen er hun voordeel mee doen, met name jongeren kunnen daarmee relatief goedkoop grote reizen maken, ook naar Berlijn of Basel, en ze weten dat lang niet allemaal. Vandaar mijn wat uitgebreide bijdrage. Binnen de ongeveer tien actievelingen hier is het wel bekend, maar daar schrijf ik het niet voor. ;-) Ik probeer te voorkomen dat iemand met het budget van een jongere te veel betaalt.

Het Deutschlandticket is een Duits ticket maar niet ieder Duits ticket is een Deutschlandticket. 😀

TS geeft aan dat hij een ticket met zijn Bahncard wil kopen dus dan draait het niet om het Deutschlandticket.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien moet @Tamzin de ironieradar en de smileydetector eens aanzetten.

Reputatie 7
Badge +4

Tja, wat wil je in je leven, gelijk of geluk?

Reageer