beantwoord

Trein uitgevallen

  • 7 April 2024
  • 9 reacties
  • 198 Bekeken

Ik reis zondag 14 april naar Keulen (Utrecht - Venlo - Düsseldorf - Keulen). Echter is de trein van Venlo naar Düsseldorf uitgevallen. Ik had het ticket gekocht alvorens dit bekend werd gemaakt. Nu is de ‘Zugbindung aufgehoben’. Dit betekent dat ik met mijn ticket met een andere trein kan reizen om in Keulen te komen. Het is mij erg onduidelijk welke trein ik nu kan nemen. Kan ik nu ook de ICE nemen of niet? Hoe zit dat? Dank voor jullie hulp/advies. 

icon

Beste antwoord door rvdborgt 8 April 2024, 09:02

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Dat kan helaas niet. U mag met een standaard internationaal kaartje niet via een andere route de ICE nemen. Het Duitse Zugbindung is aan een bepaalde trein op een bepaalde tijd gekoppeld en als de trein door wat voor reden ook uitvalt, dan mag er een andere genomen worden. Voor de ICE geldt een apart tariefsysteem. Als u een ICE-ticket had dan mag u een andere ICE nemen bij Zugbindung aufgehoben, maar uw reservering voor een plaats is vervallen. Als u echter een niet ICE-ticket had, dan heeft u daar geen recht op.

Had u een ICE-ticket voor een omgeleide ICE via Den Bosch?

Reputatie 7
Badge +1

Wat voor kaartje had je (een screenshot zou helpen)? Was het er wel een met treinbinding? Met welke treinen precies zou je reizen?

Reputatie 7
Badge

Ik vermoed dat @Philip264 voor het laatste gedeelte een ICE of IC heeft geboekt. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik vermoed dat @Philip264 voor het laatste gedeelte een ICE of IC heeft geboekt. 

Dat zou kunnen, maar zeker weten doen we dat niet. Het zou niet voor het eerst zijn dat DB iets in een waarschuwingsmail schrijft dat niet van toepassing is. Het is wel belangrijke informatie om de vraag te kunnen beantwoorden.

Reputatie 7
Badge

Je kan via bahn.de goedkope tickets naar Keulen en Duisburg boeken door bij via als tussenstations Venlo en Düsseldorf op te geven. Laatste stukje is dan vrijwel altijd met ICE.

Reputatie 7
Badge +4

Venlo-Gladbach-Keulen kan ook met regionale treinen, evenals Duisburg-Keulen. 

Reputatie 3

Zo te zien zijn er werkzaamheden tussen Venlo en Mönchengladbach.

Ga vanuit dat er bussen rijden tussen Venlo en Mönchengladbach, al staan deze nu niet in de reisplanner. Ik denk dat de bussen later in de reisplanner komen te staan.

 

Het is NIET toegestaan in Duitsland om met een treinkaart voor regionale openbaar vervoer met IC of ICE te rijden.

Plan op een latere moment uw reis in de DB app, met bij opties alleen regionale openbaar vervoer.

 

Met Deutschland-Ticket (€49 per maand) 24-StundenTicket of SchönerTagTicket NRW en NS treinkaart Utrecht Arnhem mag u gebruik maken van RE19 (stoptrein Arnhem Düsseldorf van VIAS). Vanaf Düsseldorf rijden regionale treinen naar Köln.

Met een ticket Venlo naar Köln moet u via Venlo en Mönchengladbach reizen.

 

Neem contact op met klantenservice waar u uw ticket gekocht hebt.

Reputatie 2

In tegenstelling tot wat hierboven staat mag je volgens mij wel degelijk een ICE nemen als je oorspronkelijk met een RE zou reizen (tenzij je een Deutschland- of NRW-Ticket had) , zie https://www.bahn.de/service/ueber-uns/inside-bahn/tipps-tricks/was-tun-wenn-es-mal-schief-laeuft#

Je moet dan eerst een ICE-kaartje kopen en dat geld later terugvorderen. Ook mag je afwijken van de oorspronkelijke route, zolang je maar op het oorspronkelijke station aankomt (niet Köln Messe/Deutz als het oorspronkelijk Köln Hbf was). Of je ook een andere grensovergang (en dus de ICE Utrecht-Köln Hbf) mag nemen is niet duidelijk. Ik zou sowieso contact opnemen met de verkoper van het ticket. 

Reputatie 7
Badge +1

In tegenstelling tot wat hierboven staat mag je volgens mij wel degelijk een ICE nemen als je oorspronkelijk met een RE zou reizen (tenzij je een Deutschland- of NRW-Ticket had) , zie https://www.bahn.de/service/ueber-uns/inside-bahn/tipps-tricks/was-tun-wenn-es-mal-schief-laeuft#

Je moet dan eerst een ICE-kaartje kopen en dat geld later terugvorderen. Ook mag je afwijken van de oorspronkelijke route, zolang je maar op het oorspronkelijke station aankomt (niet Köln Messe/Deutz als het oorspronkelijk Köln Hbf was).

Dank voor de aanvulling; ik was dit uit het oog verloren maar dat was inderdaad altijd al mogelijk bij DB-tickets.

Of je ook een andere grensovergang (en dus de ICE Utrecht-Köln Hbf) mag nemen is niet duidelijk. Ik zou sowieso contact opnemen met de verkoper van het ticket. 

Een andere grensovergang was altijd al toegestaan als je volgende reismogelijkheid daarlangs loopt.

Reageer