Klassewissel IC Brussel | NS Community
beantwoord

Klassewissel IC Brussel

  • 19 November 2022
  • 5 reacties
  • 326 Bekeken

Reputatie 1

Via NSI heb ik een 2e klas ticket Dordrecht-Parijs via Breda en Brussel Zuid. Het hele traject inclusief TGV stuk upgraden naar 1e klas vond ik onnodig maar ik zou eventueel wel het traject Breda-Brussel Zuid (of Dordrecht-Brussel Zuid) willen upgraden naar 1e klas, aangezien daar geen plaatsreservering geldt. Is dat mogelijk? 

icon

Beste antwoord door Thom 19 November 2022, 09:47

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als u een kaartje heeft voor Dordrecht-Parijs dan is dat in dezelfde klasse voor de hele reis. Opsplitsen kan wel, maar is soms onvoordelig, echter niet altijd. Thalys heeft vaak ook aanbiedingen voor de eerste klas. Als u met de ICBrussel naar Brussel Zuid gaat, kan splitsen nog wel interessant zijn, vanwege de aanbiedingen in Belgie of Nederland. Als u splitst tot Brussel Zuid is eerste klas eenvoudig mogelijk. U gaat in dat geval alleen met de Thalys van Brussel-Zuid naar Parijs. Let er wel op dat kaartjes in de Thalys niet geldig zijn in de reguliere treinen en andersom.

In veel gevallen is Antwerpen-Parijs met de Thalys een slimme oplossing gezien de prijsstelling in verhouding met Brussel-Parijs. Vaak veel goedkoper dan vanuit Nederland. Er is een veelheid van aanbiedingen soms.

Treinreizen is rekenen en de aanbiedingen in de gaten houden, ook in België, dat scheelt veel geld. Thalys kan alleen met reserveren. Voor IC Brussel kan dat niet.

@TDEDZ,

Uit je bericht begrijp ik dat je al een ticket tot Parijs hebt.

Via NSI kan je, zoals Thom gezegd heeft, voor een upgrade alleen het huidige ticket annuleren en een nieuw ticket 1ste klas kopen. Dat gaat niet goedkoop zijn.

Voor 3,40 euro enkele reis in het weekend of 6,10 euro van maandag tot vrijdag kan je een "klasverhoging" Noorderkempen - Brussel of omgekeerd kopen. Dit ticket kan je niet vanaf de grens kopen. 

 

Voor Breda - Noorderkempen kan je, denk ik, alleen maar een nieuw ticket 1ste klas kopen als je echt vanaf Breda in de 1ste klas wil zitten.

Een ticket gekocht minder dan een week voor vertrek is altijd duurder. 

Een enkele rit 1ste klas Breda - Noorderkempen kost momenteel 

                               minder dan 1 week                              meer dan 1 week

ma-do                    15,70 euro                                             10,00 euro

vrij-zo                     15,70 euro                                             13,50 euro.

Als u een NS kortingskaart heeft, zou u dit voor het Nederlandse deel kunnen gebruiken. Op NSI kan u dan 40 of 100% korting ingeven. Bij NSI zijn de daluren vanaf 9u00 in de week of heel zaterdag en zondag. Vergeet dan uw OV chipcard niet als bewijs van de korting. 

In 2023 worden deze prijzen aangepast.

Misschien dat @rvdborgt nog andere opties kent? 

Reputatie 7
Badge +1

Misschien is een klasverhoging mogelijk op het hele traject, maar dan alleen aan het loket of via de telefoon. Het kan ook zijn dat daarvoor het ticket Dordrecht-Brussel moet worden omgewisseld. Als dat als Early Bird was geboekt, dan kost dat €5.

Reputatie 1

Klopt ik heb al een ticket. De upgrade via de Belgische spoorwegen is goedkoop, maar dekt dus niet Breda-Noorderkempen. Zal eens bellen wat er mogelijk is. 

Reputatie 7
Badge +4

U ontkomt niet aan Breda-Noorderkempen of Hazeldonk-grens/Noorderkempen verwerkt in uw internationale kaartje. U kunt niet een deel van de reis reizen zonder daarvoor te betalen. Bellen helpt niet, gewoon een kaartje kopen.

Reageer