Skip to main content
beantwoord

wijzigen annuleren duitse bahn

  • 16 June 2024
  • 6 reacties
  • 130 Bekeken

Vraagje. Ik heb van de week een ticket naar dresedn gekocht retour.

Daarop de iets duurdere variant dat ik voor 10 euro nog kon annuleren omdat ik twijfel of ik een dag later wil terug gaan.

Nu zie ik als ik wil annuleren dat ik alleen het complete ticket kan annuleren en niet alleen de terugreis? Heeft iemand hier ervaring mee? Normaal bestel ik altijd los de tickets maar wilde nu met een voucher betalen toen dacht ik koop de heen en terugreis samen maar dan je niet meer 1 reis annuleren?

6 reacties

Reputatie 7
Badge

Je kunt helaas niet een gedeelte van het ticket annuleren. Het is inderdaad de heen en terugreis als dit als 1 ticket gekocht is.

Je zou daar dan dus 10 euro voor moeten betalen. Het bedrag dat je terugkrijgt als Gutschein wordt getoond voordat je akkoord geeft.

(NS international (toen ik daar nog wel eens boekte) bracht een paar jaar geleden overigens bij mij wel 2x 19 euro (dus heen en terug) in rekening. DB is met 10 eur dus goedkoper en ik ben vrij zeker dat je slechts 1x 10 euro betaalt.)

Overigens voor een volgende keer: Een Gutschein van DB hoeft niet opgemaakt te worden, je krijgt altijd een nieuwe met het restantbedrag en volgens mij hebben ze de geldigheid opgerekt van 1 naar 3 jaar.

Reputatie 7
Badge

Je kunt stornieren maar niet umtauschen als ik het goed heb. 

Ik had gekeken maar dan ben ik 20 euro kwijt. Nu nieuw ticket geboekt voor 20 euro.

Maar zit met ander probleempje. Heb stoel gereserveert op de eurocity van dresden berlijn maar je kan de stoel niet selecteren. Nu wil mijn moeder mee maar heb ik voor haar een ticket geboekt maar zit ze 4 wagons verder. Daar is geen optie voor dat we samen zitten?

Is pas in augustus

Reputatie 7
Badge

In augustus zitten veel treinen al vol. Heel goed mogelijk dat naast of bijelkaar niet altijd mogelijk is.

Reputatie 7
Badge

Ah, bij DB wordt er dan kennelijk ook 2x annuleringskosten in rekening gebracht. Dan weet ik ook voor mijzelf dat enkele reizen boeken qua flexibiliteit handig is.

Zelf had ik pas bij het boeken van een EC (van Duitsland naar Zwitserland) ook dat het uitzoeken van een stoel niet mogelijk was. Het slimste is wellicht om wel gewoon te reserveren en tijdens de reis te kijken of er nog een vrije plek bij een van de gereserveerde plekken is.

Of slechts 1 stoelreservering en dan ook kijken of er nog een stoel is, afhankelijk van de drukte(meter) over de specifieke trein. In een extreem geval heb je dan geen zitplek.

Reputatie 7
Badge +2

Of je een stoel kunt kiezen hangt ook nog wel eens af van bij welke vervoerder je een trein reserveert.

Een tip kan wel zijn om te reserveren via cd.cz (Engelse optie beschikbaar). Als je daar op het pijltje naast de knop om te boeken klikt kan je “seat reservation only” selecteren. Je krijgt dan een mogelijkheid om rijtuig- en stoelnummer in te vullen.

Het nadeel is dat je daar geen plattegrondje van de stoelindeling krijgt, dus dat zal je ergens anders op moeten zoeken.

Maar verder kan wat @Vareo zegt best wel kloppen: de eurocity op Dresden - Berlijn is best een drukke trein en als ik zelf zag hoeveel plekken in augustus al gereserveerd waren (op een ander traject) toen ik begin mei wat reserveringen maakte zou het zomaar kunnen dat veel plekken nu al bezet zijn.

Reageer