Staking NS | NS Community

Staking NS

  • 31 December 2022
  • 10 reacties
  • 292 Bekeken

Op 31-8 onmogelijk om met BETAALD vervoersbewijs terug te reizen vanuit München naar Voorschoten door de zoveelste NS-staking.Geen enkele hulp van NS International dus zelf vliegticket moeten regelen ( € 259,00 ).Schadevergoeding na maanden wachten € 25!!!.Nooit,nooit meer reizen met dit bedrijf!!


10 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Je had recht op volledige terugbetaling van je terugreis als je van de reis afzag wegens meer dan 1 uur te verwachten vertraging. Heb je dat ook gevraagd?

Reputatie 7
Badge +4

U heeft mogelijk verondersteld dat NS uw vliegticket dan wel zou betalen, maar dat is echt niet zo. Als u er voor kiest te vliegen, dan is dat altijd op eigen kosten. Het was verstandiger geweest hier vooraf naar te informeren. Natuurlijk betaalt NS dit niet. De vijfentwintig euro schadevergoeding is standaard voor iedereen die overlast had, en is niet op u als persoon afgestemd. Het is een soort van generale tegemoetkoming.

Het is niet zo dat alle ongemak dat u overkomt, gecompenseerd wordt door een ander op de wijze die u het beste uitkomt. U bent uw geld kwijt en heeft ook geen recht op teruggave. Het is me een raadsel op grond waarvan u dit veronderstelt. NS zal wel gek zijn. 

Het is niet zo bijzonder dat een vervoersbewijs betaald is. Dat is normaal voor de meeste reizigers.

Reputatie 7
Badge +3

Had je vooraf overleg met NS over vergoeding kosten vliegreis? Dan zou je op de mail met tegemoetkoming van €25 kunnen reageren dat vooraf gesteld is dat volledige kosten vergoed zouden worden (wel bewijs hebben).

Was het niet mogelijk om tot de grens met de trein te reizen of de terugreis op een andere datum te maken en een goedkopere overnachting te boeken dan wat nu de vliegreis gekost heeft?

Reputatie 7
Badge +1

Was het niet mogelijk om tot de grens met de trein te reizen of de terugreis op een andere datum te maken en een goedkopere overnachting te boeken dan wat nu de vliegreis gekost heeft?

In principe heb je die mogelijkheid, en wel zonder extra kosten. Je hebt immers een keuze tussen (1) afzien van de treinreis, met volledige terugbetaling, (2) reizen met de eerstvolgende mogelijkheid en (3) reizen op een toekomstige datum naar keuze.

Bij optie (2) heb je bovendien recht op compensatie bij vertraging en een verblijf voor overnachting als je gestrand bent.

De standaardschadevergoeding die NS kennelijk heeft betaald is in dit geval (reis niet mogelijk op de geboekte dag) dus altijd incorrect.

Reputatie 7
Badge +1

Was het niet mogelijk om tot de grens met de trein te reizen of de terugreis op een andere datum te maken en een goedkopere overnachting te boeken dan wat nu de vliegreis gekost heeft?

In principe heb je die mogelijkheid, en wel zonder extra kosten. Je hebt immers een keuze tussen (1) afzien van de treinreis, met volledige terugbetaling, (2) reizen met de eerstvolgende mogelijkheid en (3) reizen op een toekomstige datum naar keuze.

Bij optie (2) heb je bovendien recht op compensatie bij vertraging en een verblijf voor overnachting als je gestrand bent.

De standaardschadevergoeding die NS kennelijk heeft betaald is in dit geval (reis niet mogelijk op de geboekte dag) dus altijd incorrect.

Is dat wel zo. In Duitsland was er natuurlijk geen sprake van een staking. TS had bijvoorbeeld ook naar de grens kunnen gaan met de trein. Ja ik weet dan is hij nog niet thuis, maar ik vraag mij wel af of NS dan zomaar de hele reis moet betalen. In plaats van het vliegtuig had hij misschien ook wel een flixbus kunnen nemen?

Reputatie 7
Badge +1

Was het niet mogelijk om tot de grens met de trein te reizen of de terugreis op een andere datum te maken en een goedkopere overnachting te boeken dan wat nu de vliegreis gekost heeft?

In principe heb je die mogelijkheid, en wel zonder extra kosten. Je hebt immers een keuze tussen (1) afzien van de treinreis, met volledige terugbetaling, (2) reizen met de eerstvolgende mogelijkheid en (3) reizen op een toekomstige datum naar keuze.

Bij optie (2) heb je bovendien recht op compensatie bij vertraging en een verblijf voor overnachting als je gestrand bent.

De standaardschadevergoeding die NS kennelijk heeft betaald is in dit geval (reis niet mogelijk op de geboekte dag) dus altijd incorrect.

Is dat wel zo. In Duitsland was er natuurlijk geen sprake van een staking. TS had bijvoorbeeld ook naar de grens kunnen gaan met de trein. Ja ik weet dan is hij nog niet thuis, maar ik vraag mij wel af of NS dan zomaar de hele reis moet betalen. In plaats van het vliegtuig had hij misschien ook wel een flixbus kunnen nemen?

Waar de staking is, dat doet niet terzake. Bepalend is wat de verwachte vertraging op je eindbestemming is. Verder suggereer ik nergens dat NS het vliegtuig moet betalen, maar som ik op wat de keuze is. Vervangend vervoer met een vliegtuig zal NS denk ik niet willen betalen zonder overleg vooraf. In principe echter zijn de spoorwegen verplicht om zelf de reiziger te laten kiezen en de 3 keuzemogelijkheden uit zichzelf aan te bieden. Doen ze dat niet, dan vraag je er het beste om, dan wel telefonisch dan wel aan het personeel ter plaatse.

Voor optie (2) is het doorgaans wel het beste om zover mogelijk door te reizen.

In dit geval zou ik er zonder meer informatie van TS van uitgaan dat optie (1) is gekozen.

Eeeh misschien had u eerst uw reisverzekering kunnen bellen om te vragen wat zij eventueel vergoeden of wat u als mogelijkheden had welke door hen vergoed zouden worden.

NS International was niet bereikbaar voor hulp en ik moest snel iets regelen vanwege werk.Ik ben van mening dat NS zich aan haar vervoersplicht heeft onttrokken en zal echt NOOIT,NOOIT,NOOIT meer met dit waardeloze bedrijf reizen!!

Reputatie 7
Badge +3

Via de website van NS International kun je compensatie vragen voor je niet-gebruikte ticket.
https://www.nsinternational.com/nl/tickets-kopen/annuleren-en-wijzigen
“Let op: wijzigt of annuleert u tickets vanwege een spoor- of treincalamiteit waarbij de vertraging oploopt tot meer dan 60 minuten of staking en moet u kosten betalen? Doe dat dan via het formulier 'Aanvraag compensatie bij vertraging'. Door drukte is de afhandeltijd op dit moment helaas ongeveer 8 weken.”
Helaas is het nu niet meer mogelijk om het formulier te gebruiken voor de treinuitval van 31 augustus.

Reputatie 7
Badge +1

Helaas is het nu niet meer mogelijk om het formulier te gebruiken voor de treinuitval van 31 augustus.

Aangezien er al iets was aangevraagd, maar er slechts 25€ is uitgekeerd, lijkt het me het beste om op de mail met de toekenning daarvan te reageren en daarin om volledige terugbetaling te vragen van de hele terugreis, dit op basis van EU-verordening 1371/2007 artikel 16.

Reageer