Skip to main content
Antwoord

Waarom van Venlo naar Wuppertal via ... Blerick?

• May 4, 2025
  • 20 reacties
  • 346 Bekeken

Bij de poging een ticket van Venlo naar Wuppertal te bestellen is de respons:

​​​​​​Treinen voor dit traject zijn niet online of telefonisch te boeken. Tickets zijn te koop via de kaartverkoop automaten op de stations. Indien u online uw ticket wilt boeken gelieve uw station te wijzigen naar Blerick.

Wie of wat is hier ontspoord?

Bij bahn.de kan het ook niet, en krijg je ook een tip: koop een Interrailkaart.

Beste antwoord door Raymond123

Voor de vervoerder(s) is de RE13 geen internationale lijn, omdat Venlo dus (ook) een Duits tariefpunt is. Daarom zijn als het ware alleen nationale (lees: Duitse) tickets geldig. 

Het selecteren van Blerick is een mogelijkheid om er toch een internationale reis van te maken, want stukje NL traject. Net zoals bijvoorbeeld Eindhoven-Wuppertal gewoon kan. 

het probleem speelt op meerdere RE/RBtrajecten, zoals Hengelo RB 61, waar Hengelo Gezondheidspark gekozen kan worden.

in het geval van Venlo is een genoemd VRR ticket vaak goedkoper.

20 reacties

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • May 4, 2025

Een Interrailkaart aanschaffen is wat duur voor dit traject en strikt genomen lost het het probleem ook niet op. De Interrailkaart geldt maar zeer beperkt voor Nederlandse trajecten.De werkelijkheid is dat het vanaf Blerick wel werkt omdat Blerick-Venlo een NS traject is en dat is wel te koppelen aan dit kaartje. Het is natuurlijk maf dat het zo in zijn werk gaat. We weten dat hier wel, maar het ligt niet voor de hand dat het zo is..

Een NRW- of Deutschland ticket functioneert weer wel. Als u het regelmatig reist, is het D-ticket een goede optie. Vanaf Venlo mag u er mee reizen. Venlo is weliswaar Nederland, maar geldt voor de Duitsers als een Duits station, eigenlijk een Duits tariefpunt.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • May 4, 2025

Venlo-Wuppertal kun je gewoon uit de Duitse automaat op station Venlo krijgen. Mogelijk ook online op de website van VRR.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • May 4, 2025

Zeker, maar als je een internationaal kaartje wilt bestellen lukt dat niet. De aansluiting is ook wat kort uit de richting Eindhoven.

• Auteur
  • Intercity
  • May 4, 2025

@Vareo Hoe sluit deze reactie aan op mijn vraag?

Terzijde: bij 5 minuten overstaptijd wil ik geen (kans op) vertraging aan de ticketautomaat.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • May 4, 2025

Dat is ook inderdaad mijn punt, want in vijf minuten een kaartje op het automaat willen halen is altijd wat tricky en dan moet de trein vanaf Eindhoven ook nog eens precies op tijd zijn. 

Niettemin is het goed alle opties te noemen.

Forum|alt.badge.img+1

@Vareo Hoe sluit deze reactie aan op mijn vraag?

Terzijde: bij 5 minuten overstaptijd wil ik geen (kans op) vertraging aan de ticketautomaat.

Vareo geeft aan dat je het ticket mogelijk ook online kan kopen bij VRR. Dat lijkt mij prima bij uw vraag aan te sluiten. De overstaptijd is 7 minuten. In Venlo van Spoor 3 naar Spoor 1A is wel zo'n 3 minuten lopen. Het is te hopen dat de trein geen vertraging heeft. Voor de rest verwijs ik naar het antwoord van Thom  

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • May 4, 2025

Venlo-Wuppertal kun je gewoon uit de Duitse automaat op station Venlo krijgen. Mogelijk ook online op de website van VRR.

Daarnaast ook bij DB app te koop in de DB reisplanner.

Nortrijn Westfalen ticket (1 persoon of 5 personen) en 24-StundenTicket zijn ook geldig van/naar Venlo in RE 13, en is goedkoper dan een retourticket (Venlo Wuppertal). De Deutschland ticket (abonnement) is ook geldig in RE 13 van/naar Venlo.

Koop de tickets voor deze verbinding op de dag van vertrek. Doordat Venlo gezien wordt als "Duits treinstation" zijn nationale Duitse treintickets geldig in RE. 

• Auteur
  • Intercity
  • May 4, 2025

... Wie of wat is hier ontspoord? ...

… Dat lijkt mij prima bij uw vraag aan te sluiten. … De overstaptijd is 7 minuten. ...

Nee, het sluit niet aan op mijn vraag.

Ik schrijf dat online boeken bij zowel NS International als DB niet lukt en ik wil weten waarom DAT niet lukt.

Terzijde: mijn overstaptijd in Venlo is 5 minuten.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • Antwoord
  • May 4, 2025

Voor de vervoerder(s) is de RE13 geen internationale lijn, omdat Venlo dus (ook) een Duits tariefpunt is. Daarom zijn als het ware alleen nationale (lees: Duitse) tickets geldig. 

Het selecteren van Blerick is een mogelijkheid om er toch een internationale reis van te maken, want stukje NL traject. Net zoals bijvoorbeeld Eindhoven-Wuppertal gewoon kan. 

het probleem speelt op meerdere RE/RBtrajecten, zoals Hengelo RB 61, waar Hengelo Gezondheidspark gekozen kan worden.

in het geval van Venlo is een genoemd VRR ticket vaak goedkoper.

• Auteur
  • Intercity
  • May 4, 2025

OK.

Ik zie zojuist pas dat op bahn.de de VRR-tickets alleen in beeld komen voor enkele reis (en niet op 14 mei: dat ligt echt te ver in de toekomst).

Voor een retourticket wordt het kennelijk wel een internationale verbinding, want dan word je naar international-bahn.de geleid. Die biedt geen ticket, maar gaat dus richting interrail.

Voelt toch wel ietwat ontspoord hoor.

Terzijde: wat me inmiddels op bahn.de na een ID-check (NL identiteitskaart + selfie) wel lukte is twee D-Tickets betalen met SEPA-incasso. Die zitten inmiddels in m'n DB Navigator.

Vind ik dan wel weer knap.

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • May 4, 2025

Bij een retourreis kunt u het beste Nortrijn Westfalen kopen. Het grote voordeel is dat Nortrijn Westfalen ook geldig is in stad en streek-bussen. Op https://int.bahn.de/nl/faq/waar-zijn-de-regionale-dagtickets-nrw-geldig staat dat die kaart ook geldig is van/naar Venlo, in RE 13.

U geeft aan dat u uit de Nederlandse IC komt. U kunt ook van uw woonplaats naar Wuppertal een ticket kopen bij NS international met uw abonnement korting (nl 40 of 100 korting).

Tip: stap in de intercity naar Venlo achterin in. Dat scheelt u lopen.

Naar Nederland toe kunt achterin instappen, zodat u vanaf Mönchengladbach voorin de trein zit.

• Koploper****
  • May 4, 2025

Wie of wat is hier ontspoord?

Niets. Als begin- en eindstation beide in het VRR-gebied liggen worden uitsluitend VRR-kaartjes verkocht. Dat zijn afspraken tussen DB en het VRR.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • May 4, 2025

Al met al weer een mooi topic met alle antwoorden. we hebben nut, ;-)

• Auteur
  • Intercity
  • May 5, 2025

@Tamzin Pardon? Zoals ik al schreef: Als ik een terugreis toevoeg komt VRR niet aan bod, wordt het wel als internationale reis gezien, kun je niets boeken maar gaat het meteen richting Interrail. Dat vind ik ontspoord, een ander vond het maf. Hoe dan ook: ik raakte het spoor bijster.

@Seinhuis Tussen hier en Venlo rijdt geen IC.

@Thom Ja, door de vele zijsporen die aan bod komen.

• Koploper****
  • May 5, 2025

Ik krijg ook voor een retour uitsluitend VRR tickets te zien bij bahn.de

Als je via Blerick invult reis je buiten het VRR-gebied, dan kan het wel. De extra kilometers moet je ook betalen.

• Auteur
  • Intercity
  • May 5, 2025

@Tamzin Gek hoor.

Voor een enkele reis: VRR.

Voor een retourticket (heen en terugreis ingevuld) word ik ook nu nog steeds omgeleid naar international-bahn.de (met uiteindelijk een link naar Interrail).

(in- of uitgelogd maakt niet uit)

• Reisadviseur**
  • May 6, 2025

... Wie of wat is hier ontspoord? ...

… Dat lijkt mij prima bij uw vraag aan te sluiten. … De overstaptijd is 7 minuten. ...

Nee, het sluit niet aan op mijn vraag.

Ik schrijf dat online boeken bij zowel NS International als DB niet lukt en ik wil weten waarom DAT niet lukt.

Terzijde: mijn overstaptijd in Venlo is 5 minuten.

Omdat de VRR, de vervoersregio waarin zowel Venlo als Wuppertal liggen, verantwoordelijk is voor de kaartverkoop voor het OV dat zij gecontracteerd hebben. De afspraak met de DB en ook andere spoorwegmaatschappijen die als reseller fungeren is dat zij geen kaartjes verkopen voor reizen binnen een vervoersregio, anders dan het aanbod van de vervoersregio (waarvoor de DB reseller is).

Er zijn verschillende mogelijkheden om aan een ticket te komen voor de verbinding van Eindhoven naar Wuppertal.

1. Via NS International een ticket van Eindhoven naar Wuppertal kopen, al dan niet met 20, 40 of 100% korting in Nederland (afhankelijk van de geldigheid van een NS abonnement die iemand in bezit heeft).
  2. In Nederland gebruik maken van de OV chipkaart of OV Pay en bijvoorbeeld via de DB app een VRR ticket te kopen. Deze staan bij Tickets & Angebote onder Verbundstickets en vervolgens Düsseldorf, Dortmund, Essen (Rhein Ruhr) kiezen. Daarna Verbindung Suchen, vervolgens de verbinding zoeken en Angebod kiezen. Een enkele reis van Venlo naar Wuppertal kost €18,90; voor een retour op dezelfde dag is een 24 uurs kaart (€36,50) het goedkoopste (deze kan in Wuppertal ook voor de Schwebebahn en het andere OV gebruikt worden).

• Auteur
  • Intercity
  • May 6, 2025

@Thtc Ik vermoed dat je je niet echt in mijn schrijfsels verdiept hebt. Begin maar met mijn laatste bijdrage.

Terzijde: een niet gereisd (retour) traject Blerick-Venlo (wat al eerder genoemd werd) is een stuk goedkoper dan Eindhoven-Venlo.

• May 6, 2025

Omdat de VRR, de vervoersregio waarin zowel Venlo als Wuppertal liggen, verantwoordelijk is voor de kaartverkoop voor het OV dat zij gecontracteerd hebben. De afspraak met de DB en ook andere spoorwegmaatschappijen die als reseller fungeren is dat zij geen kaartjes verkopen voor reizen binnen een vervoersregio, anders dan het aanbod van de vervoersregio (waarvoor de DB reseller is)

Waarom maakt men dat toch zo gecompliceerd? Zorg landelijk voor één platform waar je ALLE binnenlandse kaartjes kunt kopen. Veel duidelijker en handiger voor de treinreiziger. Verschillende vervoersregio's prima, maar waarom reizigers ermee "lastigvallen", zorg voor één allesoverstijgend online verkoopplatform. Veel makkelijker en begrijpelijker. 

Eerder genoemd verhaal is een typisch voorbeeld van wat de gemiddelde reiziger (dat zijn dus niet de experts op dit forum) niet weet én ervaart als "ov-gedoe". Het roept vervolgens verwondering en soms irritatie op. 

• Auteur
  • Intercity
  • May 7, 2025

.