beantwoord

Reizen vanuit Nederland naar Duitsland

  • 28 September 2022
  • 5 reacties
  • 340 Bekeken

Hallo beste mensen. 

Over een paar dagen ben ik van plan een trip door Duitsland te maken om wat oude studiegenoten weer eens op te zoeken. Ik kwam uit op het Duitse Quer-durchs-land-ticket, waarmee ik 1 dag door heel Duitsland kan rijden. Nu vroeg ik mij af of dit ticket ook al geld vanaf de trein die ik neem vanuit Arnhem (RE19). Of geld dit ticket pas vanaf het eerste station in Duitsland (Emmerich). Zou ik dan tussen Arnhem en Emmerich een apart ticket moeten kopen, en hoe zou ik hier aan kunnen komen. Gezien de RE19 al een Duitse trein betreft zou ik aannemen dat mijn ticket hier geldig is, echter kan ik nergens duidelijkheid vinden.

Alvast bedankt voor uw antwoorden, Thomas 

icon

Beste antwoord door Thom 28 September 2022, 17:56

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Waarde naamgenoot,

Hij geldt pas vanaf Elten, maar als u een Nederlands abonnement heeft, een studentenkaart kan ook, kunt u daarmee reizen tot Elten. Daar wel uitchecken en dat kan op het perron, een beetje achteraan in de trein gaan zitten. Weekendvrij bij voorbeeld kan ook. Bepalend voor de geldigheid is datgene wat bepaald is voor het QDL, niet dat het een Duitse trein is.

 

Als uw vrienden in diverse Bundesländer wonen is QDL handig, anders volstaat een Länderticket voor bijvoorbeeld NRW.

Het QDL-ticket is alleen geldig binnen Duitsland en dus niet op grensbaanvakken. U kunt in Arnhem in de Duitse automaat een ticket naar de zone Emmerich kopen of uw ov-chipkaart gebruiken. 

Reputatie 7
Badge +1

Het QDL-ticket is alleen geldig binnen Duitsland en dus niet op grensbaanvakken.

Inderdaad alleen in Duitsland, met enkele uitzonderingen maar Arnhem hoort niet tot die uitzonderingen. Dat betekent dat het vanaf de grens geldt en niet pas vanaf Elten of Emmerich.

Reputatie 7
Badge +1

Als uw vrienden in diverste Bundesländer wonen is QDL handig, anders volstaat een Länderticket voor bijvoorbeeld NRW.

Met daarbij het voordeel dat het SchönerTagTicket NRW wel al geldig is vanaf Arnhem op de RE19.

Reputatie 7
Badge +4

Zeker!

 

Reageer