beantwoord

metro

  • 17 December 2022
  • 9 reacties
  • 317 Bekeken

Reputatie 1

Wat ik vreemd vind alle hoge snelheids treinen in Frankrijk gaan via Parijs, en veel al moet je van Paris Nord naar Paris Gare du Lyon ( vv ) en dat stuk gaat helaas met de Metro.

Waarom gaan men deze beide stations gewoon niet met elkaar per trein spoor verbinden zo dat je daar niet meer met de metro hoeft?

icon

Beste antwoord door Rene74 17 December 2022, 20:38

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge

Iets met ruimtegebrek? Vroeger waren er doorgaande treinen die beide stations aandeden. Maar die spoorlijn ook wel Ceinture genoemd is niet meer in gebruik. In plaats daarvan zijn er doorgaande TGV's tussen Noord en Zuid Frankrijk die om Parijs heen rijden.

Reputatie 7
Badge +3

Dit zou je aan de burgermeester van Parijs moeten vragen. NS heeft voor zover ik weet hier geen invloed op.

Waarom gaan men deze beide stations gewoon niet met elkaar per trein spoor verbinden zo dat je daar niet meer met de metro hoeft?

Zoiets hebben ze in London recentelijk gedaan, heeft uiteindelijk wel 23 miljard euro gekost ofwel 4 maal de kosten van de Betuweroute.

Reputatie 7
Badge +1

Sterker nog, tussen Paris Nord en Paris Lyon rijdt een trein, de RER. Maar ik geloof niet dat daar nog TGV's tussendoor passen.

Reputatie 7

Wat ik vreemd vind alle hoge snelheids treinen in Frankrijk gaan via Parijs, en veel al moet je van Paris Nord naar Paris Gare du Lyon ( vv ) en dat stuk gaat helaas met de Metro.

Dat is historisch zo gegroeid in veel grote (miljoenen)steden.

In de 19e eeuw waren er vele met elkaar concurrerende vervoersbedrijven die allemaal hun eigen lijn aanlegden naar de grote stad, zoals in dit geval Parijs, met elk hun eigen aparte eindstation. Het ging puur om de verbinding náár de stad, niet dóór de stad. Toerisme in de zin zoals nu bestond nog niet. 

Ook Amsterdam had oorspronkelijk twee kopstations las ik laatst. Amsterdam Willemspoort en Amsterdam Muiderpoort. Deze zijn met elkaar verbonden toen het Centraal Station werd aangelegd in het IJ (daar kon kunstmatig ruimte gemaakt worden). 

Badge +3

Dus de eerste trein in 1839 (was nog een Wintercity quizvraag, de auto werd pas 50 jaar later uitgevonden) reed tussen Haarlem en Amsterdam Willemspoort?

Gevonden.. https://stadsherstel.nl/monumenten/haarlemmerpoort/

De poort wordt bij de intocht van de nieuwe koning Willem II in Amsterdam op 27 november 1840 officieel geopend, en dient dan als triomfboog voor de nieuwe koning. De poort krijgt dan ook als officiële naam Willemspoort; maar in de volksmond blijft hij Haarlemmerpoort heten, de naam die ook nu nog het meest gangbaar is.

Reputatie 1

Vanaf Brussel Zuid rijden TGV's die om Parijs heen rijden.

Reputatie 1

Wat ik vreemd vind alle hoge snelheids treinen in Frankrijk gaan via Parijs, en veel al moet je van Paris Nord naar Paris Gare du Lyon ( vv ) en dat stuk gaat helaas met de Metro.

Dat is historisch zo gegroeid in veel grote (miljoenen)steden.

In de 19e eeuw waren er vele met elkaar concurrerende vervoersbedrijven die allemaal hun eigen lijn aanlegden naar de grote stad, zoals in dit geval Parijs, met elk hun eigen aparte eindstation. Het ging puur om de verbinding náár de stad, niet dóór de stad. Toerisme in de zin zoals nu bestond nog niet. 

Ook Amsterdam had oorspronkelijk twee kopstations las ik laatst. Amsterdam Willemspoort en Amsterdam Muiderpoort. Deze zijn met elkaar verbonden toen het Centraal Station werd aangelegd in het IJ (daar kon kunstmatig ruimte gemaakt worden). 

Amsterdam Westerdok en Oosterdok werden in 1889 met elkaar verbonden d.m.v. het huidige Centraal Station. Ooster- en Westerdok werden toen opgeheven. Westerdok lag op de plaats waar nu de Droogbak is. Dat gebouw was ooit het NRS-hoofdkantoor, een voorganger van de NS. Het eerste Amsterdam Muiderpoort is uit 1895 en lag ter hoogte van de Javastraat. Het huidige Muiderpoort dateert uit 1939.

Reputatie 7
Badge +3

@Bob Visser Het gebouw Droogbak (aan de gelijknamige straat) was niet het hoofdkantoor van de NRS (Nederlandse Rhijnspoorweg Maatschappij) maar van de HIJSM, de Hollandse IJzeren Spoorwegmaatschappij. Beter bekend als de HSM, nog terugkomend in de stationsnaam Den Haag HS.
Meer informatie over dit gebouw op https://nl.wikipedia.org/wiki/Droogbak_(gebouw)

Reageer