Reis in Duitsland non flex | NS Community
beantwoord

Reis in Duitsland non flex

  • 18 December 2022
  • 13 reacties
  • 683 Bekeken

Reputatie 1

Hoi,

 

Ik ben bezig om een reis te plannen naar Ringsheim in Duitsland. Nu zie ik dat ik meerdere keren moet overstappen, waarbij de overstaptijd vaak erg kort is. Als ik de reis boek op basis van het non flex tarief... wat gebeurt er als een trein vertraging heeft en de aansluiting dus mislukt. Heb ik door non flex dan pech en moet ik dan opnieuw een ticket kopen ter plekke? 

 

Het prijsverschil tussen full flex en non flex voor 2 personen is namelijk ruim 300 euro. Daar kunnen zelfs de hoge benzineprijzen niet tegenop. 

icon

Beste antwoord door Thom 18 December 2022, 21:15

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Als je door vertraging een aansluiting mist, hoef je geen nieuw ticket te kopen en mag je gewoon de volgende trein nemen. In Duitsland is dat de normaalste zaak van de wereld. Je hebt daar ook geen stempel voor nodig ofzo (je kunt er natuurlijk wel om vragen als je daarvoor tijd hebt). Je kunt zelf de volgende trein nemen.

Installeer de DB Navigator app en gebruik die onderweg als het ergens misloopt.

Reputatie 7
Badge +4

Altijd lastig maar als u non-flex heeft en het gaat mis buiten uw schuld, dan is men in Duitsland redelijk forgiving. Als het mis gaat, kunt u ook nog om een stempel vragen op het station, Zugbinding aufgehoben, en dan is het verder in orde. Bedenk wel dat de Duitse treinen niet pünktlich zijn. Het gaat vaak mis, maar ik heb  geen slechte ervaringen met de oosterburen. De stempels worden veelal verstrekt zonder dat er vragen worden gesteld. Het is het zekere voor het onzekere. De oosterburen houden niet zo van discussiereizigers in hun voordeel.

Met driehonderd euro verschil is het vooral zaak in Nederland op tijd te vertrekken en de goede trein te nemen. U hoeft ter plekke geen nieuw kaartje te kopen als de trein vertraging heeft en de aansluiting mislukt. Het is wel wat gedoe soms, maar het komt altijd goed. In de treinen zonder Zugbindung is er sowieso geen probleem.

Duitsland is in de praktijk een vriendelijk en correct land, maar je mag er bijna vanuit gaan dat treinen laat zijn. Mijn ervaringen naar Frankfurt zijn veel beter dan met de ICBerlijn, zeker terug. De Nightjet is wel eens uren te laat.

De tip hierboven over de DB Navigator van @rvdborgt zou ik ter harte nemen. Eerder vanavond gaf ik ook al aan een grote fan van deze app te zijn, ;-) Je kunt in Duitsland niet goed zonder.

Als ik uw reisschema zo bekijk, ik neem aan via Frankfurt/Karlsruhe/Offenbach, dan zou het nog best eens mee kunnen vallen met de overstap.

Reputatie 1

Goedenavond, 

 

As zondag is het de bedoeling dat ik vanaf Arnhem naar Ringsheim/Europapark ga. Ticket in december al geboekt op het super spar preis gebeuren. 

 

Per toeval kom ik er nu achter dat mijn VIAS trein van 11.45 uur helemaal niet rijdt vanuit Arnhem. Mijn aansluitende ICE 109 vanaf Dusseldorf staat nog wel in de boeken, weliswaar met een iets afwijkende vertrektijd. 

 

Nu heb ik amper ervaring met reizen in Duitsland maar kort door de bocht gezegd is mijn vraag. Hoe geraak ik nu in Dusseldorf? Via DB navigator app kan ik alleen nieuwe reizen boeken en dus ook opnieuw dokken. Als men door werkzaamheden of wat voor reden dan ook ineens treinen gaat schrappen, moet ik dan alsnog de volle pond betalen voor een nieuw Ticket omdat ik super spar heb? Dat mag ik toch hopen van niet. Of is het zo dat ik een alternatieve route moet plannen en dan gewoon met mijn huidige kaartje mee kan? Zover ik kan zien in de app laat hij me oa nu via Venlo de grens oversteken.

Ik heb dit net ook al uitgezet via het contactformulier bij DB en ik weet dat dit een NS ipv DB forum is.... Maar ik probeer even via diverse kanalen tot informatie te komen om de boel zondag recht te kunnen breien. 

U moet van Arnhem naar Oberhausen met de vervangende bus reizen en vanaf Oberhausen naar Düsseldorf verder met de VIAS trein. In Düsseldorf kunt u dan overstappen op de geboekte ICE109. Dat alles kan gewoon met uw huidige ticket.

U moet daarbij een of twee uur eerder vertrekken uit Arnhem omdat de vervangende bus er langer over doet. U kunt dat plannen met de reisplanner.

De zg. Zugbindung geldt alleen voor het ICE deel van uw reis. Regionale treinen ervoor en/of erna mag u zelf vrij kiezen. Dat geldt dus ook voor de vervangende bus.

Let wel: u mag absoluut NIET via een andere route reizen dan waarvoor uw kaartje geldig is. Daar rijden andere spoorwegmaatschappijen waarvoor u niet hebt betaald.

Reputatie 1

Ah, dank je. Ik zie nu inderdaad dat er een vervangende bus rijdt. Dan moet het dus goed komen. 

Reputatie 7
Badge +1

U moet van Arnhem naar Oberhausen met de vervangende bus en vanaf Oberhausen naar Düsseldorf verder met de VIAS trein. In Düsseldorf kunt u dan overstappen op de geboekte ICE109.

U moet daarbij een of twee uur eerder vertrekken uit Arnhem omdat de vervangende bus er langer over doet. U kunt dat plannen met de reisplanner.

De zg. Zugbindung geldt alleen voor het ICE deel van uw reis. Regionale treinen ervoor en/of erna mag u zelf vrij kiezen. Dat geldt dus ook voor de vervangende bus.

Let wel: u mag absoluut NIET via een andere route reizen dan waarvoor uw kaartje geldig is. Daar rijden andere spoorwegmaatschappijen waarvoor u niet hebt betaald.

Allemaal mis.

De dienstregeling is gewijzigd na boeking. Voor de reiziger is dit een verstoring als iedere andere, met de gebruikelijke rechten. Als je de trein(en) met treinbinding door de gewijzigde dienstregeling niet meer kunt halen bij vertrek op het oorspronkelijke tijdstip, dan is vervalt de treinbinding en heb je in feite een flexibel ticket. Daarover krijg je bij boeking via DB vaak een mail.

Je moet dus helemaal niet vroeger vertrekken, alhoewel dat wel mag.

Je mag wel degelijk via een andere route reizen als dat nu sneller is geworden.

Ah, dank je. Ik zie nu inderdaad dat er een vervangende bus rijdt. Dan moet het dus goed komen. 

Uw ICE vertrek om 14.45 uit Düsseldorf zie ik. Zorg daar dan voor een uur speling voor de zekerheid. Dat betekent uiterlijk de vervangende bus van 10.29 uit Arnhem zodat u met een overstap op VIAS in Oberhausen om 13.33 uur in Düsseldorf bent. Gaat het helemaal goed dan kunt u daar wat eten, gaat het in Oberhausen mis dan bent u nog steeds op tijd in Düsseldorf.

Wat @rvdborgt u adviseert (niet eerder vertrekken) raadt ik u ten zeerste af. Wat zij stelt is principieel wel juist maar als u de ICE mist kunt u weliswaar een volgende nemen maar dan hebt u in die trein geen reservering en dat betekent op zondagmiddag en -avond een grote kans op staan. Zeker als u een verre reis maakt kan dat heel onaangenaam worden. Zoek de problemen niet op is mijn devies.

Reputatie 1

Hmm ok, verschillende info. 

 

 Nou ja, ik vind het niet erg om de oorspronkelijke route aan te houden. Ik reis met NS van Groningen naar Arnhem en vanaf daar dus die vervangende bus naar Oberhausen en door naar Dusseldorf om de 109 te halen. Zal wel voor de zekerheid eerder vertrekken. 

 

Ik wacht nog wel berichtgeving van DB zelf af voor de zekerheid. 

Hmm ok, verschillende info. 

 

 Nou ja, ik vind het niet erg om de oorspronkelijke route aan te houden. Ik reis met NS van Groningen naar Arnhem en vanaf daar dus die vervangende bus naar Oberhausen en door naar Dusseldorf om de 109 te halen. Zal wel voor de zekerheid eerder vertrekken. 

 

Ik wacht nog wel berichtgeving van DB zelf af voor de zekerheid. 

DB zal misschien nog komen met een alternatief via Leer. Het alternatief via Venlo is hoog risico op een gemiste aansluiting aldaar.

Reputatie 7
Badge +1

Wat @rvdborgt u adviseert (niet eerder vertrekken) raadt ik u ten zeerste af. Wat zij stelt is principieel wel juist maar als u de ICE mist kunt u weliswaar een volgende nemen maar dan hebt u in die trein geen reservering en dat betekent op zondagmiddag en -avond een grote kans op staan. Zeker als u een verre reis maakt kan dat heel onaangenaam worden. Zoek de problemen niet op is mijn devies.

Ik adviseer niks, ik geef alleen aan wat de mogelijkheden zijn. En dat je niks moet, in het bijzonder niet vroeger moet vertrekken als je dat niet wilt of kunt.

Reputatie 1

Ik kreeg mail met de mededeling dat mijn reisschema is gewijzigd en dat ik mijn kaartje nu ook voor andere treinen van DB kan gebruiken. Ook werd er een nieuw reisschema geadviseerd:

 

11.29 Arnhem - Oberhausen 13.58 met een bus

14.08 Oberhausen - Dusseldorf 14.33 met RE19

14.45 Dusseldorf - Offenburg 17.50 met ICE 109

18.07 Offenburg - Ringsheim/Europapark met RB26

 

Nu zijn de aansluitingen vrij krap dus denk toch dat ik een uur eerder ga zodat ik niet mijn gereserveerde ICE 109 mis. Maar wel fijn dat het nu een flexibel ticket is geworden. 

 

Even andere vraag: Ik zie dat de 109 vanaf Keulen in 1x naar Frankfurt Airport gaat. Is dat via de HSL of rijdt hij een andere route? En maakt hij kop in Keulen? 

Reputatie 7
Badge

Zo te zien rijdt ICE109 via de HSL. En volgens mij maakt hij inderdaad kop in Keulen.

Reputatie 1

Ok, thx. 

 

Mijn rit op de terugweg is trouwens ook gewijzigd. ICE 200 vertrekt pas vanaf Karlsruhe. Ik had hem geboekt vanaf Offenburg naar Duisburg. Vervalt nu de zitplaatsreservering omdat hij pas vanaf Karlsruhe start? 

Reageer