Skip to main content
Ik vraag me af of de NS niet een OV chipkaart paaltje in Emmerich en de toekomstige halte Elten kan neerzetten.



Op die manier kan er net even verder gereisd worden met de ov chipkaart, wat de integratie van de regio zeker ten goede kan komen. Voor de bus naar Emmerich kan al wel de ov chipkaart gebruikt worden, en enkele andere Duitse stations op doorlopende trajecten naar Nederland hebben ook ov chipkaart paaltjes.



Kortom, er zijn al diverse precedenten, en het zou een mooie toevoeging op de dienst zijn.

@Fedde N

Technisch is het geen probleem maar ik vermoed dat het gaat om hoeveel geld de provincie Gelderland het VRR moet betalen als compensatie voor de gederfde inkomsten. Daar wordt waarschijnlijk nog steeds over onderhandeld.

Vooral als de Studenten-OV geldig wordt tot Emmerich zijn de kosten voor de Provincie substantieel omdat studenten dan plotseling helemaal niets meer betalen terwijl zij wel een fors deel van de reizigers vormen.

De situatie bij Emmerich is anders bij Gronau omdat het bij Gronau maar om 2 kilometer gaat.


Het gaat er toch van komen, vanaf maart 2022:

https://www.ovpro.nl/trein/2022/01/05/ov-chipkaart-binnenkort-ook-te-gebruiken-in-emmerich/?gdpr=accept


Het is nu maart 2022, maar kun je inmiddels met je OV-chipkaart in/uitchecken op Emmerich?

Mag je daar dan ook met ns weekend vrij abonnement op reizen? [Net als Gronau en Aachen]


Zo te zien niet. Zou ook te maken kunnen hebben dat er sinds kort een andere vervoerder is.


Zo te zien niet. Zou ook te maken kunnen hebben dat er sinds kort een andere vervoerder is.

Het had 1 jan. klaar moeten zijn. De vertraging zou komen doordat DB het paaltje nog niet van stroom heeft kunnen voorzien.


Zo te zien niet. Zou ook te maken kunnen hebben dat er sinds kort een andere vervoerder is.

Lijkt me onwaarschijnlijk want de paaltjes zijn een zaak van het VRR, niet van de vervoerder. Het enige is dat de Zugbegleiter van VIAS een lezer moeten hebben maar die zullen ze van Abellio hebben overgenomen.


Zoiets heel ingewikkelds was/is er ook met de automaten van exAB (zo´n trotse NS-dochter ooit, in DE flink geprezen om de goede dienst!) binnen NL en een tijdje terug met de enkele CICO-paal du nu te Gronau staat. Wie, oh wer soll dan STROM, wie moet de elektra rekening betalen!?

Zoals het rechtgeaarde spoorwegen betaamt wordt elk mogelijk burokratisch detail tot in het alleruiterste uitgeknobbeld.


Wie, oh wer soll dan STROM, wie moet de elektra rekening betalen!?

Zoals het rechtgeaarde spoorwegen betaamt wordt elk mogelijk burokratisch detail tot in het alleruiterste uitgeknobbeld.

Alle kosten zijn in dit geval voor rekening van de Provincie Gelderland dus dat is simpel. Wie er opdracht moet geven aan de lokale netwetkbeheerder om die stroomkabel te trekken zal meer het probleem zijn, zeker omdat daar ook nog toestemming van de gemeente voor nodig is.

Overigens duurt een nieuwe stroomaansluiting realiseren op het netwerk in Nederland in sommige regio's tegenwoordig ook maanden.


Het mooiste zou toch echt zijn als we wisten wanneer de paaltjes er daadwerkelijk en functionerend staan. :innocent:


Alles op zijn tijd. Vandaag zijn VRR ticketautomaten op station Arnhem geplaatst (groene standaard Transdev automaten). Ik begrijp van de VRR klantenservice dat ze ook binnenkort worden aangezet, dus hier zal de discussie over wie de stroom betaalt zijn beslecht. Dan kunnen reizigers na vier maanden in Zevenaar en Arnhem op het station ook weer een kaartje kopen voor de trein naar Emmerich e.v.


De NS (Lab) app en Reisplanner zeggen dat het kan, dus zou het eindelijk zover zijn? Woon iets te ver weg om zelf te gaan kijken 😅

 


De NS app en Reisplanner zeggen dat het kan, dus zou het eindelijk zover zijn? Woon iets te ver weg om zelf te gaan kijken 😅

Dat staat er toch al tijden in?

Nu is het zo te zien wachten op mensen die het VIAS-paaltje niet kunnen vinden...


Ik lees hierover niks in de media. Op de website van VIAS staat ook niks. Maar we wachten af.


Ik lees hierover niks in de media. Op de website van VIAS staat ook niks. Maar we wachten af.

Tja, met een e-ticket lukt het in ieder geval niet want Emmerich (en alle andere buitenlandse stations) kent het systeem niet.

Terwijl Aachen gewoon zou moeten lukken, omdat het daar 100% zeker óók met een ov-chipkaart kan, dus een Nederlands vervoerbewijs geldig is.


Ik lees hierover niks in de media. Op de website van VIAS staat ook niks. Maar we wachten af.

Tja, met een e-ticket lukt het in ieder geval niet want Emmerich (en alle andere buitenlandse stations) kent het systeem niet.

Terwijl Aachen gewoon zou moeten lukken, omdat het daar 100% zeker óók met een ov-chipkaart kan, dus een Nederlands vervoerbewijs geldig is.

Op de grenstrajecten is alleen de OV-chipkaart geldig, etickets niet.


Op de grenstrajecten is alleen de OV-chipkaart geldig, etickets niet.

Dat is discriminatie, want in de voorwaarden staat echt nergens dat het met een e-ticket niet mag.

Het lukt alleen niet, dus dat oplossen graag.🤣

Arriva vindt het overigens prima, een e-ticket (of NS actiekaartje) naar Aachen.

Of student of zo (zolang je maar in/uitcheckt).

Dat er geen NS e-tickets systeem zijn (naar Aachen op dit moment) is de schuld van NS.
Arriva vindt het allemaal prima verder.

Maar ja kunnen uitchecken op Emmerich laat dus nog op zich wachten? Nou ja dan doe dat maar niet eventueel.

Je Arriva incheck is geldig, want de Reisplanner is leidend tenslotte.


Op de grenstrajecten is alleen de OV-chipkaart geldig, etickets niet.

Dat is discriminatie, want in de voorwaarden staat echt nergens dat het met een e-ticket niet mag.

Volgens mij heb je geen benul van wat onder het wettelijke begrip discriminatie valt en wat niet. Verschillende voorwaarden voor verschillende tickets vallen daar dus niet onder.

Welke tickets waar geldig zijn mogen de exploitanten zelf beslissen. Zo is de Jongerendagkaart ook niet geldig bij andere vervoerders dan NS.


Op de grenstrajecten is alleen de OV-chipkaart geldig, etickets niet.

Maar ja kunnen uitchecken op Emmerich laat dus nog op zich wachten? Nou ja dan doe dat maar niet eventueel.

Je Arriva incheck is geldig, want de Reisplanner is leidend tenslotte.

De exploitatie van het traject Arnhem-Emmerich valt onder het Duitse VRR. Die hebben na Zevenaar niets te schaften met Arriva, laat staan met onjuiste informatie in een reisplanner van NS. 

Je kunt je elders op de wereld niet beroepen op Nederlandse regels, wetten of informatie. Bekend is het voorbeeld van Nederlandse toeristen die zonder visum naar India gingen omdat in een Nederlandse reisgids stond dat je daar geen visum nodig had. Helaas terug naar huis dus.


Op de grenstrajecten is alleen de OV-chipkaart geldig, etickets niet.

Dat is discriminatie, want in de voorwaarden staat echt nergens dat het met een e-ticket niet mag.

Welke tickets waar geldig zijn mogen de exploitanten zelf beslissen. Zo is de Jongerendagkaart ook niet geldig bij andere vervoerders dan NS.

Dat klopt. Dus vertel ons waar staat dat OV-chipkaart wel en e-tickets (bv. dagkaarten) niet geldig zijn tot bv. Aken of Leer met Arriva.


Op de grenstrajecten is alleen de OV-chipkaart geldig, etickets niet.

Dat is discriminatie, want in de voorwaarden staat echt nergens dat het met een e-ticket niet mag.

Welke tickets waar geldig zijn mogen de exploitanten zelf beslissen. Zo is de Jongerendagkaart ook niet geldig bij andere vervoerders dan NS.

Dat klopt. Dus vertel ons waar staat dat OV-chipkaart wel en e-tickets (bv. dagkaarten) niet geldig zijn tot bv. Aken of Leer met Arriva.

Je kunt geen e-tickets kopen bij NS met bestemming Aken of Leer. Wel bij Arriva. Een ticket van NS is geldig tot het laatste station voor de grens.


Op de grenstrajecten is alleen de OV-chipkaart geldig, etickets niet.

Dat is discriminatie, want in de voorwaarden staat echt nergens dat het met een e-ticket niet mag.

Welke tickets waar geldig zijn mogen de exploitanten zelf beslissen. Zo is de Jongerendagkaart ook niet geldig bij andere vervoerders dan NS.

Dat klopt. Dus vertel ons waar staat dat OV-chipkaart wel en e-tickets (bv. dagkaarten) niet geldig zijn tot bv. Aken of Leer met Arriva.

Je kunt geen e-tickets kopen bij NS met bestemming Aken of Leer. Wel bij Arriva. Een ticket van NS is geldig tot het laatste station voor de grens.

Er zijn regelmatig dagkaarten bij NS als e-ticket beschikbaar.


Je kan gewoon, MITS je niet binnen het gebied van dat duitse VV blijft, wel e-tickets bestellen naar al die plaatsen, en dus ook Elten+Emmerik, via NS-INternat. Dan betaal je dus wel de hoofdprijs.

Dus niet vanaf Arnheim, wel vanaf Oosterbeek.

Kan ook nog via bahn.de

naar Elten-want dat kon dus niet tussen de weinige bestemmingen in de automaat worden gemoffeld, moet dat zelfs op die manier. In alle gevallen betaal je dan de duitse KMs volgens Ausland Deutschland Tarif Stufe C

Er is nog dizkuzie of het in juni+juli+aug in DE te koop zijnde 9 € MONATSkarte-alle ganze OePNV, alle Verbünde, alle Nahverkehr/Bus/Strassenbahn, ook op die korte buitenlandsstukjes gelden, in de praktijk zal er vermoedelijk dan amper controle zijn. En al die veelreizende forumgenoten hier hebben toch ja alle schon Ihre Freifahrt Heimland, also nix Probleme!


Een dagkaart als e-ticket is inderdaad gewoon geldig naar bijv. Aachen (bevestigd door Arriva), maar als het een actiekaartje is gaat het vaak om een dagretour en moet je een bestemming invullen, zelfde natuurlijk voor reguliere e-tickets.

Deze zijn niet bij NS te koop (systeem kent de buitenlandse stations niet), en zal je dus bij Arriva moeten kopen.

Voor Arnhem/Zevenaar - Emmerich kan je via de DB Navigator app kaartjes kopen voor € 6,10


Het duurt nog misschien wel tot eind deze maand, begin juli, tot de paaltjes er zijn.
reden is niet verrassend: Leveringsproblemen….

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9468/vertraging-voor-ov-chipkaart-paaltjes-op-en-rond-emmerich.html


Ook dito gemeld op treinreiziger.nl.


Reageer