beantwoord

trein naar aken

  • 10 December 2023
  • 20 reacties
  • 328 Bekeken

Hoii, ik ben van plan om binnenkort met wat mensen richting Aken te gaan. Nou is er een vervangende bus geregeld van Heerlen naar Aken ipv de trein door werkzaamheden. Nou vroeg ik me af of we die bus met onze dagkaart zowel heen naar Aken als terug naar heerle kunnen gebruiken.

ik zie graag een antwoord tegemoet!

 

icon

Beste antwoord door MoDe 10 December 2023, 19:56

Bekijk origineel

20 reacties

Badge +3

De Jongeren Dagkaart is alleen geldig in treinen van NS. Tussen Heerlen en Aken rijden geen treinen van NS. U mag dus niet op dat traject reizen met uw Jongeren Dagkaart. Dat geldt ook voor bussen die op dat traject worden ingezet als treinvervangend vervoer.

Oke, zou ik dan met een pinpas in kunnen checken? Of is een studenten ov kaart ook mogelijk? Zou er een goedkopere optie zijn dan 6,36 heen en terug zoals een Arivva dagkaart ofzo? 
 

 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt met ov chipkaart inchecken. In Aken staat een uitcheckpaal. Maar als je vrij reizen met studentenOV hebt is de hele reis gratis en anders met 40% korting.

Oké bedankt! Dus de regels over bus vervallen hier en zijn bij deze vervangende bus de trein regels van toepassing? Omdat deze bus de trein vervangt. Is de samenreis korting dan van ook van pas?

Badge +3

Oké bedankt! Dus de regels over bus vervallen hier en zijn bij deze vervangende bus de trein regels van toepassing? Omdat deze bus de trein vervangt. Is de samenreis korting dan van ook van pas?

Ja, Samenreiskorting is geldig.

Iedere persoon die reist op een NS abonnement of SRP mag 3 medereizigers meenemen met Samenreiskorting. Deze dient geladen te worden op een (anonieme) ov-chipkaart, of als iemand NS Flex heeft in de app. Een enkele reis Heerlen - Aachen kost dan € 3,82

Een NS e-ticket met Samenreiskorting werkt niet voor Aachen, want moet via NS International gekocht worden (en die verkopen ze niet!).

Via 9292 of de app die je toont kan het volgens mij ook niet (tickets met korting), dus dan kost een enkeltje € 6,36

Let op dat als je met een Jongeren Dagkaart naar Heerlen reist, je bij een overstap in Sittard iets langer (11 minuten) moet wachten op de volgende NS intercity, want je mag dus niet met de Arriva stoptrein. Uiteindelijk kom je slechts 4 minuten later in Heerlen aan.

Badge +3

bij deze vervangende bus

In de reisadviezen die u eerder in dit topic plaatste, is overigens geen sprake van treinvervangend busvervoer, maar rijden er gewoon treinen tussen Heerlen en Aken.

Hoe bedoelt u? Zover ik zie zie ik dat er stop bussen rijden ipv treinen door werkzaamheden. Dan gelden er toch trein regels voor de stop bussen?

 

Badge +3

Het staat een beetje onhandig in de Reisplanner.

Er rijden wel treinen maar op sommige dagen vallen enkele ritten uit. Deze worden vervangen door bussen.

 

Oke, bedankt! Dus stel ik reis op zo’n dag dat de trein uitvalt kan ik de stop bus nemen ipv de trein met de trein regels?

Badge +3

Oke, bedankt! Dus stel ik reis op zo’n dag dat de trein uitvalt kan ik de stop bus nemen ipv de trein met de trein regels?

Precies!

Reputatie 7
Badge +3

Als er ter vervanging van een trein (werkzaamheben, storingen) een bus rijdt moet je die zien als een trein waar alle vervoersbewijzen die normaal voor die trein geldig zijn ook geldig zijn in de bus.

 

Oke, kan je ook dan weer met je studenten ov terug van Aken naar Heerlen? Of kan dat niet vanwege het Duitse ov?

Badge +3

Oke, kan je ook dan weer met je studenten ov terug van Aken naar Heerlen? Of kan dat niet vanwege het Duitse ov?

Is geen probleem, in Aken staat een Arriva OV-chipkaart paaltje (in de staitonshal, bij de McDonald’s) waar je kunt inchecken voor naar Heerlen (en uitchecken op de heenweg dus, mocht je daar met een bus aankomen).

In feite telt Aachen gewoon als een Nederlands treinstation (antennetraject), zelfde voor Gronau, Emmerich en nog wat stations vlakbij de grens waar Arriva treinen rijden.

Terzijde: omgekeerd kan je met een Duits kaartje ook tot Hengelo of Arnhem (of in ieder geval Zevenaar, wat de Duitsers zien als ‘vlakbij Elten’ dus zelfde prijs)

Oké dus bij Heerlen inchecken in de bus en uit checken bij Heerlen in de bus op de terugweg? En dan uit checken en inchecken bij Aken op die Arriva paal?

Of staat er bij Heerlen ook zo’n Arriva paal?

Reputatie 7
Badge +4

ls u aankomt op het perron in Heerlen en zo nodig uitcheckt bij NS, staat er een Arrivapaal naast, en die is er dus weer direct naast de trein die naar Aken gaat.

 

In Aken staat de Arrivapaal in de stationshal bij het begin van de gang die naar de treinen gaat. Vlakbij het Reisezentrum en niet al te ver van Mac Donalds als dat u meer zegt.

Badge +3

Of staat er bij Heerlen ook zo’n Arriva paal?

Ja, natuurlijk… zelfde als in Roermond en Sittard en zo.

Het Arriva traject (Limburg) reikt tot Aachen, en een SRP is daar dus gewoon geldig.

De Jongeren dagkaart niet, want Arriva is geen NS.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt met studentenOV met Arriva treinen en treinvervangende Arriva bussen reizen, maar niet met de Duitse treinen. Houd de reisplanner goed in de gaten, er willen nogal eens treinen uitvallen of defect (stroomstoring) raken op dat stukje. De treinen tussen Heerlen en Aken rijden 1x per uur.

Oké bedankt! Dus je zou alleen de trein kunnen pakken aangegeven in de reisplannen?

als er een vervangende bus is gelden de saldo regels op je ov chipkaart ook voor de trein?

Je kunt met studentenOV met Arriva treinen en treinvervangende Arriva bussen reizen, maar niet met de Duitse treinen. Houd de reisplanner goed in de gaten, er willen nogal eens treinen uitvallen of defect (stroomstoring) raken op dat stukje. De treinen tussen Heerlen en Aken rijden 1x per uur.

 

Badge +3

Bij treinvervangende bussen checkt u nog altijd in en uit bij de paaltjes die u ook gebruikt als de trein wel rijdt. Er gelden daarom dan dezelfde regels als voor de trein.

Reageer