Skip to main content
beantwoord

Wijziging ICE

  • 19 June 2024
  • 18 reacties
  • 522 Bekeken

Twee maanden geleden heb ik een kaartje geboekt voor de ICE van Arnhem naar Offenburg. Zojuist kreeg ik bericht dat de geplande reis niet mogelijk is, dat de Zugbindung is opgeheven en ze een andere route adviseren. Met deze route ben ik een uur later op mijn bestemming. 

Het is niet echt een NS-vraag, maar weten forumleden misschien 

- Of DB moeilijk doet over geld terug bij vertraging naar een Nederlands rekeningnummer in deze situatie?

- Of de verplichte reservering vanuit NL intact blijft? Ik had gereserveerd tot Duisburg, maar daar stopt de trein niet. In het nieuwe alternatief moet ik mee tot aan Düsseldorf.

- Of ik recht heb op annulering? Nu opnieuw boeken zou € 10 goedkoper zijn.

Ik heb geboekt bij DB.

18 reacties

Reputatie 7
Badge

Punt 1: Nederlands rekeningnummer is geen probleem. DB maakt regelmatig geld naar mij over vanwege 1 uur vertraging.

Punt 2: Blijft vrij zeker behouden, alleen tussen Duisburg en Duesseldorf kan/zal de stoel door iemand anders gereserveerd zijn, maar dat ligt toch vrij dicht bij elkaar: Kun je in de Bord Bisto eventueel leunen.

Punt 3: Ik lees hier vaak dat je kunt afzien van de reis als deze op voorhand >60 minuten vertraagd is op het aankomststation. Zelf zou ik de reis zo houden en GTbV via de DB App aanvragen. Weet ook niet of je je stoelreserveringkosten terugkrijgt bij annulering. In ieder geval niet als je zelf vrijwillig annuleert, maar wellicht wel om de >60 minuten reden. Overigens heb ik de reserveringskosten meermaals teruggekregen bij GTbV >60 minuten van DB. Dat lijken ze dus standaard te doen bij vertraging als de Zugbindung aufgehoben wird.

Dank je wel. Aangezien de trein niet in Duisburg stopt, kan daar niemand instappen. Het gaat om een verplichte en kosteloze reservering vanuit Nederland, dus geen gedoe rondom reserveringskosten.

Reputatie 7
Badge +2

- Of DB moeilijk doet over geld terug bij vertraging naar een Nederlands rekeningnummer in deze situatie?

Ik heb alleen ervaring met terugbetaling naar een Nederlandse creditcard door DB, maar het Fahrgastrechte formulier kan je gewoon elk IBAN op invullen (dus ook een Nederlandse). De enige complicatie is dat het digitale formulier maar vijf tekens voor de postcode toelaat. Er staat zelfs een veld voor de BIC-code op (die heb je in het SEPA gebied niet nodig), dus een Nederlandse rekening moet geen probleem zijn.

- Of de verplichte reservering vanuit NL intact blijft? Ik had gereserveerd tot Duisburg, maar daar stopt de trein niet. In het nieuwe alternatief moet ik mee tot aan Düsseldorf.

Wanneer de zugbindung aufgehoben is, vervallen bestaande reserveringen. Je krijgt daar echter wel je geld voor terug.

 

- Of ik recht heb op annulering? Nu opnieuw boeken zou € 10 goedkoper zijn.

Zoals ik de regels van de Fahrgastrechte lees heb je recht op vergoeding als je 60 minuten of meer later dan de oorspronkelijke aankomsttijd op je bestemming bent. Je kunt dan inderdaad kiezen om de reis op het oorspronkelijke ticket niet te maken en je geld terug te vragen.

 

 

Reputatie 7

Tickets bij DB kopen en dan een tijd later te horen krijgen dat de verbinding door Duitsland niet zoals gepland uitgevoerd kan worden komt vaak voor. Ik heb meerdere keren geld teruggevraagd maar vond het gedoe. Andere keren omgereisd, maar zo ben je dus steeds weer bezig met uitzoekwerk. Niet wat je wilt. Laat DB pas een ticket te koop aanbieden als zeker dat de trein kan rijden zoals gepland. Maar dat schijnt niet te kunnen? Mogelijk gebruik je Duitsland als doorgangsland en mis je weer overstappen elders....

Reputatie 7
Badge

Mijn ervaring is juist dat NS twee weken van te voren werkzaamheden doorgeeft waardoor een trip niet als gepland kan doorgaan. Kennelijk hebben zowel DB als NS daar dus last van. Vind dat ook irritant, omdat je iets denkt de boeken, wat dus eigenlijk een fictieve reis schijnt te zijn. Om die reden kom ik dus vaak op >60 min vertraging uit.

 

Tickets bij DB kopen en dan een tijd later te horen krijgen dat de verbinding door Duitsland niet zoals gepland uitgevoerd kan worden komt vaak voor. Ik heb meerdere keren geld teruggevraagd maar vond het gedoe. Andere keren omgereisd, maar zo ben je dus steeds weer bezig met uitzoekwerk. Niet wat je wilt. Laat DB pas een ticket te koop aanbieden als zeker dat de trein kan rijden zoals gepland. Maar dat schijnt niet te kunnen? Mogelijk gebruik je Duitsland als doorgangsland en mis je weer overstappen elders....

Het is nu de tweede keer in drie Duitse reizen, dus ik geloof je meteen dat het vaak voorkomt.

Ik heb bewust nog geen aansluitende trein geboekt. Omdat dat een regionale trein is richting Frankrijk, is daar ook geen haast bij.

Mijn oorspronkelijke reis had twee erg krappe overstappen van ICE op ICE, dus de kans dat ik op tijd zou arriveren was al bijna nul. 

Reputatie 7
Badge +2

Mijn ervaring is juist dat NS twee weken van te voren werkzaamheden doorgeeft waardoor een trip niet als gepland kan doorgaan. Kennelijk hebben zowel DB als NS daar dus last van. Vind dat ook irritant, omdat je iets denkt de boeken, wat dus eigenlijk een fictieve reis schijnt te zijn. Om die reden kom ik dus vaak op >60 min vertraging uit.

DB heeft vaak wel aanzienlijk ruimer van te voren informatie, maar dat zie je dus niet in de reisplanner maar op een aparte website. In de reisplanner zit je dan soms (tenzij je heel ruim vooraf plant) maar te zoeken waarom bepaalde opties niet reserveerbaar zijn bijvoorbeeld. Had ik vorig jaar met Basel - Utrecht, waarbij DB al wel weigerde de verbinding met overstap in Köln Hbf te reserveren maar 'm nog gewoon in de planner toonde. Dat bleek dus een aanwijzing voor een omleiding door werkzaamheden (want met overstap in Düsseldorf kon je wel reserveren), maar dat werd nergens aangegeven.

Maar veel fictieve reizen krijg je ook wel door NS ja. Voor komende zomer krijg je nog diverse onmogelijke reizen naar Amersfoort uit de planner van DB, maar dat de IC Berlijn omrijdt staat er dan weer wel in. Er zit dus een rare mix van aangepaste treinen en jaardienstregeling in de planners.

Fase 2 van de problemen: er rijden geen treinen tussen Driebergen-Zeist en Wolfheze vanwege werkzaamheden. Weliswaar rijdt de ICE wel tussen Utrecht en Arnhem, maar daar heb je niets aan als je vanuit Veenendaal komt.

Ik heb dus een overnachting bij familie geregeld vanwege de werkzaamheden in Amersfoort. Achteraf blijkt dat de werkzaamheden bij Amersfoort geen probleem vormen, maar de werkzaamheden tussen Utrecht en Arnhem wel, terwijl de NS dat precies omgekeerd heeft gecommuniceerd. De NS was hier bij het boeken al van op de hoogte, maar kiest er bewust voor de reisplanner niet tijdig aan te passen. 

Als ik dit ook had geweten, had ik die hele overnachting natuurlijk niet geregeld.

Gelukkig is er nog een oplossing, reizen via Veenendaal Centrum en Utrecht. O nee, want mijn kaartje is niet geldig op dat traject. En de ICE vertrekt al eerder uit Utrecht, zodat ik de trein van 7.16 uur uit Veenendaal Centrum moet hebben in plaats van 8.29 uur uit Veenendaal-de Klomp. Dat ga ik niet halen. Een latere ICE gaat ook niet, want dan heb ik geen verplichte zitplaatsreservering. Dan maar via Utrecht en Venlo. O nee, dat mag ook niet, want volgens de reisplanner is dat geen toegestane route vanaf Veenendaal-de Klomp. De enig mogelijke optie is met de NS-bus naar Arnhem en dan met de stoptrein van Arnhem in twee uur naar Düsseldorf. 

Reputatie 7
Badge +2

Kan je met een eerdere NS-bus niet alsnog die ICE in Arnhem halen? Overigens stonden de werkzaamheden in Ede-Wageningen ook al vermeld op de kaartjes van de werkzaamheden in Amersfoort die men buitengewoon ruim vooraf al publiceerde.

Maar inderdaad niet echt ruim genoeg voor het boeken van zomervakanties. Ik moest zelf ook al bewust reisplanners naar andere stations laten plannen om iets zinnigs eruit te laten komen. Ergens in mei had ik anders nog probleemloos een IC Berlijn naar Amersfoort kunnen reserveren.

Reputatie 2

Een latere ICE gaat ook niet, want dan heb ik geen verplichte zitplaatsreservering.

Als de geboekte route en reis niet meer mogelijk is en je daarom een nieuwe reservering nodig hebt vanwege treinen met reserveringsplicht, dan mag je die bij de DB boeken voor €5,30 en achteraf het bedrag terugvorderen. Of je laat het gratis doen aan de balie in Duitsland.

Ik heb nu bijvoorbeeld op één dag enkele reis al 3 verschillende reserveringen in de ICE International (waarvan 2 zelfs in dezelfde trein) omdat er elke keer weer nieuwe werkzaamheden uit het niets opduiken die de reis onmogelijk maken. Ik blijf het een rare werkwijze vinden, want die trein is nu helemaal volgeboekt terwijl ze nog twee kaartjes hadden kunnen verkopen als ze gewoon hun zaakjes op orde hadden gehad.

Kan je met een eerdere NS-bus niet alsnog die ICE in Arnhem halen?

Dat zal ik inderdaad proberen, maar dan is de vraag of het gaat lukken, omdat je nooit weet wanneer de bus precies komt en hoe lang je erover doet. Ik zie een chauffeur zich ook nog wel vast rijden bij Ede-Wageningen als de navigatie wat ouder is. 

 

Reputatie 7
Badge +2

Navigatie zou het probleem niet meer hoeven zijn: voor NS bussen worden tegenwoordig hele collecties gele routeborden langs de weg gezet die de chauffeurs alleen maar hoeven volgen.

De huidige werkzaamheden in Amersfoort laten zien dat NS bussen ook stipt op tijd kunnen vertrekken en netjes de dienstregeling volgen.

Navigatie zou het probleem niet meer hoeven zijn: voor NS bussen worden tegenwoordig hele collecties gele routeborden langs de weg gezet die de chauffeurs alleen maar hoeven volgen.

De huidige werkzaamheden in Amersfoort laten zien dat NS bussen ook stipt op tijd kunnen vertrekken en netjes de dienstregeling volgen.

Dat is goed nieuws! Mijn laatste ervaring met een NS-bus was een 80+-chauffeur die dankbaar was dat ik hem wees hoe hij bij Veenendaal West kon komen...

Reputatie 1

Kan je met een eerdere NS-bus niet alsnog die ICE in Arnhem halen?

Dat zal ik inderdaad proberen, maar dan is de vraag of het gaat lukken, omdat je nooit weet wanneer de bus precies komt en hoe lang je erover doet. Ik zie een chauffeur zich ook nog wel vast rijden bij Ede-Wageningen als de navigatie wat ouder is. 

 

Er gaat elke 10 minuten een bus vanaf Veenendaal De Klomp naar Arnhem Centraal. Om de ICE van 9:09 uit Arnhem Centraal te halen kan gebruik gemaakt worden van de bus van bijvoorbeeld 7:52. Dan is er 27 minuten overstap tijd in Arnhem Centraal (wat wel voldoende zou moeten zijn).

 

 

Reputatie 7
Badge +1

 

- Of de verplichte reservering vanuit NL intact blijft? Ik had gereserveerd tot Duisburg, maar daar stopt de trein niet. In het nieuwe alternatief moet ik mee tot aan Düsseldorf.

Wanneer de zugbindung aufgehoben is, vervallen bestaande reserveringen.

Bij mijn weten blijven reserveringen behouden zo lang het treinnummer hetzelfde blijft. Dat is ook beter want niet alle reistijdverlengingen komen door gemiste aansluitingen, bv. als je 1e trein eerder vertrekt.

Reputatie 7
Badge +2

 

- Of de verplichte reservering vanuit NL intact blijft? Ik had gereserveerd tot Duisburg, maar daar stopt de trein niet. In het nieuwe alternatief moet ik mee tot aan Düsseldorf.

Wanneer de zugbindung aufgehoben is, vervallen bestaande reserveringen.

Bij mijn weten blijven reserveringen behouden zo lang het treinnummer hetzelfde blijft. Dat is ook beter want niet alle reistijdverlengingen komen door gemiste aansluitingen, bv. als je 1e trein eerder vertrekt.

Ik had me gebaseerd op wat DB zelf aangeeft op hun website voor wijzigingen waarbij de oorspronkelijke reis niet meer mogelijk is.

Bij reistijdverlenging door aangepaste vertrektijden vervallen reserveringen niet inderdaad. Ik kreeg zelf slechts een mailtje dat er een "fahrplanänderung" was voor zo'n geval (m'n gereserveerde ICE vertrekt op 9 augustus een half uur eerder uit Wien Hbf).

Begreep echter wel dat zo'n geval verder niks doet voor de fahrgastrechte, wat jammer is gezien ik die trein opzich wel haal (m'n hotel zit naast het station), maar het bij de overnachting inbegrepen ontbijt niet.

Reputatie 3

Als de treinen eerder vertrekken ben je overigens niet verplicht om deze te nemen. Aan het loket kan men je gratis een alternatieve reservering aanbieden.

Reputatie 7
Badge +2

Formeel misschien niet, maar in mijn geval alvast even gekeken en de volgende trein blijkt al helemaal volgereserveerd dus dat hoef ik niet te proberen😉

Reageer