Skip to main content

Ik wil vanmiddag met de trein van Rotterdam naar leuven. Normaal gaat er een trein van Rotterdam langs Breda, Noorderkempen en dan richting Leuven. Vandaag zijn ze met het spoor bezig en kan ik dus niet langs Breda om in België te komen. Ik heb een studenten-ov in Nederland en daarna een student-multi kaart van Hazeldonk-grens naar Leuven. Hazeldonk-grens ligt op de route van Breda naar Noorderkempen (BE). Vandaag kan ik daar dus niet langs en moet ik via Roosendaal, maar daar heb ik geen kaartje voor, moet ik dan een kaartje kopen of zou ik mijn student-multi abonnement mogen gebruiken, omdat de hinder op het traject door de NS komt? 

Ik zou gewoon je normale ticketcombinatie gebruiken. Voor normale tickets gebruiken NS en NMBS bij de omleiding immers ook dezelfde tarieven als via Breda.

Hoe zit dat met in- en uitchecken?

Vanaf Rotterdam tot de grens (en terug) zal men bij controle een missende incheck zien, en als je wel ‘netjes’ incheckt en naar België reist zonder uit te checken blokkeert je kaart na 12 keer.

Bovendien kom je Rotterdam Centraal niet binnen zonder in te checken, al kan je dan gewoon aan de binnenkant van een poortje of op het perron weer uitchecken. Dat zou ik dus in ieder geval doen, om aan te tonen dat je van goede wil bent.

Bij terugkomst in Rotterdam check je in op het perron en kunt dan door de poortjes naar buiten (melding Tot ziens of iets van die strekking).

Nergens in- of uitchecken.

En de poortjes in Rotterdam dan? Op de terugweg naar buiten zonder in te checken op het perron telt (volgens mij) tegen die 12 keer voordat je kaart blokkeert. Alleen bij Altijd Vrij zou dat niet het geval zijn.

In/uitchecken op het perron in Breda of Roosendaal kan natuurlijk ook gewoon.

En de poortjes in Rotterdam dan? Op de terugweg naar buiten zonder in te checken op het perron telt (volgens mij) tegen die 12 keer voordat je kaart blokkeert. Alleen bij Altijd Vrij zou dat niet het geval zijn.

De knop gebruiken, personeel vragen of een Keycard aanvragen.

In/uitchecken op het perron in Breda of Roosendaal kan natuurlijk ook gewoon.

Dat is dus niet nodig en in noordelijke richting stopt de IC niet in Roosendaal. In zuidelijke richting moet je wel heel snel zijn en als je vooraan zit, dan kun je het wel vergeten (trein stopt op 4a).

Reageer