OV chip reader op Emmerich? | NS Community
beantwoord

OV chip reader op Emmerich?


Ik vraag me af of de NS niet een OV chipkaart paaltje in Emmerich en de toekomstige halte Elten kan neerzetten.

Op die manier kan er net even verder gereisd worden met de ov chipkaart, wat de integratie van de regio zeker ten goede kan komen. Voor de bus naar Emmerich kan al wel de ov chipkaart gebruikt worden, en enkele andere Duitse stations op doorlopende trajecten naar Nederland hebben ook ov chipkaart paaltjes.

Kortom, er zijn al diverse precedenten, en het zou een mooie toevoeging op de dienst zijn.
icon

Beste antwoord door Thom 22 March 2019, 09:15

Bekijk origineel

106 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Leer en Aachen staan aan het eind van een uit Nederland doorgetrokken lijn. Emmerich ligt aan een Duitse lijn die vanuit Düsseldorf, na Emmerich, doorgetrokken is naar Arnhem, waarbij de Nederlandse stations uiteraard wel paaltjes hebben. Die zouden er echter zonder deze lijn ook geweest zijn.

Ik ben niet tegen hoor, maar ik verwacht ze niet aan de Duitse kant.
Goedemorgen DeWil en welkom bij de NS Community!

Zoals Thom al heeft uitgelegd acht ik de kans ook klein dat er een OV-chipkaart paaltje geplaatst zal worden bij Emmerich. Dat gezegd hebbende zal ik je verzoek wel doorsturen, als er genoeg vraag naar blijkt te zijn kan het mogelijk heroverwogen worden.
Goedemorgen DeWil en welkom bij de NS Community!

Zoals Thom al heeft uitgelegd acht ik de kans ook klein dat er een OV-chipkaart paaltje geplaatst zal worden bij Emmerich. Dat gezegd hebbende zal ik je verzoek wel doorsturen, als er genoeg vraag naar blijkt te zijn kan het mogelijk heroverwogen worden.


Klinkt goed, bedankt! Wellicht dat een test met zo'n portable "paaltje" die je dikwijls ziet als er bussen ingezet worden een eerste optie is?
Wellicht!
Reputatie 7
Badge +3
Ik vraag me af aan wie @Stijn NS dit verzoek gaat doorsturen.

Het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) is verantwoordelijk voor de tariefstelling en kaartverkoop voor de treinen die vanuit Duitsland naar Arnhem rijden en door Abellio NRW worden geëxploiteerd. Ik kan me niet voorstellen dat het VRR akkoord gaat met accepteren van de Nederlandse OV-chipkaart voor trajecten binnen Duitsland. De kans op mogelijkheden om met een Nederlandse OV-chipkaart in- en uit te checken in Emmerich en het toekomstige station Elten (geplande opening op 9 juni 2019) acht ik net iets groter dan nul.

Een andere kwestie is dat op de treinen van Abellio NRW tussen de Nederlandse stations Arnhem en Zevenaar wel de OV-chipkaart wordt geaccepteerd. Dat is een afspraak tussen de verschillende partijen.

Zoals Thom al heeft uitgelegd ligt het anders wanneer een Nederlandse vervoerder naar stations over de grens rijdt, zoals in het geval van Arriva naar Weener, Leer en Aken. Dan wordt aan Nederlandse zijde bepaald wat de geldigheid is van Nederlandse kaarten naar/van Duitsland.
Ik zelf stuur dit niet naar een specifieke afdeling, ik maak hiervoor een algemene suggestie aan. Die wordt vervolgens behandeld aan de hand van het onderwerp en zal gebaseerd daarop bij een specifieke afdeling terecht komen. Zoals ik zelf ook al aangaf acht ik de kans dat dit überhaupt zal gebeuren ook erg klein, precies door datgene wat jij uit legt. Dat wil echter niet zeggen dat zo'n verzoek niet kan worden doorgegeven. 🙂
>Een andere kwestie is dat op de treinen van Abellio NRW tussen de Nederlandse stations Arnhem en Zevenaar wel de OV-chipkaart wordt geaccepteerd. Dat is een afspraak tussen de verschillende partijen.

Als die afspraak er kon komen, is het dan ook niet alleen maar de moeite waard om te onderzoeken of er enig draagvlak is van verdere afspraken?

>Zoals Thom al heeft uitgelegd ligt het anders wanneer een Nederlandse vervoerder naar stations over de grens rijdt, zoals in het geval van Arriva naar Weener, Leer en Aken. Dan wordt aan Nederlandse zijde bepaald wat de geldigheid is van Nederlandse kaarten naar/van Duitsland.

Echter, de NIAG accepteerde de OV chipkaart ook, terwijl dit voor zover ik weet niet een Nederlandse vervoerder is die even een halte net over de grens aandoet.

Wellicht ook niet interessant in dit verhaal is Abellio een volledige dochter van de NS schijnt te zijn. Misschien dat dit nog enige aanknopingspunten bied.
Reputatie 7
Badge +3
Abellio NRW gaat niet over de tarieven en kaartjes. Dat is het VRR.

Waarom er voor NIAG lijn 58 (Nijmegen - Kleve - Emmerich) specifieke afspraken zijn gemaakt voor het accepteren van de OV-chipkaart op het gehele traject weet ik niet. Ik vermoed dat het een continuering is geweest van het accepteren van strippenkaarten.


Bron: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_SB58_Emmerich_Bahnhof_-_Nijmegen_Heyendaal

In theorie is het natuurlijk mogelijk om Nederlandse paaltjes neer te zetten op stations binnen het VRR-gebied. Het lastige is dan om te bepalen op welke stations die paaltjes zouden moeten komen te staan. Waarom zou dat alleen in Elten en Emmerich zijn maar niet op (alle) andere stations waar de RE19 stopt?
>Waarom er voor NIAG lijn 58 (Nijmegen - Kleve - Emmerich) specifieke afspraken zijn gemaakt voor het accepteren van de OV-chipkaart op het gehele traject weet ik niet. Ik vermoed dat het een continuering is geweest van het accepteren van strippenkaarten.

Mogelijk, maar het geeft dus aan dat in de praktijk dergelijke afspraken gemaakt kunnen worden. Ook de acceptatie van de strippenkaart is ooit afgesproken natuurlijk.

>Waarom zou dat alleen in Elten en Emmerich zijn maar niet op (alle) andere stations waar de RE19 stopt?

Dat is een goed punt en ik vroeg inderdaad al af wanneer iemand dat zou opmerken. Het antwoord is eigenlijk dat het op zich natuurlijk relatief is, maar dat er een zekere drempelwaarde in zit. Hoeveel reizigers reizen er gemiddeld en frequent tot en met Emmerich vanaf Zevenaar of Arnhem, en hoeveel reizen er verder?

Uit persoonlijke ervaring (anekdotisch bewijs, ik weet het) stapt het grootste gedeelte toch wel uit bij Emmerich, verder nemen de aantallen al snel af, dus t/m Emmerich zou een mooie en bruikbare eerste test zijn. Als dan blijkt dat er meer behoefte is voor andere stations zou dat later uitgebreid kunnen worden.

M.a.w. beter kleinschalig beginnen met 1 of 2 haltes (Elten en Emmerich) dan meteen de hele lijn voorzien.

Het is eigenlijk een beetje zoals met de lijn zelf doortrekken naar Nederland. Waarom alleen Arnhem en Zevenaar, en waarom niet doorrijden meteen naar Ede-Wageningen en Veenendaal-De Klomp? Het antwoord ook daar is, denk ik, dat Arnhem natuurlijk een populaire bestemming is voor mensen vanuit b.v. Emmerich, maar Ede-Wageningen dat al veel minder is.
Reputatie 7
Badge +3
Dat laatste is een heel andere discussie. Het traject Arnhem - Ede-Wageningen valt onder het Hoofdrailnet en daar heeft NS het alleenrecht om treinen te rijden. Dat is tevens de reden waarom het logische doortrekken van de Connexxiontreinen van Ede-Wageningen naar Arnhem maar niet van de grond komt.

Voor wat betreft de tarifering van de RE19 nog het volgende. Het is een Duitse verbinding die uitloopt in Nederland met Duitse tarifering (VRR) en in Duitse vervoerbewijzen. Alleen binnen Nederland kan tussen Arnhem en Zevenaar met de OV-chipkaart worden gereisd. Het wordt verwarrend om voor een gedeelte van het traject dit uit te breiden naar enkele stations in Duitsland. Het betreft hier een Duitse vervoerder.
Ok ja, das waar ook. Dan naar Elst en verder naar Tiel als voorbeeld 😉
Reputatie 7
Badge +3
Ook geen handig voorbeeld. Die lijn is maar gedeeltelijk geëlektrificeerd. 😃
Ook geen handig voorbeeld. Die lijn is maar gedeeltelijk geëlektrificeerd. 😃

Haha, het wel niet echt lukken met de voorbeelden 😛 Nja, dan laatste poging, slechts tot Elst dan 😉
Reputatie 7
Badge +3

Ook geen handig voorbeeld. Die lijn is maar gedeeltelijk geëlektrificeerd. 😃Haha, het wel niet echt lukken met de voorbeelden 😛 Nja, dan laatste poging, slechts tot Elst dan ;)

In Elst is geen keervoorziening. 😀
Alles kan maar de vraag is uiteraard wie dit gaat betalen. Ik denk dat het VRR zal eisen dat de Provincie Gelderland het maar betalen moet als die zo graag de OV-chipkaart tot Emmerich geldig wil hebben.
Reputatie 7
Badge +1
Omdat ABL (een dochter van NS) deze lijn expoliteert in het huidig contract en VRR de prijzen bepaalt-elk jaar per 1/1 omhoog, lijkt ook mij de kans minimaal. net zoals je niet kan sjippen tot Bentheim of Gronau, hoewel je op de NL-delen van die treintjes wel kan sjippen-als blauwnet.
Het klopt dat je wel met alle chipkaarten op NIAG 58 (snelbus Nijmegen-Kranenburg_Kleve-Emmerich) kan reizen, zelfs binnen DE, hier gelden wel veel hogere KM-prijzen. De sjofeur heeft hiervoor hand-held apparaatjes. Of-naar keuze, met het gehele VRR-assortiment, ook al vanaf Nijmegen, dat kan de sjofeur ook verkopen (bvb NRW of VRR-tagesticket) en hij wil echt geld en geen bankkaart!
Dat is een erfenis van vele jaren terug toen als EUR-integratieprojekt in en destijds veel groter gebied (er was nog strippenkaart en de VRR was daar nog niet-het was VGN), tot in Goch/DE en vanaf DE tot voorbij Nijmegen beide tarieven over en weer werden geaccepteerd)-met uiteraard specifieke doelgerichte EUR-subsidie. Dat was nog voordat dat Weeze-NRN airport open ging. Dit is langzaamaan afgekalfd tot enkel deze regeling/uitzondering. Bovendien rijdt BRENG-voorheen CVD/Nijmegen, in de spitsen extra bussen tot in Kranenburg met enkel chip, vanwege de grote vraag.
Als andere erfenis uit het verleden hanteert NS nog steeds hogere prijzen voor de paar KM tot Emmerich (met NL-100% korting), omdat het tot sluiting EC-treinen waren met hoger tarief. Enige voordeel is, dat deze kaartjes niet met de 1 € straftoelsag zijn belast.
Al weer iets waar huidige NS kennis totaal in lijkt te ontbreken.
Alles kan maar de vraag is uiteraard wie dit gaat betalen. Ik denk dat het VRR zal eisen dat de Provincie Gelderland het maar betalen moet als die zo graag de OV-chipkaart tot Emmerich geldig wil hebben.

Misschien is er nog EU subsidie mogelijk hier of kan Euregio nog iets betekenen. Als ik me niet vergis hadden die juist als doel kleine lokale belemmeringen zoals deze op te heffen.
Reputatie 7
Badge
Reist er zoveel volk dan tussen Emmerich en Nederland? Mijn ervaring is dat de treinen alleen tussen Emmerich en Düsseldorf goed bezet zijn.
Deze verbinding is twee jaar geleden met veel tamtam aangekondigd maar het aantal reizigers is op het stuk Arnhem--Emmerich tot nu toe nogal beperkt. Geen vergelijking met bijvoorbeeld de volle regionale Duitse treinen bij Enschede en Venlo. Arnhem is wellicht voor Duitsers niet zo'n stad om te gaan shoppen en wat ook niet helpt is dat de treinen om de haverklap niet rijden wegens werkzaamheden.
Reist er zoveel volk dan tussen Emmerich en Nederland? Mijn ervaring is dat de treinen alleen tussen Emmerich en Düsseldorf goed bezet zijn.

Afgelopen vrijdag avond was het zeker geen lege trein. Wil niet zeggen dat ie stampvol zat, maar leeg is zeker anders.

Misschien dat een ov chipkaart (portable) paaltje juist nog net die extra stimulans kan geven?
Reputatie 7
Badge +4
In zijn algemeenheid is grensoverschrijdend verkeer altijd wat rustiger. Het meeste woon-werkverkeer is doorgaans binnen de landsgrenzen. Dat uitstappen in Emmerich is niet zo vreemd. Persoonlijk ben ik erg blij met deze verbinding. Grenzen horen geen belemmering te zijn.
Deze verbinding is twee jaar geleden met veel tamtam aangekondigd maar het aantal reizigers is op het stuk Arnhem--Emmerich tot nu toe nogal beperkt. Geen vergelijking met bijvoorbeeld de volle regionale Duitse treinen bij Enschede en Venlo. Arnhem is wellicht voor Duitsers niet zo'n stad om te gaan shoppen en wat ook niet helpt is dat de treinen om de haverklap niet rijden wegens werkzaamheden.

Ik reis bijna iedere weekend met de RE19 naar Arnhem en terug. De treinen zijn soms bijna leeg maar soms ook vol. Een keer reed de ICE niet en we hadden van Utrecht (NS IC) tot Oberhausen (RE 19) geen zitplaats.

Maar de werkzaamheden zijn echt een probleem. Een weekend moest ik "omreizen" via Venlo want de rit met de vervangende vervoer duurde even lang en ik zit liever in de trein dan urenlang in de bus. Er was ook geen prijsverschil omdat ik een Weekend Vrij heb.

Voor mensen die in Nederland werken en in Duitsland wonen zijn deze werkzaamheden vast erg lastig en een behoorlijk risico om te laat op werk te zijn. Ik denk niet dat dat momenteel zonder auto kan.
Om hier nog even op in te haken; ik merk dat kosten een grote rol spelen en er ook een discussie is over waar de paaltjes wel en niet geplaatst moeten worden. Is het niet mogelijk om in/uitcheck paaltjes bij de uitgangen IN de trein te plaatsen zoals je dat bijvoorbeeld ook met de bus of tram hebt?
In zijn algemeenheid is grensoverschrijdend verkeer altijd wat rustiger.
Zeker nog nooit bij Venlo de grens overgegaan.
Reputatie 7
Badge +3
Is het niet mogelijk om in/uitcheck paaltjes bij de uitgangen IN de trein te plaatsen zoals je dat bijvoorbeeld ook met de bus of tram hebt?
Dat is nog veel duurder. Je hebt dan veel meer kaartlezers nodig dan die paar die je op de stations nodig zou hebben. Tenzij je natuurlijk alle stations waar de RE stopt tot Düsseldorf Hbf zou willen voorzien van kaartlezers.

Reageer