In juli zijn we met de trein en 2 fietsen door Duitsland naar Zwitserland gereisd.
Bij NS Internationaal hebben wij de tickets gekocht en gevraagd om voor de overstaptijden rekening te houden met twee vol bepakte fietsen.
De eerste uitdaging was de aansluiting in Venlo op de trein naar Düsseldorf. 7 minuten. Kan dit echt niet anders?
Zelf had ik het vermoeden dat 20 minuten overstap tijd in Düsseldorf erg krap zou zijn. En dat klopt ook. De liften op de perrons zijn te klein voor een fiets. Dat betekent bagage van de fiets af, alles naar beneden brengen en vervolgens weer trap op. Maar goed dat wij een uur vroeger al op Düsseldorf Hbf waren.
In Düsseldorf de ICE naar Mannheim. Ook hier plant NS Internationaal veel te krap. Er wordt bij het boeken geen rekening met vertraging gehouden en ook niet waar je moet instappen in de aansluitende ICE. Om de aansluiting te halen moesten wij over het perron fietsen.
Het probleem is namelijk ICE gemist dan kan je zeker in de zomer vergeten dat je in een volgende ICE fietsen mee kunt nemen. Er is maar beperkte plaats voor een fiets en al die plaatsen zijn allemaal geboekt. Dan ben je aangewezen op de lokale stoptreinen.
Op de terugreis hebben wij dat mogen ervaren. De ICE in Basel viel uit en het was onmogelijk om met een andere ICE en 2 fietsen verder te fietsen. Verwacht geen hulp van de DB of NS Internationaal.
Vanuit Basel zijn we met de stoptrein terug gegaan naar Nederland met één noodgedwongen overnachting. In overvolle stoptreinen waar eigenlijk geen plaats is voor 2 fietsen zijn we met ruim 24 uur vertraging thuis aangekomen.
Tip. Neem dus voldoende overstaptijd in acht en kijk daarvoor op de planner van de DB