beantwoord

Reizen naar Duitsland


Reputatie 4

Hallo allen. Over een kleine twee weken hoop ik met een paar vrienden met de trein naar Berlijn en terug te gaan. Ik had een paar vragen over het reizen met de trein in Duitsland en ik hoop dat één van de vele communityleden over de antwoorden beschikt!

  • Op de heenweg reizen we met de IC Berlijn vanaf Almelo naar Berlin Gesundbrunnen. Maar vanaf wanneer moeten we een mondkapje op, daar het in Nederland niet hoeft en in Duitsland wel?
  • Op de terugweg reizen we met een Quer-Durchs-Land-Ticket in Duitsland. Is dit ticket geldig tot aan Bad Bentheim, tot aan de grens, tot aan Oldenzaal of tot aan Hengelo? (Voor het overige stuk kopen we overigens 'gewoon’ een e-ticket bij NS, maar dit scheelt 20+ euro!)

 

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Thom 8 April 2022, 18:24

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +1
  • Op de heenweg reizen we met de IC Berlijn vanaf Almelo naar Berlin Gesundbrunnen. Maar vanaf wanneer moeten we een mondkapje op, daar het in Nederland niet hoeft en in Duitsland wel?

Vanaf de grens.

  • Op de terugweg reizen we met een Quer-Durchs-Land-Ticket in Duitsland. Is dit ticket geldig tot aan Bad Bentheim, tot aan de grens, tot aan Oldenzaal of tot aan Hengelo? (Voor het overige stuk kopen we overigens 'gewoon’ een e-ticket bij NS, maar dit scheelt 20+ euro!)

QdL is geldig tot aan de grens (hier: Bad Bentheim Grenze). Kaartjes vanaf de grens zijn o.a. aan het DB-loket te koop. Ook bij NS maar die wil er minstens 1 euro toeslag voor.
Als je met de regionale trein de grens over gaat, let er dan op dat je ook een regionaal ticket krijgt vanaf de grens. Dat scheelt in prijs met de IC. Een regionaal ticket vanaf de grens splitsen is duurder dan aan 1 stuk kopen. DB kent ook 40% voordeelurenkorting. Ik zou er aan het DB-loket niet uit jezelf bij zeggen dat je een QdL-ticket hebt want sommige lokettisten verzinnen helaas hun eigen regels over de geldigheid daarvan.

Reputatie 7
Badge +4

1. Vanaf de grens. Dan is het Duits grondgebied en is de Nederlandse wet, noch de mentaliteit van een deel van de Nederlandse bevolking, niet meer relevant. Het niet dragen wordt in Duitsland overwegend niet op prijs gesteld. Es ist das Gesetz jedoch es gibt Holländer.

  1. Formeel is het QDL-ticket niet geldig in Nederland. In principe vanaf Bad Bentheim. U kunt met de ICBerlijn met het QDL-ticket niet met de ICBerlijn reizen. Er is een stoptreintje naar Bad Bentheim en verder. Die vertrekt vanaf Hengelo. Daar mag u vanaf Bentheim met het QDL-ticket reizen. Het grenstarief is niet gedekt door QDL. Zoek wel even op de Duitse site uit hoe u met ‘Nur Regionalverkehr’ in Berlijn komt. Soms is de aansluiting niet geweldig en de Duitse treinen zijn ook niet altijd pünktlich. U bespaart met meerdere personen flink geld maar het is minder aangenaam en zeker minder snel.
  2. Er wordt verschillend mee omgesprongen door de Duitse conducteurs en ze zijn er ook niet altijd, maar het mag gewoon niet. De Treinreiswinkel had indertijd aanbiedingen waarmee het wel kon. Het stomme is dat het Niedersachsenticket wel geldig is vanaf Hengelo, waardoor de conducteurs wel eens een oogje dichtknijpen. Succes niet gegarandeerd. U heeft een extra kaartje nodig. Het is in verhouding een flinke extra kostenpost. U kunt in het treintje overigens ook een kaartje kopen. Uw eventuele Studenten-ov is geldig tot de grens, net als andere producten met afgekocht reisrecht.
  3. Ik wijs u nog op de mogelijkheid van de Sparpreis of Superparspreis waarmee u nog heel goedkoop kunt reizen en nog eens 25 procent korting krijgt met een goedkope Probe Bahncard 25, maar ok, die moet u dan wel hebben. Eventueel als Supersparpreis Young. Die is erg goedkoop en WEL geldig vanaf Hengelo. Gewoon Hengelo invullen als vertrekstation en dat werkt in Dld. Duitstalig.  https://www.bahn.de/angebot/sparpreis-flexpreis/super-sparpreis-young?dbkanal_007=teaserBlock_3-4_link_SparpreisYoung

Mogelijk is de Probe 25  Bahncard nog interessant. Vanaf € 17.90.

https://www.bahn.de/angebot/bahncard/probebahncard

 

 

Niet vergeten op tijd op te zeggen (binnen zes weken!), het abo loopt anders door. U heeft heen er terug en ook de verdere drie maanden 25 procent korting en losse DB kaartjes met Sparpreis of Supersparpreis zijn wel geldig vanaf Hengelo. Veel mensen weten dit niet. Dit betreft dus de ICBerlijn

Reputatie 7
Badge +1
  1. Formeel is het QDL-ticket niet geldig in Nederland. In principe vanaf Bad Bentheim.

Vanaf de grens, aangezien het in Duitsland bij de deelnemende vervoerders geldt. En Duitsland houdt niet op bij Bad Bentheim.

Reputatie 7
Badge +1

Je kan even ook nog bekijken of je nog een gunstige sparpreis kan krijgen voor bvb B->H (=annover) and dan vanaf daar met het Niedersachsenticket tot Hengelo. En een beetje spoorfan heeft toch minstens een chipkaart met een of ander ABO? Overigens wordt die eurobahn die daar rijdt nog steeds geplaagd door frequent treinuitval en SEV-bus.

Over dragen van Mund+nasenschitz: vooralsnog in ELK OV-dus ook de gele Berliner Metro (geen bol) en die doppelsrtockbusse, maar voor hoe lang nog is afwachten. Tot heden heb ik overigens in die duitse treinen steeds via de omroep gehoord dat ELKE reizger het op moet, ook in NL, want is toch een duitse trein. Hoe dat nu zit na verlossen daarvan in NL weet ik niet. En ja- de dames+heren conducteur zien er ook nog echt op toe dat het op de juiste wijze wordt gedragen.

,

Tot heden heb ik overigens in die duitse treinen steeds via de omroep gehoord dat ELKE reizger het op moet, ook in NL, want is toch een duitse trein. Hoe dat nu zit na verlossen daarvan in NL weet ik niet. 

Vervoerders dienen zich minimaal te houden aan de ter plekke geldende wettelijke regels maar mogen zelf strengere regels opleggen via hun huisregels als ze dat willen. Als Eurobahn ook in zijn treinen binnen Nederland mondkapjes eist hebben ze dus dat recht.

Idem dito zijn er ook ziekenhuizen die nog steeds op basis van hun huisregels mondkapjes verplicht stellen. Ook bij de GGD geldt nog altijd een mondkapjesplicht.

Verder eist de overheid in Duitsland FFP2 mondkapjes, die blauwe Nederlandse zijn niet toegestaan.

Reputatie 7
Badge +1

Verder eist de overheid in Duitsland FFP2 mondkapjes, die blauwe Nederlandse zijn niet toegestaan.

Dat ligt iets ingewikkelder en hangt van de deelstaat af. Op DSO wordt een overzicht bijgehouden waar FFP2 verplicht is. Laatste stand van zaken hier. Op dit moment is FFP2 dus verplicht in Beieren, Berlijn, Brandenburg en Saksen. Aanvullingen met bronvermelding zijn daar welkom.

Verder eist de overheid in Duitsland FFP2 mondkapjes, die blauwe Nederlandse zijn niet toegestaan.

Dat ligt iets ingewikkelder en hangt van de deelstaat af. Op DSO wordt een overzicht bijgehouden waar FFP2 verplicht is. Laatste stand van zaken hier. Op dit moment is FFP2 dus verplicht in Beieren, Berlijn, Brandenburg en Saksen. Aanvullingen met bronvermelding zijn daar welkom.

Als ik me wel herinner hanteerde DB in het Fernverkehr uniforme regels voor heel Duitsland en regionale regelingen voor het regionale verkeer. Maar misschien is het wel weer veranderd.

Reputatie 7
Badge +1

Verder eist de overheid in Duitsland FFP2 mondkapjes, die blauwe Nederlandse zijn niet toegestaan.

Dat ligt iets ingewikkelder en hangt van de deelstaat af. Op DSO wordt een overzicht bijgehouden waar FFP2 verplicht is. Laatste stand van zaken hier. Op dit moment is FFP2 dus verplicht in Beieren, Berlijn, Brandenburg en Saksen. Aanvullingen met bronvermelding zijn daar welkom.

Als ik me wel herinner hanteerde DB in het Fernverkehr uniforme regels voor heel Duitsland en regionale regelingen voor het regionale verkeer. Maar misschien is het wel weer veranderd.

Nee, dat heeft DB nooit gedaan. Ze zeggen gewoon dat je je aan de wettelijk regels moet houden en dat ze een FFP2-masker aanbevelen.

Reputatie 4

 

  1. Formeel is het QDL-ticket niet geldig in Nederland. In principe vanaf Bad Bentheim. U kunt met de ICBerlijn niet met het QDL-ticket niet met de ICBerlijn reizen. Er is een stoptreintje naar Bad Bentheim en verder. Die vertrekt vanaf Hengelo. Daar mag u vanaf Bentheim met het QDL-ticket reizen. Het grenstarief is niet gedekt door QDL. Zoek wel even op de Duitse site uit hoe u met ‘Nur Regionalverkehr’ in Berlijn komt. Soms is de aansluiting niet geweldig en de Duitse treinen zijn ook niet altijd pünktlich. U bespaart met meerdere personen flink geld maar het is minder aangenaam en zeker minder snel

We gaan op de heenweg met de IC Berlijn (tickets al lang geleden geboekt), dat is dan nog geen tien euro duurder dan QDL + Kampen → Bad Bentheim. Op de terugweg is het wel veel duurder, ik vermoed door het tijdstip van reizen, waardoor we dan wel met een QLD gaan. 

Het is vanaf Berlijn wel zo'n 10 uur naar Kampen met alleen RB en RE treinen, maar dat overleven we wel. We hebben ook ruime overstaptijd (20-40 minuten) en op het laatste nemen we inderdaad de trein van Rheine naar Hengelo. 

 

  1. Er wordt verschillend mee omgesprongen door de Duitse conducteurs en ze zijn er ook niet altijd, maar het mag gewoon niet. De Treinreiswinkel had indertijd aanbiedingen waarmee het wel kon. Het stomme is dat het Niedersachsenticket wel geldig is vanaf Hengelo, waardoor de conducteurs wel eens een oogje dichtknijpen. Succes niet gegarandeerd. U heeft een extra kaartje nodig. Het is in verhouding een flinke extra kostenpost. U kunt in het treintje overigens ook een kaartje kopen. Uw eventuele Studenten-ov is geldig tot de grens, net als andere producten met afgekocht reisrecht.
  2. Ik wijs u nog op de mogelijkheid van de Sparpreis of Superparspreis waarmee u nog heel goedkoop kunt reizen en nog eens 25 procent korting krijgt met een goedkope Probe Bahncard 25, maar ok, die moet u dan wel hebben. Eventueel als Supersparpreis Young. Die is erg goedkoop en WEL geldig vanaf Hengelo. Gewoon Hengelo invullen als vertrekstation en dat werkt in Dld. Duitstalig.  https://www.bahn.de/angebot/sparpreis-flexpreis/super-sparpreis-young?dbkanal_007=teaserBlock_3-4_link_SparpreisYoung

 

Bedankt voor de adviezen. Helaas nog geen Studenten-OV, dat duurt nog een jaartje… Een kaartje van Bad Bentheim naar Kampen is zowel op de DB-Bahn site 21,00 euro, dat was ongeveer onze richtprijs. Jammer, want vanaf Hengelo naar Kampen is zo'n 6 euro goedkoper, maar dat is dan maar zo…

 

Kunnen we een kaartje vanaf Bad Bentheim naar Kampen ook in de Eurobahn FLIRT kopen?

Reputatie 7
Badge +4

Hengelo staat er wel in, ondanks dat Hengelo duidelijk Nederland is, is het toch een Duits tariefpunt voor dit lijntje. Ik heb er wel eens mee gereisd, maar volgens mij kan het niet, het is echt een soort Duits automaat. 

In zijn algemeenheid raad ik u de app DB Navigator aan. U heeft uw tickets dan heel snel, de eventuele Bahncard is zichtbaar en wordt automatisch verrekend. U betaalt wel met een creditcard, en die moet je natuurlijk wel net hebben. In een minuut een kaartje, ook een Niedersachsen of NRW-ticket.

 

Voor de frequente Duitslandreiziger zeer aan te bevelen.

Reputatie 4

Hengelo staat er wel in, ondanks dat Hengelo duidelijk Nederland is, is het toch een Duits tariefpunt voor dit lijntje. Ik heb er wel eens mee gereisd, maar volgens mij kan het niet, het is echt een soort Duits automaat. 

In zijn algemeenheid raad ik u de app DB Navigator aan. U heeft uw tickets dan heel snel, de eventuele Bahncard is zichtbaar en wordt automatisch verrekend. U betaalt wel met een creditcard, en die moet je natuurlijk wel net hebben. In een minuut een kaartje, ook een Niedersachsen of NRW-ticket.

 

Voor de frequente Duitslandreiziger zeer aan te bevelen.

 

Bedankt! Kun je een QDL-ticket ook in de DB-Navigator app kopen?

 

En ik ben pas 17, dus 'je’ mag ook  🤣

Reputatie 7
Badge

De treinen Hengelo-Bielefeld en terug hebben kaartautomaten. Hengelo en Oldenzaal zijn volgens mij de enige Nederlandse stations die erin staan. 

Reputatie 7
Badge +4

Ach, ik ben wat traditioneel en vousvoyeer standaard, maar ik wil best jij tegen jou zeggen. ;-)

Ik heb er ook geen enkel probleem mee als anderen mij tutoyeren. 

Het tegenovergestelde (wél u zeggen) wordt wel vousvoyeren genoemd, naar het Franse woord vous (het overeenkomstige Franse woord is overigens vouvoyer zonder s).

 

Het laatste wist ik niet, wel grappig.

Reputatie 7
Badge +4

Bedankt! Kun je een QDL-ticket ook in de DB-Navigator app kopen?

 

Ja. Overigens kun je ook van Hengelo naar Kampen reizen met een jongerendagkaart. Scheelt toch weer. Met je mobiel bestellen kan ook in Dld.

 

Persoonlijk zou ik overwegen: jongerenkaart tot Hengelo, en supersparpreis Young, eventueel met ProbeBahncard 25, dat hangt van het tarief van de Supersparpreis af. Bedenk wel dat het goedkoop is maar niet altijd op een courante tijd. Het kan veel geld schelen, maar het is wat een uitzoekerij en moet maar net lukken op de dag dat u wilt reizen. Twee weken vooruit kan nog voordeel opleveren.

Reputatie 4

Persoonlijk zou ik overwegen: jongerenkaart tot Hengelo, en supersparpreis Young, eventueel met ProbeBahncard 25, dat hangt van het tarief van de Supersparpreis af. Bedenk wel dat het goedkoop is maar niet altijd op een courante tijd. Het kan veel geld schelen, maar het is wat een uitzoekerij en moet maar net lukken op de dag dat u wilt reizen. Twee weken vooruit kan nog voordeel opleveren.

Ik heb even gekeken, helaas is de Supersparpreis minimaal 35 euro, dat is net zo duur als een QDL + Bad Bentheim → Kampen, tenzij we pas 's avonds laat teruggaan, wat voor ons helaas niet mogelijk is. Dus dan houdt het op…!

 

Bedankt voor de hulp iedereen!

Reputatie 4

Toch nog twee vragen erbij:

  • Eén van ons kan niet meer mee i.v.m. corona. Kunnen we dan gewoon met zijn vieren i.p.v. met zijn vijven gaan, met ons ticket voor 5 personen?
  • We zijn niet echt tevreden over de gereserveerde zitplaatsen. We hebben nu 2x een 2-persoonszitje, maar we willen graag een 4-persoonsplek bij zo'n tafeltje. Is dat mogelijk?
Reputatie 7
Badge +4
  • Eén van ons kan niet meer mee i.v.m. corona. Kunnen we dan gewoon met zijn vieren i.p.v. met zijn vijven gaan, met ons ticket voor 5 personen?

 

Ja, dat kan zonder problemen.

  • We zijn niet echt tevreden over de gereserveerde zitplaatsen. We hebben nu 2x een 2-persoonszitje, maar we willen graag een 4-persoonsplek bij zo'n tafeltje. Is dat mogelijk?

 

U kunt het proberen waar u heeft gekocht. Er moeten ook andere plaatsen vrij zijn. Zeker is het dus niet. Doe het zo snel mogelijk, dat geeft de meeste kans.

Ja. Overigens kun je ook van Hengelo naar Kampen reizen met een jongerendagkaart. Scheelt toch weer. Met je mobiel bestellen kan ook in Dld.

Dat moet dan wel via Hengelo-Deventer-Zwolle-Kampen Zuid want de jongerendagkaart is alleen geldig bij NS en niet bij Blauwnet.

Reputatie 7
Badge +4

Is zeker waar, maar makkelijk verdiend. Het ding is alleen geldig bij NS. TS is 17 jaar en dan stroomt de portemonnee doorgaans niet over. Als ze even oud zijn, is het voordeel wel keer vier, en dat is best veel. Nog betere treinen ook.

Reputatie 4

Ja. Overigens kun je ook van Hengelo naar Kampen reizen met een jongerendagkaart. Scheelt toch weer. Met je mobiel bestellen kan ook in Dld.

Dat moet dan wel via Hengelo-Deventer-Zwolle-Kampen Zuid want de jongerendagkaart is alleen geldig bij NS en niet bij Blauwnet.

 

Had ik begrepen! We gaan het echter niet doen, mijn medereizigers willen liever via Kampen reizen, dat is sowieso ook veel sneller. Het is ook maar 8 euro duurder dan met Jongerendagkaart.

Reputatie 4

Is zeker waar, maar makkelijk verdiend. Het ding is alleen geldig bij NS. TS is 17 jaar en dan stroomt de portemonnee doorgaans niet over. Als ze even oud zijn, is het voordeel wel keer vier, en dat is best veel. Nog betere treinen ook.

Ach, zo vaak ga je niet naar Berlijn, toch? 😂 En het is een examenreis, dan mag je het er wel een keer van nemen 😉 Na de examens maar weer ietsjes harder (en vaker) werken, haha

Reputatie 2

Volgende keer boeken op bahn.de, je kunt dan zelf je zitplaatsen kiezen op een overzicht van de wagons.

Nog een tip, de Jugend BahnCard voor € 9,90 eenmalig. Geldig tot je 19de verjaardag en altijd 25% korting. 

Reageer