Vervoerbewijs NS Internationaal | NS Community
beantwoord

Vervoerbewijs NS Internationaal

  • 23 November 2022
  • 12 reacties
  • 309 Bekeken

Ik heb een Vervoerbewijs Ede-Wageningen naar Antwerpen (via Roosendaal). Niet geldig in de Thalys, maar wel geldig in de IC direct. Voor het Nederlandse traject gebruik ik mijn Vrij-reizen dag. Op het vervoerbewijs staat Klasse 1. Mijn vrij reizen dag is klasse 2. Geldt nu voor het gehele traject klasse 1?

En hoe zit dat met in- en uitchecken? In Roosendaal uitchecken??

 

Groeten,

Bram

icon

Beste antwoord door MoDe 23 November 2022, 13:17

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dan kun je in Nederland alleen in 2e klas reizen.

In- en uitchecken doe je nergens. Voor eventuele poortjes gebruik je het kaartje dat je gekocht hebt.

Bij het kopen van het vervoersbewijs heeft u waarschijnlijk ingevuld dat u 100% korting hebt op het Nederlandse traject waardoor u alleen voor het Belgische deel betaalt. 

Als u op uw vrije reisdag reist betekent dat u voor het Nederlandse deel tweede klas reist. Dat geldt dus niet tot Breda maar tot Noorderkempen. U kunt dus niet vanaf Breda al in de eerste klas gaan zitten.

U hoeft op het Nederlandse deel niet in of uit te checken maar u passeert de poortjes met de blokjescode op uw internationale biljet. Uiteraard moet u uw chipkaart met vrije reisdag wel bij u hebben voor controle.

Het is me overigens een raadsel waarom u een ticket eerste klas hebt gekocht voor die laatste tien minuten van Noorderkempen tot Antwerpen. Maar goed u mag nu in Noorderkempen verhuizen van de tweede naar de eerste klas.

Reputatie 7
Badge +2

Als u op uw vrije reisdag reist betekent dat u voor het Nederlandse deel tweede klas reist. Dat geldt dus niet tot Breda maar tot Noorderkempen. U kunt dus niet vanaf Breda al in de eerste klas gaan zitten.

Niet tot Noorderkempen, maar tot de grens. Het naar de 1e klas wisselen mag dus al net iets eerder. Maar idd nog niet in Breda.

Reputatie 7
Badge +1

Als u op uw vrije reisdag reist betekent dat u voor het Nederlandse deel tweede klas reist. Dat geldt dus niet tot Breda maar tot Noorderkempen.

TS schreef "via Roosendaal”.

Ook dan geldt de 1e klas natuurlijk vanaf de grens, ca. 1 km voor station Essen.

Voor het Nederlandse traject gebruik ik mijn Vrij-reizen dag.

Als je in Nederland ook in 1ste klas wil reizen, dan moet je een toeslag betalen voor 1ste klas. Bij mijn weten zijn deze geldig tot aan de grens. Met je internationale ticket mag je van de grens tot Antwerpen ook 1ste klas zitten. 

Voor de verschillende opties voor de toeslag (Flex Altijd Vrij, Dal Vrij, keuzedag of andere) zie Klasse wisselen: upgrade naar 1e klas | Klantenservice | NS.

Reputatie 7
Badge +3

Bij het kopen van het vervoersbewijs heeft u waarschijnlijk ingevuld dat u 100% korting hebt op het Nederlandse traject waardoor u alleen voor het Belgische deel betaalt. 

Als u op uw vrije reisdag reist betekent dat u voor het Nederlandse deel tweede klas reist. Dat geldt dus niet tot Breda maar tot Noorderkempen. U kunt dus niet vanaf Breda al in de eerste klas gaan zitten.

U hoeft op het Nederlandse deel niet in of uit te checken maar u passeert de poortjes met de blokjescode op uw internationale biljet. Uiteraard moet u uw chipkaart met vrije reisdag wel bij u hebben voor controle.

Het is me overigens een raadsel waarom u een ticket eerste klas hebt gekocht voor die laatste tien minuten van Noorderkempen tot Antwerpen. Maar goed u mag nu in Noorderkempen verhuizen van de tweede naar de eerste klas.

Als er op een keuzedag gereisd wordt, dan zal er toch ingecheckt moeten worden met de kaart waarop deze staat om hem geldig te maken. Anders blijft de keuzedag staan en kan voor een volgende reis gebruikt worden.

Reputatie 7
Badge +3

Wat MoDe zegt inderdaad. 

Wat dan wel weer als gevolg heeft dat een internationale reis met keuzedag wél een middagspits kent.

Reputatie 7
Badge +1

Als er op een keuzedag gereisd wordt, dan zal er toch ingecheckt moeten worden met de kaart waarop deze staat om hem geldig te maken. Anders blijft de keuzedag staan en kan voor een volgende reis gebruikt worden.

Juist, dat had ik even over het hoofd gezien. Eenmalig inchecken dus om hem geldig te maken.

Reputatie 7
Badge +1

En vooral omdat blijkbaar de veel tragere route via Rsdl gekozen is-dan had men al die trouble een heel stuk goejekoper en simpeler kunnen doen door gewoon op de keuzedag (en die geldt ook dan pas vanaf 9.00 ma-vr) tot Rsdl, eruit en aan veel voordeliger NMBS speciaaltarief-als meneer 65+ is dan nog een pak voordeliger. Ik snap echt niet waarom mensen zo snel naar dat NS-INT grijpen-probeer dat echt te mijden of enkel in allerlaatste kans maar te doen. ICD is in dit geval ook compleet overbodig.

Reputatie 7
Badge +1

En vooral omdat blijkbaar de veel tragere route via Rsdl gekozen is-dan had men al die trouble een heel stuk goejekoper en simpeler kunnen doen door gewoon op de keuzedag (en die geldt ook dan pas vanaf 9.00 ma-vr) tot Rsdl, eruit en aan veel voordeliger NMBS speciaaltarief-als meneer 65+ is dan nog een pak voordeliger.

Zoals gebruikelijk heb je het niet zelf nagerekend want dan had je dit niet gepost.

Wat MoDe zegt inderdaad. 

Wat dan wel weer als gevolg heeft dat een internationale reis met keuzedag wél een middagspits kent.

Over het hoofd gezien.

Badge +3

Zie ook https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html

In de 1e klas reizen op een Keuzedag kost € 6. Zet eerst je Keuzedag op je OV-chipkaart voordat je van klasse wisselt.

Voor Keuzedagen geldt:

  1. Ga naar een NS-kaartautomaat
  2. Houd je OV-chipkaart voor de kaartlezer
  3. Kies op het scherm voor ’Wijzig klasse Huidig: 2e’.
  4. Kies voor de optie 'Toeslagen 2-1'.
  5. Klik vervolgens op 'Toeslag 2-1 Keuzedag'
  6. Volg de instructies om te betalen
  7. Houd je OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer

Je upgrade naar de 1e klas is meteen geldig, tot 4.00 uur ’s nachts.

Reageer