NFC op iPhone en QR/AZTEC code bij poortjes (internationaal e-ticket)

  • 4 October 2018
  • 58 reacties
  • 7142 Bekeken

Badge +3

Zojuist een interessant issue op Twitter.

Iemand uit Duitsland met een DB e-ticket wil door een poortje door de QR code te scannen, maar zodra zijn iPhone in de buurt van een poortje komt opent Apple Pay en krijgt het poortje dus dit te 'zien':
 

bce26e44-8545-4fc5-9d00-fb5033596c89.jpg

 


NFC uitshakelen op een iPhone is niet mogelijk volgens hem (vind ik vreemd maar kan ik niet testen), dus heeft hij uiteindelijk maar een los kaartje gekocht voor € 8,-. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Als tip heb ik maar gegeven om de telefoon gewoon eerst met de achterkant op de scanner te leggen, en als Apple Pay dan opent dat te sluiten en terug te switchen naar de NS of DB app of pdf met de blokjescode, en dan de telefoon om te draaien om die te kunnen scannen.

Onhandig op zijn minst, want zijn reactie was "volgende keer dan toch maar uitprinten"…


58 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb dit probleem elke keer wanneer ik van en naar Duitsland reis. Ik heb een Duitse kortingskaart en spaar daar punten dus ik ga mijn tickets niet via NS international kopen. Vandaar dus de Duitse app, maar die onderdrukt de NFC chip niet.

DB heeft andere prioriteiten dan het implementeren van workarounds voor een ontwerpfout van de Nederlandse poortjes.

Nu print ik mijn ticket dus elke keer maar uit, maar zelfs dat ging laatst mis. Elk poortje gaf toen aan: ticket ongeldig, bij het uitchecken in Enschede, terwijl inchecken in Alkmaar wel gewoon gelukt was… 

Het blijft een verschrikkelijk gedoe. Iemand nog tips??

Op de blauwe infoknop drukken als het poortje niet opengaat en dan zeggen dat het poortje je internationale ticket niet herkent. Het wordt dan zonder verdere vragen op afstand geopend.

Ik had tot nu toe echter met PDF-tickets van DB van/naar Nederland geen enkel probleem. Wat was het er voor een? Was het op de eerste dag van geldigheid of op een latere?

Bedankt voor de tip!! Een hele goeie voor Enschede. Helaas zijn er in Alkmaar niet van dit soort overstappaaltjes, dus blijft het voor Alkmaar een kwestie van ticket uitprinten helaas.

Badge +3

Bedankt voor de tip!! Een hele goeie voor Enschede. Helaas zijn er in Alkmaar niet van dit soort overstappaaltjes, dus blijft het voor Alkmaar een kwestie van ticket uitprinten helaas.

Een binnenlands ticket in de NS app kan je ook exporteren naar de Wallet van je telefoon, maar het zal wel om een internationaal ticket gaan… 

Bedankt voor de tip!! Een hele goeie voor Enschede. Helaas zijn er in Alkmaar niet van dit soort overstappaaltjes, dus blijft het voor Alkmaar een kwestie van ticket uitprinten helaas.

Een binnenlands ticket in de NS app kan je ook exporteren naar de Wallet van je telefoon, maar het zal wel om een internationaal ticket gaan… 

Inderdaad gaat het hier om een ticket van de Deutsche Bahn. Ik ben daar Bahn Bonus klant en spaar alleen mijn punten als ik via die app boek.

Ik heb dit probleem elke keer wanneer ik van en naar Duitsland reis. Ik heb een Duitse kortingskaart en spaar daar punten dus ik ga mijn tickets niet via NS international kopen. Vandaar dus de Duitse app, maar die onderdrukt de NFC chip niet.

DB heeft andere prioriteiten dan het implementeren van workarounds voor een ontwerpfout van de Nederlandse poortjes.

Nu print ik mijn ticket dus elke keer maar uit, maar zelfs dat ging laatst mis. Elk poortje gaf toen aan: ticket ongeldig, bij het uitchecken in Enschede, terwijl inchecken in Alkmaar wel gewoon gelukt was… 

Het blijft een verschrikkelijk gedoe. Iemand nog tips??

Op de blauwe infoknop drukken als het poortje niet opengaat en dan zeggen dat het poortje je internationale ticket niet herkent. Het wordt dan zonder verdere vragen op afstand geopend.

Ik had tot nu toe echter met PDF-tickets van DB van/naar Nederland geen enkel probleem. Wat was het er voor een? Was het op de eerste dag van geldigheid of op een latere?

De problemen van de Deutsche Bahn ken ik helaas maar al te goed, maar ik had meer gehoopt dat de NS een oplossing zou vinden. Ik had tot nu toe gelukkig maar 1 keer een probleem met een uitgeprint ticket, en dat was op de eerste dag van geldigheid (tevens ook enige dag).   Maar de blauwe infoknop is ook een goede tip, hartelijk dank!

Badge +3

Ja die blauwe knop bij de poortjes… of personeel zoeken. In de trein is het geen enkel probleem!

Waarom zou je een DB e-ticket niet in je ‘wallet’ kunnen zetten eigenlijk?

Oh wacht, dat is een pdf (homeprint) bestandje…en dat mag sinds juli niet meer (voor NS e-tickets) terwijl dat sinds november 2018 juist wel mocht. Toon een leesbare QR code en dan is het prima! 🤣

Stukje nostalgie dan maar… zoek een printer in 2024 🙄

De Jongeren Dagkaaart misbruikers hebben het verkloot voor iedereen, dus  ̶u̶i̶t̶p̶r̶i̶n̶t̶e̶n̶ of in de NS app is vanaf nu nog de enige optie! (Tuurlijk, daar los je iets of alles of niets mee op...)

Dus als je dat toont is er niets aan de hand volgens mij ⁉

Nou ja, NS poortjes snappen het soms niet, that's all! toch?

Mijn mening, een pdf qr-code is gewoon geldig, vraag maar om een id met een soortgelijke naam. 

Oh jee, wat erg zeg 😥

Reputatie 7
Badge +1

Oh wacht, dat is een pdf (homeprint) bestandje…en dat mag sinds juli niet meer (voor NS e-tickets) terwijl dat sinds november 2018 juist wel mocht. Toon een leesbare QR code en dan is het prima! 🤣

Stukje nostalgie dan maar… zoek een printer in 2024 🙄

De Jongeren Dagkaaart misbruikers hebben het verkloot voor iedereen, dus uitprinten of in de NS app is vanaf nu nog de enige optie! (Tuurlijk, daar los je iets of alles of niets mee op...)

Dat ligt niet aan misbruik maar alleen aan het foute ontwerp van de Nederlandse poortjes, waar barcodescanner en NFC op dezelfde plaats zitten.

Badge +3

Edit: verkeerde topic 

Reageer