Altijd lastig maar als u non-flex heeft en het gaat mis buiten uw schuld, dan is men in Duitsland redelijk forgiving. Als het mis gaat, kunt u ook nog om een stempel vragen op het station, Zugbinding aufgehoben, en dan is het verder in orde. Bedenk wel dat de Duitse treinen niet pünktlich zijn. Het gaat vaak mis, maar ik heb geen slechte ervaringen met de oosterburen. De stempels worden veelal verstrekt zonder dat er vragen worden gesteld. Het is het zekere voor het onzekere. De oosterburen houden niet zo van discussiereizigers in hun voordeel.
Met driehonderd euro verschil is het vooral zaak in Nederland op tijd te vertrekken en de goede trein te nemen. U hoeft ter plekke geen nieuw kaartje te kopen als de trein vertraging heeft en de aansluiting mislukt. Het is wel wat gedoe soms, maar het komt altijd goed. In de treinen zonder Zugbindung is er sowieso geen probleem.
Duitsland is in de praktijk een vriendelijk en correct land, maar je mag er bijna vanuit gaan dat treinen laat zijn. Mijn ervaringen naar Frankfurt zijn veel beter dan met de ICBerlijn, zeker terug. De Nightjet is wel eens uren te laat.
De tip hierboven over de DB Navigator van @rvdborgt zou ik ter harte nemen. Eerder vanavond gaf ik ook al aan een grote fan van deze app te zijn, ;-) Je kunt in Duitsland niet goed zonder.
Als ik uw reisschema zo bekijk, ik neem aan via Frankfurt/Karlsruhe/Offenbach, dan zou het nog best eens mee kunnen vallen met de overstap.