beantwoord

Klassewissel


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Ik heb een internationaal ticket 2e klas, hoe kan ik in Nederland 1e klas bijbetalen?

icon

Beste antwoord door Tomas NS 24 June 2022, 18:29

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Het lijkt erop dat dit niet meer kan: een upgrade 2-1 is alleen op een chipkaart te laden en niet als E-ticket beschikbaar.

Hey G.G. en welkom bij onze Community!

Als je een internationaal vervoerbewijs hebt voor de 2e klasse dan is het, zoals Daniel zegt, inderdaad niet mogelijk om deze binnen Nederland te upgraden naar de 1e klas. De reisklasse voor je reis binnen Nederland is gelijk aan de reisklasse voor het internationale deel van je reis.

Je kunt eventueel wel kijken of je je ticket kunt omboeken naar de 1e klas, maar dat geldt dan voor je gehele internationale reis. Ook is dit niet bij alle tickets mogelijk. De specifieke voorwaarden staan op je tickets, maar je kunt hier ook contact voor opnemen met de klantenservice van NS International.

Reputatie 7
Badge +3

In de Spoor van juni staat een gratis 1e klas upgrade, alleen geldig in de daluren/weekend en niet geldig in Thalys, Eurostar en Nightjet. Geldig van 23 juni t/m 20 augustus 2022. 

Is deze upgrade misschien ook te gebruiken bij een internationaal ticket 2e klas?

https://spoormagazine.ns.nl/juni-2022/ns-deals

Reputatie 7
Badge

Binnen Nederland toch wel? Misschien kan @G.G. uitleggen om wat voor ticket het precies gaat?

Bedankt voor alle informatie, het blijft dus 2e klas. 

Reputatie 7
Badge +3

Net als Vareo denk ik dat die upgrade uit Spoor binnen Nederland gewoon gebruikt kan worden. Kan @Tomas NSof een andere moderator aangeven of dit mag? Daar is nog geen antwoord op gekomen. Wel zie ik dat Tomas mijn reactie geliked heeft, moeten we dit opvatten als dat het gewoon mag?

Ik heb dit even nagevraagd, en die upgrade is te gebruiken voor een 2e klas vervoerbewijs dat geen actieproduct is. Daarbij is het niet van belang wat voor ticket het dan wel is, dus een internationaal vervoerbewijs 2e klas is geen probleem. Het is wel belangrijk om te vermelden dat de toeslag niet wordt geaccepteerd in Thalys en Eurostar, dat de upgrade alleen geldig is in Nederland én alleen in de daluren of in het weekend.

Reputatie 7
Badge +3

En niet geldig in de Nightjet, zoals ik al aangaf. Maar als je dus bv aankomt met de Thalys op Rotterdam en daarna met een binnenlandse IC of sprinter door wilt reizen naar je eindbestemming kun je dus deze upgrade gebuiken binnen Nederland zolang dit tijdens de daluren of weekend is. Als @G.G. tijdens de spits wil doorreizen kan deze dus niet gebruikt worden, wel als tijdens de daluren//weekend is. 

Reputatie 7
Badge

Het kan ook een dingetje worden als je bijv. met de ICE of IC Berlijn reist en een plaats-reservering hebt. Maar goed we weten niet om wat voor ticket het precies gaat.

Klopt inderdaad! Ik ben Nightjet inderdaad vergeten te benoemen, maar daar zijn ook niet echt reisklasses als 2e en 1e klas. Na aankomst met de internationale trein doorreizen met een binnenlandse trein is geen probleem met de upgrade zolang aan de rest van de voorwaarden wordt voldaan.

Reageer