Skip to main content
Antwoord

Reserveren via Deutsche Bahn

• April 27, 2025
  • 4 reacties
  • 154 Bekeken

Thijs1975

Wij hadden vorig jaar via DB geboekt. De NS had de stoel reservering niet overgenomen. Is dit een eenmalige glitch? Of komt dit vaker voor? 

En op de terugweg bestond ons rijtuig niet meer 😀 . De stoel reservering hebben we gebruikt om de stoelen te claimen in een ander rijtuig. Gelukkig deden ze niet moeilijk. Op onze stoelen stond bahncomfort in de display. Enig idee wat bahncomfort betekent, lijkt een goedkope upgrade? Ik kon het antwoord even niet vinden, dus ik probeer het hier. 

Beste antwoord door iMark

Het is niet duidelijk met welke trein je gereisd hebt. Mogelijk was er een rijtuig afwezig. Ik vermoed dat het de IC Berlijn is geweest. Een defect rijtuig wordt dan soms uitgerangeerd. De trein kan dan zonder dat rijtuig rijden. Het is wel vervelend als je net in dat rijtuig een plaats had gereserveerd.

Binnen Duitsland kan het voorkomen dat er een ander type trein wordt ingezet. Dan kloppen de reserveringen niet meer.

Bahn Comfort is een service van DB voor een speciale categorie klanten die bonuspunten hebben verzameld. Je mag op de plaatsen zitten maar als er iemand komt met een Bahn Comfort reservering dan moet je verkassen. Het is een speciaal contingent aan plaatsen dat alleen door reizigers met Bahn Comfortstatus gereserveerd kan worden.

Meer info op Bahn Comfort

4 reacties

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • Antwoord
  • April 27, 2025

Het is niet duidelijk met welke trein je gereisd hebt. Mogelijk was er een rijtuig afwezig. Ik vermoed dat het de IC Berlijn is geweest. Een defect rijtuig wordt dan soms uitgerangeerd. De trein kan dan zonder dat rijtuig rijden. Het is wel vervelend als je net in dat rijtuig een plaats had gereserveerd.

Binnen Duitsland kan het voorkomen dat er een ander type trein wordt ingezet. Dan kloppen de reserveringen niet meer.

Bahn Comfort is een service van DB voor een speciale categorie klanten die bonuspunten hebben verzameld. Je mag op de plaatsen zitten maar als er iemand komt met een Bahn Comfort reservering dan moet je verkassen. Het is een speciaal contingent aan plaatsen dat alleen door reizigers met Bahn Comfortstatus gereserveerd kan worden.

Meer info op Bahn Comfort

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • April 27, 2025

Wij hadden vorig jaar via DB geboekt. De NS had de stoel reservering niet overgenomen.

Wat bedoel je daarmee?

Thijs1975
  • Auteur
  • Sprinter
  • May 2, 2025

Bedankt en helder. Ik reisde van Utrecht naar Keulen. We hadden via DB geboekt met stoel reservering. Op de heenweg in Utrecht stonden deze niet aangegeven op de display. Het was rustig en er zat niemand dus geen probleem. Op de terugweg viel er een rijtuig uit vermoed ik en kwam het uiteindelijk wel goed. Binnenkort naar Dortmund, kijken hoe dat gaat. 

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • May 2, 2025

Het kan soms gebeuren dat de reserveringsdisplays om een of andere reden niet werken. Dat betekend echter niet dat je reservering niet meer geldt.

Een ontbrekend rijtuig in een ICE3neo kan eigenlijk niet, daar zal dus een heel treinstel ontbroken hebben.