Met veel tamtam aangekondigd en plotseling weer geschrapt.
HandigÂ
Maar hij kan dan nog wel vanaf Rotterdam vertrekken lijkt me?
HandigÂ
Maar hij kan dan nog wel vanaf Rotterdam vertrekken lijkt me?
Dat lijkt mij ook. Treinenweb.nl zegt in hun nieuwsartikel dan ook dat de Eurostar mogelijk tijdelijk verdwijnt op Amsterdam Centraal.
Dat is toch heel iets anders dan wat de kop doet vermoeden. Al hoort een dergelijk trein wel naar Amsterdam te gaan. Vanaf Rotterdam naar Londen is zo erg nog niet. ;-)
In feite zeggen NS en ProRail tegen de staatssecretaris om aan te geven welke binnenlandse treinseries moeten sneuvelen om tijdens de verbouwing de Eurostar vanaf Amsterdam Centraal te laten rijden tijdens de verbouwing.
Het is best ingewikkeld vanwege de uitgebreide incheckprocedure in het speciale gebouw op spoor 15. Vertrekkende treinen kunnen alleen daar afgehandeld worden. Daar zal dus een alternatief voor gevonden moeten worden. Amsterdam Zuid of Schiphol lijken me lastige alternatieven vanwege de noodzakelijkheid van een apart gebouw voor het inchecken en het afgrendelen van het vertrekspoor voor vertrek van de trein.
Vertrek van Rotterdam Centraal en aankomst in Amsterdam Centraal is misschien de enige mogelijkheid om de verbinding in stand te houden. De treinen rijden dan leeg van Watergraafsmeer naar Rotterdam Centraal.
Al heeft de schrijver niet helemaal door hoe het werkt:
Sinds 2020 rijdt de Eurostar tussen Amsterdam Centraal en Londen. Ook vanuit Rotterdam gaat een trein naar het Verenigd Koninkrijk. Het is nog niet bekend wat de gevolgen voor die trein zijn.
EDIT: Artikel is inmiddels aangepast.
Eerst zou het om begin 2024 tot na 2036 gaan, vanaf begin van het werk aan de sporen op Amsterdam Centraal tot het gereedkomen van het derde perron op Amsterdam Zuid, dat tot die tijd geen capaciteit heeft om dit op te vangen. De minister ging op zoek om deze periode op te vullen en vond eerst voor 2027-2036 de Amstelpassage als locatie voor een nieuwe (meteen ook grotere) terminal op Amsterdam Centraal en ging toen nog verder zoeken. Vandaag stuurde ze het resultaat naar de kamer. De oude terminal kan een half jaartje langer open blijven en die in de Amstelpassage eerder open. Dan blijft dit gat over, waarvoor geen (andere) oplossing is gevonden.
Eurostar schijnt zeer waarschijnlijk niet vanaf Rotterdam te willen vertrekken dus de vraag lijkt nu of ze blijven rijden met weer controles op Brussel of Ăźberhaupt vanaf daar pas gaan vertrekken in die periode.
Eurostar schijnt zeer waarschijnlijk niet vanaf Rotterdam te willen vertrekken dus de vraag lijkt nu of ze blijven rijden met weer controles op Brussel of Ăźberhaupt vanaf daar pas gaan vertrekken in die periode.
Logisch als er tussen Rotterdam en Brussel maar maximaal 160 reizigers mee mogenÂ
HandigÂ
Maar hij kan dan nog wel vanaf Rotterdam vertrekken lijkt me?
Dat lijkt mij ook. Treinenweb.nl zegt in hun nieuwsartikel dan ook dat de Eurostar mogelijk tijdelijk verdwijnt op Amsterdam Centraal.
Ik begreep dat er een maximum is aan passagiers die via Rotterdam kunnen vertrekken in verband met beschikbare capaciteit van de incheck terminal. Ik mee 150 ofzo. Een stuk of 265 kunnen via Amsterdam normaliter. Met die passagiers vanaf Rotterdam is het niet rendabel.
Tja, NS had ook kunnen bedenken om dan meer treinen in te zetten tussen NL en Brussel met daar een overstap op de Eurostar. Zeker aangezien de ICNG natuurlijk ook instroomt blijven er stammen over waar alleen een loc voor nodig is om als extra IC Brussel te laten rijden.
Â
# Gemiste kans
Het artikel van de NOS https://nos.nl/artikel/2477477-volgend-jaar-maandenlang-geen-eurostar-vanuit-amsterdam-naar-londen gaat dus om 11 maanden inderdaad.
Tja, NS had ook kunnen bedenken om dan meer treinen in te zetten tussen NL en Brussel met daar een overstap op de Eurostar. Zeker aangezien de ICNG natuurlijk ook instroomt blijven er stammen over waar alleen een loc voor nodig is om als extra IC Brussel te laten rijden.
NS zet nergens een extra trein in, ze schrappen alleen maar treinen.
Tja, NS had ook kunnen bedenken om dan meer treinen in te zetten tussen NL en Brussel met daar een overstap op de Eurostar. Zeker aangezien de ICNG natuurlijk ook instroomt blijven er stammen over waar alleen een loc voor nodig is om als extra IC Brussel te laten rijden.
Â
# Gemiste kans
Gaan ze dat niet doen dan? Ik begreep dat er nog gezocht wordt naar een oplossing om de reizigers (i.i.g. zonder directe Eurostar vanaf Amsterdam) toch te vervoeren. Als Eurostar het niet wil/kan, lijkt het mij niet raar als NS daar toch weer voor gaat zorgen.
Tja, NS had ook kunnen bedenken om dan meer treinen in te zetten tussen NL en Brussel met daar een overstap op de Eurostar.
En misschien heeft de NS dat ook wel gedaan ;)
Op Twitter een discussie over iemand met een (Engelse) bijstandsuitkering/bewindvoering die blijkbaar niet onbeperkt internationaal mag reizen?
Dat klopt en is vergelijkbaar met Nederland want waarom zou je met een uitkering naar het buitenland willen? Dat mag dus niet zomaar!
Goedkoop dagje naar Phantasialand Keulen gaat het niet worden (je mag tot Aachen met je ov-chipkaart), dus ga maar naar de (duurdere) Efteling dan want dat mag wel⌠Heb het ook niet bedacht.
Maar er was sprake van een ârelatie met iemand in Amsterdamâ (leuk voor ze, ze willen gaan trouwen zelfs of zo!) en dan mag het wel.
Maar dan mag je dus niet naar Brussel reizen (ook niet om vanuit daar naar Amsterdam door te reizen). Dus maar een (goedkope) vlucht?
Ja dus...
Â
Het artikel van de NOS https://nos.nl/artikel/2477477-volgend-jaar-maandenlang-geen-eurostar-vanuit-amsterdam-naar-londen gaat dus om 11 maanden inderdaad.
Kan zo maar veel meer dan 11 maanden worden. Grootscheepse verbouwingen lopen wel vaker uit. Meestal eigenlijk.
De meeste mensen zullen wel gaan vliegen. Hebben geen zin in lange overstappen in Brussel (minstens 45-60 minuten tevoren aanwezig zijn in de terminal) en dan ook nog eventuele vertraging naar Brussel (wat niet zelden voorkomt) moeten incalculeren.
Leve het internationaal spoorvervoer
Het artikel van de NOS https://nos.nl/artikel/2477477-volgend-jaar-maandenlang-geen-eurostar-vanuit-amsterdam-naar-londen gaat dus om 11 maanden inderdaad.
De meeste mensen zullen wel gaan vliegen. Hebben geen zin in lange overstappen in Brussel (minstens 45-60 minuten tevoren aanwezig zijn in de terminal) en dan ook nog eventuele vertraging naar Brussel (wat niet zelden voorkomt) moeten incalculeren.
Vliegen lijkt me ook de meest logische oplossing.
Lees net dat Eurostar-topvrouw Gwendoline Cazenave ook overweegt om definitief te stoppen met de verbinding naar Amsterdam.
Vanuit de Kop van Noord Holland is de Eurostar vanaf Amsterdam nog de moeite waard. Hoewel ik in mei vanaf Rotterdam reisde omdat een vriendin daar vlakbij woonde en je niet in 1 boeking 2 verschillende vertrekstations mocht hebben. Maar het is inderdaad aantrekkelijker om te vliegen straks dan als je in Brusael 60 min van te voren moet zijn vanaf hier.
Ik heb dit gevonden op https://nltimes.nl/2023/06/02/amsterdam-london-trains-months-next-year-due-maintenance-work.
âEurostar leader Gwendoline Cazenave will come to the Netherlands on Monday for a meeting with the ministry, ProRail and NS, a spokesperson for the transport company said. "We are looking for a compromise. But if there is no solution, we will have to stop our direct timetable from the Netherlands to London," he added. The spokesperson could not yet say whether that would be permanent or temporary.
According to Eurostar, only running from Rotterdam to London would be unprofitable. Due to the limited space at the Rotterdam station, only 160 passengers can board there, while the trains have a capacity for 900 passengers. Without the maximum of 265 passengers boarding at Amsterdam Central, the trains will be too empty.â
Ik vind het nogal merkwaardig dat niet wordt gekeken naar (tijdelijke) uitbreiding van de capaciteit van de incheckruimte in Rotterdam Centraal. Het personeel dat nu in Amsterdam werkt zou daar dan kunnen werken.Â
Overigens vind ik het allemaal van een onwaarschijnlijke knulligheid. Heeft niemand nagedacht over de gevolgen van de verbouwing van Amsterdam Centraal? Waarom komt dit allemaal zo laat aan de orde? En waarom is er niet gekeken naar vertrek vanaf een alternatief station in Amsterdam? Waarbij alle extra controles voor vertrek natuurlijk wel een probleem is bij de exploitatie. Een alternatief is niet eenvoudig te regelen zoals dat bij Thalys wel kan.
Â
iMark zei: Overigens vind ik het allemaal van een onwaarschijnlijke knulligheid. Heeft niemand nagedacht over de gevolgen van de verbouwing van Amsterdam Centraal? Waarom komt dit allemaal zo laat aan de orde? En waarom is er niet gekeken naar vertrek vanaf een alternatief station in Amsterdam? Waarbij alle extra controles voor vertrek natuurlijk wel een probleem is bij de exploitatie. Een alternatief is niet eenvoudig te regelen zoals dat bij Thalys wel kan
Â
Dit dus. De Eurostar rijdt nu pas een paar jaar en de verbouwing van Amsterdam CS zit al veel langer in de pen. Regeren is vooruitzien behalve bij Prorail blijkbaar. Wordt echt tijd dat er wat aan die club gedaan wordt, want het faalt echt aan alle kanten.
Tja, NS had ook kunnen bedenken om dan meer treinen in te zetten tussen NL en Brussel met daar een overstap op de Eurostar.
En misschien heeft de NS dat ook wel gedaan ;)
Geloof jij in sprookjes?
Nee, ik geloof in feiten.
Ik vind het nogal merkwaardig dat niet wordt gekeken naar (tijdelijke) uitbreiding van de capaciteit van de incheckruimte in Rotterdam Centraal. Het personeel dat nu in Amsterdam werkt zou daar dan kunnen werken.Â
Â
Â
Â
Dat snap ik ook niet. Zeker als Rotterdam begin/eindhalte wordt kan die trein al langer voor vertrek aan het perron staan zodat de reizigers niet meer in dat âveehokâ achter die hekken hoeven te blijven wachten totdat de trein komt binnenrijden. Dan kan de boarding eerder beginnen en loopt het bij de douane/controle ook een stuk sneller door waardoor de reizigerscapaciteit flink omhoog kan.Â
Ik denk dat er ook vooral een heleboel onwil is bij de betrokken partijen, dat hierover niet eerder nagedacht is. Of gewoon slecht management.
Nee, ik geloof in feiten.
Dus we gaan toch extra treinen zien naar Brussel ?
Overigens vind ik het allemaal van een onwaarschijnlijke knulligheid. Heeft niemand nagedacht over de gevolgen van de verbouwing van Amsterdam Centraal? Waarom komt dit allemaal zo laat aan de orde? En waarom is er niet gekeken naar vertrek vanaf een alternatief station in Amsterdam? Waarbij alle extra controles voor vertrek natuurlijk wel een probleem is bij de exploitatie. Een alternatief is niet eenvoudig te regelen zoals dat bij Thalys wel kan.
Dit komt niet uit de lucht vallen hoor, de Kamer wordt er al jaren over geĂŻnformeerd intussen, in ieder geval sinds de periode dat dit een probleem kon zijn veel langer bleek te worden na de heraanbesteding in delen van Zuidasdok. Dat was al zo ongeveer toen de Eurostar net revhtstreeks ging rijden. De terminal op het perron voor spoor 15 is ook altijd is tijdelijk oplossing bedoeld.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.