Skip to main content
beantwoord

Voordelig internationaal reizen in de zomer

StarAlliance

Hoe doe je dit? Moet je per se een interrail ticket kopen om voordelig uit te komen? Ik zoek zeg maar iets  iin het concept van een pakketje. Dus dat ik dan 4 dagen achter elkaar vrij kan reizen van Nederland naar België Vervolgens Frankrijk Spanje

Beste antwoord door Thom

https://www.interrail.eu/nl/interrail-passes/bestseller-5-days?recommendedPassId=P32009000000212

Het lijkt me geen gek aanbod, ik heb het jongerenpakket er maar eens bijgehaald, voor 41 euro per dag. Vijf reisdagen vind ik wat krap voor een reis naar Spanje v.v.. Ik Interrail wat af en reis doorgaans tegen meerkosten met de hele snelle treinen. Vanaf Brussel Zuid en Parijs zijn er hele vlotte verbindingen. Persoonlijk vind ik ze de toeslag wel waard, het tempo is zeer hoog.

De goedkope treinverbinding van Brussel naar Parijs kost maar een tientje. De bussen zijn relatief goedkoop op lange afstand.

Voor het overzicht:

https://www.interrail.eu/nl

Bekijk origineel

16 reacties

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25190 reacties
  • Antwoord
  • 28 maart 2025

https://www.interrail.eu/nl/interrail-passes/bestseller-5-days?recommendedPassId=P32009000000212

Het lijkt me geen gek aanbod, ik heb het jongerenpakket er maar eens bijgehaald, voor 41 euro per dag. Vijf reisdagen vind ik wat krap voor een reis naar Spanje v.v.. Ik Interrail wat af en reis doorgaans tegen meerkosten met de hele snelle treinen. Vanaf Brussel Zuid en Parijs zijn er hele vlotte verbindingen. Persoonlijk vind ik ze de toeslag wel waard, het tempo is zeer hoog.

De goedkope treinverbinding van Brussel naar Parijs kost maar een tientje. De bussen zijn relatief goedkoop op lange afstand.

Voor het overzicht:

https://www.interrail.eu/nl

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12651 reacties
  • 28 maart 2025

Als aanvulling nog het volgende. 

In Frankrijk en Spanje moet je voor veel treinen verplicht reserveren. De kosten kunnen dan nog behoorlijk oplopen en bovendien is het aantal beschikbare plaatsen met een gereduceerde prijs voor Interrailers (zeer) beperkt.

Edit

Een pakketje zoals ​@StarAlliance zich voorstelt bestaat bij mijn weten niet, behalve dan als de Interrailkaart. Per land zijn er misschien nog wel abonnementen te koop, maar grensoverschrijdend wordt dat verder niks.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2354 reacties
  • 28 maart 2025

Moet het? Nee. Is het goedkoper? Zeker als je echt een flink deel van je reisdagen reist en niet te veel met hogesnelheidstreinen met hoge reserveringskosten zeer waarschijnlijk wel. Internationale alternatieven ken ik zelf niet. Hooguit als je veel binnen een bepaald land gaat reizen kan een nationaal abonnement ofzo voor dat land voordeliger zijn.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4147 reacties
  • 28 maart 2025

Wellicht zijn losse tickets goedkoper als je lang van te voren boekt. Maar het hangt er van af waar je naar toe wil.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2731 reacties
  • 28 maart 2025
iMark schreef:

In Frankrijk en Spanje moet je voor veel treinen verplicht reserveren. De kosten kunnen dan nog behoorlijk oplopen en bovendien is het aantal beschikbare plaatsen met een gereduceerde prijs voor Interrailers (zeer) beperkt.

Beperkte plaatsen voor Interrail zijn er alleen in Eurostar (alle routes) en TGV van/naar Brussel. En naar het schijnt in de SJ EN Berlijn-Stockholm. Op andere treinen kun je pasreserveringen maken tot de trein vol is.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12651 reacties
  • 28 maart 2025

Ook de TGV’s van Parijs naar Barcelona hebben maar een beperkt aantal plaatsen voor Interrailers.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25190 reacties
  • 29 maart 2025

Vanaf Brussel en Parijs gewoon vroeg reserveren als het om de lange afstanden gaat. Dat is niet alleen naar Frankrijk en Spanje. De ochtendtrein op zaterdag 19 april van Amsterdam naar München is nu ook al volgeboekt, dat komt omdat ik er in zit, lol.

Waarom dit naar Brussel en Londen toe lastig is, weet ik niet zeker. Parijs naar Zuid-Frankrijk ging moeiteloos

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • 349 reacties
  • 29 maart 2025

Vroeg boeken is het sleutelwoord voor goedkope treinkaartjes. Eurostar naar Paris zijn de treinkaartjes duurder ten opzichte van februari.

OUIGO is het low cost TGV-trein en de boekingen zijn onlangs open gesteld. Hier zijn goedkope treintickets te vinden. Hou rekening met minder luxe en/of langere reistijd dan TGV. Interrail is niet geldig.

Tussen Frankrijk en Spanje rijdt TGV INOUI en RENFE AVE.

België heeft een weekend tarief, iedereen krijgt 50% korting op nationale treintickets in het weekend en op officiële feestdagen.

Duitsland kan je voor €58 per kalendermaand onbeperkt reizen met regionale openbaar vervoer (geen IC, ICE) met Deutschlandticket.

Reis je met IC of ICE, dan kan een Bahn kortingskaart geld besparen.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25190 reacties
  • 29 maart 2025

Reis je met IC of ICE, dan kan een Bahn kortingskaart geld besparen.

Die zijn momenteel nog in de aanbieding ook. Kijk ook eens bij de Probe Bahncard voor 19 euo. Drie maanden geldig en die heb je er met een retour, en vaak enkel reis naar Berlijn al uit.

Tot morgenochtend 6 uur zijn er beperkingen op de Duitse site. Een Bahncard is direct via uw mobiele telefoon te gebruiken.

Met de (Probe-) Bahncard bent u niet gebonden aan Sparpreis en Supersparpreis maar krijgt u wel 25 procent korting op dit veelal toch al lage tarief. Het is wel vaak voor de wat meer incourante tijden en wat uitzoekerij.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2731 reacties
  • 29 maart 2025
iMark schreef:

Ook de TGV’s van Parijs naar Barcelona hebben maar een beperkt aantal plaatsen voor Interrailers.

Niet meer sinds de SNCF die alleen rijdt.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4211 reacties
  • 19 april 2025

Eind mei, zondag de 25e, ga ik samen met nog iemand naar München en heb me gisteren georiënteerd op een treinreis daar naartoe. Dat kan prima, maar waar ik van schrik is de prijs. Het begint bij 99.99 euro (voor 2 personen dus 200 euro, nog excl. zitplaatsreservering). Maar er zijn ook verbindingen waar de prijs 289.99 euro p.p. is. Verbindingen waarbij er minder overstappen is en meer ICE.

Ik wil graag per trein, maar mijn medereiziger heeft een goede auto en rijdt de 700 km met gemak en wil absoluut niet meer dan het dubbele betalen voor een treinrit. Want: net over de grens in Duitsland tanken en je rijdt voor ca. 60 tot 70 euro met z'n tweeën naar München zonder overstappen, kans op vertragingen en uitval. Auto in een buitenwijk zetten en dan met S-bahn naar het centrum. Bovendien is het, afhankelijk van welke treinverbinding je zou kiezen en afgezien van evt. treinvertraging, zo 2 uur sneller per auto

Internationaal treinreizen kan zo nooit concurreren met de auto. Met pijn in mijn ov-hart gaan we met de auto.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13645 reacties
  • 19 april 2025
Rene74 schreef:

Eind mei, zondag de 25e, ga ik samen met nog iemand naar München en heb me gisteren georiënteerd op een treinreis daar naartoe. Dat kan prima, maar waar ik van schrik is de prijs. Het begint bij 99.99 euro (voor 2 personen dus 200 euro, nog excl. zitplaatsreservering). Maar er zijn ook verbindingen waar de prijs 289.99 euro p.p. is. Verbindingen waarbij er minder overstappen is en meer ICE.

Ik wil graag per trein, maar mijn medereiziger heeft een goede auto en rijdt de 700 km met gemak en wil absoluut niet meer dan het dubbele betalen voor een treinrit. Want: net over de grens in Duitsland tanken en je rijdt voor ca. 60 tot 70 euro met z'n tweeën naar München zonder overstappen, kans op vertragingen en uitval. Auto in een buitenwijk zetten en dan met S-bahn naar het centrum. Bovendien is het, afhankelijk van welke treinverbinding je zou kiezen en afgezien van evt. treinvertraging, zo 2 uur sneller per auto

Internationaal treinreizen kan zo nooit concurreren met de auto. Met pijn in mijn ov-hart gaan we met de auto.

Inderdaad is de auto als je alleen benzine rekent goedkoper. Maar een auto kost ook als deze niet rijdt geld. Denk maar aan aanschaf, afschrijving, apk, wegenbelasting, verzekering, eventuele reparatiekosten.

Er zijn hier genoeg mensen actief die weten hoe je goedkoop naar München kunt reizen. Maar veel plezier met de autoreis.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4147 reacties
  • 19 april 2025

Ik vind die 25 mei ook een verbinding voor 75 euro 2e klasse, 88 euro 1e klasse. Wel met een vroege ICE121 uit Nederland. Voor 90 euro 2e klasse of 110 euro 1e klasse kun je ook de volgende ICE225 nemen. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4211 reacties
  • 19 april 2025
MoDe schreef:

Inderdaad is de auto als je alleen benzine rekent goedkoper. Maar een auto kost ook als deze niet rijdt geld. Denk maar aan aanschaf, afschrijving, apk, wegenbelasting, verzekering, eventuele reparatiekosten.

Er zijn hier genoeg mensen actief die weten hoe je goedkoop naar München kunt reizen. Maar veel plezier met de autoreis.

Klopt. Maar mijn vriend die meegaat heeft de auto toch al voor de deur staan, de verzekering etc wordt toch al betaald, dus waarom de auto dan niet gebruiken vindt hij. Ik zou zelf liever per trein gaan.

Ik weet ook wel dat je met creativiteit goedkoper naar München kunt gaan per trein. Deutschlandticket, veel overstappen, etc. Maar vertrek rond 9.00 uur in de ochtend, totale reistijd en gemak is ook een dingetje voor hem....

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4211 reacties
  • 19 april 2025
Vareo schreef:

Ik vind die 25 mei ook een verbinding voor 75 euro 2e klasse, 88 euro 1e klasse. Wel met een vroege ICE121 uit Nederland. Voor 90 euro 2e klasse of 110 euro 1e klasse kun je ook de volgende ICE225 nemen. 

Dank voor het meekijken. Echter m'n reisgenoot wil niet zo vroeg, maar op z'n vroegst rond een uur of 9 's ochtends pas weg..... uit Breda....

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2731 reacties
  • 19 april 2025

Via Koblenz (gewoon in de DB-planner toevoegen) wil wel eens goedkoper zijn. Duurt ook een uur langer.

Verder kun je kijken of een BahnCard 25 uit kan. De proefversie kost maar €19,90 en bij een retour naar München heb je die er waarschijnlijk meteen uit. Wel op tijd opzeggen (min. 4 weken van tevoren) want je gaat een abonnement aan.

Reageer