Reizen met de trein in Duitsland in de zomer | NS Community

Reizen met de trein in Duitsland in de zomer

  • 12 August 2022
  • 3 reacties
  • 486 Bekeken

In juli zijn we met de trein en 2 fietsen door Duitsland naar Zwitserland gereisd.

Bij NS Internationaal hebben wij de tickets gekocht en gevraagd om voor de overstaptijden rekening te houden met twee vol bepakte fietsen.

De eerste uitdaging was de aansluiting in Venlo op de trein naar Düsseldorf. 7 minuten. Kan dit echt niet anders?

Zelf had ik het vermoeden dat 20 minuten overstap tijd in Düsseldorf erg krap zou zijn. En dat klopt ook. De liften op de perrons zijn te klein voor een fiets. Dat betekent bagage van de fiets af, alles naar beneden brengen en vervolgens weer trap op. Maar goed dat wij een uur vroeger al op Düsseldorf Hbf waren.

In Düsseldorf de ICE naar Mannheim. Ook hier plant NS Internationaal veel te krap. Er wordt bij het boeken geen rekening met vertraging gehouden en ook niet waar je moet instappen in de aansluitende ICE. Om de aansluiting te halen moesten wij over het perron fietsen.

Het probleem is namelijk ICE gemist dan kan je zeker in de zomer vergeten dat je in een volgende ICE fietsen mee kunt nemen. Er is maar beperkte plaats voor een fiets en al die plaatsen zijn allemaal geboekt. Dan ben je aangewezen op de lokale stoptreinen.

Op de terugreis hebben wij dat mogen ervaren. De ICE in Basel viel uit en het was onmogelijk om met een andere ICE en 2 fietsen verder te fietsen. Verwacht geen hulp van de DB of NS Internationaal.

Vanuit Basel zijn we met de stoptrein terug gegaan naar Nederland met één noodgedwongen overnachting. In overvolle stoptreinen waar eigenlijk geen plaats is voor 2 fietsen zijn we met ruim 24 uur vertraging thuis aangekomen.

Tip. Neem dus voldoende overstaptijd in acht en kijk daarvoor op de planner van de DB


3 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Gezien de problemen momenteel in Duitsland snap ik dat je hiertegen aan gelopen bent. Wat ik eerlijk gezegd niet snap is: je hebt de kaartjes gekocht bij NS international (online?? of via een stationsverkoop, treinreiswinkel??) Op dat moment zie je toch ook dat je maar zeer weinig overstaptijd hebt?? Zeker met bepakte fietsen is 7 minuten gewoon tekort tijd. 

Dan lijkt mij het normaal toch dat je die kaartjes niet koopt?

Ikzelf ga binnenkort naar Poznan met de trein en ik heb gezien dat mijn overstaptijd in Berlin Gesundbrunnen maar 15 minuten is. Ik heb dus gelijk gekeken of er later op die dag/avond nog een trein gaat en ja 2 uur later gaat er nog één dus ik ga ervan uit dat dit wel gaat lukken.     

Reputatie 5

Tip. Neem dus voldoende overstaptijd in acht en kijk daarvoor op de planner van de DB

Van Basel naar Nederland boemelen met twee volbeladen fietsen in 9-eurotijden? Ik kan me voorstellen hoe dat was.

Zoals je zelf al aangeeft: kijk op de planner van DB. Je kunt daar aangeven dat je een verbinding zonder overstappen wilt. Als die er niet is kun je zelf mogelijke overstapstations (oftewel "via”-stations) kiezen en aangeven hoeveel tijd je daar nodig hebt, desnoods 6 uur. En wanneer je een verbinding met een (korte) overstap voorgeschoteld krijgt vraagt de planner alsnog of je de tijd wilt aanpassen. Soms krijg je een mooie verrassing wanneer je bijvoorbeeld “ICE” uitschakelt.

Soms wordt de reis dan duurder, maar dankzij de ruime keuzemogelijkheden kun je met wat spelen ook de prijs soms aardig drukken.

Overigens leg je met je kaartje alleen de Duitse IC/EC en ICE-treinen vast. Naar Venlo mag je gerust twee uur eerder vertrekken en ook de Duitse boemeltrein van Venlo naar Düsseldorf mag je eerder nemen. Dat geldt ook voor niet-IC/ICE-aansluitingen aan het eind van de reis.

De liften in Düsseldorf zijn inderdaad te klein. Met wat persen kreeg ik mijn fiets met bagage er toch net in. Helaas vergiste ik mij in het vertrek-perron. Eenmaal op het goede perron (na 4 keer in de lift) ook opgestapt om nog op tijd bij de juiste rijtuig-positie te komen. Vervolgens een half uur gewacht, waarna werd omgeroepen dat de trein met mijn gereserveerde zitplaats en fietsplaats was gecancelled. Ik zag hem wel binnenkomen op een ander perron. Dank zij de 9-euro regeling stond het goede perron namelijk vol mensen en DB durfde kennelijk niet de IC bij dat perron te laten stoppen. Na nog een tijdje wachten kwam er een zeer lange regionale trein voorrijden. Dank zij stevig doorduwen kreeg ik mijn fiets aan boord waar we als haringen in een ton stonden. Met maar een uur vertraging op mijn bestemming Koblenz aangekomen.

Reageer