Omreizen NS internationaal | NS Community
beantwoord

Omreizen NS internationaal

  • 16 December 2021
  • 16 reacties
  • 2037 Bekeken

Ik reis morgen met NS International van Ede-Wageningen naar Freiburg. Deze tickets heb ik al een poos geleden gekocht. Nu kwam ik er zelf, door speurwerk achter, dat één van de treinen op mijn reis niet rijd. Na contact via de telefoon en Whats App vertellen de medewerkers mij dat ze de reis niet kunnen omboeken. Ze kunnen de reis enkel annuleren en dan moet ik nieuwe tickets boeken, die vele malen duurder zijn. Ze geven aan dat ik wel naar een loket kan gaan om mijn ticket te laten 'waarmerken’, waarmee ik toestemming zou kunnen krijgen om via een andere route te reizen. Ze geven alleen geen garantie dat ik dit waarmerk krijg. Ik zou via Amersfoort kunnen reizen, maar reis dan echt een hele andere route. Heeft iemand ervaring met waarmerken en weten jullie of dit snel en eenvoudig geregeld kan worden bij zo'n loket? Niet dat ik morgenochtend tegen de problemen aanloop… En krijg je dan nog steeds gereserveerde zitplaatsen?

De service van NS international laat te wensen over, ik hoop hier verder hulp te kunnen vinden.

Oorspronkelijke route:

Ede Wageningen - Arnhem

Arnhem - Oberhausen

Oberhausen - Mannheim

Mannheim - Freiburg

Alternatieve route:

Amersfoort - Utrecht

Utrecht - Freiburg

 

icon

Beste antwoord door rvdborgt 16 December 2021, 19:33

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 4

Volgens mij zijn er werkzaamheden tussen Arnhem CS en Duitsland. Hierdoor rijden de treinen niet via Oberhausen, maar via Den Bosch en Mönchengladbach. Uw oorspronkelijke route kunt u dus niet nemen. Het is wel opvallend dat u dan naar Amersfoort moet gaan, als ik nu in de planner van NS International kijk, geeft het reisadvies aan dat u óf naar Utrecht CS kunt reizen en vandaar met de ICE naar Duitsland, óf naar Nijmegen en vervolgens met Arriva naar Venlo en dan met stoptreinen naar Duitsland. 

Reputatie 7
Badge +4

Utrecht-Venlo is dan handiger.

Reputatie 7
Badge +1

Je moet zeker je ticket niet annuleren. Dit is voor jou een verstoring: de dienstregeling is immers na je boeking veranderd.

Je ticket is automatisch geldig op een vervangende route en daar is in principe geen toestemming voor nodig. Het is op zich wel handig, als je daar tijd voor zou hebben, om inderdaad een stempel te krijgen en een alternatief reisadvies. Dat voorkomt eventuele discussies in de trein.

Als je via DB had geboekt, zou je normaliter een mail hebben gekregen dat door deze wijziging de treinbinding is opgeheven en dat je zelf een alternatief mag uitzoeken.

Via Amersfoort lijkt me nogal om. Wat was je oorspronkelijke vertrektijd?

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Voor mij is via Amersfoort-Utrecht handiger denk ik, omdat ik vandaar rechtstreek door kan naar Freiburg. Anders zou ik vaak moeten overstappen (inderdaad in Nijmegen-Venlo).

Ik vraag mij meer af in hoeverre ik problemen krijg als ik zelf een andere route kies zonder toestemming. Ik zal het denk ik morgen maar moeten ervaren. Mijn oorspronkelijke vertrektijd was 7:56 van Barneveld Centrum, naar Ede-Wageningen. Ik zou nu om 7:13 kunnen vertrekken naar Amersfoort. Ik hoop vooral dat er geen moeilijkheden ontstaan omdat ik op eigen houtje dan een alternatieve route kies, zonder dat mijn tickets omgezet zijn. 

Reputatie 4

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Voor mij is via Amersfoort-Utrecht handiger denk ik, omdat ik vandaar rechtstreek door kan naar Freiburg. Anders zou ik vaak moeten overstappen (inderdaad in Nijmegen-Venlo).

 

U zou ook via Ede-Wageningen kunnen reizen, er rijden wel gewoon treinen tussen Ede en Utrecht, mocht dat voor u makkelijker zijn. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik vraag mij meer af in hoeverre ik problemen krijg als ik zelf een andere route kies zonder toestemming. Ik zal het denk ik morgen maar moeten ervaren. Mijn oorspronkelijke vertrektijd was 7:56 van Barneveld Centrum, naar Ede-Wageningen. Ik zou nu om 7:13 kunnen vertrekken naar Amersfoort. Ik hoop vooral dat er geen moeilijkheden ontstaan omdat ik op eigen houtje dan een alternatieve route kies, zonder dat mijn tickets omgezet zijn. 

Het basisprincipe bij verstoringen en andere ongeplande wijzigingen is dat je niets annuleert en op je oorspronkelijke ticket reist. Ik zou zeggen: maak gewoon een printje van je nieuwe reisplan en neem ook een printje mee van het oorspronkelijke plan, zodat de conducteur desgewenst kan nakijken dat je geplande treinen niet of heel anders rijden. Als er een bezwaar maakt, verwijs dan naar artikel 16 van EU-Verordening 1371/2007, waar jij optie b kiest.

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Voor mij is via Amersfoort-Utrecht handiger denk ik, omdat ik vandaar rechtstreek door kan naar Freiburg. Anders zou ik vaak moeten overstappen (inderdaad in Nijmegen-Venlo).

 

U zou ook via Ede-Wageningen kunnen reizen, er rijden wel gewoon treinen tussen Ede en Utrecht, mocht dat voor u makkelijker zijn. 

Bedankt voor de tip! Amersfoort is in principe prima te doen.

Ik vraag mij meer af in hoeverre ik problemen krijg als ik zelf een andere route kies zonder toestemming. Ik zal het denk ik morgen maar moeten ervaren. Mijn oorspronkelijke vertrektijd was 7:56 van Barneveld Centrum, naar Ede-Wageningen. Ik zou nu om 7:13 kunnen vertrekken naar Amersfoort. Ik hoop vooral dat er geen moeilijkheden ontstaan omdat ik op eigen houtje dan een alternatieve route kies, zonder dat mijn tickets omgezet zijn. 

Het basisprincipe bij verstoringen en andere ongeplande wijzigingen is dat je niets annuleert en op je oorspronkelijke ticket reist. Ik zou zeggen: maak gewoon een printje van je nieuwe reisplan en neem ook een printje mee van het oorspronkelijke plan, zodat de conducteur desgewenst kan nakijken dat je geplande treinen niet of heel anders rijden. Als er een bezwaar maakt, verwijs dan naar artikel 16 van EU-Verordening 1371/2007, waar jij optie b kiest.

Bedankt voor het advies, dat ga ik doen! Heel fijn dat u zo snel tips heeft gegeven.

Reputatie 7
Badge +3

Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom je van Ede-Wageningen via Amersfoort naar Utrecht zou reizen. Of is het vertrekstation eigenlijk Amersfoort?

Persoonlijk zou ik vroeg opstaan en de rechtstreekse ICE 255 van Utrecht naar Freiburg nemen:

Reputatie 4

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Voor mij is via Amersfoort-Utrecht handiger denk ik, omdat ik vandaar rechtstreek door kan naar Freiburg. Anders zou ik vaak moeten overstappen (inderdaad in Nijmegen-Venlo).

Ik vraag mij meer af in hoeverre ik problemen krijg als ik zelf een andere route kies zonder toestemming. Ik zal het denk ik morgen maar moeten ervaren. Mijn oorspronkelijke vertrektijd was 7:56 van Barneveld Centrum, naar Ede-Wageningen. Ik zou nu om 7:13 kunnen vertrekken naar Amersfoort. Ik hoop vooral dat er geen moeilijkheden ontstaan omdat ik op eigen houtje dan een alternatieve route kies, zonder dat mijn tickets omgezet zijn. 

 

@iMark 

Ik zou Barneveld-Ede-Utrecht reizen, dat geeft geen discussies. Scheelt maar 10 minuten met via Amersfoort.

Reputatie 7
Badge

Je zou nog via DB voor 4 eur een zitplaatsreservering kunnen kopen. Reis selecteren en dan kiezen voor ‘nur Sitzplatzreservierung’. Dit kan een hoop ‘verhuizen’ schelen op weg naar Freiburg. Site is ook in het NL: bahn.de . Veel plezier in Freiburg, mooie omgeving!

Reputatie 7
Badge +1

Wat betreft zitplaats:

Op de DB-website kun je precies zien wat er nog vrij is. In rijtuigen 32 en 37 zijn nog de meeste zitplaatsen 2e klas beschikbaar. Maar je hoeft niet te reserveren als je niet wilt. Geen idee wat er gebeurt als je al een reservering had vanaf Oberhausen, waar de trein nu niet meer komt.

 

Reputatie 7
Badge

Ah, als dit uiteindelijk dezelfde trein is, dan zou ik in de buurt van de oorspronkelijke plek gaan zitten, maar wellicht is die plek ook al vanaf Utrecht vrij, dan heb je idd geen reservering nodig om verplaatsing te voorkomen.

(Als de reserveringsbordjes het niet doen, is het vervelend om uit te zoeken wat nog vrij blijft.)

Reputatie 7
Badge +3

Dan plakken we gewoon een nieuw reisadvies vanaf Barneveld Centrum. Ik had het vertrekstation gemist in de eerdere berichten.

Ik vrees dat de oorspronkelijke reservering vanaf Oberhausen niet meer bestaat omdat deze trein onder een ander treinnummer rijdt. Het is dus niet dezelfde trein maar een “nieuwe” trein die vanaf Keulen in het tijdpad van de oorspronkelijke trein rijdt.

 

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +1

1.als je ri. DE of via DE naar nog verder reist is het altijd beter via bahn. de te boeken.

2.in dit geval-aangezien de ICE toch duitse controleurs heeft, hebben zij op hun terminal al de melding dat de oorspr. rit is opgeheven en dus de '’treinbinding'’ opgeheven. helaas is een al gedane REServering enkel aan een schalter in De zelf nog om te zetten naar de nieuwe trein, dus dat helpt je niet.

In NL is er in feite toch vrijwel nooit controle, maar in het zeldzame geval dat je een dienstklopper treft, neem een print mee. Je ticket laten '’omschrijven'’ zal -als dat in Ede al open is, vermoedelijk leiden tot totale onbekendheid en advies maar naar Arnh of Utr te reizen voor de INTern. balies.

Reageer