Staking bij de SNCF/RATP. NS-personeel solidair. | NS Community

Staking bij de SNCF/RATP. NS-personeel solidair.

  • 20 October 2022
  • 4 reacties
  • 130 Bekeken

Reputatie 7

Altijd leuk als het NS-personeel aan internationale solidariteit doet. Vooral de conductrice.

 

Ik was eergisteren en gisteren in Parijs. Voor eergisteren was er een interprofessionele staking afgekondigd, vooral bij de SNCF en de RATP. Voor gisteren deed de SNCF het nog eens over, speciaal voor de regio Ile de France.

 

Wel, die mogen dat van mij nog eens doen ! 3 op de 4 RER-treinen reden nog gewoon. Aangezien die treinen bijna zo frequent als een metro rijden, stond er eentje voor mijn neus elke keer binnen de 3 minuten dat ik op het perron stond ! En omdat de vakbonden de Fransen de stuipen op het lijf hadden gejaagd - die deden de afgelopen 2 dagen allemaal télétravail - had ik een complete coupé helemaal alleen voor mezelf (wel wat duur voor de SNCF denk ik zo...).

De Thalys reed slechts met 10 minuten vertraging. Da's normaal.

Terug op Bxl Midi: mijn trein richting Antwerpen was afgeschaft. Belgen staken niet, Belgen schaffen gewoon treinen af.

Niet getreurd: de internationale trein naar Amsterdam stond al klaar !

 

En zie daar: de kaartjescontroleur was solidair met haar Franse lotgenoten ! Die rende door de trein heen, wenste iedereen ‘goedenavond’ en ‘smakelijk eten’ en was daarna verdwenen.
Het onderdeel ‘kaartjes knippen’ sloeg ze over.


4 reacties

En zie daar: de kaartjescontroleur was solidair met haar Franse lotgenoten ! Die rende door de trein heen, wenste iedereen ‘goedenavond’ en ‘smakelijk eten’ en was daarna verdwenen.
Het onderdeel ‘kaartjes knippen’ sloeg ze over.

Heeft niets met solidariteit te maken, dit is hoe NS-conducteurs meestal hun werk doen. 

Reputatie 7
Badge

Ik schrok al. Ik dacht even dat NS ook aan het staken was. 😁

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt in ieder geval nog een conducteur gezien. De meeste reizigers zien helemaal geen conducteur tijdens hun reis.

Reputatie 7
Badge +1

Kaartjes worden al sinds de vorige eeuw niet meer geknipt. Ze worden meestal gescand, hetzij met een device daartoe, hetzij met blote oog. Daartussen zat nog een fase met stempels-wat nog steeds kan.

Overigens is mijn ervaring dat mn op die BeNeLux toch wel heel vaak tot vrijwel altijd grondig wordt gecontroleerd en dan vooral op het baanvak dat de hoogste opbrengst zou moeten dienen te hebben vanwege combo 2 tarieven: van d´n Anvers to d´n Breda.

Al die klagers: reis eens in Zweden met de SJ-daar wordt enkel die reiziger uitgenodigd tot tonen biljet die op een klaarblijkelijk onbesproken plek zit.

Reageer