reizen als student in Antwerpen | NS Community
beantwoord

reizen als student in Antwerpen

  • 14 December 2022
  • 3 reacties
  • 126 Bekeken

Hoihoi,

Sinds september studeer ik in Antwerpen, waar ik ook op kamers zit. Omdat ik nog achttien was kon ik met een jongeren dagticket relatief goedkoop eens in de paar weken een weekend naar huis (in Nl), maar ik word binnenkort negentien waardoor dit niet meer mogelijk is. Omdat ik niet altijd van tevoren weet wanneer en hoe laat ik terug naar Nederland ga, kan ik niet ruim van tevoren een treinkaartje kopen, waardoor ik dit last minute moet doen en de prijs heel hoog oploopt. Hebben jullie tips hoe ik zo goedkoop mogelijk van Antwerpen naar midden-Nederland kan reizen? Kan ik misschien een abonnement afsluiten, of zijn er goedkopere opties met de bus?

 

Groetjes!

icon

Beste antwoord door Tomas NS 14 December 2022, 21:41

Bekijk origineel

3 reacties

Hoi Jade, en welkom bij onze Community!

Dat is een terechte zorg en het is goed dat je daarover informatie inwint. Wat betreft de bussen heb ik zelf geen kennis, maar wellicht dat er iemand hier op het forum zit die daar meer van weet. Qua abonnementen weet ik dat wij een abonnement bieden dat geldig is tot aan de grens (NS Flex Traject Vrij), maar dat is gezien de kosten eigenlijk pas interessant zodra je die reis meermaals per week maakt. Er is een goedkoop tarief voor de IC Brussel, maar dat is een vroegboektarief dat je uiterlijk een week van te voren kunt boeken.

Wat ik wel (uit ervaring) weet is dat de zuiderburen een voordelig ticket hebben voor jongeren onder de 26, maar dat brengt je tot hoogstens het grensstation in Nederland (afhankelijk van het ticket wat je koopt).

Reputatie 7
Badge +4

Kun je aanspraak maken op de Belgische Campuskaart? Dan ben je van Antwerpen naar de grens gedekt. Weekendvrij in Nederland kan dan een gunstige combinatie zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zou inderdaad ook aan de Campus-kaart denken, tegenwoordig "Student Multi” (teiltje...) geheten. Kan worden afgegeven naar een grenspunt, zoals Hazeldonk Grens en Roosendaal Grens. Aansluitend kun je ofwel bij NS International online een kaartje met de korting "vrij reizen op traject in België” kopen, eventueel met 40% korting met NS Flex Weekend Voordeel. Ofwel neem je NS Flex Weekend Vrij, dat geldt vanaf de grens. Je moet op internationale reizen met die abonnementen overigens nergens in- of uitchecken.

Voor de bus en tram in Antwerpen (en de rest van Vlaanderen) hangt het ervan af hoe vaak je reist. Sowieso zou ik geen losse tickets kopen maar eerder een 10-rittenkaart, tenzij je minder dan 10 ritten in 3 jaar maakt. Daarnaast zijn er redelijk goedkope abonnementen. Die gelden overigens bij alle bussen van De Lijn, dus niet alleen in Antwerpen.

Reageer