Het klopt dat OV chipkaart geldig is naar Emmerich in RE 19 (tevens Leer RS 6 en Aachen RE 18 bij Arriva en Gronau RB 51, RB 64 bij Blauwnet) volgens het Nederlands tarief. U dient in en uitchecken.
Deutschland-Ticket (welke gratis krijgt bij BahnCard100) is geldig in Duitse stoptreinen vanaf Hengelo (RB 61), Enschede (RB 51,RB 64), Arnhem (RE 19) en Venlo (RE 13) richting Duitsland.
Met Deutschland-Ticket kunt u in Nederland (dit geval Arnhem) op het perron uitchecken, en naar Nederland op het perron inchecken.
(Zie https://www.rheinbahn.com/deutschlandticket/faq)
Alleen BahnCard100 (en alle overige BahnCard met ticket) in combinatie met NS altijd vrij is ook geldig in IC en ICE treinen van NS/DB.
Hier de antwoorden op de vragen.
- Ja, dat is mogelijk zonder aanvullend vervoerbewijs. Vanaf Arnhem Centraal moet je dan ingecheckt zijn bij Arriva/Breng en in Emmerich (of Emmerich-Elten) check je weer uit.
Wanneer je met NS tot Arnhem reist gebruik je het overstapmeubel op het perron om uit te checken bij NS en in te checken tij Arriva/Breng. - Je kunt de reis op die manier niet ononderbroken uitvoeren. Je zult in Emmerich moeten uitchecken. Maar als er tijd is dan kun je natuurlijk op het perron uitchecken en met dezelfde trein weer verder reizen.
Als je niet uitcheckt heb je een gemiste uitcheck en wanneer dat vaker gebeurt kan je OV-chipkaart geblokkeerd worden.
Dank voor jullie reacties! Jammer dat het zo ingewikkeld is. In de praktijk betekent dat dat ik óf in Emmerich uit moet stappen om in/uit te checken (met het risico op 60 minuten wachttijd als ik niet snel genoeg ben) óf extra (in feite“dubbel”) moet betalen voor het grensoverschrijdende traject. Ik vraag me af waarom dit dan niet hoeft bij de combinatie Altijd Vrij + BahnCard100, want daar reis je ook tot de grens zonder ingecheckt te zijn.
Dank voor jullie reacties! Jammer dat het zo ingewikkeld is. In de praktijk betekent dat dat ik óf in Emmerich uit moet stappen om in/uit te checken (met het risico op 60 minuten wachttijd als ik niet snel genoeg ben) óf extra (in feite“dubbel”) moet betalen voor het grensoverschrijdende traject. Ik vraag me af waarom dit dan niet hoeft bij de combinatie Altijd Vrij + BahnCard100, want daar reis je ook tot de grens zonder ingecheckt te zijn.
Volgens mij is het bij een aansluitend ticket vanaf Emmerich discutabel of je echt moet in/uitchecken met je abonnement. In feite is Emmerich door de uitbreiding van de geldigheid van NS-netkaarten tot grenstariefpunt (*) gemaakt en voor kaartcombinaties die op het grenspunt op elkaar aansluiten, hoef je nergens in of uit te checken.
(*) grenstariefpunt: daar waar de tarieven van verschillende vervoerders op elkaar aansluiten. Dat is niet per se op de staatsgrens.
Via Klantenservice zou je telefonisch een ticket met 100% korting in NL en 100% korting D moeten kunnen bestellen. Dan hoef je niet in- of uit te checken met je OV-chipkaart.
030-2300023
In feite is Emmerich door de uitbreiding van de geldigheid van NS-netkaarten tot grenstariefpunt (*) gemaakt en voor kaartcombinaties die op het grenspunt op elkaar aansluiten, hoef je nergens in of uit te checken.
(*) grenstariefpunt: daar waar de tarieven van verschillende vervoerders op elkaar aansluiten. Dat is niet per se op de staatsgrens.
Het officiële grenspunt voor internationale tickets ligt nog steeds op de staatsgrens. Dat de OV-chipkaart tot Preast gebruikt kan worden en dat VRR kaartjes tot Arnhem gebruikt kunnen worden doet daar niets aan af.
Het officiële grenspunt voor internationale tickets ligt nog steeds op de staatsgrens. Dat de OV-chipkaart tot Preast gebruikt kan worden en dat VRR kaartjes tot Arnhem gebruikt kunnen worden doet daar niets aan af.
Het grenspunt hangt af van het gebruikte tarief. Voor NRT is dat inderdaad op de staatsgrens maar voor andere tarieven elders, o.a. in Praest of in Arnhem.
Veel Duitse regionale (trein)kaartjes, zoals NRW-ticket, VRR-tickets en het Deutschlandticket zijn geldig vanaf Arnhem Centraal. Eenvoudiger is het daarom de knip in Arnhem te maken, door in Arnhem Centraal uit te checken en vanaf daar verder te reizen met een Duits regionaal ticket. Voor de prijs zal het in de meeste gevallen niets uitmaken omdat zowel vanaf Emmerich als vanaf Arnhem Centraal een kaartje nodig is voor prijsklasse D (in het geval van een VRR-ticket) en voor een NRW-ticket maakt het sowieso niets uit.
Voor verdere reizen zullen de meeste reizigers gebruik maken van het Fernverkehr (IC/ICE) en zijn regionale tickets niet geldig; in dat geval zal er toch een internationaal ticket aangeschaft moeten worden met in het geval van Altijd Vrij 100% korting in Nederland. Het stuk vanaf de grens tot Praest wordt dan “dubbel” betaald als er op dat traject met een regionale trein gereisd wordt.
Dat de OV chipkaart tot Praest gebruikt kan worden heeft te maken met Nederlanders voor wie de stations Emmerich-Elten, Emmerich am Rhein en Praest het dichtstbijzijnde station zijn en dan gebruik kunnen maken van hun OV chipkaart (met abonnement). In principe blijft het grenspunt Emmerich Grens voor Altijd Vrij.
Via Klantenservice zou je telefonisch een ticket met 100% korting in NL en 100% korting D moeten kunnen bestellen. Dan hoef je niet in- of uit te checken met je OV-chipkaart.
030-2300023
Kan je ook doen via nsinternational.com toch en dan aangeven Bahncard 100 en Altijd vrij abonnement
Mocht het nodig zijn dan kan je ook een VRR ticket kopen van Zevenaar naar Elten-Emmerich, dat is Preisstufe B en dus wat goedkoper.
https://www.vrr.de/de/tickets-tarife/tarifgebiete-regionen-preisstufen
030-2300023
Kan je ook doen via nsinternational.com toch en dan aangeven Bahncard 100 en Altijd vrij abonnement
Dat werkt in de praktijk niet. Je krijgt geen prijzen te zien.
Nee dat gaat niet. Je kunt beide kortingen wel kiezen, maar dan geeft de website aan dat je geen kaartje nodig hebt (want dat heb je immers al)
030-2300023
Heeft iemand hier ervaring mee? Krijg je dan kosteloos een ticket (tegen betaling van de boekingskosten)?