beantwoord

Nightjet Amsterdam-Zürich, overstap in Basel?

  • 2 August 2023
  • 15 reacties
  • 354 Bekeken

Reputatie 3

Ik reis in september met Interrail. Mijn eerste reis is per Nightjet naar Zürich. Volgens de dienstregeling zijn er verschillende treinen met verschillende nummers die tegelijk rijden vanaf Amsterdam om 20.28u. De trein waarvoor je een slaapplaats boekt, geeft een overstap aan in Basel. Zonder slaapplaats rijdt de trein gewoon door naar Zürich. Als je moet overstappen, verbruik je volgens de regels van Interrail 2 reisdagen voor een nacht reizen. Het lijkt mij echter sterk dat alle passagiers met een slaapplaats moeten overstappen terwijl die zonder gewoon blijven zitten. Is dit gewoon een bug in de reisplanner?

icon

Beste antwoord door iMark 2 August 2023, 12:00

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat het misgaat in de reisplanners omdat de reis met overstap in Basel SBB ongeveer een kwartier sneller is dan de rechtstreekse trein. NJ 403 heeft doorgaande slaaprijtuigen van Amsterdam Centraal tot Zürich HB. 

Op de website van Nightjet kun je slaapplaatsen boeken met interrail-korting: https://www.nightjet.com/nl/ticket-buchen#/home

Reputatie 7
Badge +1

Ik vermoed dat het misgaat in de reisplanners omdat de reis met overstap in Basel SBB ongeveer een kwartier sneller is dan de rechtstreekse trein. NJ 403 heeft doorgaande slaaprijtuigen van Amsterdam Centraal tot Zürich HB. 

Zou ook wel wat zijn als je midden in de nacht terwijl je ligt te slapen wordt gewekt omdat je moet overstappen in een andere trein….

Reputatie 7
Badge +3

Zo heftig is het natuurlijk niet. NJ 403 komt om 6.20 uur aan in Basel SBB. 

Maar het is natuurlijk heel onhandig voor Interrailers dat ze een reisadvies met overstap krijgen als ze maar 1 reisdag willen gebruiken voor een nachttrein. Overstappen is dan niet toegestaan.

Reputatie 1

Waarschijnlijk is het slaaprijtuig dat Zürich als eindbestemming heeft vol, en het slaaprijtuig voor Basel niet. Voor Zürich moet je dan overstappen in Basel. Als je een zitplaats boekt kun je wel in een keer naar Zürich zonder overstap. 

Reputatie 7
Badge +4

Interrail is coulant met de laatste reisdag als u gebruik maakt van de slaaptrein. U mag die in de nacht daarop nog opmaken als u op de laatste reisdag bent vertrokken. Dat is aannemelijk als u ‘s ochtends nog in die slaaptrein zit, maar niet als u bent overgestapt. Dat het hetzelfde traject is als de slaaptrein maakt niet uit. U komt wat later in Zurich aan dan wanneer u over zou stappen maar dat is ook nog eens aanzienlijk voordeliger. 

Reputatie 7
Badge +3

@Rivalog In de NJ 403 zit maar 1 slaaprijtuig en dat rijdt van Amsterdam naar Zürich. Voor de ligrijtuigen is dat anders. Er rijdt 1 ligrijtuig van Amsterdam naar Zürich en 2 ligrijtuigen rijden van Amsterdam tot Basel SBB.

@Thom 
Interrail is niet zo coulant. Dit staat in de voorwaarden (tekst alleen in het Engels beschikbaar):

7. Flexi Pass: overnight journeys Travel by overnight train with a flexi Pass will only require the use of one travel day: the day of departure, if the journey is made by a direct overnight train (no change of trains after midnight). This rule is only valid if the dates of departure and arrival both fall within the overall period of the Pass validity. If the Pass holder makes an overnight trip past midnight and boards a second train after midnight, it is necessary to use two travel days. For example: If a paper Pass Holder boards a direct night train at 18:00 hours on September 21st, which is set to arrive at its destination at 05:00 in the morning, he should enter the date of departure, the 21st of September, in the Travel Calendar. If he is still on the train past midnight, he does not need to activate a second day (the date of arrival), unless he boards a second train. For mobile Pass holders the rule will be applied automatically when saving the train connection to the trip. When using an overnight ferry covered by the Pass, the same rule applies.

Bron: https://www.interrail.eu/content/dam/pdfs/terms-and-conditions/CoU%20v.9%20-%20Clean.pdf

Reputatie 3

Ik hoop dat het inderdaad een foutje is. Ik heb al een couchette geboekt en het is mijn eerste reisdag (zou een beetje vreemd zijn als het de laatste reisdag is, ik ga uiteindelijk natuurlijk terug naar Amsterdam).

Op mijn reserveringsbewijs staat liegeplatz van Amsterdam tot Zürich.

Reputatie 7
Badge +3

@AnjaB 
Dan moet het helemaal goedkomen. Je hoeft niet over te stappen.

Je kunt het nog een extra controle doen aan de hand van je reserveringbewijs. Het rechtstreekse ligrijtuig dat doorrijdt naar Zürich heeft nummer 157. Waarschijnlijk staat ook de aankomsttijd in Zürich HB op de reservering: 08.05 uur.

Reputatie 3

@iMark dat is inderdaad het geval! Dank voor de tip.

Reputatie 7
Badge +1

In de NJ 403 zit maar 1 slaaprijtuig en dat rijdt van Amsterdam naar Zürich. Voor de ligrijtuigen is dat anders. Er rijdt 1 ligrijtuig van Amsterdam naar Zürich en 2 ligrijtuigen rijden van Amsterdam tot Basel SBB.

Er is ook een slaaprijtuig Amsterdam-Basel:

https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=SBB&kategorie=NJ&cislo=403&rok=2023

Als je een lig- of slaaprijtuig naar Basel boekt en je komt terecht in het treindeel naar Zürich, dan heb je geluk gehad. Je kunt altijd wel naar de doorgaande zitrijtuigen gaan maar dat is in dit geval niet nodig.

Wel zeg je het beste 's avonds tegen de rijtuigbegeleider dat je meerijdt tot Zürich, anders krijg je je ontbijt nogal vroeg.

Interrail is niet zo coulant.

Je moet inderdaad onderscheid maken tussen de laatste dag van de geldigheidsperiode en de laatste reisdag. Bij een continue pas is dat hetzelfde maar bij een flexipas niet per se. Bij een flexipas kun je de laatste reisdag wel voor een nachttrein gebruiken, als de dag daarna nog steeds binnen de geldigheidsperiode valt.

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor de aanvulling. Ik had niet goed in de rijtuigindeling van NJ403 gekeken. Er is ook een slaaprijtuig Amsterdam - Basel met nummer 182.

Reputatie 7
Badge

Daar zat ik vorig jaar september in. Een stokoud rijtuig van bijna 50 jaar oud. Vol met gebreken. Terug had ik die ook moeten hebben maar die ontbrak waardoor ik in een ligrijtuig plaats moest nemen. Daar had ik mazzel mee want het gebeurt ook wel eens dat je dan in een zitrijtuig plaats moet nemen. En eind april zou ik van Utrecht naar Zurich reizen maar een uur voor vertrek werd de trein gecanceld en moest ik een nachtelijke helletocht ondernemen naar Zwitserland. Ik hoop maar voor @AnjaB dat haar reis wel goed verloopt.

Reputatie 7
Badge +2

Het is inderdaad te hopen dat het slaaprijtuig werkelijk aanwezig is. Ze hebben het ook een keer vervangen door een panoramarijtuig (waar uiteraard geen bedden in zitten)

Ik vermoed dat het misgaat in de reisplanners omdat de reis met overstap in Basel SBB ongeveer een kwartier sneller is dan de rechtstreekse trein. NJ 403 heeft doorgaande slaaprijtuigen van Amsterdam Centraal tot Zürich HB. 

 

Ja, er zal ongetwijfeld marge zijn om vertraging uit Duitsland op te vangen. Daarnaast moet een trein uit Duitsland naar Zürich in Basel kopmaken en daarbij van loc wisselen. Vandaar dat overstappen sneller is.

 

Reputatie 7
Badge +3

Nog een keer in de reisplanner van DB gekeken en de reis is met overstap een behoorlijk stuk sneller. Aankomsttijd in Zürich HB 07.26 uur i.p.v. 08.05 uur voor de doorgaande rijtuigen. Dan is wel verklaarbaar waarom de reisplanner de overstapverbinding als eerste toont.

Blijkbaar is het inpassen van een nachttrein in de ochtendspits ook in Zwitserland problematisch.

Reputatie 3

Een aantal jaren geleden ben ik overdag naar Basel gereisd (de Nightjet bestond nog niet). Ik moest een paar keer overstappen en liep uren vertraging op. Dan is een doorgaande trein toch fijner. Hopelijk zijn alle rijtuigen aanwezig op de avond dat ik reis 😬.

Reageer