beantwoord

Weekend traject Arnhem-Brussel-Arnhem

  • 9 February 2022
  • 39 reacties
  • 786 Bekeken

Hallo, zo'n 2x per maand, in het weekend, reis ik vanaf Arnhem naar Brussel en weer terug.

Ik zoek eigenlijk naar het meest geschikte abonnement hiervoor. Voor het Nederlandse gedeelte zit ik te denk aan NS Flex Weekend Vrij

Echter voor het stuk Breda → Brussel ben ik nog zoekende. Via NMBS zijn er zogenaamde Weekendbiljetten te koop (50% korting op het reguliere tarief), echter niet in abonnementsvorm. En ook alleen maar geldig tussen Belgische stations.

Hoe werkt dat tussen Breda → Brussel en de grensovergang Hazeldonk? Ik hoorde ook iets over een KeyCard, heb ik die wellicht nodig?

icon

Beste antwoord door Thom 9 February 2022, 13:18

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Badge

Voor het gedeelte tussen Breda en Noorderkempen zijn geen weekendbiljetten te koop. Wellicht is een los kaartje Breda-Brussel een oplossing en met name de zgn early bird.

Reputatie 7
Badge +4

Uw Weekendvrij is geldig tot de grens, dus voorbij Breda. De standaardmethode is: koop een kaartje Arnhem- Centraal naar Brussel Zone, de tarieven variëren iets maar dat zou op 19 februari nog 14 euro enkele reis kosten. Samen 28 euro. U kunt ook een kaartje Arnhem-Noorderkempen kopen op deze wijze en voor België een weekendretour Noorderkempen-Brussel. Dat kost 12,40 heen en terug. De reis naar Noorderkempen komt er dan nog bij. Dat is 2 x € 5,50. U bent dan € 23,90 kwijt en dat is iets goedkoper.

Bedenk dat de prijzen in de ICBrussel wat hoger zijn als u kort van te voren boekt. Het weekendretour voor België moet u bij de NMBS kopen.

 

Met een kaartje met Brussel Zone mag u naar elk station in Brussel.

 

Bent u jonger dan 26 dan kan het niet goedkoper, voor € 13,20 plus  (2 x € 5,50) is €24,70 retour Brussel-Noorderkempen met een Youth pass. Die is wel aantrekkelijk voor verdere reizen.

Bedankt voor je snelle reactie Thom! En stel dat ik NS Flex Weekend Voordeel zou nemen voor € 2,- per maand. Hoe doe ik het dan met in/uitchecken op de grensovergang?

Reputatie 7
Badge +1

Leeftijd? Junior en senior kunnen in dń Bels flinke afslag (vlaams voor korting) krijgen. Daar is geen speciale extra kaart voor nodig. Of zelf Belg en studerend? Dan is er een soort regeling met Campuscard

KEYcard is een kaart voor 8 of 10 korte ritjes tot max 10 of 12 Km of zo-daar heb je dus niks aan.

Er is doodsimpel geen enkel ABO dat hierin voorziet. Dus elke keer los kopen. Kan al weer enkele jaartjes tamelijk makkelijk online op de fone.

Check zelf prijzen

Mogelijkheden:

1.alles op 1 biljet, minstens steeds 7 dagen tevoren boeken, =early bird. Dat is steeds enkel, geldig vanaf 9.00 (Ma-vr, za/zo hele dag).

2.splitsen vanaf Noorderkempen: steeds retour kopen tot daar (bepaald niet goedkoop, met aangeven korting 100% NL/NS). Ik meen dat dit 5.80/rit is (of was).

Dan vanaf daar (want de goedkope belse voordeeltarieven gelden altijd enkel tot/van echte staties, geen grenspunten);

a.weekendretour, b.railpass of Go-pass (voor > of <26)=10 voordeelritten, c.seniorenretour >65: 7,20, dus nog voordeliger als enkel, ook als terugrit niet wordt benut

(het B_weekendrtr is NIET even duur als gewoon enkel, de altijd verplichte vaste aanslag wordt ook voor terug aangerekend, iets rond de 2€)

Zoals men kan verwachten alles te vinden op belgianrail.be

Op de site van reizigersvereniging ROVER (op reis->buitenland) staan ook tips, maar die komen in essentie hiermee overeen.

Voor nog meer voordeel ben je veel langer onderweg: vanaf Roosendaal en Maastricht gelden ook NMBS-tarieven met bepaalde opslag voor het stukje extra in NL.

OF de FLIXbus, bekijk tijden, ook bvb vanaf Eindhoven, Breda, Utrecht.

Reputatie 7
Badge +4

U kunt niet in- of uitchecken bij een grensovergang, de trein rijdt bij Hazeldonk gewoon België binnen. U kunt wel van Weekendvoordeel gebruik maken en 40 procent korting in kunnen vullen op uw internationale kaartje, de korting geldt dan tot de grens, maar uw reis van Arnhem naar de grens is dan nog duur. Weekendvrij is een veel betere keus. Bovendien heeft u elk weekend binnen Nederland vrij reizen als u niet naar Brussel gaat. Dat elk weekend overal naar toe kunnen reizen biedt mogelijkheden waar u mogelijk eerder nog niet aan gedacht heeft.

Met een internationaal kaartje hoeft u niet in- of uit te checken, dat is net hetgeen wordt voorkomen. Het systeem is dat u een internationale e-ticket koopt, NIET incheckt met uw ov-chipkaart, maar die moet u wel meenemen als bewijs dat u recht heeft op die korting. U opent het poortje met een vierkante QR-code, eigenlijk een Aztec-code, op uw e-ticket.

Ja, het is niet zo gemakkelijk allemaal:

Een Weekendbiljet (50% korting) is alleen geldig tussen 2 Belgische stations, en het NS Flex Weekend Vrij (100%) korting tot aan de grensovergang (Hazeldonk). Het traject tussen Hazeldonk en Noorderkempen is dus niet inbegrepen. Je moet dus een internationaal ticket kopen tussen Breda en Brussel, of tussen Breda en Noorderkempen. Gedubbelcheckt met NMBS (maar dan de andere kant op, van Brussel naar Arnhem)
 

 

Reputatie 7
Badge +4

Het is niet makkelijk, maar ook niet onmogelijk. Toen ik jaren geleden als ervaren Belgiëreiziger met dit opknippen kwam, werd ik raar aangekeken, ook door de toenmalige moderatoren. Het opknippen op deze wijze kan echter groot voordeel opleveren, zeker bij grotere afstanden.

Vroeger gebruikte ik het in combinatie met de Railpass, nu is voor mij het seniorenbiljet aantrekkelijker. Treinreizen is rekenen.

Reputatie 7

Je moet het allemaal maar weten. Gelukkig zijn er hier kenners op dit forum. Eenvoud is ver te zoeken helaas bij internationale reizen en situaties met grenspunten. Het zou zoveel makkelijker moeten kunnen, dan haal je drempels weg bij mensen om eens per trein te gaan. Met de auto rij je zo Europa door, maar met openbaar vervoer de goedkoopste optie vinden blijft puzzelen.

Ik heb de opties even onder elkaar gezet. Het goedkoopste (i.c.m. NS Flex Weekend Vrij) is optie 3, hoewel het niet veel scheelt met een normaal ticket Brussel → Breda. Slechts 4 euro maar dan hoef je wel een ticket minder te kopen.

(Het traject Breda ↔️ Arnhem is dan gratis, althans, € 31,60 per maand)

 

 

Het probleem zit hem dus in het traject Noorderkempen ↔ Hazeldonk (grensovergang). Hier is geen korting mogelijk. Hazeldonk ↔ Breda is met NS Flex Weekend Vrij gratis, vandaar dat het traject Noorderkempen ↔ Breda bij NS goedkoper is dan bij NMBS.

Betekent wel dat de site NS Internationaal niet klopt en verwarrend is. De 50% korting van het Weekendbiljet geldt namelijk niet tussen Noorderkempen ↔ Hazeldonk..

 

Badge +3

Als ik op b-europe.com een ticket Noorderkempen ↔ Breda (of Arnhem) met 100% korting in NL opvraag voor bijv. 12 februari kost dat € 7,00 (High Flex), geen € 8,90.

Daar komt dan nog € 12,40 bij voor het Weekend Ticket Belgium en ben je voor € 26,40 retour (plus de kosten voor het Weekend Vrij abonnement natuurlijk).

Ik heb de opties even onder elkaar gezet. Het goedkoopste (i.c.m. NS Flex Weekend Vrij) is optie 3, hoewel het niet veel scheelt met een normaal ticket Brussel → Breda. Slechts 4 euro maar dan hoef je wel een ticket minder te kopen.

(Het traject Breda ↔️ Arnhem is dan gratis, althans, € 31,60 per maand)

 

Klein foutje, had 40% ipv 100% geselecteerd, deze klopt:
 

 

Als ik op b-europe.com een ticket Noorderkempen ↔ Breda (of Arnhem) met 100% korting in NL opvraag voor bijv. 12 februari kost dat € 7,00 (High Flex), geen € 8,90.

Daar komt dan nog € 12,40 bij voor het Weekend Ticket Belgium en ben je voor € 26,40 retour (plus de kosten voor het Weekend Vrij abonnement natuurlijk).

Je hebt gelijk, vergeten de 100% op b-europe toe te passen, bij deze:
 

 

Nog even gevisualiseerd, voor eventuele toekomstige lezers ;)

 

Badge +3

Waar haal je die € 5,50 vandaan voor Noorderkempen tot de grens?

Voor za 12-2 krijg ik € 7,00 (High Flex) en voor za 19-2 of later krijg ik € 6,50 (Mid Flex).

Of is dat omdat er per ticket € 1,00 servicekosten gerekend worden?

Die € 10,50 zonder abonnement is natuurlijk diefstal van je eigen portemonnee, want dan zou ik voor NL in ieder geval Weekend Voordeel nemen (40% korting) omdat je van/naar Arnhem moet.

Waar haal je die € 5,50 vandaan voor Noorderkempen tot de grens?

Voor za 12-2 krijg ik € 7,00 (High Flex) en voor za 19-2 of later krijg ik € 6,50 (Mid Flex).

Of is dat omdat er per ticket € 1,00 servicekosten gerekend worden?

Ah, de andere kant op is 1 euro duurder:
 

 

Reputatie 7
Badge

Het voordeligst in het weekend is om inderdaad te splitsen met een -vrijabonement. Een 100pct vrij naar Noorderkempen en vervolgens een NMBS weekendticket.

Het stukje over de gouden rails tussen Hazeldonk en Noorderkempen kost ongeveer net zoveel als het stuk van Noorderkempen naar de zone Brussel.

De grensboete bedraagt bij reizen < 7 dagen van boeking 5,80 en >7 dagen 5,50. Het hoeft natuurlijk niet gratis te zijn, maar dit verlijdt reizigers niet.

Boek je door de weeks (ma-do)  >7 dagen van te voren, dan is NS weer wel goed geprijsd (10,50 vanuit NL naar Brussel, enkele reis op basis van NL vrij)

Badge +3

Oh ja, ik had Breda (of Arnhem) naar Noorderkempen opgevraagd.

Waarom dat de andere kant op een euro goedkoper is (bij meer dan een week tevoren boeken), geen idee..

Voor a.s. zaterdag krijg ik nu ook ineens € 5,50 en € 6,50 dat was een paar uur geleden € 7,00 ongeacht de richting. :rolling_eyes:

Reputatie 7
Badge +1

Tickets van/naar Nederland zijn bij de NMBS meestal 1 euro duurder dan bij NS wegens "systeemkosten”. Dit geldt ook als je 100% korting in Nederland hebt. Beter dus bij NS kopen.

Uitzonderingen zijn tickets van/naar Roosendaal, Eijsden en Maastricht.

Reputatie 7
Badge +1

Het is niet makkelijk, maar ook niet onmogelijk. Toen ik jaren geleden als ervaren Belgiëreiziger met dit opknippen kwam, werd ik raar aangekeken, ook door de toenmalige moderatoren. Het opknippen op deze wijze kan echter groot voordeel opleveren, zeker bij grotere afstanden.

Jazeker. Het is juist daarom al decennialang de praktijk. Sinds het de "early bird” is knippen precies op de grens trouwens soms ook voordeliger, met name als je in Nederland voordeelurenkorting hebt.

Badge +3

Een ticket via NMBS/b-europe is volgens mij altijd 1 euro duurder?

Er zijn topics over het ‘probleem’ met in/uitchecken bij internationale reizen met 100% korting in zowel NL als BE. Zie o.a. deze.

Dat speelde vooral voor Dal Vrij (geen 100% afgekocht reisrecht op doordeweekse dagen), waarbij er kosten waren voor gemiste in/uitchecks (en na een aantal keer je kaart blokkeert).

NS International verkoopt die niet, maar NMBS dus wél, à € 1,00 per ticket.

Reputatie 7
Badge +4

Het tarief op de ICBrussel varieert gewoon. Wat verder in de toekomst en de te verwachten drukte speelt mee. Het zijn niet meer dan schommelingen, al vind ik het onprettig. Ik hou van voorspelbare tarieven. Het is echter niet te vergelijken met de prijsverschillen die bij Thalys kunnen optreden

Reputatie 7
Badge +1

Een ticket via NMBS/b-europe is volgens mij altijd 1 euro duurder?

Met de uitzonderingen die ik heb genoemd.

 

Reputatie 7
Badge +1

Het tarief op de ICBrussel varieert gewoon.

Welke variatie bedoel je? Er zijn gewoon tarieftabellen voor de standaardtarieven, waarop eventuele kortingen van toepassingen zijn. Daarnaast zijn er de vroegevogeltarieven, die echter ook niet echt variabel zijn: er is alleen verschil tussen ma-do en vr-zo.

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn topics over het ‘probleem’ met in/uitchecken bij internationale reizen met 100% korting in zowel NL als BE. Zie o.a. deze.

Dat speelde vooral voor Dal Vrij (geen 100% afgekocht reisrecht op doordeweekse dagen), waarbij er kosten waren voor gemiste in/uitchecks (en na een aantal keer je kaart blokkeert).

NS International verkoopt die niet, maar NMBS dus wél, à € 1,00 per ticket.

Je link is niet (meer) toegankelijk. Dat de NMBS dergelijke "tickets” voor 1 euro verkoopt zie ik als een nog niet opgeloste bug. Voor Luxemburg had de NMBS bv. na de invoering van het gratis OV daar ook dergelijke tickets maar na voldoende klachten dat je geen geld kan vragen voor iets wat gratis is, zijn die stilletjes verdwenen.

Reageer