Waarom biedt NS Internationaal geen optie om Via-tickets te kopen? Probleem:
Ik reis met 100% korting in Nederland. Standaard geeft een reis Leuven-Zwolle enkel opties via Hazeldonk Grens, wanneer je geen earlybird-tarief kunt kiezen is dat altijd een relatief kostbare reis (Thalys of ICB). Er is geen mogelijkheid om te kiezen via Essen/Roosendaal of Vise/Eijsden te reizen. Twee tickets kopen verpest langeafstandskorting en is dus onnodig kostbaarder.
De HaCon-software kan dit gewoon, bijvoorbeeld NMBS Internationaal (b-Europe) ondersteunt dit. Maar helaas, men heeft daar geen 100% korting in NL tickets meer.
Welke oplossing biedt NS hierin?
Henk
Bladzijde 1 / 2
Hoi Henk_NL!
Ik durf hier zo geen antwoord op te geven. Ik heb de vraag voor je uitgezet en hoop er snel op terug te komen!
Het zou natuurlijk erg handig zijn als NS International ‘nultarief’ tickets aanbood (zoals NMBS tot voor kort ook deed voor 1 euro).
Voor reizen via Roosendaal is het natuurlijk meestal geen probleem om daar (komende vanuit BE) in te checken met je NS vrij reizen abonnement, tenzij je in de middagspits aankomt. Voor Luik - Maastricht wordt dat lastiger, want dan zou je in Eijsden de trein uit moeten?
Vroeger was het ook voldoende om bij een netkaart een aanvullend kaartje tot aan de grens te hebben. Als NS het de reiziger zo moeilijk maakt om een kaartje tot de eindbestemming met 100% korting in Nederland te kopen, dan moeten ze niet verbaasd zijn als reizigers dat dan ook niet hebben. Als je een aanvullend kaartje minstens tot aan de grens kunt laten zien, wat is dan het probleem? Je hebt aantoonbaar betaald voor de hele reis.
Ik kan inderdaad een kaartje kopen tot het eerste station over de grens met 100% korting, maar wil hem tot Zwolle vanwege de vervallen middagspits. Anders kocht ik idd van/naar Mt of Rsd.
@rvdborgt kent mijn klacht stiekem al en heeft inderdaad ook wat suggesties gedaan. Waarvoor dank, maar een oplossing voor het probleem (b)lijkt er niet helemaal te zijn helaas.
Hi @Henk_NL! Ik zou het even voor je navragen en heb reactie mogen ontvangen. Het is wel mogelijk om een grensovergang te kiezen wanneer je boekt via onze klantenservice of bij de internationale balie. Wanneer je zelf boekt via de website, is dit helaas geen optie. Er zijn in ieder geval op korte termijn geen plannen om deze ‘via’ optie toe te voegen. Deze extra optie geeft ook vaak niet de invulling van de wens van de reiziger, ook al lijkt dat in eerste instantie wel zo. Er is enkele jaren geleden hier onderzoek naar gedaan. Er zijn voor nu wel testen en onderzoeken geplant rondom de filters voor bepaalde routes zodat je bijvoorbeeld kan aanvinken dat je niet met de hsl wil reizen.
Qua oplossing is er dus helaas weinig te bieden, alleen dan het boeken via de balie of de klantenservice. Het is in ieder geval nu wel aangewakkerd, dus wie weet zal het in de toekomst nog wel een optie zijn om het aan de reisplanner toe te voegen.
Het is wel mogelijk om een grensovergang te kiezen wanneer je boekt via onze klantenservice of bij de internationale balie.
En dat doet niemand wat daar ga je natuurlijk geen extra toeslag voor betalen.
Deze extra optie geeft ook vaak niet de invulling van de wens van de reiziger, ook al lijkt dat in eerste instantie wel zo. Er is enkele jaren geleden hier onderzoek naar gedaan.
De gewone reiziger weet helemaal niet dat hij zonder de via-optie bepaalde verbindingen en potentieel lagere prijzen helemaal niet te zien krijgt, dus ja, dan komt die ook niet op het idee dat die optie wel eens nuttig kan zijn. Geloof alleen statistieken die je zelf vervalst hebt…
En hoe zit dat met de toeslag vanwege niet online boeken? Betaalt NS die terug?
Dit is geen oplossing natuurlijk. Gaarne opnieuw uitzetten.
Het probleem begint natuurlijk al bij de reisplanner van NS International die alleen maar verbindingen via Hazeldonk laat zien.
Ik weet niet wat voor kaartje @Henk_NL in België gebruikt maar hij zou kunnen splitsen. Een internationaal biljet van Essen of Visé naar Zwolle en een binnenlands biljet naar Essen of Visé. Wel erg omslachtig, ook qua reisinformatie.
Dat kan inderdaad, maar verpest in België het degressieve tarief. Maakt een paar euro uit effectief. Zo doe ik het nu.
Het is natuurlijk een vicieuze cirkel. Omdat de reisplanner alleen maar reizen van Leuven naar Zwolle via Hazeldonk toont is er geen vraag naar kaartjes via Roosendaal grens of Visé grens. En omdat er geen vraag is naar dergelijke kaartjes verkoopt NS ze alleen op uitdrukkelijk verzoek en dan met een niet zo fijne toeslag.
Ik zie het somber in dat dit ooit nog gaat veranderen.
Het is er in het grensverkeer met België allemaal niet makkelijker op geworden.
Sinds de nieuwe internationale tarieven zijn doorgevoerd en er geen apart Belgisch assortiment meer bestaat voor Maastricht en Roosendaal, is het zelfs vanuit Maastricht omslachtig. Ik ging laatst een dagje naar Brussel. Het weekendretour biedt in België 50% korting, maar om de een of andere reden heeft men bedacht dat het internationale weekendticket maar 30% korting biedt. Een weekendretour Maastricht-Brussel kost daardoor €32,40. Splitsen in Visé blijkt goedkoper. Een weekendretour Visé-Brussel kost namelijk maar €19,20. Met een voltarief retour Maastricht-Visé (€11,40) kom je dan samen op €30,60 of - in mijn geval - met een retour Maastricht-Visé met 100% korting in NL (€5,00) kom je op €24,20. Met 2 regels van een Railpass (Standard Multi) vanaf Visé is het nog een paar euro goedkoper.
Als je al voor een simpele reis als Maastricht-Brussel kaartjes moet gaan splitsen, gaat er iets fundamenteel mis. Ik zou veel liever een kaartje uit de NS-automaat of NMBS-automaat halen in plaats van twee online kaartjes, maar natuurlijk niet als het daardoor onnodig meer dan 25% duurder wordt.
(Om nog maar te zwijgen over iedere keer die irritante mails van NSI “ter voorbereiding op uw reis”. Ter voorbereiding op mijn wereldreis van Maastricht naar Visé. En ter voorbereiding op mijn wereldreis van Visé naar Maastricht. Iedere keer weer...)
Och ja, die mailtjes “ter voorbereiding” mogen direct uitgeschakeld kunnen worden. Krijg er velen, ken de weg inmiddels wel
En hoe zit dat met de toeslag vanwege niet online boeken? Betaalt NS die terug?
Klopt het dat je de boekingskosten bedoeld? Dat had ik nog voor je uitgevraagd. Als de reis niet online te boeken is, zullen de boekingskosten niet in rekening worden gebracht wanneer je telefonisch boekt.
Hmm, dat ga ik eens uitproberen dan, dankje.
Fors ongemak wel, jammer dat het zo moet.
En hoe zit dat met de toeslag vanwege niet online boeken? Betaalt NS die terug?
Klopt het dat je de boekingskosten bedoeld? Dat had ik nog voor je uitgevraagd. Als de reis niet online te boeken is, zullen de boekingskosten niet in rekening worden gebracht wanneer je telefonisch boekt.
Is dat een nieuwe regel/richtlijn? Want die bestond tot nu toe niet.
Voor zover ik weet, is dat niet nieuw. Wanneer een reis niet online of bij de automaat geboekt/gekocht kan worden (wat het in dit geval is), worden er geen boekingskosten in rekening gebracht.
Voor zover ik weet, is dat niet nieuw. Wanneer een reis niet online of bij de automaat geboekt/gekocht kan worden (wat het in dit geval is), worden er geen boekingskosten in rekening gebracht.
Volgens NSI: als de bestemming niet online of in de kaartautomaat wordt aangeboden.
Dat is hier niet van toepassing. Alle bestemmingen in Nederland zijn immers online te koop.
Die had ik inderdaad ook al doorgenomen. Daarom had ik het nog uitgevraagd. Maar zoals mij is doorgegeven, gaat het om alle treinen die niet online geboekt kunnen worden. De bestemming staat er in dit geval los van.
Moet voor volgende week weer een ticket via een ander grenspunt hebben en val alweer buiten de early bird. Als het uitkomt zal ik het eens telefonisch proberen 🥹
Nog beter: NMBS ondersteunt terug 100% NL Doei NS ♀️
Nog beter: NMBS ondersteunt terug [weer] 100% NL Doei NS ♀️
Beter!
Vind het jammer dat NS dit soort essentiële zaken niet aan wil bieden. Maar mijn probleem is opgelost alleszins :)
Vind het jammer dat NS dit soort essentiële zaken niet aan wil bieden. Maar mijn probleem is opgelost alleszins :)
Nou ja, niet helemaal. Je betaalt bij de NMBS 1€ per enkele reis extra. Een reden voor mij om daar niet veel meer te kopen.
Ik zie trouwens bij de NMBS geen enkele aanwijzing dat het eerder genoemde misbruik zou moeten tegengaan. Nou ja, het is al goed dat de optie terug is.
Nou ja, niet helemaal. Je betaalt bij de NMBS 1€ per enkele reis extra. Een reden voor mij om daar niet veel meer te kopen.
Ik zie trouwens bij de NMBS geen enkele aanwijzing dat het eerder genoemde misbruik zou moeten tegengaan. Nou ja, het is al goed dat de optie terug is.
Nultickets voor 1 euro valt te overzien toch?
Het ‘eerder genoemde misbruik’ ontgaat mij ook totaal.
Vind het jammer dat NS dit soort essentiële zaken niet aan wil bieden. Maar mijn probleem is opgelost alleszins :)
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.