beantwoord

OV chip reader op Emmerich?

  • 22 maart 2019
  • 64 reacties
  • 3220 Bekeken


Toon eerste bericht

64 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik zie het probleem ook niet zo.

De OV-chipkaart kan gebruikt worden tussen Arnhem en Zevenaar en niet naar Duitsland. Dat is op alle grenstrajecten zo waar een Duitse vervoerder naar een Nederlands station rijdt. Alleen wanneer een Nederlandse vervoerder naar Duitse stations rijdt wordt de OV-chipkaart geaccepteerd.
Reputatie 6

Volgens dagblad De Gelderlander kan de chipkaart mogelijk dit jaar noggebruikt worden voor reizen naar/van Elten, Emmerich en Praest.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is wel nog behoudens goedkeuring door de Provincie Gelderland die het VRR financieel moet gaan compenseren voor de inkomstenderving.

Reputatie 7
Badge +3

Compenseren? Het gaat om het overhevelen van inkomsten.

De opbrengst van een rit van Arnhem of Zevenaar naar een Duits station met OV-chipkaart zal aan het VRR moeten worden afgedragen. Zij zorgen immers voor de dienstverlening.

Wat  wel gecompenseerd moet worden zijn inkomstenverliezen op het moment dat de Nederlandse tarieven lager liggen dan de Duitse. 

Reputatie 7
Badge +3

Compenseren? Het gaat om het overhevelen van inkomsten.

De opbrengst van een rit van Arnhem of Zevenaar naar een Duits station met OV-chipkaart zal aan het VRR moeten worden afgedragen. Zij zorgen immers voor de dienstverlening.

Wat  wel gecompenseerd moet worden zijn inkomstenverliezen op het moment dat de Nederlandse tarieven lager liggen dan de Duitse. 

Voor zover mensen op saldo reizen is er inderdaad niet zoveel aan de hand behalve dat mensen straks deels met Nederlandse korting reizen. Maar mensen die op afgekocht reisrecht reizen zoals studenten OV, keuzedagen, algemene abonnementen betalen nu een los kaartje en straks niets meer. Aangezien de ervaring bij Aachen leert dat vooral studenten en dagjesmensen op de chipkaart over de grens reizen zal dat ook bij Emmerich om een groot deel van de reizigers gaan en dus om een niet geheel verwaarloosbaar bedrag gaan.

Compenseren? Het gaat om het overhevelen van inkomsten.

De opbrengst van een rit van Arnhem of Zevenaar naar een Duits station met OV-chipkaart zal aan het VRR moeten worden afgedragen. Zij zorgen immers voor de dienstverlening.

Wat  wel gecompenseerd moet worden zijn inkomstenverliezen op het moment dat de Nederlandse tarieven lager liggen dan de Duitse. 

Voor zover mensen op saldo reizen is er inderdaad niet zoveel aan de hand behalve dat mensen straks deels met Nederlandse korting reizen. Maar mensen die op afgekocht reisrecht reizen zoals studenten OV, keuzedagen, algemene abonnementen betalen nu een los kaartje en straks niets meer. Aangezien de ervaring bij Aachen leert dat vooral studenten en dagjesmensen op de chipkaart over de grens reizen zal dat ook bij Emmerich om een groot deel van de reizigers gaan en dus om een niet geheel verwaarloosbaar bedrag gaan.

 

Ik verwacht dat dit effect naar Emmerich een stuk kleiner zal zijn. Een dagje Aachen vanuit Nederland is wel leuk. (Grote stad met zo'n 250.000 inwoners, veel winkels helaas nu veel gesloten) Bij Emmerich moet ik toch echt gaan denken wat ik daar de hele dag zou moeten gaan doen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij Emmerich zal het vooral om studenten gaan. Er wonen daar veel Neder-Duitsers die in Nederland studeren en dagelijks pendelen. Overigens zullen er ook zeker mensen een dagje in Emmerich gaan winkelen omdat sommige dingen daar een stukgoedkoper zijn dan in Nederland.

Reputatie 7
Badge +4

Het is goed dat grensverkeer vergemakkelijkt wordt. Handig voor mensen met afgekocht reisrecht en ook voor mensen met een keuzedag die de stap naar het buitenland wat eenvoudiger kunnen en ook zullen maken. In eerste instantie een vaak kostenbesparende verbetering voor de grensbewoners aan weerszijden, maar toch.

Natuurlijk is Emmerich geen Aken en ook geen Leer, maar toch een uitstapje naar het buitenland. Elten is onderweg verder een heel aardig plaatsje, de Pieterpadwandelaars komen er langs.Een busje van het laaggelegen station naar Hoch-Elten lijkt me wel een goed idee.

Reputatie 6

Boodschappen doen in Emmerich en flaneren aan de rijnboulevard. 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin De OV-chipkaart maakt het nu juist mogelijk om tot een goede opbrengstverdeling te komen met de vervoerders. Wat het voor het VRR onaantrekkelijk kan maken is het feit dat reizigers met afgekocht reisrecht niet per se hoeven uit te checken op stations zonder poortjes.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin De OV-chipkaart maakt het nu juist mogelijk om tot een goede opbrengstverdeling te komen met de vervoerders. Wat het voor het VRR onaantrekkelijk kan maken is het feit dat reizigers met afgekocht reisrecht niet per se hoeven uit te checken op stations zonder poortjes.

Het probleem om met afgekocht reisrecht in Duitsland reizen is dat de totale opbrengsten omlaag gaan omdat die mensen dan geen VRR-kaartje meer kopen maar dat niet compenseren door meer te gaan betalen voor hun afgekochte reisrecht. Per saldo komt er gewoon minder geld binnen en iemand moet dat compenseren.

Reputatie 7
Badge

Wat het waarschijnlijk ook niet makkelijk maakt is dat de paaltjes van Arriva/Breng oid zijn nu, tussen Arnhem en Zevenaar. Het wordt een extra rare verdeelsleutel als het ook zulke paaltjes worden op de Duitse stations.

Ik gok dat het makkelijker zou zijn, als het NS paaltjes zouden zijn/worden. Het is nu natuurlijk al verwarrend dat je moet inloggen bij de concurrent, terwijl Abellio een NS Logo heeft. Iets met concessies.

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk worden dezelfde poortjes en paaltjes gebruikt als wanneer je van Arnhem naar Zevenaar reist met Abellio. Dat Abellio NRW een dochteronderneming is van NS is tariefmatig volkomen irrelevant.

Er wordt gereden in opdracht van het VRR en de Provincie Gelderland.

Reputatie 7
Badge +3

Wat het waarschijnlijk ook niet makkelijk maakt is dat de paaltjes van Arriva/Breng oid zijn nu, tussen Arnhem en Zevenaar. Het wordt een extra rare verdeelsleutel als het ook zulke paaltjes worden op de Duitse stations.

Ik gok dat het makkelijker zou zijn, als het NS paaltjes zouden zijn/worden. Het is nu natuurlijk al verwarrend dat je moet inloggen bij de concurrent, terwijl Abellio een NS Logo heeft. Iets met concessies.

Als je met de Duitse trein van Arnhem naar Zevenaar gaat gebruik je ook de Arriva/Breng paaltjes dus ik zie geen verschil met Emmerich. De verdeling van het geld tussen Arriva/Breng/Abellio gaat via een backoffice oplossing, dat is nu ook al het geval. 

Verder heeft Abellio Duitsland operationeel niets met NS te maken, het is gewoon een buitenlandse dochtermaatschappij zoals zoveel bedrijven er een hebben. Net ook als dat Arriva Nederland een buitenlandse dochtermaatachappij van DB is. 

Reageer