beantwoord

Verkeerde spoor in NS-reisplanner Emmerich - Arnhem

  • 25 June 2023
  • 8 reacties
  • 244 Bekeken

Reputatie 3

Gisteren ben ik met de trein van Emmerich naar Arnhem gegaan. In de NS-reisplanner staat dat deze trein van spoor 1 vertrekt, maar in werkelijkheid is dat van spoor 3.

Dit lijkt bij (bijna?) elke trein verkeerd te gaan, in ieder geval gisteren en vandaag. In de reisplanner van DB klopt het vertrekspoor wel.

Hoe komt dit en kan dit gecorrigeerd worden?

 

icon

Beste antwoord door Laura NS 26 June 2023, 09:16

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +2

De binnenlandse NS-app is eigenlijk niet geschikt voor die grensoverschrijdende stoptreinen en heeft daarvan geen vertreksporen. Blijkbaar default de planner dan naar spoor 1, want dat doet ‘ie op werkelijk elk grensoverschrijdend stoptreintje naar Nederland.

Op zich opmerkelijk, want als je dan vervolgens vanuit de planner doorklikt naar de actuele vertrektijden van dat buitenlandse station dan staat er gewoon geen bekend vertrekspoor bij de betreffende trein (maar wel bij de overige treinen trouwens).
Vreemd genoeg gaat dat dan ook weer alleen fout als je voor vandaag plant, want voor morgen geeft ‘ie gewoon geen vertrekspoor weer.

Reputatie 7
Badge +1

De binnenlandse NS-app is eigenlijk niet geschikt voor die grensoverschrijdende stoptreinen en heeft daarvan geen vertreksporen. Blijkbaar default de planner dan naar spoor 1, want dat doet ‘ie op werkelijk elk grensoverschrijdend stoptreintje naar Nederland.

Vreemd genoeg gaat dat dan ook weer alleen fout als je voor vandaag plant, want voor morgen geeft ‘ie gewoon geen vertrekspoor weer.

Dat is dan een bug dus.

Och ja, dat speelt al jaren. De informatie zou beschikbaar moeten zijn, aldus NS. In werkelijkheid klopt het veelal niet helaas. 
 

NS schrijft:

NS reisplanners tonen (inmiddels) wel de juiste spoorinformatie omdat deze data ten behoeve van de internationale reisplanner vanuit de historie van Euro Eva/EFZ (plan) en Railteam (actueel) worden betrokken en NS Reisplanner ook over deze data kan beschikken.

Badge +3

Och ja, dat speelt al jaren. De informatie zou beschikbaar moeten zijn, aldus NS. In werkelijkheid klopt het veelal niet helaas. 

NS International zegt wel spoor 3.

NS Internationaal komt uit een compleet ander systeem. 

@Daniel 

Blijkbaar default de planner dan naar spoor 1, want dat doet ‘ie op werkelijk elk grensoverschrijdend stoptreintje naar Nederland.

 

Eerder nog, in DONNA plant men spoor 1. Iets waar ProRail graag van af wil, internationale stops in DONNA. 

Dus overal gaat het goed, behalve de NS-app (nationaal)? Ik zet de feedback sowieso even door. Mooi als dat gelijk getrokken kan worden.

Ik zet in op: NS haalt adviezen tegenwoordig bij RIG vandaan, en RIG luistert enkel naar de reguliere datasets. Dus geeft spoor 1 want dat rolt zo uit patroonritten. 
 

Dan moet men dus RIG zover krijgen om naar buitenlandse data te gaan luisteren. Als men dat voor elkaar krijgt, breng ik taart naar Mlab. 

Reageer